9-5 Virtalukon ongelmat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
9tuhatta
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ti Elo 25, 2015 20:07

9-5 Virtalukon ongelmat

Viesti Kirjoittaja 9tuhatta »

Auto teki pari päivää sitten sen että lähti hienosti käyntiin, mutta sammui hetken kuluttua. No tuli kokeiltua laittaa ovet kiinni ja auki kaukosäädöllä, mutta sama tulos. No renklasin avainta virtalukosta pois ja sisään kun on ollut kankeutta virtalukon nousemisessa. Ja sitten auto starttasi ja pysyi käynnissä. Sammutin tarkoituksella ja kokeilin hetken kuluttua ja nyt toimi normaalisti. Matkan aikana kerran alle sekunnin vilautti moottorin häiriövaloa. Tuli testattua reissun jälkeen miten toimii ja käynnistyi normaalisti. Autossa on uusi di-kasetti (saabin alk.peräinen) ja pumppu tuliterä aem 340lph. Jos pidät jarrulla jalan aina siihen saakka kunnes olet laittanut vaihteen P asentoon ja otat avaimen pois, auto sammuu kuten pitääkin mutta ajovalot jäävät päälle ja radioon jää virta. Jos laittaa virrat pois ilman että jarrua painaa, ongelmia ei ole yleensä. EDIT: Tuli tehtyä testi ja auto teki taas saman, käynnistyi ja sammui. Huomaamattani yritin käynnistää samantein mutta niin että jalka ei ollut jarrulla ja auto käynnistyi. Virtalukon pohjasta tullut luettua mutta varmoja tietoja ei ole itselläni että kyseessä olisi se.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 Virtalukon ongelmat

Viesti Kirjoittaja jus »

Takavaloissa on ehkä samassa 21/5W polttimossa jarruvalo ja takavalo. Jos polttimon hehkulanka menee poikki niin, että katkennut hehkulanganpää hipoo viereistä hehkulangan kannaketta, jarruvalopiiri pystyy syöttämään ei-toivottua jännitettä takavalopiirille. Ja se taas voi ehkä sekoittaa ajovaloreleitäkin. Polttimot on ainakin helppo tarkistaa ja vaikka vaihtaakin samalla. Muihin kertomiisi ongelmiin polttimoista ei varmaan selitystä löydy, mutta jarrun painamisen yhteys ajovalokäyttäytymiseen ehkä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9tuhatta
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ti Elo 25, 2015 20:07

Re: 9-5 Virtalukon ongelmat

Viesti Kirjoittaja 9tuhatta »

Valoissa itsessään ei ole vikaa, kaikki palaa ja tulee check ok. Pienenä tarkennuksena että lukkopesä ei nouse aina ylös, varsinkin erittäin kylmällä, se on todella kankea. Ovia ei saa lukkoon, radioon jää virta ja ajovalot jää päälle virran katkaisemisesta huolimatta kun lukkopesä ei täysin palaudu ylöspäin. Kun saa lukkopesän ylös niin valot sammuu ja radiosta lähtee virta pois ja ovet menee kiinni. Kaipaisin oikeastaan tietoa mitkä on virtalukon pohjan oireet, vai onko pelkkä lukkopesä kulunut.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 Virtalukon ongelmat

Viesti Kirjoittaja Termos »

Virtalukon pohja voi oireilla todella monilla tavoin, on aika oleellinen osa sähköjärjestelmää.

Omiin manuaalifemmoihin olen pohjan joutunut vaihtamaan:
Vanhemmassa oli mekaaninen vika, runko murtui, joten avain ei jousivoimalla palauttanut starttiasennosta takaisin.

Aerossa oli starttausongelmia, avaimen kääntö starttiasentoon ei pyörittänyt starttimoottoria. Joutui toisinaan parikytä kertaa vääntää avainta, että sähkö meni starttimoottorille saakka.

Oliko tämä viestiketju jo tuttu:

viewtopic.php?f=14&t=197247&p=1272829&h ... n#p1272829
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
9tuhatta
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ti Elo 25, 2015 20:07

Re: 9-5 Virtalukon ongelmat

Viesti Kirjoittaja 9tuhatta »

Kiitos infosta mistä kerroit! Tuota viestiketjua en ollut nähnyt aiemmin, kiitos myös siitä :) ! Olisiko virtalukko pahasti likainen tai kulunut? Pakkasella kun viikko kaksi taaksepäin oli kylmiä aamuja, virtalukko oli varsinkin silloin todella hidas nousemaan normaaliin asentoon, tai ylipäätänsä liikkumaan. Tuon kyseisen virtalukon nousemis vian saa aina korjattua kun vaihtaa vaihdetta auton parkissa ollessaan. Sillä ei ole merkitystä mihin asti vaihdekeppiä liikuttaa. Riittää että vaihteiston käyttää pois p asennosta ja ei pidä jarrua enään pohjassa silloin kun sammuttaa auton.
Avatar
willbst
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 07:52
Paikkakunta: Turku

Re: 9-5 Virtalukon ongelmat

Viesti Kirjoittaja willbst »

Omassa tapauksessa toi että virtalukko ei noussut ylös nimenomaan pakkasilla oli sen ensimmäiset merkit ja oireet että haitat lukossa alkaa olla entiset. On odotettavissa että hetken päästä sulla menee lukkosylinteri jumiin. Onko vielä alkuperäinen lukkosylinteri? Foorumilla paljon juttuja tästä.
Meidän toisessa femmassa olen vaihtanut pohjan, lukkosylinteri toimi kylläkin. Virtakynällä lähdin hakemaan vikaa. Kytki virrat ym muttei pyörittänyt starttia.
Jäsen #2500; Saab 9-5 STW BioPower 2000, Saab 9-5 STW 2,3t Vector 2003, Saab 9-5 Aero TS A5 sedan 2004, 9-3X 2010, ng9-5 Turbo6 2011, Dodge Challenger R/T 440 cid SE Sixpack 1970, VW Kupla 1969
9tuhatta
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ti Elo 25, 2015 20:07

Re: 9-5 Virtalukon ongelmat

Viesti Kirjoittaja 9tuhatta »

Pitäisi varmaan vaihtaa tämän keskustelun otsikko muotoon "9-5 käynnitys ongelmat" :D.. En osaa enään yhtään sanoa johtuuko virtalukosta tai virtalukon pohjasta (lukkosylinteri voi hyvinkin olla alkuperäinen). Tuntuu että käyntiin lähtö on vian ilmestymisen jälkeen mennyt vain pahemmaksi. Tänään ei auttanut edes vaihteiden vaihto. Käynnistyi ja sammui heti. Virtalukon renklaaminen ei auttanut myöskään. Auto tosin lähti käymään kun käynnisti vaihteiston N asennossa :o Eniten tässä viassa on outoa se kun auton saa 1. kerran kyseisenä päivänä käyntiin alku ongelmien jälkeen, käynnistymisessä ei ole koko päivänä sen jälkeen -mitään- ongelmia. Seuraavana päivänä aamu on taas samanlainen, oli auto lämmityksessä tai ei.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: 9-5 Virtalukon ongelmat

Viesti Kirjoittaja suapas »

Vaihteiston asentotunnistin voi myös kettuilla.. Oireena tosin että kun avaimesta kääntää,niin ei tapahdu mitään. Keppiä kun heiluttaa,niin taas toimii. Ei oikeen sovi tuohon vaivaan.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
9tuhatta
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ti Elo 25, 2015 20:07

Re: 9-5 Virtalukon ongelmat

Viesti Kirjoittaja 9tuhatta »

Olen samaa asentotunnistinta miettinyt itse mutta kuten mainitsit niin oireet eivät ole samanlaiset. EDIT: Vikakoodit tuli tarkistettua ja vikakoodeja ei löytynyt mistään järjestelmästä, ei esimerkiksi ajonestostakaan. Moottorin häiriövalo vilahti mittaristossa sinä päivänä jolloin käynnistys ongelmat alkoivat kun auton oli saanut lopulta käyntiin ja ajanut jo jonkin matkaa. Sen jälkeen häiriövaloa ei ole tullut mittaristoon ajon aikana vaikka käynnistys ongelma on edelleen olemassa.
Viimeksi muokannut 9tuhatta, La Marras 05, 2022 12:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9tuhatta
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: Ti Elo 25, 2015 20:07

Re: 9-5 Virtalukon ongelmat

Viesti Kirjoittaja 9tuhatta »

Vian syyllinen löytyi 99% todennäköisyydellä. Moottoriöljyn tarkistus korkin oikealla puolella sijaitseva alipaineputki on todella huonosti kiinni, sen saa pikkurillillä vähän koskemalla pois. Vuosi sitten auto sammui moottoritieltä poistumisen jälkeen ja kyseinen letku oli lähtenyt silloin irti. Nyt kylmien kelien aikana varsinkin aamuisin ja pitemmän tauon jälkeen auto ei lähde käyntiin heti. Kyseinen letku oli mielessä eilen ja nyt tuli hieman painettua putkea paremmin ja auto kävi normaalisti sen aikaa mitä pystyi (ei epätasaisesti kuten aikaisempina päivinä). 3 käynnistyksellä auto jäi käymään. Testinä otin putken pois paikaltaan käynnissä ollessaan ja auto sammui melkein heti. Kyseessä on todennäköisesti pienen etsimisen jälkeen jarrutehostimen alipaineletku. Nippa on rikki.
Viimeksi muokannut 9tuhatta, La Marras 05, 2022 14:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
janerik
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Loka 24, 2019 20:02

Re: 9-5 Virtalukon ongelmat

Viesti Kirjoittaja janerik »

Ehkä tyhmä kysymys.. Voiko virtalukon ongelmia välttää
pitämällä avainta aina virtalukossa? Kuluttaako auto sähköä enemmän ajamattomana avain virtalukossa?
Vastaa Viestiin