Sinistä savua kylmäkäynnistyksessä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Airokolkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46

Sinistä savua kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja Airokolkki »

Öljyähän sinne palotilaan on siis päässy. Kylmäkäynnistyksessä tulee suht reippaasti sinistä pihalle, mutta loppuu 5-10sek kuluttua.

Mittailin kylmän koneen puristuspaineet:
1. 12.25 bar
2. 14.00 bar
3. 12.25 bar
4. 13.00 bar

Tästä voisin päätellä, että männänrenkaat ei falskais ainakaan kauheesti. Pistin merkille että 2. ja 4. pytyn tulpan kierteet oli vähän öljysen oloisia.

Oon miettiny että venttiilivarren kumit tai turbo päästäis vähän lävitte, eikös tä vähän haiskahtais venttiilivarren kumeilta? Vai mitä ootta mieltä?
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: Sinistä savua kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Märkä vs. kuivamittaus kertoo sulle falskaako renkaat vai ei
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Sinistä savua kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja torque »

^^Onko se Mitsu jo tuohon laitettu, kun teillä jo se oli tarjolla? Jokin 200tkm ajettu tuon ajan Garretti voi olla aika silleen että vaihtoa tarvis.

Ja nyt hieman off topikkia, tuo oma Garret GT17 '07 femma ei sit sinisavuta yhtään, ja öljytaso pysyy hyvin. Melkein huolestuttaa että milloinkohan sekin korkkaa ja hinausautoa joutuu kutsumaan.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sinistä savua kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ekana downpipe irti turbolta ja ahtimen välykset sormituntumalta kokeiluun. Sitten on jo paljon viisaampi asian suhteen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sinistä savua kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Airokolkki kirjoitti:
Su Syys 11, 2022 11:17
Öljyähän sinne palotilaan on siis päässy. Kylmäkäynnistyksessä tulee suht reippaasti sinistä pihalle, mutta loppuu 5-10sek kuluttua.

Mittailin kylmän koneen puristuspaineet:
1. 12.25 bar
2. 14.00 bar
3. 12.25 bar
4. 13.00 bar

Tästä voisin päätellä, että männänrenkaat ei falskais ainakaan kauheesti. Pistin merkille että 2. ja 4. pytyn tulpan kierteet oli vähän öljysen oloisia.

Oon miettiny että venttiilivarren kumit tai turbo päästäis vähän lävitte, eikös tä vähän haiskahtais venttiilivarren kumeilta? Vai mitä ootta mieltä?
Ei toi 12 puristus kyllä mikään hyvä ole. Veikkaan männänrenkaita.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3101
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Sinistä savua kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja V-M »

Huomioisin kyllä kaksi eri asiaa on noiden männänrenkaiden kunto ja puristusten mittaus. Jos siellä on öljyrenkaat jumissa niin se ei näy puristusmittauksessa. Toki ajan kanssa kun öljyrenkaat valskaa niin alkaa puristusrenkaiden jumittelu myös kun palotilaa päätyy öljyä enemmän. Helpoin todeta tuo turbon väljyys ja ehkä siten että kun auto on käyttämättä pidempään ja savutus on silloin suurempaa niin silloin voi ventiilivaren kumit olla kovettuneet. Huohotuksen lisääntyminen ja huohotuksessa oleva "höyryn" määrä voi enteillä öljyrenkaiden jumia ja myös männän puristusrenkaiden löysyyttä. Ainakin niissä joista olen nuo venavarren tiivisteet purkanut niin eivät ole olleet mitenkään huono kuntoisia. Lähinnä öljy karstaa on ollut paljon siellä tiivisteen alapinnalla.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Airokolkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46

Re: Sinistä savua kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja Airokolkki »

V-M kirjoitti:
Ma Syys 12, 2022 16:21
Huomioisin kyllä kaksi eri asiaa on noiden männänrenkaiden kunto ja puristusten mittaus. Jos siellä on öljyrenkaat jumissa niin se ei näy puristusmittauksessa. Toki ajan kanssa kun öljyrenkaat valskaa niin alkaa puristusrenkaiden jumittelu myös kun palotilaa päätyy öljyä enemmän. Helpoin todeta tuo turbon väljyys ja ehkä siten että kun auto on käyttämättä pidempään ja savutus on silloin suurempaa niin silloin voi ventiilivaren kumit olla kovettuneet. Huohotuksen lisääntyminen ja huohotuksessa oleva "höyryn" määrä voi enteillä öljyrenkaiden jumia ja myös männän puristusrenkaiden löysyyttä. Ainakin niissä joista olen nuo venavarren tiivisteet purkanut niin eivät ole olleet mitenkään huono kuntoisia. Lähinnä öljy karstaa on ollut paljon siellä tiivisteen alapinnalla.
Vuos takaperin kävin tuon femman noutamassa ja silloin ei savutusta ilmennyt, vaikkakin oli ollut seisonnassa ~3 vuotta. Tarkoitus olisi reilu viikon päästä askarrella kiinamitsu paikalleen. Garretista testailin niin poikittaista siitä kyllä löytyy sen verran, että kuuleman perusteella olisi hyvä aika vaihtaa muutenkin. Pitkittäistä en vielä kunnolla testannut (akselin molemmista päistä kiinni pitäen). Garretilla tosiaan mittarissa se ~185tkm joka kyllä lähestyy sitä 200tkm maagista rajaa.
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Avatar
Airokolkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46

Re: Sinistä savua kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja Airokolkki »

Päivitystä tähän:

Turbon vaihdolla ei ollut vaikutusta asiaan.
Edelleen siis yön yli seisseenä tupruttaa tuota sinistä startin jälkeen hetken aikaa n. 10sek
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Sinistä savua kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja torque »

^ kai ne kaikki letkut ja huohottimet & takaiskutventtiilit jo käyty läpi?
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Airokolkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46

Re: Sinistä savua kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja Airokolkki »

torque kirjoitti:
Ti Loka 04, 2022 20:45
^ kai ne kaikki letkut ja huohottimet & takaiskutventtiilit jo käyty läpi?
Juu on, huohotinpäivitys tehty, ap-letkut vaihdettu silikonisiin, takaiskut tsekattu ja vaihdettu ehjiin tarvittaessa
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Sinistä savua kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja mikan »

Paljonkos tällä moottorilla on kilsoja takana? Tuolta aiemmin selvisi, että garrettilla oli 185 tkm, mutta entä moottorilla?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Sinistä savua kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla muuten puski hieman savua putkesta vielä ahtimen vaihdon jälkeenkin, mutta loppui sitten jonkin ajan päästä. Syy oli ilmeisimmin se että ahtimen vaihdon yhteydessä en irrottanut ja putsannut välijäähdytintä ja putkia, jolloin niihin oli jäänyt turbon hajoamisen jäljiltä öljyä, joka sieltä hiljalleen päätyi koneeseen ja paloi pois.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Airokolkki
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: La Joulu 12, 2020 16:46

Re: Sinistä savua kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja Airokolkki »

mikan kirjoitti:
Ke Loka 05, 2022 14:06
Paljonkos tällä moottorilla on kilsoja takana? Tuolta aiemmin selvisi, että garrettilla oli 185 tkm, mutta entä moottorilla?
Moottorilla 247tkm parhaillaan

Lisäyksenä vielä että tuntuu olevan vaikutusta onko lohkolämppäri ollut päällä ennen starttia, silloin ei näyttäisi tupruttelevan
Saab 9-5 Aero Combi -05, Stage1 Biopower, KA
Saab 9-3 Aero Combi TTiD -08, KA
Saab 96 V4 -75, HA
Saab 9-5 Sedan -01 Biopower, EX
Saab 9-3 Aero Sedan -05 Stage3 Biopower, EX
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: Sinistä savua kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Airokolkki kirjoitti:
Ti Loka 04, 2022 20:31
Päivitystä tähän:

Turbon vaihdolla ei ollut vaikutusta asiaan.
Edelleen siis yön yli seisseenä tupruttaa tuota sinistä startin jälkeen hetken aikaa n. 10sek
Ei mitenkään yllättävää että sulla on männänrenkaat morjes, eikä ahdin. Senki ois varmaan voinu tarkistaa ennen turhien osien vaihtoa.
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Sinistä savua kylmäkäynnistyksessä

Viesti Kirjoittaja torque »

^ ei kai siinä mitään vikaa vaihtaa sitä Garrettia mitsuun kuitenkaan, se homma oisi muutenkin edessä jos hieman enempää matkaa vielä toivoo menevän. Noista männänrenkaista en nyt voi sanoa yhtään mitään, vaan jos RE85 käytetty niin kait ne pitäisi pysyä jokseenkin liikkuvina yhä.
Tietty öljynvaihdot tehty silleen hieman lyhyeimmillä väleillä. Eiks nuo puristuspaineet kuitenkin melko yhä kohdillaan noilla 247tkm.
Ja en nyt tiedä mikä on se optimi, vaan onhan tuossa hieman erikoista tuo syl. 1&3.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin