Lämpömittari putoaa nolliin . Termari vaihdettu(orkkis)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Lotjauuno
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Helmi 17, 2021 14:35

Lämpömittari putoaa nolliin . Termari vaihdettu(orkkis)

Viesti Kirjoittaja Lotjauuno »

Alkoi pudottaa lämpömittaria nolliin lämmettyä ja Teng näytti 106 .Vaihdoin orkkis termostaatin . Ehkä uusi toimi ,ehkä ei , tai vika ei ollut termarissa , kun ajoin vain lyhyitä pätkiä , niin ei varmaa , mutta nyt lämpömittari putosi jälleen nolliin auton lämmettyä kaupunki-ajossa . Uudet Glykolit on pysynyt sisällä . Mistä moinen vika ?
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Lämpömittari putoaa nolliin . Termari vaihdettu(orkkis)

Viesti Kirjoittaja torque »

Voisko olla jokin kaapeli/liitin. En tiedä onko saabwisonline tuttu teille, vaan siitä ehkä apua lähteä arpomaan miksi lämpömittari näyttää hieman mitä sattuu.
Muuta ilmöitä lämppärin mittarin lisäksi ei näy?
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Lämpömittari putoaa nolliin . Termari vaihdettu(orkkis)

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Vaihtoehtoja on yleensä kaksi.

1. Termostaatti on viallinen ja moottorin lämpötila ei nouse riittävän nopeasti. Trionic toimii niin, että jos sen mielestä moottori ei lämpene tarpeeksi nopeasti, se alkaa näyttää lämpötilaa 106c ja viisari tippuu nollaan herättääkseen kuljettajan huomion siitä, että jotain vialla.

2. Moottorin lämpötila-anturi on viallinen. Tämä on harvinaisempi, mutta silti mahdollinen.

On mahdollista, että uusi termarikin on viallinen, mutta se on epätodennäköistä. Mahdollista on myös termostaatin asennusvirhe, eli se olisi asennettu vinoon siten, ettei se pääse liikkumaan vapaasti. Itse vaihtaisin moottorin lämpötila-anturin näillä tiedoilla, koska uusi termostaatti on laitettu. Jos ei korjaannu, niin sitten ei auta kuin vaihtaa termostaatti uudestaan.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Lotjauuno
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Helmi 17, 2021 14:35

Re: Lämpömittari putoaa nolliin . Termari vaihdettu(orkkis)

Viesti Kirjoittaja Lotjauuno »

Kiitoksia paljon . Itse asensin tuhannen ärräpään säestyksellä Termarin , joten voi olla vinossakin . Vaihdoin about vuosi sitten lämpö-anturin ja osien keston puolesta , voi myös hyvinkin olla sökö . Ehkä tsekkaan termarin ensin , kun on sormimuistissa ja löysin tien avata kotelon hajottamatta kovinkaan paljoa vermeitä ympäriltä ....siis kovinkaan pal... :D
Lotjauuno
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Helmi 17, 2021 14:35

Re: Lämpömittari putoaa nolliin . Termari vaihdettu(orkkis)

Viesti Kirjoittaja Lotjauuno »

Kuinka paljon Glykolia pitää laskea , tai poistuu yläputkea ja termaria avatessa . Viime sunnuntaina laskin syylarin propusta Glykolit , joten jos pääsisi nyt tsekkauksessa pienemmällä hävikillä
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Lämpömittari putoaa nolliin . Termari vaihdettu(orkkis)

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Kyllä sitä litra tai pari tulee. Avaa vain se proppu ja valuta sieltä.

Pieneen räikkään 10 ja 13mm hylsy ja kärsivällisesti tehden. Läppäkotelon imukärsä irti helpottamaan.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Lämpömittari putoaa nolliin . Termari vaihdettu(orkkis)

Viesti Kirjoittaja ippe »

Mä olen kolkkien kanssa tehnyt niin että olen ottanut paisuntasäiliöstä pikkuletkun irti, laittanut letkunpään kanisteriin ja puhaltanut paineilmalla säiliön nipasta. Näin tulee OG-kolkista n. 4l jäähdytysnestettä kanisteriin. ja moottorin yläosan remontit onnistuvat ilman että jäähdytysnestettä menee pitkin.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Avatar
AarniR
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: To Syys 09, 2021 16:06
Paikkakunta: Kouvola

Re: Lämpömittari putoaa nolliin . Termari vaihdettu(orkkis)

Viesti Kirjoittaja AarniR »

Tiedoksi vaan.

2003 2.0t teki saman, mittarin neula putosi ja SID näytti lämpöä 106 C.

SIDiin tuli fcode 278 - > P0116 ja moottorivalo mittaristolle.

Vaihdoin termostaatin ja moottorin lämpötila-anturin. Molemmat Motonet a 14.90, saas nähdä kauan kestävät.

SID-error ja moottorivalo lähtivät pois ok.

Otin ensin etupohjaläpäreen pois, sitten akku ja akun alusta pois, niin pääsi helposti syylärin tyhjennyspropulle. Ehkä nelisen litraa lirutin ulos. Sitten syyläri-termari yläletku irti termarin liitoksesta ja sivuun.

Samalla tulikin sopivasti tilaa anturin vaihtoon ja tarpeeksi tilaa termarinkin vaihtoon. En irrottanut kaasuläpälle menevää imutötteröä. Anturi oli helppo homma. Tarvitsee pitkän 19mm hylsyn. Termari olikin sitten kyllä aikaslailla käsikopelolla, mutta maltilla ja tunnustelemalla lähti sekin aika helposti. 10mm ja 13mm pikkuhylsyt + 13mm mutkalenkki kotelon pulttien avaukseen ja kiristämiseen.

Ei tosin voi nyt tietää kummassa vaiko molemmissa vika, mutta siinähän ne meni samalla.
9-5 2.0t Linear Wagon 2003, Stage 1 + FlexFuel
Vastaa Viestiin