9-5 Nykiminen vedättäessä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 Nykiminen vedättäessä

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ilmamassamittari, puolakasetti ja tulpat.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Samat
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Touko 22, 2020 13:22

Re: 9-5 Nykiminen vedättäessä

Viesti Kirjoittaja Samat »

Samantyyppisiä oireita OG 9-5 2.3t vm -98, paikallaan kiertää kone normaalisti, mutta kuormalla häviää tehot/nykii kone. Ainoa virhekoodi ollut P0171 eli laiha seos. EVAP systeemiin laitoin uudet letkut ja päivitin uudemmissa malleissa olevaan versioon, jossa turbon suuntaan ei mene letkua. Kaasuläpän päässä oli letku hapristunut ja takaiskuventtiili oli jumittunut auki. Tuon jälkeen käynnistyy nyt paremmin, mutta vetoon ei vaikuttanut.

Autolla mittarissa reilu 300t km, kannattaisiko tuohon ensi alkuun lähteä kokeilemaan uutta ilmamassamittaria, kun on varmaan vielä alkuperäinen? Ja kannattaako lambdaa vaihtaa ilman vikakoodeja? Helppoa tapaa todeta sytytyskasetin kuntoa ilman laitteita? OpenSIDiä ei ole käytössä. Vai pajalle lukemaan arvoja?

Aeromotorsilta katselin seuraavia osia:
MAF https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 0-pierburg
Lambda https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... -by-vernet
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1790
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-5 Nykiminen vedättäessä

Viesti Kirjoittaja mikan »

300 tkm ajettu ilmamassamittari kannattaa vaihtaa. Ei ole kuitenkaan iso investointi. Tietysti jos löytyy läheltä joku jolta lainata koekäyttöön.
Sytkäkasetista kannattaa katsoa ainakin onko siinä halkeamia. Jos on, niin todennäköisesti sekin kannattaa vaihtaa.
Mä suosittelisin koko EVAP-systeemi käytöstä poistoa. Vähän pitää letkuja tulpata ja vaihtaa kolmitie-liitos suoraan liitokseen. Täältä foorumista pitäisi löytyä ohje kuvan kera.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Samat
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Touko 22, 2020 13:22

Re: 9-5 Nykiminen vedättäessä

Viesti Kirjoittaja Samat »

mikan kirjoitti:
To Touko 02, 2024 09:57
300 tkm ajettu ilmamassamittari kannattaa vaihtaa. Ei ole kuitenkaan iso investointi. Tietysti jos löytyy läheltä joku jolta lainata koekäyttöön.
Sytkäkasetista kannattaa katsoa ainakin onko siinä halkeamia. Jos on, niin todennäköisesti sekin kannattaa vaihtaa.
Mä suosittelisin koko EVAP-systeemi käytöstä poistoa. Vähän pitää letkuja tulpata ja vaihtaa kolmitie-liitos suoraan liitokseen. Täältä foorumista pitäisi löytyä ohje kuvan kera.
Sytytyskasetissa oli yksi halkeama, joten kai se on tuokin laitettava tilaukseen. Sytytystulpat ilmeisesti Skandixinkin suosittelemat tälle mallille NGK BCPR6ES-11 (ja jotka asennettuna tällä hetkellä). Tuo EVAP on nyt tuolla päivitys versiolla, jossa edessä turbon luona suora liitos ja EVAP venttiililtä menee pelkästään kaasuläpälle takaiskuventtiilin läpi. Pitää joskus katsoa tuota tulppausta, jos ongelmia ilmenee.

Kannattaako tuolle lambdalle tehdä mitään, jos ei siitä mitään vikakoodia ole?
Vastaa Viestiin