Mystinen vika

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Onko autoon hiljattain tehty mitään termostaattiin liittyvää? Tämä sillä, että termostaattikoteloon kiinnittyy DI-kasetin maadoitus ja jos se on huonosti, irti tai löysällä, niin voi välistä toimia ja välistä ei.

Tuo vikakoodi viittaa vahvasti DI-kasetin, tai sytytystulppien ongelmiin. Onko autossa alkuperäinen Saab/SEM kasetti vai joku tarvike? Mikäli kyseessä on tarvike, niin todennäköisesti vika on siinä. Uuden DI-kasetin vaihtuessa vaihtuvat luonnollisesti myös sytytystulpat.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
2571
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja 2571 »

Pakari kirjoitti:
Ke Elo 17, 2022 16:28
Onko autoon hiljattain tehty mitään termostaattiin liittyvää? Tämä sillä, että termostaattikoteloon kiinnittyy DI-kasetin maadoitus ja jos se on huonosti, irti tai löysällä, niin voi välistä toimia ja välistä ei.

Tuo vikakoodi viittaa vahvasti DI-kasetin, tai sytytystulppien ongelmiin. Onko autossa alkuperäinen Saab/SEM kasetti vai joku tarvike? Mikäli kyseessä on tarvike, niin todennäköisesti vika on siinä. Uuden DI-kasetin vaihtuessa vaihtuvat luonnollisesti myös sytytystulpat.
Kiitti taas tiedoista. Autoon ei ole tehty mitään termostaattiin liittyvää (eikä muuhunkasn, koska mitään vikaa ei ikinä ole ollut. Pelkät normaali huollot). Autossa on alkuperäinen saabin kasetti. Huomenna tulee procarilta uusi kasetti ja tulpat. Katsotaan mikä on lopputulos. Procarilta sanottiin myös, että tarvike kasetti saattaa aiheuttaa ko vian, mut mulla siis orggis kasetti v. 2005
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Paljon tuoreempia kasettejakin on pimentynyt. Toivottavasti tuo nyt auttaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
2571
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja 2571 »

Mertmi kirjoitti:
Ke Elo 17, 2022 20:23
Paljon tuoreempia kasettejakin on pimentynyt. Toivottavasti tuo nyt auttaa.
Joo, mulla oli aikoinaan 9-3 aero, siitä meni kasetti ajossa. Käsirykseni mukaan se on aika yleistä.😪
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja torque »

Omassa femma viirussa vaihtanut DI kasetin kerran jokin aika sitten. Tosin siinä hieman ennen näytti oranssia valoa kojelaudassa että nyt jotain pitäisi katsoa vaikka auto muuten toimi Ok. Vikakoodi sitten "selkeästi" kertoi että sytytyspuolella ongelma. Uusi kasetti mnetistä&tulpat ja toiminut toistaiseksi.
Tosin kun katsoi vanhaa kasettia, siinä pieni halkeamakin näkyi.
Viimeksi muokannut torque, Ke Elo 17, 2022 21:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yksi kasetti alkoi katkoa sytytystä aivan kuin joku olisi kääntänyt virrat pois 3-4s ajaksi ja sitten ne tuli takaisin. Oli aika kuumottava ajella, kun ei tiennyt milloin matka loppuu kokonaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja torque »

^huh, voin kuvitella. Hieman off topic, oli se melko uusikin rriesa aikoinaan ja piti jotain isoa pidempää hitaampaa liikkujaa ohittaa vaan alkoi rriesa yskimään juuri kun olimme vieressä, siinä kyllä adrenaliintaso lähti millisekunneissa nousuun. 8O
Ei tosin selvinnyt miksi yski, ei toistanut samaa. Kerran kesken noin 150km rupeaman jälkeen tosin sammui hidastaessa, rullaten sitten kun sattui huoltoasema juuri kohdalle. 5min ihmettelyä, ja taas meni taas kui mitään ongelmaa ollut, eikä toistunut.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
2571
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja 2571 »

Episodin loppu (toivottavasti)?

Kuopion Saabhuollolla oli sittenkin käytetty sytytyskasetti. He laittoivat sen autoon, auto starttasi normaalisti. Laittoivat mun alkuperäisen kasetin takaisin, auto ei startannut. Tänään tuli Pro-Carserviceltä uusi kasetti tulppien kera. Ne vaihtoon, nyt ajoa jo yli 50 km ja auto pelittää normaalisti.Eli vika taisi selvitä. (Huollossa ihmettelivät, että yleensä sytytyskasetin hajoaminen tekee totaalisen stopin, nyt mulla se pätki.) Siksi hekin epäilivät kampiakselin tunnistinta sytytyskasetin sijaan.

Autoon vaihdettiin turhaan startti ja kampiakselin asentotunnistin, mutta onpahan ne nyt uudet, eli auton pitäisi pelittää niiden osalta usean vuoden ajan normaalisti. Eipähän tarvitse mun tai uuden omistajan (jos laitan auton jossakin välissä myyntiin) murehtia ko. osien hajoamisesta.

Suurkiitos aktiivisesta osallistumisesta ja neuvoista. Pro-Carservicelle täydet pisteet neuvoista ja osien toimittamisesta (kun tilaa tänään, kaman saa seuraavana aamuna Matkahuollosta).

t: 2571
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1786
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja mikan »

Oliko temppuilevassa kasetissa halkeamia?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

2571 kirjoitti:
To Elo 18, 2022 16:50
(Huollossa ihmettelivät, että yleensä sytytyskasetin hajoaminen tekee totaalisen stopin, nyt mulla se pätki.) Siksi hekin epäilivät kampiakselin tunnistinta sytytyskasetin sijaan.

Autoon vaihdettiin turhaan startti ja kampiakselin asentotunnistin, mutta onpahan ne nyt uudet, eli auton pitäisi pelittää niiden osalta usean vuoden ajan normaalisti. Eipähän tarvitse mun tai uuden omistajan (jos laitan auton jossakin välissä myyntiin) murehtia ko. osien hajoamisesta.
Kasetti voi mun nähdäkseni hajota ihan miten sattuu, omassa teki pitkään sitä, että vain täyskaasulal rötäs rajusti. Sit kun se ongelma laajeni jo ihan peruskiihdytyksiinkin puolella kaasulla niin siinä kohtaa täytyi hakea uusi kasetti. :lol: Kesti jonkun vajaa 150tkm edellinen, tai viitisen vuotta.

KAA nyt oli ihan hyvä vaihtaa jos ei ollut just laitettu, se nyt ei edes ihan älyttömän hintainen oo.
2571
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja 2571 »

mikan kirjoitti:
To Elo 18, 2022 17:00
Oliko temppuilevassa kasetissa halkeamia?
Moi!

En tiedä, en nähnyt sitä. Ostin muutama vuosi sitten kaveriltani 9-3 Aeron (myin sen vuosi sitten eteenpäin, omistaja tällä palstalla). Siinä oli vaihdettui kasetti, viallinen toimi jotenkuten, mutta siinä oli pieni halkeama.
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
2571
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Syys 09, 2005 06:37
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja 2571 »

Audiojack kirjoitti:
To Elo 18, 2022 17:52
2571 kirjoitti:
To Elo 18, 2022 16:50
(Huollossa ihmettelivät, että yleensä sytytyskasetin hajoaminen tekee totaalisen stopin, nyt mulla se pätki.) Siksi hekin epäilivät kampiakselin tunnistinta sytytyskasetin sijaan.

Autoon vaihdettiin turhaan startti ja kampiakselin asentotunnistin, mutta onpahan ne nyt uudet, eli auton pitäisi pelittää niiden osalta usean vuoden ajan normaalisti. Eipähän tarvitse mun tai uuden omistajan (jos laitan auton jossakin välissä myyntiin) murehtia ko. osien hajoamisesta.
Kasetti voi mun nähdäkseni hajota ihan miten sattuu, omassa teki pitkään sitä, että vain täyskaasulal rötäs rajusti. Sit kun se ongelma laajeni jo ihan peruskiihdytyksiinkin puolella kaasulla niin siinä kohtaa täytyi hakea uusi kasetti. :lol: Kesti jonkun vajaa 150tkm edellinen, tai viitisen vuotta.

KAA nyt oli ihan hyvä vaihtaa jos ei ollut just laitettu, se nyt ei edes ihan älyttömän hintainen oo.
Mulla kesti kasetti (ja kaikki muukin on kestänyt) vuodesta 2005, 293 000 km. Saab on ollut ainoa auto, jossa ei ole ollut mitään vikaa ennen tätä. Hyvä peli.
Ford Taunus, 205 GTI Peugeot,
Saab 900 turbo sensonic,
9-3 Aero, 9-5 Aero wagon Hirsch (305 hp),
M-B R 320 CDI L, Ford Mondeo 4WD
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja torque »

Jo lähes täysin unohtanut, olihan mun OG 93'ssakin kasetti vaihdettu silloin, taisi olla noin 100tkm paikkeilla. Ei sen takia jättänyt välille, vaan jotain muuta efektiä oli. Vaan kasetti oli ne alkupään T7 mustat. Ja se oli ennen kun sai bio ohjelmaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1786
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja mikan »

390 tkm kesti mulla alkuperäinen kasetti 9-5:ssa. 9-3:een vaihdoin puolat 202 tkm kohdalla, kun alkoi täyskaasukiihdytyksessä vilkuttamaan vikavaloa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2035
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Mystinen vika

Viesti Kirjoittaja Julle »

Näissähän oli joku kampanja tais olla 2008, että kaikkiin vaihdettiin uusi ilmatteeksi.
Näin ainakin itellä.
9-5 Aero - 00
Vastaa Viestiin