Moottorin lämmöistä taas

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Tortilla
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 12:20

Re: Moottorin lämmöistä taas

Viesti Kirjoittaja Tortilla »

Kiitoksia vinkistä. Teen tuon oitis kun auto lähtee taas kylmästä ajoon.
Tortilla
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ke Syys 07, 2011 12:20

Re: Moottorin lämmöistä taas

Viesti Kirjoittaja Tortilla »

[/quote]Entiedä miten kutosessa menee letkut mutta kun on mittari sinisellä niin pelti auki ja kokeile onko ylävesiletku lämmin syylärin päädystä. Jos on niin termari valskaa. Voit myös varovasti koittaa puristaa sen letkun umpeen ja ajaa lenkin jos lämmöt nousisi (varo ettei kone lämpeä liikaa).
[/quote]

No niin, ulkona eilen pahimmillaan -15 C. Kokeilin ylävesiletkua kun lämmöt sinisellä ja kuumahan se oli. Tuota puristushommaa en saanut kokeiltua.

Maantiellä suurimmaksi osaksi mittari sinisellä, välillä nousi hetkeksi vaakatasoon mutta sisään työnsi ulkoilmaa. Paikallaan tyhjäkäynnillä viisari nousi vaakatasoon ja lämppäri puhalsi lämmintä. Hitaassa kaupunkiajossa nousi melkein vaakatasoon.

Ilmastointi antaa vikakoodin 0.

Eli näinkö on käynyt?
-Voiko olla että on sattunut kohdalle kaksi viallista termaria?
-Onko asennettu kaksi kertaa (eri korjaamoilla) termarit väärin(päin)?

Olisiko vinkkejä tolkun korjaamoista pääkaupunkiseudulla?
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Moottorin lämmöistä taas

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Tortilla kirjoitti:
Ti Joulu 05, 2023 18:58
-Voiko olla että on sattunut kohdalle kaksi viallista termaria?
Kyllähän tuo vahvasti siltä kuulostaa että termostatti aukesi kerran ja jumittui auki asentoon: Eihän niiden tietenkään noin pidä toimia ja kyselisinkin sinuna työn tehneeltä korjaamolta apuja. Niin termostatin valmistajalla/myyjällä kuin korjaamollakin on vastuu tekemisistään.
Tortilla kirjoitti:
Ti Joulu 05, 2023 18:58
-Onko asennettu kaksi kertaa (eri korjaamoilla) termarit väärin(päin)?
Eikös V6 termari tule koppineen, siis sen ylävesiletkuliitoksen kanssa. Jos oli näin, niin sitä ei voi väärinpäin laittaa.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Moottorin lämmöistä taas

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Tortilla kirjoitti:
Ti Joulu 05, 2023 18:58
Entiedä miten kutosessa menee letkut mutta kun on mittari sinisellä niin pelti auki ja kokeile onko ylävesiletku lämmin syylärin päädystä. Jos on niin termari valskaa. Voit myös varovasti koittaa puristaa sen letkun umpeen ja ajaa lenkin jos lämmöt nousisi (varo ettei kone lämpeä liikaa).
[/quote]

No niin, ulkona eilen pahimmillaan -15 C. Kokeilin ylävesiletkua kun lämmöt sinisellä ja kuumahan se oli. Tuota puristushommaa en saanut kokeiltua.

Maantiellä suurimmaksi osaksi mittari sinisellä, välillä nousi hetkeksi vaakatasoon mutta sisään työnsi ulkoilmaa. Paikallaan tyhjäkäynnillä viisari nousi vaakatasoon ja lämppäri puhalsi lämmintä. Hitaassa kaupunkiajossa nousi melkein vaakatasoon.

Ilmastointi antaa vikakoodin 0.

Eli näinkö on käynyt?
-Voiko olla että on sattunut kohdalle kaksi viallista termaria?
-Onko asennettu kaksi kertaa (eri korjaamoilla) termarit väärin(päin)?

Olisiko vinkkejä tolkun korjaamoista pääkaupunkiseudulla?
[/quote]Viet sen sinne korjaamoon missä kävikin ja ilmotat että termari jumissa auki. Vastuu osista ja työstä on korjaamolla. Asentaavat sitten vaikka 10 kertaa sen sinne kunnes alkaa pata lämpeämään.

Luulisi että kantsii tehdä kerralla kunnolla kun aikamoinen souvi tohon koneeseen se homma.

Senttiäkään ei kannata maksaa enää mihinkään, tämmöset tulee mennä virhevastuun piikkiin.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin