Mystinen vika

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
2571
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja 2571 »

MOI!

Osaatteko sanoa missä voisi olla vika kun 9-5 ei välillä starttaa? Taustaa: Avain kääntyy normaalisti, aluksi aivan normaali starttiääni, mutta ihan kuin viimeinen silaus jäisi puuttumaan ja auto ei lähde välillä käyntiin (auto on toiminut tähän asti ilman mitään vikaa, siis vuodesta 2005). Katsoin akun, miinusnavan johto aivan hapettunut. Putsasis sen ja auto lähti käyntiin. Akkuliike tsekkasi akun, se on uuden veroinen (ostettu huhtikuussa 2021). Auto toimi taas muutaman startin ja ajon jälkeen normaalisti, kunnes se taas ei lähtenyt käyntiin. Löysensin miinusnavan johtoa ja nitkuttelin sitä taas. Auto starttasi. Ajoin akkulikkeeseen, jossa se ei taas lähtenyt käyntiin heidän boosterinkaan avulla. Akku testattiin taas ja se on ok. Auto hinattiin korjaamoon, jossa auto toimi moitteettomasti, mitään vikakoodia ei ollut. Epäilivät starttia. Käskin vaihtaa sen, vaikka vika ei olisikaan ollut siinä. Auto starttasi kahdesti normaalisti, kunnes kolmannella kerralla ei. Akun johdon kitkuttelu ei auttanut.

Auto menossa maanantaina huoltoon, mutta onko ehdotuksia missä vika voisi olla? Bensan syötössä, sähkössä, sytytysboksissa vai missä.

t: 2571
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
JGP
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 21:19
Paikkakunta: Hki

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja JGP »

Jos tämä käynnistymättömyys ilmenee pääasiassa lämpimällä moottorilla niin viaksi voi epäillä kampiakselin asentoanturia. Jos kone käynnistyy normaalisti jäähdyttyään 15 -30 min mutta ei esimerkiksi nopean kaupassa käynnin jälkeen, voi jopa aika varmasti sanoa tämän johtuvan kampiakselin asentoanturista.

Nythän ei ole tarkempaa tietoa siitä koska vika ilmenee, eli syitä voi tietysti olla muitakin.
#6843
9-5 2,3t Vector Wagon 2004
ex 9-3i 1999
ex 900i special 1986
Helsinki
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ja kyseinen anturi löytyy moottorilohkosta keulan puolelta hieman keskilinjasta kohti vaihteistoa (auton vasenta kylkeä). Jos vika ilmenee tosiaan lämpimällä koneella niin kaatamalla anturin päälle mukillisen kylmää vettä se yleensä tokenee ja kone käynnistyy. Tämän jälkeen diagnoosi alkaa olla aika varma.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2228
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Loka 18, 2006 22:46
Paikkakunta: Orivesi

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja 2228 »

Putsaappa molemmat akun navat ja kengät kunnolla
Siihen tarkoitetulla harjalla. Muutaman kerran ei silmin nähtävää likaa, mutta putsauksen jälkeen autot startannu ja pyörittänyt kunnolla, itse käytän myös akku
Napa rasvaa.
2571
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja 2571 »

MOI!

Vika ilmenee sekä kylmänä, että lämpimänä, eli piaisen kauppareissussa ja aton seistessä about puoli tuntia. Tänään menen auton luokse ja saas nähdä starttaako kun on seissyt perjantaista asti. Akun navat on putsattu kunnolla autokorjaamon toimesta kun vaihtoivat startin, eli siinä ei pitäisi olla vika.
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Virtalukon pohja :?:
2571
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja 2571 »

Tänään auto starttasi normaalisti (seisoi parkissa pe-su). Ajoin sillä n 30 km ja sitten yllättäen sammui ajossa (mitä se ei ole aiemmin tehnyt) eikä enää lähtenyt käyntiin. Auto hinattiin pajalle, katsotaan mitä keksivät.
t: 2571
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

2571 kirjoitti:
Su Elo 14, 2022 21:04
Tänään auto starttasi normaalisti (seisoi parkissa pe-su). Ajoin sillä n 30 km ja sitten yllättäen sammui ajossa (mitä se ei ole aiemmin tehnyt) eikä enää lähtenyt käyntiin. Auto hinattiin pajalle, katsotaan mitä keksivät.
t: 2571
Kampiakselin asentotunnistin, eli KAA, sökö.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Kampianturilta kuulostaa joo aika vahvasti kyllä. On sattunut omallekin kohdalle, sekin.
2571
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja 2571 »

Tänään aamulla lähti taas normaalisti käyntiin. Eli näyttää siltä, että vika on päällä etenkin silloin kun auto on lämmin. Sanoin huollolle, että veikkaatte kampiakselin asentotunnistinta, saa nähdä mitä huolto tekee. Ilmoittelen lopputuloksen teille kunhan asia selviää.

t: 2571
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se anturi on vaikea diagnosoida jos vika ei osu päälle korjaamolla. Toisaalta osa on helppo vaihtaa, ei kauhean kallis ja tyyppivika joka jossain vaiheessa nostaa korkealla todennäköisyydellä päätään.

Jos siis korjaamolla eivät saa vikaa päälle ja diagnosoitua, niin ehdottaisin että vaihtavat sen anturin joka tapauksessa, jonka jälkeen nähdään hävisikö vika vaiko eikö.

Ja alkuperäisosaa sitten vain tilalle näin herkkään paikkaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2571
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja 2571 »

Kiitti taas tiedoistanne. Soitin Kuopion Saabkorjaamolle, heidän kautta ko. anturi tulee about 3 päivän päästä. J:kylän Pro-Carservice pistää sen tänään postiin ja jos posti vaan toimii, on osa mulla huomenna. 10 pistettä Pro-Carille.
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja Pakari »

AZP kirjoitti:
Ma Elo 15, 2022 07:46
Ja alkuperäisosaa sitten vain tilalle näin herkkään paikkaan.
Kyllä sinne Boschin paketissa oleva on myös yhtä hyvä, koska alkuperäinen on bosch. Itellä ainakin pelannut yli 7 vuotta Motonetistä ostettu Bosch tuotenumerolla 10-9621.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
2571
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja 2571 »

Eilen huollossa kaikki toimi taas normaalisti, eivät saaneet vikaa päälle auton ollessa kylmä tai lämmin. Tilasin eilen Pro CarSErviseltä kampiakselin asentotunnistimen. Sain sen tänään Kuopioon (nopeaa palvelua ko. firmalta, kiitos). Huolto vaihtoi osan ja kävi koeajelalla ja kaikki pelitti taas normaalisti, eli auto lähti käyntiin. Auto seisoi koeajon jälkeen huollon pihassa auringon paisteessa tunnin. Starttasin auton, mutta taas ei lähtenyt käyntiin.

Eli onko ehdotuksia missä vika voisi olla?

t: 2571
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
-Hese-
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

2571 kirjoitti:
Ti Elo 16, 2022 15:27
Eilen huollossa kaikki toimi taas normaalisti, eivät saaneet vikaa päälle auton ollessa kylmä tai lämmin. Tilasin eilen Pro CarSErviseltä kampiakselin asentotunnistimen. Sain sen tänään Kuopioon (nopeaa palvelua ko. firmalta, kiitos). Huolto vaihtoi osan ja kävi koeajelalla ja kaikki pelitti taas normaalisti, eli auto lähti käyntiin. Auto seisoi koeajon jälkeen huollon pihassa auringon paisteessa tunnin. Starttasin auton, mutta taas ei lähtenyt käyntiin.

Eli onko ehdotuksia missä vika voisi olla?

t: 2571
Varmuuden välttämiseksi, eihän jäänyt vanhan tunnistimen tiivisterengas sisään kun vaihtoivat uuden tilalle?
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Vastaa Viestiin