9-5 -06 2.3t moottorin vaihto, vinkkejä?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
baijeristi
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Tammi 17, 2022 07:11

9-5 -06 2.3t moottorin vaihto, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja baijeristi »

Terve kaikille!

Tosiaan viiruun pitäisi vaihtaa moottori. Nykyinen on 2.3t+automaatti.
Elimenluovuttajaksi hommasin -03 femman, joka manuaali. Kone sama 185hp versio.
Siitä on kone jo nostettu pois, yläkautta, oli melkoinen paini.

Kumpi sitten on nopeampi tie, pudottaa apurunko alas vai yläkautta yrittää?

Jonkin verran lueskelin, että joku on yläkauttakin vaihdellut koneen, mutta että ahdasta on. Onko automaatti- ja manuaalilaatikossa pituuseroja? Lähinnä saako tuon paikoilleen yläkautta ja mitä pitää huomioida?

Entäs jos pudottaa apurunkoineen, niin miten hammastanko+tehostimen putket, jääkö koriin vai miten lähtee apurungon mukaan?

Miksi tässä nykyisessä moottorissa on alipainepumppu kannen päässä, kun elimenluovuttajassa ei ole?🤔 onko muita eroja mitä en ole hoksannut?
Apulaitteet ja muut himmelit tulee pääosin nykyisestä.

Kiitos ja anteeksi :saab:
Oikeasti olen BMW-harrastaja :)
raimsshi
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9-5 -06 2.3t moottorin vaihto, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Itse olen tehnyt alakautta. Ohjaustehostimen paineputki ja paluuletku irti, niin lähtee apurungon mukana hammastankoineen, käytännössä vain pumppu jää paikoilleen tuolla tapaa. Ohjausakseli irti kuskin jalkatilan kautta.
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: 9-5 -06 2.3t moottorin vaihto, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Miksi tässä nykyisessä moottorissa on alipainepumppu kannen päässä, kun elimenluovuttajassa ei ole?
Nykyinen on automaatti ja luovuttaja manuaali.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 -06 2.3t moottorin vaihto, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

2003 vuoden moottorissa on erilainen huohotusjärjestelmä. Tulee jonkun verran ongelmia sen vuoksi ja ylipäätään vahemman malliseen ja ongelmalliseen huohotusjärjestelmään ei ole järkeä palata. Sylinterilohkoissa vm. 2004 eteenpäin on mm. yksi reikä mitä 1998-2003 lohkoissa ei ole. Helpommalla pääset, kun hommaat moottorin 2004-2010 väliltä.

Jos päätät laittaa vanhemman, niin vaihtoon menee huohotusjärjestelmän lisäksi ainakin turbon imucobra, koska huohotusputken liitin on erilainen, eivätkä ne sovi keskenään yhteen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
baijeristi
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Tammi 17, 2022 07:11

Re: 9-5 -06 2.3t moottorin vaihto, vinkkejä?

Viesti Kirjoittaja baijeristi »

Huohotinsysteemi oli tosiaan eri numerolla. Vaihdoin ristiin. Molemmissa lohkoissa vaan yhdet reiät joten ei tuottanut vaikeuksia. Imucobra samalla numerolla ja silmämääräisesti samanlainen.
Oikeasti olen BMW-harrastaja :)
Vastaa Viestiin