-03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Hakke
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Touko 27, 2008 18:56
Paikkakunta: lappeen Ranta

-03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja Hakke »

Diagnosoin tätä eilen jo montulla, ja oma epäilys on, että joko kampiakselin runkolaakeri tai kiertokangen laakeri on kypsä, mutta ajattelin vielä hakea täältä asioita paremmin tietäviltä toisen mielipiteen, eli:

Koneesta on äskettäin alkanut kuulua kolinaa, alkuun tuntui että kuului vain kun vapautti vedon kovemmilta kierroksilta (kytkin pohjaan vaihdetta vaihdettaessa kesken kiihdytyksen, paikallaan kaasutellessa + kaasu höllättäessä), mutta nyt tuntuu kyllä välillä kuuluvan tasaisemmillakin kierroksilla ja kokoajan. Kuulostelin auton alta, siellä kuuluu merkittävästi kovempana kuin yläpuolelta, ja korvakuulolla öljypohjan suunnilta tuo ääni kuuluu.

Onko siis muita realistisia vaihtoehtoja, kuin että sieltä on kampiakselin runkolaakeri tai kiertokangen laakeri tattis? Vaihdoin öljyt samalla (sitä varten oikeastaan olin montulla), öljy oli ihan siistin näköistä, öljynpainevalo ei ole missään vaiheessa vilkutellut.
1. Mitsu Outlander PHEV MY15, 2. 9-5 2.0t -03 Wagon
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Otapa videota ja laita linkkiä tänne. Moottorista tai apulaitteista tulevia ääniä on joskus vaikea paikallistaa kun metalli toimii aika hyvin äänenkuljettajana. Tekstin välityksellä mahdoton sanoa.

Jos öljyissä ei ollut yhtään hippua, niin tuskinpa kyse on laakereista.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Hakke
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Touko 27, 2008 18:56
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja Hakke »

1. Mitsu Outlander PHEV MY15, 2. 9-5 2.0t -03 Wagon
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja mestari »

vähän ääni on kuin jaakobin :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja torque »

^^Ei ihan hyvältä kuullosta.
Onko miten monta tkm rullanut moottori ja onko tehoja lisätty?
Ilmeisesti öljytaso on aina pysynyt hyvin ku ei sitä valoa vilkuttanut. Ja lämpö pysynyt siellä rajoissa.
Onkohan jokin "apulaite" finiitto. Mun kuulo on hieman selektiivinen, vaan onhan näissä ollut sellaistakin että jokin pakosarjan pultti luovuttanut.
Viimeksi muokannut torque, To Syys 29, 2022 18:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Nuo "äänet" voi olla joskus työmaa paikastaa lähtisin ehkä helpoimmasta eli löysää hihnan käydessä jotta kuulee ettei vesipumppu äännä ja sitten lähtä nuihin jakopään yms puolellle.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Hakke
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Touko 27, 2008 18:56
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja Hakke »

Kiitos vinkeistä, lisää vaan tulemaan jos mieleen juolahtaa!

Moottorin kilometreistä ei tietoa, paras arvaus on luokkaa 280tkm. Lämmöt olleet aina normaalit, mitä nyt viimetalvena pari viikkoa kävi kylmempänä, ennenkuin ehdin vaihtaa termarin.

Edit: Ja tosiaan parhaan tietoni mukaan vakio-ohjelma ja vakiotehot. Ei ole ajeltu etanolillakaan kai koskaan.
1. Mitsu Outlander PHEV MY15, 2. 9-5 2.0t -03 Wagon
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja aero »

Apulaitehihna irti, niin saa suljettua apulaitteet pois. Ei tosiaan kannata kauheen kauaa käyttää ilman koska vesipumppu pyörii tuon hihnan voimin, mutta pikaseen kehtaa kokeilla.

Jos kolina jatkuu ilman hihnaa eli se kuuluu moottorista itsestään, niin seuraavaksi kouraan niinkin yllättävä työkalu kuin katuharja. Tai kyllä sitä ohuempi ja lyhempi puu- tai metallikeppikin kelpaa, mutta yleensä katu- tai rappuharja tuntuu löytyvän aika läheltä autoa. Itte tykkään puusta, kun sillä on vaikee saada naarmuja aikaan. Harja pyöräytetään ylösalaisin eli harjapää ylöspäin, korva painetaan kiinni harjan varren kylkeen ja harjatonta päätä tökitään eri kohtaan moottorissa ja näin päästään selvittämään äänen suuntimia.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja Termos »

Ruma ääni kieltämättä, mutta mulla heräsi ajatus tuosta äänen voimistumisesta kaasuttaessa, että voisiko mekkala tulla ketjusta? Jakoketju hinkkaa sinne öljypumpun koteloon?

Kun tuo ääni ei ole mitään välyksen tapaista kalkatusta, vaan rapinaa, ihan kuin ketju hinkkaisi johonkin.

EDIT:
Hakke kirjoitti:
To Syys 29, 2022 08:23
Koneesta on äskettäin alkanut kuulua kolinaa, alkuun tuntui että kuului vain kun vapautti vedon kovemmilta kierroksilta (kytkin pohjaan vaihdetta vaihdettaessa kesken kiihdytyksen, paikallaan kaasutellessa + kaasu höllättäessä), mutta nyt tuntuu kyllä välillä kuuluvan tasaisemmillakin kierroksilla ja kokoajan.
Kuormituksen vaihtelu laittaa liiaksi venyneen ketjun rapisemaan, jos ja kun ketjunkiristin ei enää yllä pitämään ketjua kireällä.

Kannattaa mitata ketjunkiristimen kiristysvara, eli paljonko kiristimen tappi on ulkona rungosta. Muistaakseni jossain Saabin korjaamotiedotteessa mainittiin, että 15 millimetrin ulkonema kiristimessä tarkoittaa ketjun ja muiden siihen liittyvien osien uusintaa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
raimsshi
"Aero"
Viestit: 374
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Kyllähän tuo tutusti kiertokangen laakereilta kuulostaa. Seuraavaksi tulee kanki lohkon kyljestä läpi.
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja 009baas »

raimsshi kirjoitti:
Pe Syys 30, 2022 08:47
Kyllähän tuo tutusti kiertokangen laakereilta kuulostaa. Seuraavaksi tulee kanki lohkon kyljestä läpi.
Olen valitettavasti samaa mieltä. Tässä videota omasta kiertokagenlaakeri-morjens episodista. https://www.youtube.com/watch?v=Yy_5h9lCpTs
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Hakke
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Touko 27, 2008 18:56
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja Hakke »

009baas kirjoitti:
Pe Syys 30, 2022 11:27
raimsshi kirjoitti:
Pe Syys 30, 2022 08:47
Kyllähän tuo tutusti kiertokangen laakereilta kuulostaa. Seuraavaksi tulee kanki lohkon kyljestä läpi.
Olen valitettavasti samaa mieltä. Tässä videota omasta kiertokagenlaakeri-morjens episodista. https://www.youtube.com/watch?v=Yy_5h9lCpTs
Tutun kuuloinen äänimaailma :mrgreen:
1. Mitsu Outlander PHEV MY15, 2. 9-5 2.0t -03 Wagon
Hakke
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ti Touko 27, 2008 18:56
Paikkakunta: lappeen Ranta

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja Hakke »

Lisäkysymyksenä tähän, onko noiden kiertokangen laakereiden vaihto miten paha homma tehdä? Auto on aikanaan halvalla hankittu, karvalakkimalli eikä muutenkaan priimakunnossa, joten ihan älytöntä efforttia ei sen korjaamiseen ehkä kannata käyttää, vaan nyt haetaan (jos siis mahdollista) enemmän sellaista quick and dirty -tyyppistä ratkaisua :wink:
1. Mitsu Outlander PHEV MY15, 2. 9-5 2.0t -03 Wagon
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja torque »

Ja sit on tämä, vaan taitaa tulla hieman erilainen ääni, oletan. (kampuran hihnapyörän torxit)
viewtopic.php?f=23&t=121611
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: -03 2.0t kolina öljypohjan suunnalta

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Hakke kirjoitti:
Pe Syys 30, 2022 12:41
Lisäkysymyksenä tähän, onko noiden kiertokangen laakereiden vaihto miten paha homma tehdä? Auto on aikanaan halvalla hankittu, karvalakkimalli eikä muutenkaan priimakunnossa, joten ihan älytöntä efforttia ei sen korjaamiseen ehkä kannata käyttää, vaan nyt haetaan (jos siis mahdollista) enemmän sellaista quick and dirty -tyyppistä ratkaisua :wink:
Siel on myös kampiakseli paskana (naarmuilla) jos näin on, eli koneremppa tai paali edessä.. valitan..
Ilman sen koneen avaamista ja kampiakselin kaulojen kiillotusta siitä ei enää kampetta tule..
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Vastaa Viestiin