9-5 Asiantuntija Seinäjoki-Vaasa -seudulla

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Öljy niin kuin kuraa ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Iltäpäivää!

Uusi havainto 9-5:sta. Katsoin tänään auton vahauksen yhteydessä moottorin öljyt ja näky oli aika outo. Öljy on osittain ruskeaa kuran väristä möhnää. Ei oikein hyvältä näytä. Onko muilla kokemuksia vastaavanlaisesta tilanteesta? Auto on 2.0t vuodelta 2000. Auton kuljettajan ovi on vieläkin rutussa ja peili mäsänä, mutta nyt olen päättänyt hoitaa asian kuntoon. Tajusin, että Ruotsistahan voisin tilata Frost Grey värisen kuskin oven purkuosana, kunhan vain tietäisin, mistä niitä saa. Ei kai vakuutusyhtiön kanssa tule moisesta ongelmaa? Halvemmaksihan se niille tulee! Tietysti, jos joku tietää Suomessa olevan kyseisen värisen kuskin oven, vinkkejä otetaan vastaan.
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Suomessa voit koittaa http://www.varaosahaku.fi, josta alla oleva listaus tai http://www.autovahinkokeskus.fi


OVI ETU VASEN
1998 VNR: 111932 SIN L Laatuluokka: A1 Lounais-Suomen Vahinkoautokeskus Oy
1998 VNR: 15911 HOPEA TYHJÄ OVI, PAINUMA ALHALL Laatuluokka: C2 Oili Jalonen Oy 0440-800123
1998 VNR: F24549 TYHJÄ OVI. PIKKUVIKAINEN Laatuluokka: C3 Osatuonti Felke Oy, Hyvinkää
1998 VNR: F28527 LOMMOJA LISTAN YLÄPUOLELL A JA NAARMUJA OVENKAHVAN Laatuluokka: C3 Osatuonti Felke Oy, Hyvinkää
1999 VNR: T70589 VIHR.LASI / SÄHK.NOSTIN Laatuluokka: A1 Fusti Oy
140 1999 VNR: 9278 4D SE 2.3iTURBO 5v ABS AC Laatuluokka: B1 Auto-Osa Kierrätys Eriksson Ay
2000 VNR: 15382 4-OV SEDAN VALKOINEN Laatuluokka: A1 Autotarvike-ja purkaamo M.Niemi
2000 VNR: 5403 4-OV SEDAN MUSTA Laatuluokka: A1 Autotarvike-ja purkaamo M.Niemi
2000 VNR: 95 4-OV SEDAN HOPEA Laatuluokka: A1 Autotarvike-ja purkaamo M.Niemi
2001 VNR: 1670 HARMAA LOMMO Laatuluokka: C2 Rannikon Auto ja Varaosa Oy
2001 VNR: 19356 2.3 TURBO AERO 4-OV SEDAN MET.SININEN LIEVÄ PAINUMA Laatuluokka: A2 Autotarvike-ja purkaamo M.Niemi
Vm ? VNR: 21877 4D VALK. SÄHKÖLASI(VIHREÄ) Laatuluokka: A1 Auto-Osa Kierrätys Eriksson Ay
Vm ? VNR: 23059 4D VALK. SÄHKÖLASI(VIHREÄ) Laatuluokka: A1 Auto-Osa Kierrätys Eriksson Ay
Vm ? VNR: 25895 4D VALK. Laatuluokka: B1 Auto-Osa Kierrätys Eriksson Ay
9-3 SC 1.8t -06
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Öljy niin kuin kuraa ja muuta pientä

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Moukarimies kirjoitti:Iltäpäivää!

Uusi havainto 9-5:sta. Katsoin tänään auton vahauksen yhteydessä moottorin öljyt ja näky oli aika outo. Öljy on osittain ruskeaa kuran väristä möhnää. Ei oikein hyvältä näytä. Onko muilla kokemuksia vastaavanlaisesta tilanteesta? Auto on 2.0t vuodelta 2000. Auton kuljettajan ovi on vieläkin rutussa ja peili mäsänä, mutta nyt olen päättänyt hoitaa asian kuntoon. Tajusin, että Ruotsistahan voisin tilata Frost Grey värisen kuskin oven purkuosana, kunhan vain tietäisin, mistä niitä saa. Ei kai vakuutusyhtiön kanssa tule moisesta ongelmaa? Halvemmaksihan se niille tulee! Tietysti, jos joku tietää Suomessa olevan kyseisen värisen kuskin oven, vinkkejä otetaan vastaan.
Nuo T7-koneet sotkevat öljynsä aika nopeasti ja tehokkaasti, kokeile pistää Fortea joukkoon ja pese sillä kone, ihan varmuuden vuoksi jos epäilyttää että on likaa päässyt koneeseen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Jos se "mönjä" on sellaista vaaleanruskeeta ja on öljytikussa, voi se johtua siitä huohotus päivityksestä. Meneekö siihen öljytäyttöpukeen ohkanen letku venttiilin kopasta. Joillakin on ilmennyt kosteuden keräytymista tuohon öljyntäyttö putkeen tuon päivityksen jälkeen.

Sehän "päivitys" on nykyään pannassa, eli sitä ei suositella tehtäväksi :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Frostgrey kirjoitti:Jos se "mönjä" on sellaista vaaleanruskeeta ja on öljytikussa, voi se johtua siitä huohotus päivityksestä. Meneekö siihen öljytäyttöpukeen ohkanen letku venttiilin kopasta. Joillakin on ilmennyt kosteuden keräytymista tuohon öljyntäyttö putkeen tuon päivityksen jälkeen.

Sehän "päivitys" on nykyään pannassa, eli sitä ei suositella tehtäväksi :roll:
Mulla on kehittyneempi versio tuosta päivityksestä, letku suoraan öljytäyttöputkesta auton alle, parhaimmillaan ruostesuojaa samalla alustankin, se on laitettu niin ettei sotke pakoputkea. :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Juu toimiihan se niinkin :lol:

Itselläni ei ole vielä mitään päivitystä tehty, vkl tarkoituksena ottaa tuo venttiili koppa auki ja katsoa miltä tämä 2.3l n.205tkm ajettu kone näyttää sisäpuolelta, jos on täynnä paskaa niin sitten täytyy ruveta johonkin toimenpiteisiin :wink:
Viimeksi muokannut Frostgrey, Pe Touko 20, 2005 17:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
9995
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Loka 26, 2004 17:57

Re: 9-5 Asiantuntija Seinäjoki-Vaasa -seudulla

Viesti Kirjoittaja 9995 »

Meidänkin Saab (vm-99) oikkuili samalla lailla, ja hermot meinasivat mennä. Lopuksi autoa käytettiin useampaan kertaan korjaamolla vian takia eikä sitä meinannut löytyä. ( Turbokin oli vaihdettu jo kahteen otteeseen). Yritettiin vaihtaa öljymerkkiäkin, mutta tuloksetta. Lopuksi auto katsottiin myös Seinäjoen Rengastiellä ja vikaa alkoi löytyäkin perusteellisen tutkinnan jälkeen. Autoon vaihdettiin männänrenkaat (varmuuden vuoksi). Moottoria purkaessa huomattiin että, tuplaventtiilijousista sisimmäisiä jousia oli poikki ( nämä olivat hajottaneet ohjurinkummeja). Huollosta on nyt kulunut pari kuukautta ja vajaa 4000 km, ja savuttamista ei ole ilmennyt. Autolla on ajettu kaiken kaikkiaan 120000 km, ja nyt jo tämmöinen remontti. Luulisi Rengastiellä olevan jo tämä ongelma tiedossa.

Mikä vuosimalli autosi on?
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Päivitys

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

No niin!

Kävin tässä tutkailemassa öljyntäyttöputken ympäristön enkä nähnyt sinne menevän letkua. Ilmeisesti tähän kaaraan on sitten tehty jokin muunlainen huohotinpäivitys. Auto on vuoden 2000 mallia, mutta otettu käyttöön vuoden 99 loppupuolella. Kilometreja autoon on ajettu noin 159000. Pitää ottaa Rengastielle taas yhteyttä, kun ei siniset savut ole loppuneet. Aika rasittava oire kun ei meinaa selvitä. Auton vakituinen kuski eli äitini on moittinut että bensaa (98) menee enemmän kuin normaalisti kesäisin. Ota tästä nyt selvää!
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Jaa'a... näitä huohotinongelmia näyttää putkahtelevan nyt esiin toinen toistaan peräjälkeen. Ei hyvältä oikein näytä, saapa nähdä milloin alkaa tarinoita tulemaan samaan tahtiin moottorivaurioista kun koneet kilahtelee. :(
Sitten jutellaan hinnoista miten saadaan koneet taas läjään.
Pitää itsekkin näiden keskustelujen johdosta ottaa venakoppa irti ja tsekata minkälaiset turpeet omassa motissa on sisällä. :?
Toistaiseksi ei tupruttele sinikkaa putkesta, ei pahemmin kone kilise eikä kolise, öljyn täyttöputkessa ei smetanaa havaittavissa, bensankulutus ok. Bensaahan tuo on aina jonkin verran vienyt (n. 9,5 l / 100 km minun ajossa pääosin kaupungissa) muttei hälyyttäviä oireita, vielä.... :roll:
On täällä muuten ollut puhetta että auto rupeaa kuluttamaan bensaa enemmän kun tämä moottoriongelman ensi oireet iskee. Kuinka paljon kulutukset ovat teillä sitten kasvaneet, onko niin suuria määriä että on selvästi huomattavissa...?
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Vastaa Viestiin