Vaimon laihdutuskuuri vs. Perän korottaminen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Tubee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Tammi 25, 2015 21:17

Vaimon laihdutuskuuri vs. Perän korottaminen

Viesti Kirjoittaja Tubee »

Tein silleen tyhmästi että ostin paksummat talvirenkaat kuin ennen. Kaikki oli ihan jees kunnes tänään rouva tuli kyytiin ja joka kerta kun käännyin niin vänkärin puolelta takaa kuuluu rahina. No rengashan siellä hankaa :(

Ehkä edellinen omistaja on madaltanut, aina tuntunut hieman alhaiselta toi takapää, en tiedä. Katsastettu just ongelmitta eli muuten ihan jees.

Kysymys siis että kumpi olisi helpompaa, saada vaimo laihdutuskuurille vai nostaa takapäätä pari senttiä.

Laihis tuntuu aika vaikealta ehdottaa, mitä vaatisi että takapäätä nostaisi? Onko siellä mitään säätöjä?
9-5 2,3T Vector -07
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Vaimon laihdutuskuuri vs. Perän korottaminen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

aivan turhaa vai miksi vaimo istuu takana ??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Vaimon laihdutuskuuri vs. Perän korottaminen

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Se perä voi olla matalalla senkin takia, jos alusta on ihan vaan tarpeeksi aikansa elänyt. Tuntuu noi femmat ainakin suht helposti menettävän ryhtinsä ja camberitkin menee miten sattuu.
aero
-
Viestit: 8673
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Vaimon laihdutuskuuri vs. Perän korottaminen

Viesti Kirjoittaja aero »

Mutta sen perän pitäsi kyllä pystyä jysähtään pohjaanlyöntikumien varaan asti ilman että renkaat raapii. Kuinka paksut kumit sinne nyt sitten onkaan päätynyt?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Tubee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Tammi 25, 2015 21:17

Re: Vaimon laihdutuskuuri vs. Perän korottaminen

Viesti Kirjoittaja Tubee »

Siellä on nyt 225/55/R17 ja edelliset oli 225/45/R17 (joka suositus)

En ajatellut että noin pienestä kinnaisi kiinni, mutta näköjään kyllä.

Saisiko niitä camberia säätämällä fiksattua? En ole koskaan näihin oikein perehtynyt...
9-5 2,3T Vector -07
Tubee
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Tammi 25, 2015 21:17

Re: Vaimon laihdutuskuuri vs. Perän korottaminen

Viesti Kirjoittaja Tubee »

nalleolut kirjoitti:
La Joulu 10, 2022 20:23
aivan turhaa vai miksi vaimo istuu takana ??
Vaimo oli etupenkillä ja totta puhuen, oli siellä kontissa painavaa tavaraakin. Nyt kun kontti tyhjä ja yksin ajelee niin ei raavi enää. On siis ihan pienestä kiinni...

Kuitenkin olis kiva saada muija joskus kyytiinkin.
9-5 2,3T Vector -07
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: Vaimon laihdutuskuuri vs. Perän korottaminen

Viesti Kirjoittaja automies »

Onk sulla tarvikevanteet?

Niissä on usein pienempi (eikse niin päin mee?) ET, jolloin pyörä tulee ulommas ja ottaa helpommin kaareen kiinni.

Femman perä alkaa myös vanhemmin painumaan ja kestää huonommin kuormaa, mikä vielä edesauttaa tilannetta.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
tomiix
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Heinä 15, 2020 13:15
Paikkakunta: JNS

Re: Vaimon laihdutuskuuri vs. Perän korottaminen

Viesti Kirjoittaja tomiix »

Tubee kirjoitti:
La Joulu 10, 2022 22:22
Siellä on nyt 225/55/R17 ja edelliset oli 225/45/R17 (joka suositus)

En ajatellut että noin pienestä kinnaisi kiinni, mutta näköjään kyllä.
Se "pieni" ero on 4,5cm renkaan halkaisijassa. Olen antanut itselleni ymmärtää, että 225/50-17 sopisi, mutta korkeampi ei.

Tuossa toisessa femmassa testasin (perä aika matala) 225/40-18 8" vannetta ja ET35. Takarengas raapi jo maltillisella kuormalla silloin tällöin ulkoreunan sisälokariin. Tuolloin olisi riittänyt sisälokarin poisto, mutta vaihdoin kuitenkin maltillisempaan vannekokoon.

Mistä kohdin rengas on ottanut kiinni? Liian isoa et:tä voi auttaa spacereilla. Myös jotkin vahvistetut jouset voisivat jaksaa pitää perän ylhäällä. Perussyy tuossa on kuitenkin renkaan liian iso halkaisija.
9-5 -07 2.3T STW
9-5 -06 2.3T STW Aero
ex 9-5 -07 2.0T STW A
ex 9-5 -08 2.3T STW
ex 9-5 -09 (-10) 1.9 TiD STW A
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23977
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Vaimon laihdutuskuuri vs. Perän korottaminen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Eiköhän oikea ratkaisu ole tasosäätö setti taakse ..loppuu roikkuminen
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Vaimon laihdutuskuuri vs. Perän korottaminen

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Tubee kirjoitti:
La Joulu 10, 2022 22:22
Siellä on nyt 225/55/R17 ja edelliset oli 225/45/R17 (joka suositus)

En ajatellut että noin pienestä kinnaisi kiinni, mutta näköjään kyllä.
Täytyy muistaa, että profiili on prosentti leveydestä. 225mm leveessä se 10% on jo kuitenkin sit sen 22,5mm lähempänä kaarta ja voi olla käytännössä eri rengasmallien välillä vielä enemmänkin kasvua.
Tämän kanssa aina ite räknään, kun olen vanteita tai renkaita miettimässä jos jonkinlaiseen: https://www.willtheyfit.com/
Ja tietty googlettamalla muiden kokemuksia ja kuvia rengassovituksista :D
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Vaimon laihdutuskuuri vs. Perän korottaminen

Viesti Kirjoittaja Termos »

tomiix kirjoitti:
Su Joulu 11, 2022 13:43

Tuossa toisessa femmassa testasin (perä aika matala) 225/40-18 8" vannetta ja ET35. Takarengas raapi jo maltillisella kuormalla silloin tällöin ulkoreunan sisälokariin. Tuolloin olisi riittänyt sisälokarin poisto, mutta vaihdoin kuitenkin maltillisempaan vannekokoon.
Sigun -09 Griffin tuli meille 235/35 x 19" -renkailla, vanteet 8" leveät ja ET35. Kuormalla hinkkaa takana kevyesti niihin kaarien erillisiin muovilistoihin, jotka ei vanhetessaan enää oikein tuppaa istumaan kaarien peltiä mukaillen.

Mutta juu, tuo setuppi on jo niin rajoilla, että renkaan kyljen muodollakin on merkitystä. Ite tykkään jostain perverssistä syystä tuossa autossa, kun ei mihinkään venykumeihin olla menty kuitenkaan :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Vaimon laihdutuskuuri vs. Perän korottaminen

Viesti Kirjoittaja torque »

Tuossa toisessa femmassa testasin (perä aika matala) 225/40-18 8" vannetta ja ET35. Takarengas raapi jo maltillisella kuormalla silloin tällöin ulkoreunan sisälokariin. Tuolloin olisi riittänyt sisälokarin poisto, mutta vaihdoin kuitenkin maltillisempaan vannekokoon.
En oikein ymmärrä mikä vimma porukoilla on laittaa ns "oversize" vanteita, vaan toimiihan ehkä tuo 18 femmassa. ET on kyllä tarkka mitta femmassa, muuten menee ajotuntuma aivan "poskelleen".

edit OT: ja tuli nähtyä joku kolmesarjan bimmeri tässä talven alkuliukkaiden alkaessa, melkein vanteet asvatilla meni ne matalat kumipyörät. :facepalm_man:
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
tomiix
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Heinä 15, 2020 13:15
Paikkakunta: JNS

Re: Vaimon laihdutuskuuri vs. Perän korottaminen

Viesti Kirjoittaja tomiix »

torque kirjoitti:
Ti Joulu 13, 2022 03:54
Tuossa toisessa femmassa testasin (perä aika matala) 225/40-18 8" vannetta ja ET35. Takarengas raapi jo maltillisella kuormalla silloin tällöin ulkoreunan sisälokariin. Tuolloin olisi riittänyt sisälokarin poisto, mutta vaihdoin kuitenkin maltillisempaan vannekokoon.
En oikein ymmärrä mikä vimma porukoilla on laittaa ns "oversize" vanteita, vaan toimiihan ehkä tuo 18 femmassa. ET on kyllä tarkka mitta femmassa, muuten menee ajotuntuma aivan "poskelleen".

edit OT: ja tuli nähtyä joku kolmesarjan bimmeri tässä talven alkuliukkaiden alkaessa, melkein vanteet asvatilla meni ne matalat kumipyörät. :facepalm_man:
Jep, oikeassa olet. Ihmettelin itsekin kuinka paljon vanne vaikutti ajo-omituisuuksiin. 18" ja ET 35 ei ollut mikään nautinto ajaa, etenkin ohjaustuntuma oli jotenkin omituinen.
9-5 -07 2.3T STW
9-5 -06 2.3T STW Aero
ex 9-5 -07 2.0T STW A
ex 9-5 -08 2.3T STW
ex 9-5 -09 (-10) 1.9 TiD STW A
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: Vaimon laihdutuskuuri vs. Perän korottaminen

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Renkaan mallista&merkistä kiinni. Kuvassa 9x18” et 30 ja 225/40.. Ei raavi. :) https://i.ibb.co/Np1PGhg/B6-A429-B1-382 ... D892-F.jpg
9-5 Aero -02 & 9000 Aero -95
A_K_O
Matalapaineturbo
Viestit: 195
Liittynyt: Pe Huhti 03, 2009 14:35
Paikkakunta: Sastamala

Re: Vaimon laihdutuskuuri vs. Perän korottaminen

Viesti Kirjoittaja A_K_O »

Paa kuormajouset taakse, jos on tapana kuljettaa raskaita kuormia takakontissa. Vakiojouset on lerput, takapään painuessa alas muuttuu camber -kulma voimakkaasti jopa muutamaan asteeseen ja autosta tulee todella levoton ajettava /---\
900s -90
9-3 Aero -01
9-3sc biopower -08
Vastaa Viestiin