Radion koodi
Radion koodi
Nyt on käynyt se perinteinen, eli eipä löydy mistään radion koodia. 95 VM 2007.
Radio edelleen toimii ja on autossa kiinni, mutta pitäis käyttää akku irti hitsaus homman takia kun ruoste oli päässyt "yllättämään". Että radio tietenkin mykistyy ja alkaa sen akun irrotuksen jälkeen kyselemään koodia.
Mistähän mahtaisi saada tuon koodin sen jälkeen kun on akku ollut irti? Koitin selata netin syövereistä mutta ei tullut oikein selkeää ja tyhjentävää vastausta.
Jotain luin myös radion irrotuksesta ja radion päältä saattaa ehkä löytyä lappu jossa on joku sarjanumero millä sitä koodia saa sitten selvitettyä. Mutta mistä kysellä sitä koodia?
Ja sitten se kysymys nro 2: Miten noista irrotetaan radio?
Jos joku on paininut saman ongelman parissa, niin otetaan ilomielin neuvoja vastaan.
Radio edelleen toimii ja on autossa kiinni, mutta pitäis käyttää akku irti hitsaus homman takia kun ruoste oli päässyt "yllättämään". Että radio tietenkin mykistyy ja alkaa sen akun irrotuksen jälkeen kyselemään koodia.
Mistähän mahtaisi saada tuon koodin sen jälkeen kun on akku ollut irti? Koitin selata netin syövereistä mutta ei tullut oikein selkeää ja tyhjentävää vastausta.
Jotain luin myös radion irrotuksesta ja radion päältä saattaa ehkä löytyä lappu jossa on joku sarjanumero millä sitä koodia saa sitten selvitettyä. Mutta mistä kysellä sitä koodia?
Ja sitten se kysymys nro 2: Miten noista irrotetaan radio?
Jos joku on paininut saman ongelman parissa, niin otetaan ilomielin neuvoja vastaan.
Re: Radion koodi
Ei ole Saabissa koodiongelmia. Kengät irti ja kengät kiinni, ei kysele mitään koodeja. Yksinkertaistetusti radio on koodattu autoon.. jos paritus sattuisi hukkumaan jotain käsittämättömästä syystä (yleensä vikaa silloin muualla) niin sen saa ainoastaan uudestaan paritettua tech2-merkkitesterillä. Ei ole olemassa siis mitään koodeja joita syöttää radioon.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
-
- "Aero"
- Viestit: 350
- Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26
Re: Radion koodi
Tarkennetaan kuitenkin sen verran että 4 kpl peitelevyjä jotka pitää poistaa, joiden alta löytyy sitten ruuvit.
Teipillä tmv. peitelevyt houkutella irti, uusia ei ole saatavilla (tai jos jostain löytää hinta on aika suolainen).
Teipillä tmv. peitelevyt houkutella irti, uusia ei ole saatavilla (tai jos jostain löytää hinta on aika suolainen).
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: Radion koodi
Kiitoksia vastauksesta. Itselläni on ollut autoja jotka tarvitsee AINA koodin jos käyttää akun kenkiä irti. Ajattelin että näissä saapeissa on tietenkin sama homma.
Eli voin ottaa huoletta akun kengät irti ja rokki soi edelleen. Eikä radiotakaan tarvii irrottaa helman parsimisen takia . Radion reikä on turhan hankala reitti mennä sinne helmaan käsiksi. Lähestyn alhaalta päin kohdetta.
Eli voin ottaa huoletta akun kengät irti ja rokki soi edelleen. Eikä radiotakaan tarvii irrottaa helman parsimisen takia . Radion reikä on turhan hankala reitti mennä sinne helmaan käsiksi. Lähestyn alhaalta päin kohdetta.
Re: Radion koodi
^ joo kengät irti hetken ei aiheuta femmaan jotain radion koodin kyselemisiä. Oli se toisen merkkisen kohdalla tosin se että piti sieltä hanskalokerosta kaivaa sitä ties mitä kirjaa, lappua ku oli jokin huoltotoimenpiteen jälkeen että ratio soisi taas. Vaan tottahan se on, näissä kun sähköt häipyy ne ration säädöt uusiksi.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Radion koodi
Mulla oli yks saabbi minkä radio pyysi lähes aina koodia jos oli akku hetken irti. Välillä 30min jälkeen ei pyytänyt, välillä taas 5min jälkeen pyysi. On muuten ärsyttävä "vika", radion vaihtamalla ongelmaa ei enää tule.
Tästäkin joku tietää varmasti enemmän, ilmeisesti radiossa on paristo tai "varavirta" ja jos se pääsee kuihtumaan niin alkaa ongelmat tuon radiokoodin kanssa, toki voi olla ihan prööt tietoa tämä. Mutta radion päivitys nykyaikaan ei ainakaan haitaksi ole.
Tästäkin joku tietää varmasti enemmän, ilmeisesti radiossa on paristo tai "varavirta" ja jos se pääsee kuihtumaan niin alkaa ongelmat tuon radiokoodin kanssa, toki voi olla ihan prööt tietoa tämä. Mutta radion päivitys nykyaikaan ei ainakaan haitaksi ole.
Saab 9-5 Aero -00, 350hv
viewtopic.php?f=29&t=192470
viewtopic.php?f=29&t=192470
Re: Radion koodi
Se on kai EEPROM-muistisiru joka siellä radiossa pettää?
https://www.saabnet.com/tsn/bb/9-5/inde ... bID=278109
https://www.saabnet.com/tsn/bb/9-5/inde ... bID=278109
Re: Radion koodi
Sen lisäksi että muistin vaihtamalla voi korjata viallisen radion, myös muovijumala techillä erottamattoman radion yhdistää haluamaasi autoon. Jonkun uskomuksen mukaanhan erottamaton radio on roskiskamaa.
Re: Radion koodi
Otin eilen pojan Aerosta radiota sen verran ulos, että sain mallin selville ja sen jälkeen alkoi kysellä koodia. Ei tuon toisen ysivitosen kanssa noin ole käynyt. Eli onko tämänkin laitteen muistipiiri viallinen vai vaatiiko se vain techin paritusta?
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Re: Radion koodi
Vaatii parituksen ja kyllä, radio on todennäköisesti vikaantunut siltä osin. Jatkossa akkua irti kytkettäessä on hyvin todennäköistä, että radio täytyy koodata.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Radion koodi
Jaahas ehkä tässä vaiheessa pitää vaihtaa nykyaikaisempaan teknologiaan ellei löydy vastaavaa ehjää laitetta.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
Re: Radion koodi
Ob kaksi muutakin keinoa jos tulee todellinen hätä:
- Radion sisällä olevan muistisirun irroitus ja uudelleenkoodaus. Webistä löytyy venäläisten tekemä ohjelma laatimaan rungon numeron mukainen rimpsu, joka ohjelmoidaan piirille. Tietenkin pitää olla mikropiiriin ohjelmointilaite (esim. USB-kyteketty palikka). Piirin irroittaminen ja kiinnitys on mikroskooppihimmaa. 1-2 tunnin juttu. Osoittautui toimivaksi mutta ongelmia iaheuttaa jos, autossa vaihdettu koodeja sisältäviä osia. Silloin akun irroitus aiheuttaa uuden koodikyselyn.
- Muistipiiri voidaan korvata myös tehdästyhjällä piirillä, jolloin radio imaisee itse koodit auton muista osista. Kokeilen tätä aivan lähiaoikoina, kun uudelleen ohjelmointi näyttää toimivan vain yhden kerrran (autosa 400 tkm ja ilmeisesti jokin osa viehdettu, ilmeisesti ECU).
Ongeman voi aiheuttaa muistipiirin toiminnan heikkeneminen. Ne on tehty kestmään 100.000 luku-kirjoitusjaksoa. Ilmeisesti joka käynnistyksellä/sammutuksella piirille tallennetään tietoja, joten tuo 100.000 kertaa (voi olla 10.000 - 1.000.000) saattaa täyttyä tai radion lämpö lyhentää sitä.
- Radion sisällä olevan muistisirun irroitus ja uudelleenkoodaus. Webistä löytyy venäläisten tekemä ohjelma laatimaan rungon numeron mukainen rimpsu, joka ohjelmoidaan piirille. Tietenkin pitää olla mikropiiriin ohjelmointilaite (esim. USB-kyteketty palikka). Piirin irroittaminen ja kiinnitys on mikroskooppihimmaa. 1-2 tunnin juttu. Osoittautui toimivaksi mutta ongelmia iaheuttaa jos, autossa vaihdettu koodeja sisältäviä osia. Silloin akun irroitus aiheuttaa uuden koodikyselyn.
- Muistipiiri voidaan korvata myös tehdästyhjällä piirillä, jolloin radio imaisee itse koodit auton muista osista. Kokeilen tätä aivan lähiaoikoina, kun uudelleen ohjelmointi näyttää toimivan vain yhden kerrran (autosa 400 tkm ja ilmeisesti jokin osa viehdettu, ilmeisesti ECU).
Ongeman voi aiheuttaa muistipiirin toiminnan heikkeneminen. Ne on tehty kestmään 100.000 luku-kirjoitusjaksoa. Ilmeisesti joka käynnistyksellä/sammutuksella piirille tallennetään tietoja, joten tuo 100.000 kertaa (voi olla 10.000 - 1.000.000) saattaa täyttyä tai radion lämpö lyhentää sitä.
Re: Radion koodi
Joo..vähän samaa katselin tuolta digital-kaos.uk sivustolta. Joku pystyy auto vin numeron mukaan selvittämään koodin. Menee kyllä vähän yli hilseen.
#5678
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid
ex.1998 OG 9-5 2.3t @ RE85, Stage 1 by vesa67
2003 OG 9-5 2.3T Aero @ RE85, Stage 1
ex.Saab 9-3 SC 1,9 TTid Vector A6, 2009, JC Stage1 + EGR Off
ex.Dodge Coronet 2d HT 1967 383cid