Moottorin lämmöistä taas
Moottorin lämmöistä taas
Tervehdys
Saabin omistajana taas vuosien jälkeen.
Täällä on paljon juttua tuosta lämpömittarin neulan tipahtamisesta. Tässä koslassa sitä tapahtuu. Eli termari,painekorkki ja lämpöanturi on vaihdettu. Ei vaikutusta. Nämä kaikki ostettu motonetista.Pitääkö tuo
termari olla alkuperäinen? Mikä mättää tuossa?
Nyt pakkasilla aika laimeeta tuo lämpötila sisällä. Myös sitä tehnyt että neula tipahtaa alas avain kuin virta häviäis mittarista ja vikavalo syttyy. Toimii kuitenkin normaalisti. Vikakoodia anto anturista(myös tästä uudesta) myös sytytyshäriötä ollut kolmos sylinterissä. Ei kuluta jäähdytin nestettä. Öljyä jonkin verran syö. Nesteet ei ole sekaisin.
Saabin omistajana taas vuosien jälkeen.
Täällä on paljon juttua tuosta lämpömittarin neulan tipahtamisesta. Tässä koslassa sitä tapahtuu. Eli termari,painekorkki ja lämpöanturi on vaihdettu. Ei vaikutusta. Nämä kaikki ostettu motonetista.Pitääkö tuo
termari olla alkuperäinen? Mikä mättää tuossa?
Nyt pakkasilla aika laimeeta tuo lämpötila sisällä. Myös sitä tehnyt että neula tipahtaa alas avain kuin virta häviäis mittarista ja vikavalo syttyy. Toimii kuitenkin normaalisti. Vikakoodia anto anturista(myös tästä uudesta) myös sytytyshäriötä ollut kolmos sylinterissä. Ei kuluta jäähdytin nestettä. Öljyä jonkin verran syö. Nesteet ei ole sekaisin.
Re: Moottorin lämmöistä taas
Heitä se alkuperäinen termari ekaksi sinne ja mielellään alkuperäinen anturikin, vaikka purkuosana. Laimea lämpö viittaa siihen että moponetin termari on pakastimia varten suunniteltu.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Moottorin lämmöistä taas
Kyllä näihin kannattaa termostaatit ostaa alkuperäisosina. Ne on huonoja mutta tarviketermarit on vielä huonompia ja moni on ollut susi jo uutena.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-
- "Aero"
- Viestit: 382
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Moottorin lämmöistä taas
Varmasti tarvikkeissakin löytyy jokin hyvä valmistaja, mutta allekirjoitan. Itsekin olen erehtynyt tarvikkeeseen ja lämmöt roukkuivat käytännössä aina. Alkuperäinen (joka ei sekään ole kaksinen) paikkasi tilanteen.
Re: Moottorin lämmöistä taas
Alkuperäisen valmistaa Motorad ja Motoradia saa myös "tarvikkeiden" pakkauksissa myös, joten ei tee eroa onko Motorad vai Motorad.
Itellä ei ole yksikään orkkistermari kestäny 6-9kk pidempään. Siksi käytän "tarvikkeita" itse.
Itellä ei ole yksikään orkkistermari kestäny 6-9kk pidempään. Siksi käytän "tarvikkeita" itse.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Moottorin lämmöistä taas
Yksi syy kabiiinin lämpiämisen ongelmiin voi olla ilmanjakelun askelmoottori. Omasta femmasta olen vaihtanut kaksi kolmesta askelmoottorista.
Mulla oli lainassa toinen yksilö, jossa tuntui galsalta kuskinpaikalla, niin ilmastointi antoi vikakoodin 14, eli siinäkin on kuskinpuolen askelmoottori vaihdon tarpeessa...
Siihen että lämpömittari tippuu kokonaan nollille kesken ajon voisi löytyä syy jostain liitoksesta ECU:n ja anturin väliltä, mutta mista kohdasta?
Mulla oli lainassa toinen yksilö, jossa tuntui galsalta kuskinpaikalla, niin ilmastointi antoi vikakoodin 14, eli siinäkin on kuskinpuolen askelmoottori vaihdon tarpeessa...
Siihen että lämpömittari tippuu kokonaan nollille kesken ajon voisi löytyä syy jostain liitoksesta ECU:n ja anturin väliltä, mutta mista kohdasta?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Moottorin lämmöistä taas
Turha sitä mittarin nollille tippumista on lähteä selvittämään sen enempää, ennen kuin moottorissa on varmasti oikein toimiva termari.
Toinen syy voi olla tarvikemallin lämpöanturi, joka antaa väärää arvoa moottorinohjaukselle. Tämä kävi itselle kerran.
Re: Moottorin lämmöistä taas
Ootko löytänyt jonkun joka kestäisi enempi kuin yhden talven/20t? Eli ihan oikeasti pitää lämmön 88 paukkupakkasellakin eikä tiputtele johonkin 80c tuntumaan tai alle.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Moottorin lämmöistä taas
Lieneekö kerran tullut vaihdettua liki 20v aikana. Hyvin pysyy lämmöt ja myös sisällä lämpöä piisaa.
Toki mittarissa vasta 470000. Muistaakseni orggiksen laitoin noin 13 vuotta sitten.
Toki mittarissa vasta 470000. Muistaakseni orggiksen laitoin noin 13 vuotta sitten.
9-5 Aero - 00
Re: Moottorin lämmöistä taas
Paukkupakkasilla toimivallakin termostaatilla lämmöt tippuu, kun mennään moottorijarrutuksella saatikka sitten tyhjäkäynnillä. Lämpö siirtyy kabiiniin aika tehokkaasti.
Toki en väitä vastaan jos syylärille menevä letku on lämmin, niin vuotaahan se sitten.
Toki en väitä vastaan jos syylärille menevä letku on lämmin, niin vuotaahan se sitten.
Re: Moottorin lämmöistä taas
Tähän vastaus onkin moninainen... Tavallaan olen, mutta en kuitenkaan. Tuo mulla käytössä oleva termari ei "toimi" talvella ärjykeulassa ilman alaosan viimasuojaa. Lähtökohtaisesti se ei itseäni haittaa tai liiemmin edes varsinaisesti kiinnosta, koska femma on kesäauto nykyään. Ja jos tarvetta tulee ajella talvella, niin laitan viimasuojan paikoilleen. Suojaapahan se samalla kennoja suolavelliltä, lentäviltä kiviltä ja nastoilta, kun kaikki kennotkin ovat hiljattain uusittu.
Tuo Mahle/Behr on auki kokoajan hieman ja siinä ei ole esim. ilmaushelmeä mikä orkkiksessa/motoradissa on. Se hieman auki olevana aiheuttaa sen ilmiön, moottori lämpenee kesälläkin hitaammin, ja pakkasilla ilman viimasuojaa ei lämpö nouse 70c korkeammalle kuin pitkässä ajossa, koska ACC puhaltaa sisälle lämmöt. Sitten kun motti ja sisätilat ovat lämpimiä, niin jököttää tasan 87c eikä hievahda ajossa astettakaan kumpaankaan suuntaan. Itse pidän lämpöjen hitaampaa nousemista ja lämpöjen stabiilisuutta parempana, kuin liian nopeasti lämpenevää moottoria ja 80-100c välillä seilaavaa orkkistermaria.
En siis suosittele Mahlea/Behriä talvikäyttöön, jos ei ole valmis käyttämään viimasuojaa. Mutta eipä ole tarvinnut uusia termostaattia moniin vuosiin.
NG9-3:siin olen myynyt tutuille Facet-merkkistä termostaattia. Ne ovat toimineet erinomaisesti ja kelvanneet myös "viisari vaakatasossa" saabisteille. Eipä ole tullut katsottua, että saisiko T7:aan facettia...
Orkkiksen valmistaja vaihtunut tuolla aikavälillä... Vanha orkkis on ollutkin parempi, kuten teikäläisenkin viestin perusteella on.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Moottorin lämmöistä taas
viewtopic.php?p=1246863#p1246863
Muutama vuosi sitten ainakin oli kyllä eri tehtaalta nuo Motoradit.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: Moottorin lämmöistä taas
mmm. Se voi olla mahdollista.Juho80 kirjoitti: ↑Su Helmi 26, 2023 19:03viewtopic.php?p=1246863#p1246863
Muutama vuosi sitten ainakin oli kyllä eri tehtaalta nuo Motoradit.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Moottorin lämmöistä taas
Löytyisiköhän hyviä ideoita mitä seuraavaksi pitäisi lähteä korjuuttamaan?
Moottorin lämmöt normaalit kun ulkoilman lämpötila on plussalla. Kun laskee nollan kieppeille tai asteenkin pakkaselle ja auton ottaa ajoon ulkoa, moottorin lämpömittari ei maantiellä nouse siniseltä yhtään. Kaupungissa joskus sinisen ja vaakatason puoleen väliin. Kun ottaa tallista ajoon, lämmöt nousevat normaaliksi mutta putoavat maantiellä oitis.
-3.0 V6, kone ja termostaatti vaihdettu alkuvuodesta, sama ongelma oli heti.
-Termostaatti vaihdettu uudestaan maaliskuussa, tilanne ei muuttunut.
-Lämpötila-anturi vaihdettu lokakuussa, ei muutoksia.
-Ei liene mittarivika kun lämppäri puhaltaa pakkasilmaa silloin kun lämmöt ovat sinisellä.
-Ajelin edellisellä koneella melkein 15 vuotta eikä koskaan ollut pahveja tai muita suojuksia keulalla, ei minkäänlaisia lämpöongelmia vaikka oli minkälainen pakkanen.
-Voiko olla että on sattunut kohdalle kaksi viallista termaria?
-Onko asennettu kaksi kertaa (eri korjaamoilla) termarit väärin(päin)?
-Vanhassa koneessa oli vihreät nesteet ja uuteen tuli punaiset. Liekö jäänyt tyhjennyksessä vihreää sen verran että nyt on vihreää ja punaista sekaisin? Vaan jos ne ovat puuroutuneet, niin eikö pitäisi ennemmin keittää kuin käydä kylmänä?
Termarinvaihto maksoi maaliskuussa 650 €, niin en enää viitsisi varmuuden vuoksi vaihdattaa. Hieman nyppii että vaihdatin tälläkin palstalla hyväksi mainitulla korjaamolla, joka osoittautui enemmän tarinointipaikaksi.
Moottorin lämmöt normaalit kun ulkoilman lämpötila on plussalla. Kun laskee nollan kieppeille tai asteenkin pakkaselle ja auton ottaa ajoon ulkoa, moottorin lämpömittari ei maantiellä nouse siniseltä yhtään. Kaupungissa joskus sinisen ja vaakatason puoleen väliin. Kun ottaa tallista ajoon, lämmöt nousevat normaaliksi mutta putoavat maantiellä oitis.
-3.0 V6, kone ja termostaatti vaihdettu alkuvuodesta, sama ongelma oli heti.
-Termostaatti vaihdettu uudestaan maaliskuussa, tilanne ei muuttunut.
-Lämpötila-anturi vaihdettu lokakuussa, ei muutoksia.
-Ei liene mittarivika kun lämppäri puhaltaa pakkasilmaa silloin kun lämmöt ovat sinisellä.
-Ajelin edellisellä koneella melkein 15 vuotta eikä koskaan ollut pahveja tai muita suojuksia keulalla, ei minkäänlaisia lämpöongelmia vaikka oli minkälainen pakkanen.
-Voiko olla että on sattunut kohdalle kaksi viallista termaria?
-Onko asennettu kaksi kertaa (eri korjaamoilla) termarit väärin(päin)?
-Vanhassa koneessa oli vihreät nesteet ja uuteen tuli punaiset. Liekö jäänyt tyhjennyksessä vihreää sen verran että nyt on vihreää ja punaista sekaisin? Vaan jos ne ovat puuroutuneet, niin eikö pitäisi ennemmin keittää kuin käydä kylmänä?
Termarinvaihto maksoi maaliskuussa 650 €, niin en enää viitsisi varmuuden vuoksi vaihdattaa. Hieman nyppii että vaihdatin tälläkin palstalla hyväksi mainitulla korjaamolla, joka osoittautui enemmän tarinointipaikaksi.
Re: Moottorin lämmöistä taas
Entiedä miten kutosessa menee letkut mutta kun on mittari sinisellä niin pelti auki ja kokeile onko ylävesiletku lämmin syylärin päädystä. Jos on niin termari valskaa. Voit myös varovasti koittaa puristaa sen letkun umpeen ja ajaa lenkin jos lämmöt nousisi (varo ettei kone lämpeä liikaa).Tortilla kirjoitti: ↑Ti Marras 28, 2023 21:45Löytyisiköhän hyviä ideoita mitä seuraavaksi pitäisi lähteä korjuuttamaan?
Moottorin lämmöt normaalit kun ulkoilman lämpötila on plussalla. Kun laskee nollan kieppeille tai asteenkin pakkaselle ja auton ottaa ajoon ulkoa, moottorin lämpömittari ei maantiellä nouse siniseltä yhtään. Kaupungissa joskus sinisen ja vaakatason puoleen väliin. Kun ottaa tallista ajoon, lämmöt nousevat normaaliksi mutta putoavat maantiellä oitis.
-3.0 V6, kone ja termostaatti vaihdettu alkuvuodesta, sama ongelma oli heti.
-Termostaatti vaihdettu uudestaan maaliskuussa, tilanne ei muuttunut.
-Lämpötila-anturi vaihdettu lokakuussa, ei muutoksia.
-Ei liene mittarivika kun lämppäri puhaltaa pakkasilmaa silloin kun lämmöt ovat sinisellä.
-Ajelin edellisellä koneella melkein 15 vuotta eikä koskaan ollut pahveja tai muita suojuksia keulalla, ei minkäänlaisia lämpöongelmia vaikka oli minkälainen pakkanen.
-Voiko olla että on sattunut kohdalle kaksi viallista termaria?
-Onko asennettu kaksi kertaa (eri korjaamoilla) termarit väärin(päin)?
-Vanhassa koneessa oli vihreät nesteet ja uuteen tuli punaiset. Liekö jäänyt tyhjennyksessä vihreää sen verran että nyt on vihreää ja punaista sekaisin? Vaan jos ne ovat puuroutuneet, niin eikö pitäisi ennemmin keittää kuin käydä kylmänä?
Termarinvaihto maksoi maaliskuussa 650 €, niin en enää viitsisi varmuuden vuoksi vaihdattaa. Hieman nyppii että vaihdatin tälläkin palstalla hyväksi mainitulla korjaamolla, joka osoittautui enemmän tarinointipaikaksi.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470