-03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

009baas kirjoitti:
Pe Syys 30, 2022 16:27
Siel on myös kampiakseli paskana (naarmuilla) jos näin on, eli koneremppa tai paali edessä.. valitan..
Ilman sen koneen avaamista ja kampiakselin kaulojen kiillotusta siitä ei enää kampetta tule..
Kerran oon kk-laakerit vaihtanut ilman muita toimenpiteitä (paitsi öljypohjan putsaus) ja ainakin kymmeniä tuhansia sen jälkeen pelas ilman että kanki olisi tullut lohkon kyljestä kiusaajaansa katsomaan. Remontti tais tulla just viime hetkillä kun 3-pytyn laakerista oli just pinta lähdössä.
Kallis remontti se ei ainakaan itse tehtynä ole. Paljoa ei menetä vaikkei sillä korjaantuisikaan.
Eikä voi olla paha homma, kun minäkin olen siitä suoriutunut :)
Muokaten: Tässä tapauksessa naputus oli hyvin vienoa ja kuului vaan vedättäessä.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja Termos »

No nytpäs tiedän miltä laakerivikainen femma kuulostaa :)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja torque »

^ei yhtään mukavaa tuo jos moottorissa kolinaa. Onkohan se että on manuaaliv. ja saanut hieman kenkää muutoinkin, ja ei mitään lohkolämppäriä käytetty. Kyllähän nämä pitäisi kestää ne 400+ tkm jollain pidolla, ennenkuin sitä kampiakselilaakereitä joutuisi fiksaamaan, tai laittaa paaliin.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Hakke
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Touko 27, 2008 18:56
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja Hakke »

torque kirjoitti:
La Loka 01, 2022 00:15
^ei yhtään mukavaa tuo jos moottorissa kolinaa. Onkohan se että on manuaaliv. ja saanut hieman kenkää muutoinkin, ja ei mitään lohkolämppäriä käytetty. Kyllähän nämä pitäisi kestää ne 400+ tkm jollain pidolla, ennenkuin sitä kampiakselilaakereitä joutuisi fiksaamaan, tai laittaa paaliin.
Joo, kyllähän se vähän vetää mielen apeaksi vaikkei isoja rahoja olekaan kiinni. Manuaalilaatikolla tää on joo, ja historiaan mahtuu useampi omistaja niin Suomessa kuin Ruotsissa, eli hyvinki on voinu saada joskus reilummin happea. Lohkolämppäri löytyy, ja joskus aiemmin on ollut webastokin asennettuna (ei toki enää), eli ei ainakaan koko ikäänsä ole ihan kylmiltään starttailtu.
1. Mitsu Outlander PHEV MY15, 2. 9-5 2.0t -03 Wagon
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja torque »

Seuraavaksi tulee kanki lohkon kyljestä läpi.
Tämä nyt ei varsinaisesti kuulu tän moottorin tilanteesen, vaan kyllä tuollaista kokenut sen doch Riesan kanssa. Oli jotku joyriderit käynyt lainaamassa, ja sen jälkeen marmorin kautta yritetty fiksata, vaan ei sitä kantta&jakoa tms saaneet kohdalleen. Jouduin sit työmatkalla Sjööberiä kutsumaan. Meni sit vaihtomotti huollossa tilaukseen ja paikalle. Vaan olihan se säätöä että tuonkin sai selvitettyä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Väittäisin että öljynvaihtovälit on ratkaisevin tekijä näissä konerikoissa. Ei mitkään satunnaiset revittelyt.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Hakke
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Touko 27, 2008 18:56
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja Hakke »

Ei pitäs rautaan rakastua, mut senverran jäi kaivelemaan, et purin kuitenki alakautta öljypohjat ja pensselit pois, ja kolinan syy oli ilmeinen; nelospytyn kiertokangen laakeri oli päässyt liikenteeseen. Silmämääräisesti kampiakselin kaula näytti siistiltä eikä kolmospyttyyn verrattuna yhtään erilaiselta, mitattunakin näytti halkaisija tismalleen samaa.

Meinasin kokeilla vaihtaa pelkästään kiertokangen laakerit ja lyödä takaisin kasaan, eihän siinä mahdottomasti häviä, jos käytännössä toinen vaihtoehto on paali. Laakeriliuskoissa oli merkintä STD, eli lienee standardikoko, eli samanmoiset kannattanee tilata uudetkin? Samalla tarvitsee nuo o-renkaat, oliko niin et PRO Carseviceltä noita kannattaisi tilailla?

Oli muutes öljysihti aika hurjassa kunnossa, sen putsaaminen ei tosiaan oo huono idea, vaikka ois ajat sitten jo huohotinpäivitykset tehty ja ajeltu pelkällä bensalla.
1. Mitsu Outlander PHEV MY15, 2. 9-5 2.0t -03 Wagon
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja Termos »

Hakke kirjoitti:
La Loka 15, 2022 17:25
Samalla tarvitsee nuo o-renkaat, oliko niin et PRO Carseviceltä noita kannattaisi tilailla?
Itse tilasin tuolta:

https://www.trollparts.fi/tuote/oljypohjan-tiivisteet/
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Hakke kirjoitti:
La Loka 15, 2022 17:25
Ei pitäs rautaan rakastua, mut senverran jäi kaivelemaan, et purin kuitenki alakautta öljypohjat ja pensselit pois, ja kolinan syy oli ilmeinen; nelospytyn kiertokangen laakeri oli päässyt liikenteeseen. Silmämääräisesti kampiakselin kaula näytti siistiltä eikä kolmospyttyyn verrattuna yhtään erilaiselta, mitattunakin näytti halkaisija tismalleen samaa.

Meinasin kokeilla vaihtaa pelkästään kiertokangen laakerit ja lyödä takaisin kasaan, eihän siinä mahdottomasti häviä, jos käytännössä toinen vaihtoehto on paali. Laakeriliuskoissa oli merkintä STD, eli lienee standardikoko, eli samanmoiset kannattanee tilata uudetkin? Samalla tarvitsee nuo o-renkaat, oliko niin et PRO Carseviceltä noita kannattaisi tilailla?

Oli muutes öljysihti aika hurjassa kunnossa, sen putsaaminen ei tosiaan oo huono idea, vaikka ois ajat sitten jo huohotinpäivitykset tehty ja ajeltu pelkällä bensalla.
Katoitko kunnon valolla että onko naarmuja kammen kaulassa. Hyvin harvoin nuo ovat enää ok jos kiertokangenlaakerit menee. Vaan ei kai tuo mahdotonta ole.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Hakke
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Touko 27, 2008 18:56
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja Hakke »

009baas kirjoitti:
Su Loka 16, 2022 15:39
Hakke kirjoitti:
La Loka 15, 2022 17:25
Ei pitäs rautaan rakastua, mut senverran jäi kaivelemaan, et purin kuitenki alakautta öljypohjat ja pensselit pois, ja kolinan syy oli ilmeinen; nelospytyn kiertokangen laakeri oli päässyt liikenteeseen. Silmämääräisesti kampiakselin kaula näytti siistiltä eikä kolmospyttyyn verrattuna yhtään erilaiselta, mitattunakin näytti halkaisija tismalleen samaa.

Meinasin kokeilla vaihtaa pelkästään kiertokangen laakerit ja lyödä takaisin kasaan, eihän siinä mahdottomasti häviä, jos käytännössä toinen vaihtoehto on paali. Laakeriliuskoissa oli merkintä STD, eli lienee standardikoko, eli samanmoiset kannattanee tilata uudetkin? Samalla tarvitsee nuo o-renkaat, oliko niin et PRO Carseviceltä noita kannattaisi tilailla?

Oli muutes öljysihti aika hurjassa kunnossa, sen putsaaminen ei tosiaan oo huono idea, vaikka ois ajat sitten jo huohotinpäivitykset tehty ja ajeltu pelkällä bensalla.
Katoitko kunnon valolla että onko naarmuja kammen kaulassa. Hyvin harvoin nuo ovat enää ok jos kiertokangenlaakerit menee. Vaan ei kai tuo mahdotonta ole.
Koitin kovasti katsella, ja vertasin silmämääräisesti myös kolmosen kaulaan, joka näytti pinnaltaan identtiseltä. Varmasti ei ole täydellisessä kunnossa, mutta josko vielä käyttökelpoisessa. Mietin myös jos varmuudenvuoksi pyöräyttäisi öljyn ja 1000:n hiomapaperin + nahkaremmin kanssa ennen uuden laakerin asennusta.
1. Mitsu Outlander PHEV MY15, 2. 9-5 2.0t -03 Wagon
Hakke
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Touko 27, 2008 18:56
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja Hakke »

Noniin, nyt ois laakerit vaihdettu. Parinkymmenen kilometrin mutteriajolla ei vielä näkynyt kiertokankia ajohytissä, eikä ajon jälkeen konehuoneen puolellakaan. Ylimääräiset kolinat hävisi, eikä öljynpainevalokaan ilmoitellut itsestään. Jännityksellä jäämme seuraamaan kuinka pitkälle tällä remontilla ajellaan..

Käytettiin samalla myös hihnapyörä irti, hieman yllättäen torxit oli ilman lukitetta. Kiinni olivat kestäneet, yksi oli vähän muita löysemmässä. Nyt on kasattu kierreliiman kanssa.
1. Mitsu Outlander PHEV MY15, 2. 9-5 2.0t -03 Wagon
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja mikan »

Paljonko tuli kustannuksia?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Hakke
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Touko 27, 2008 18:56
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja Hakke »

mikan kirjoitti:
Pe Loka 21, 2022 09:03
Paljonko tuli kustannuksia?
Öljypohjan tiivistesatsi toimituskuluineen 13,50 + kiertokangen laakerisarja 37,90 + öljyt 30e, lisäksi jokusen euron voi laskea Plastigaugelle sekä kouralliselle pinnapultteja ja muttereita, eli kaikkineen about 90e. Öljysuodatinta en lähtenyt vaihtamaan, kun olin vasta ehkä 100 km aikaisemmin vaihtanut öljyt sekä suodattimen.
1. Mitsu Outlander PHEV MY15, 2. 9-5 2.0t -03 Wagon
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja mikan »

Kuulostaa järkevältä korjaukselta. Toivotaan laakereille ja moottorille pitkää ikää ja paljon kilometrejä. :)
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Vastaa Viestiin