mAir jää mReqistä ja Pinl ja Pbef pienet

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
saab95turku
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2022 14:35

mAir jää mReqistä ja Pinl ja Pbef pienet

Viesti Kirjoittaja saab95turku »

Aloin vähän perehtymään tohon opensidiin ja huomasin et kaasupohjassa mAir noin 700 jää mReqistä joka on noin 1000. Sekä ahdot on vähän surullisen oloiset Pinl ja pbef oli 1600 paikkeilla. mAir seuraa hyvin mReq "normiajossa". Auto on 9-5 2.0 2004 automaatti ja softattu 230hp.

Evap tukittu (pultti mankkuvenaan tulevaan letkuun), ei vaikutusta. Kokeiltu ajaa turbon hukkaportin letku irti, ahdot ei noussu enempää. Testattu toisen saabin immua (joka seuraa ilmamassapyyntöjä siinä autossa hyvin), ei vaikutusta (ja ylimääräsellä immulla tuntu laiskemmalta). Bypass vena vaihdettu kun oli ylimääräsenä ja yllätys yllätys ei vaikutusta. Kasetti ja immu on edellisen omistajan (vuoden sisällä) toimesta vaihdettu mut ei oo varmuutta onko orkkis kamaa vai ei. Imuvuotoja etsiskelin brake cleanerillä, ei löytynyt (tosin pitää vielä tarkistaa cobran ja turbon liitos). Huohotin systeemist on vaihdettu joskus letkuja ja takaisku. Tulpat vaihdoin tänään ja kovin valkoiset oli, tosin oon ajellu pääosin etanolilla joten ei taida paljoa värjätä. Pitää vielä tarkistaa toi Lamd arvo. PWM nousee täysiin 980 kaasu pohjassa.

Arvelen että on turbo menossa (huoltokirjassa ei ainakaan näkynyt että sitä ois vaihdettu ikinä), joka ei sinänsä paljoa paina koska uudehko odottaa pöydällä vuoroaan. Tai sitte on downpipe tukossa kun on tuo 2 kattinen malli, mutta sehän selviäis kun sen vaihtais vaikka vähän vapaavirtaavampaan :D . Veikkauksia?
Avatar
Reksu
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Ma Elo 17, 2015 14:19
Paikkakunta: Laukaa

Re: mAir jää mReqistä ja Pinl ja Pbef pienet

Viesti Kirjoittaja Reksu »

Katalysaattori saattaa hyvinkin olla tukossa
9-5 2.3t -00 ~1800mg/c @ 6000rpm
Turbo-Saabisti #7815
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: mAir jää mReqistä ja Pinl ja Pbef pienet

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No, vaikka kuullostaa hassulta, mutta jos nyt hukkiksen kelloa tarkistaisit? Ettei vaan joku ole sörkkinyt niin ettei se ole ikinä kiinni asti? Kellon akseli irti ja tutki pitääkö kireänä portin kiinni. Kokoeile samalla kun akseli irti, jumpata sitä kiinni asentoon, jos siellä on karsta joka estää sitä menemästä pesään tiukasti.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Mursuu
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Syys 06, 2020 21:52

Re: mAir jää mReqistä ja Pinl ja Pbef pienet

Viesti Kirjoittaja Mursuu »

Mulla oli täsmälleen vastaavat oireet ja vikana oli tuo cobran liitos turboon. Siinä kiinnityspannassa on ylä- ja alapuolella sellaiset pienet reiät, joista tarkkaan katsomalla näkee, onko liitos tiivis. Tämä kannattaa tehdä huolella.
Saab 9-5 2.0t Sedan '03 Linear Stage 1
Opel Astra 1.4T ecoFLEX Wagon '16

Ex: Saab 9-5 2.3T Sedan '04 Vector Stage 3
Ex: Saab 9-5 2.3t Sedan '01 SE
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: mAir jää mReqistä ja Pinl ja Pbef pienet

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

On kyllä silloin tilanne toisinpäin, jolloin mair on mreqiä isompi.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Mursuu
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Syys 06, 2020 21:52

Re: mAir jää mReqistä ja Pinl ja Pbef pienet

Viesti Kirjoittaja Mursuu »

mAir on ilmamassamittarin eli IMM:n ilmoittama lukema. Jos autossa on imuvuoto IMM:n jälkeen esim tuossa kobra->turbon liitoksessa, niin kone saa osan ilmasta IMM:n ohitse. Tällöin mAir jää mReq:ä pienemmäksi.
Saab 9-5 2.0t Sedan '03 Linear Stage 1
Opel Astra 1.4T ecoFLEX Wagon '16

Ex: Saab 9-5 2.3T Sedan '04 Vector Stage 3
Ex: Saab 9-5 2.3t Sedan '01 SE
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: mAir jää mReqistä ja Pinl ja Pbef pienet

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Hukkiksen letku irrotettukaan kun ei ahda enempää niin silloin joko turbo ei kehitä painetta tai se karkaa johonkin. Jos osakaasulla kaikki on järkevää niin lähdetään siitä ajatuksesta, että painetta ei kehity. Siihen taas on käytännössä muutama vaihtoehto: 1. turbon siivistä puuttuu osa (irrota cobra niin näet, samalla voi tutkia välyksiä). 2. hukkaportti on auki (läppä jumissa tai puuttuu kokonaan). 3. pakoputki tukkeessa (katti sulanut umpeen tai vaimennin tukossa).

Jos kerran pöydällä on uuden karhea ahdin niin sinne vaan paikoilleen. Em. asioita tutkiessa on jo vaihtotyö osittain tehty ja jos sieltä vikaa löytyykin niin ahtimen vaihto edessä kuitenkin. Tukkeutuneen vaimentimen taas yleensä kuulee äänestä ja periaatteessa pitäisi tuntea pakokaasun virtauksesta putken päästä kokeiltuna. Itsellä umpeen sulanut katti poisti ahdot kokonaan.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Vastaa Viestiin