Männän jäähdytys suuttimet

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Männän jäähdytys suuttimet

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Mittailin 2.3 moottorin männän jäähdytys suuttimien avautumispaineita. Oli vaihtelevat arvot 0,8-2,4 bar.
Yksikään ei ollut siis jäänyt auki asentoon. Uusien arvot ovat 1,5 bar.
Tämähän tarkoittaa että vähän vanhempi mylly jossa paineet jo alentuneet monestakin syystä ei välttämättä kuumalla koneella riitä paineet avaamaan venttiileitä ja männät jää ilman jäähdytystä. No tietysti kun kierroksia paljon kuten kunnon vedätyksissä niin paineet riittää ja ilmeisesti myös tilavuusvirtakin.
Onko tarkoituskin että männät ei tarvitse normaali ajolla jäähdytystä ja jos avautumispaine olisi alenpi niin tilavuusvirta ei riittäisi pitämään laakereille tarpeellista painetta. Paine on mielestäni tärkein koneen kestävyyden kannalta.
-Arska-
Andre
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2007 13:11
Paikkakunta: Oulu

Re: Männän jäähdytys suuttimet

Viesti Kirjoittaja Andre »

Tämä on minun teorian mukaan yksi merkittävä kontribuuttori T7 huonon maineen takana.

Hypoteesi

Osittain tukkeutunut sihti
Madaltunut öljynpaine, kuitenkin tarpeeksi niin ettei valo syty
Jäähdytyssuuttimet eivät aukea kovassa vedossa
Mäntä kuumenee, koska jäähdytys ei toimi
Jumissa olevat Männänrenkaat myötävaikuttavat Mäntien ylikuumentumiseen.

Kuten lujarissa opittiin, väsymislujuus korreloi kuormitussyklien määrään sekä amplitudiin suhteessa murtolujuuteen. Mäntien materiaaleille on ominaista, että murtolujuus on kääntäen verrannollinen lämpötilan ts. heikkenee voimakkaasti lämpötilan kasvaessa

Eli hypoteesi päättyy männän halkeamiseen, koska korkean lämpötilan myötä murtolujuus laskee ja kriittinen määrä kuormitusvaihteluita saavutetaan.
9000 Aero stage 5
9-5 Hirsch TrollR
9-5 Aero 02 stage 5
9-5 Aero 05
Ng900 jokkis
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Männän jäähdytys suuttimet

Viesti Kirjoittaja V-M »

Itse otin nuo suihkut pois toiminnasta koska ovat lisäämässä vika mahdollisuuksia ja yksi osa vähentämässä tilavuus virtaa pumpulta. Varsinkin kun ja jos avautumispaine on alhainen. Tosin mulla on T5 männät siellä jossa on enemmän materiaalia kuin niissä orkkis männissä. 130tkm menty stage 1:llä täys remontin jälkeen eikä mitenkään ecomoodissa. 9000 tein jäykemmillä jousilla jossa avautumis paineet oli 2-2,5 ja sillä on ajettu 200tkm täys remontin jälkeen eikä silläkään mitenkään ecomoodilla. Ei niitä suihkuja ole kaikissa turbo moottorisissakaan ja toimivat ihan samoilla ehdoilla, tietty tuolla öljysuihkulla saadaan siirrettyä lämpöä öljyyn mutta siinäkin on puolensa, öljyn lämpö kuorma kasvaa ja hetkellisesti se sattaa käydä varsin korkeallakin joka taas sitten huonontaa öljyn omainaisuuksia (pilkkoutumista,lisäaineiden höyrystymistä jne.)

Tuohon T7 mäntä asiaan sen verran että tuo lämpö vaikutus ei ole se syy vaan seuraus, matalakitkaiset männän renkaat ja mäntä yhdessä aiheuttavat tuon renkaan jumittumisen (öljyrengas varsinki) tuttu ilmiö myös muissa merkeissä. Tuosta seuraa huohotuksen kasvu ja öljyn päätyminen palotilaan, jotka sitten johtavat useisiin tuttuihin ilmiöihin. Tätä huohotus ilmiötähän korjailtiin näillä hätä korjauksilla (jälkiasennus) huohotus paketeilla yms. Kun esim. muuten samoilla osilla kootuissa T5 koneissa ei vastaavaa ongelmaa ollut. Periaatteessa vain männät oli erilaiset.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Audiojack
"Viggen"
Viestit: 570
Liittynyt: Ma Joulu 07, 2015 19:45
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Männän jäähdytys suuttimet

Viesti Kirjoittaja Audiojack »

Kyllä se vakio T7:n öljysumujen ongelma taitaa olla enemmänkin jos ne kuoleentuu ja aukeaa liian herkästi, se syö tyhjäkäynnillä entisestään jo matalaa öljynpainetta.
Viritetyissä vehkeissä niiden koko olemassaolokin on aika kiistelty aihe. Jos siellä on niin kovat lämpötilat, että mäntä ottaa siitä kipeää, niin täytyisi olla ennemmin tarkempi seoksen ja sytytysennakon kanssa ja mieluusti mitata pakolämpöjä kuin ajatella, että se öljyruutta pelastaa.
Andre
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2007 13:11
Paikkakunta: Oulu

Re: Männän jäähdytys suuttimet

Viesti Kirjoittaja Andre »

9000 Aero stage 5
9-5 Hirsch TrollR
9-5 Aero 02 stage 5
9-5 Aero 05
Ng900 jokkis
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Männän jäähdytys suuttimet

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyl T7:n ongelmat alkavat viallisesta ilmamassamittarista ja/tai polttoainepumpusta yleensä. Myöskään imu- ja ahtovuodot eivät helpota tilannetta. Laihalla käyminen nostaa lämpötilaa ja aiheuttaa nakutusta. Etenkin vakiosoftat ja toiset virisoftat sietävät pelottavan paljon nakutusta ennen kuin alkavat rajoittaa. Näistä seikoista johtuvat ne mäntäpistiäiset pääpiirteittäin.

Mitä taas tulee muihin ongelmiin T7:n kanssa, niin en osta teoriaa ketjussa esitetystä öljyruiskujen ongelmista. Ohipuhallus ehjälläkin T7 männällä ja renkaalla on sen verran suurta, että se pilaa öljyä suunniteltua nopeammin ja liian pitkä öljynvaihtoväli, sekä käytetty huono moottoriöljy aiheuttavat kasautuvia ongelmia.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Andre
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2007 13:11
Paikkakunta: Oulu

Re: Männän jäähdytys suuttimet

Viesti Kirjoittaja Andre »

En minäkään tarkoittanut että kaikki T7 vikamuodot olisivat Öljysumujen aiheuttamia, vaan tarkoitin niitä tapauksia missä mäntä on sinänsä ehjä mutta haljennut läpikotaisin.

Männän sulaminen johtuu varmasti männän ylikuumenemisesta em. tekijöistä johtuen mutta teoriani halkeamisesta johtuisi sinänsä normaalista palamislämpötilasta ja männän liian korkeasta lämpötilasta pitkällä aikavälillä heikentyneestä jäähdytyksestä johtuen.

https://www.trionictuning.com/forum/vie ... php?t=8107

Tuossa ketjussa esimerkki
9000 Aero stage 5
9-5 Hirsch TrollR
9-5 Aero 02 stage 5
9-5 Aero 05
Ng900 jokkis
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Männän jäähdytys suuttimet

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Tuohon mäntä/ männänrenkaat asiaan olis sellainen vaihtoehto jonka eräs kaverini teki Saabissaan vuosia sitten konerempan yhteydessä että männän renkaat tuli jostain Toyotan mallista. On kuulemma suurenpi puristusvoima. En ole kurkannut öljyntäyttö korkin kautta paljonko huohottaa mutta öljyä ei vielä ainakaan kuulemma syö...Vähentäähän se myös öljy vuotojen mahdollisuutta kun ei tule kampikammioon isoa painetta..
Onhan toki Toyotalla myös ollut moottoreita joissa on tullut ongelmia männänrenkaiden jumittumisen kanssa. Seurauksena kova öljyn kulutus. Yleisenä selityksenä öljyrenkaiden jumittumiseen sanotaan olevan liian pitkät öljyn vaihto välit. 10-15 tuhatta tai jopa puolivuosittain vaihto poistaa ongelman...kuulemma..
No itse Saabissani max 5tuhatta ja vaihto..Ei ole iso uhraus..
-Arska-
Andre
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Pe Tammi 26, 2007 13:11
Paikkakunta: Oulu

Re: Männän jäähdytys suuttimet

Viesti Kirjoittaja Andre »

Yxvaan kirjoitti:
La Helmi 18, 2023 19:16
Tuohon mäntä/ männänrenkaat asiaan olis sellainen vaihtoehto jonka eräs kaverini teki Saabissaan vuosia sitten konerempan yhteydessä että männän renkaat tuli jostain Toyotan mallista. On kuulemma suurenpi puristusvoima. En ole kurkannut öljyntäyttö korkin kautta paljonko huohottaa mutta öljyä ei vielä ainakaan kuulemma syö...Vähentäähän se myös öljy vuotojen mahdollisuutta kun ei tule kampikammioon isoa painetta..
Onhan toki Toyotalla myös ollut moottoreita joissa on tullut ongelmia männänrenkaiden jumittumisen kanssa. Seurauksena kova öljyn kulutus. Yleisenä selityksenä öljyrenkaiden jumittumiseen sanotaan olevan liian pitkät öljyn vaihto välit. 10-15 tuhatta tai jopa puolivuosittain vaihto poistaa ongelman...kuulemma..
No itse Saabissani max 5tuhatta ja vaihto..Ei ole iso uhraus..
-Arska-
Tämähän kuulostaa mielenkiintoiselta, Löytyisikö jostain speksiä Toyotan renkaista?

Männän renkaiden jumiminen johtuu ylipitkistä vaihtoväleistä, ihan sama mikä valmistaja on kyseessä. Moottoriöljyn lisäainepaketti sisältää dispersantteja jonka tehtävänä on sitoa nokipartikkelit öljyyn yksittäisinä hiukkasinä. Jossain kohtaa partikkeleita on sitten niin paljon ettei dispersantti kykene enää sitomaan nokea, jolloin partikkelit aglomeroituvat ja muodostavat tuota mustaa skeidaa joka paikkaan, myös männänrenkaisiin, varsinkin öljyrenkaisiin jotka eniten ovat öljyn kanssa kosketuksissa.

Toinen mahdollisuus on perusöljyn hapettuminen, jolloin moottoriöljyn emäsvaraus loppuu ja perusöljy hapettuu jolloin lopulta koko voiteluaine muuttuu ensin tervamaiseksi hyytelöksi ja lopulta samanlaiseksi mustaksi skeidaksi mitä jumissa olevista renkaista löytyy. Perusöljyn nopea hapettuminen ohipuhalluksesta johtuen lienee perussyy T7 laakerivaurioiden takana.

Koko longlife vouhotus on yksi suuri kusetus, 10tkm välein vaan öljyt uusiksi niin pysyy renkaat notkeana ja moottori puhtaana.
9000 Aero stage 5
9-5 Hirsch TrollR
9-5 Aero 02 stage 5
9-5 Aero 05
Ng900 jokkis
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Männän jäähdytys suuttimet

Viesti Kirjoittaja torque »

Yleisenä selityksenä öljyrenkaiden jumittumiseen sanotaan olevan liian pitkät öljyn vaihto välit. 10-15 tuhatta tai jopa puolivuosittain vaihto poistaa ongelman...kuulemma..
täällä menty noin 8-10tkm väleillä kun tiedossa oli nuo huohotus jutut T7 koneissa(sekä että RE85 käytössä, tosin se nyt ei suoraan liity männänrenkaisiin, ymmärtääkseni, vaan onhan se RE85 silleen että hieman moottorin puhdistavaa tehoa on).
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Männän jäähdytys suuttimet

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tuossa T7 koneessa on monta juttua tehty polttoaine talous säästöjen myötä vika valintoja. Vähä kitkaiset männät, heikot männän renkaat, pitkät öljynvaihtovälit. Huohotus sotkee paikat ja männän renkaat jumii pohjaan heikkouttaan. Palotapahtumasta pääsee männän ohi palokaasuja jotka sitten polttaa öljyn hiili karstaksi jota sitten löytyy joka paikasta ja aiheuttaa kaikee kivaa.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Männän jäähdytys suuttimet

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Saabin koneessa on omat ongelma kohdat.. Ohipuhalluksen seuraus on että kampikammiossa pyrkii tulemaan ylipainetta jonka seurauksena kampiakselin molimmissa päissä tahtoo ruveta tulemaan vuotoja. Siis jos kammio alipaineinen niin huonokin stefa pitää litkut sisällä. Näin kerran jonkun kirjoittaneen että laittoi huohotin putken erilliseen astiaan kuten noissa esim mini1000 autoissa ja taitaa olla jokkis autoissa. Pitäis mitata paljonko painetta syntyy normaali ajon aikana varsinkin kuormitettaessa. No lakihan kieltää tuon mutta jos liittää esim ennen turboa imu puolelle putken niin siellähän on aina imu ja öljysumu menee palotilaan . Voihan laittaa huohotin venttiilin joka aukeaa lievällä paineella...
Tämmöistä tälläkertaa....
-Arska-
Vastaa Viestiin