Käsijarru pitää eteen, ei taakse

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
leafhill
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Syys 20, 2022 21:38

Käsijarru pitää eteen, ei taakse

Viesti Kirjoittaja leafhill »

Oikea takapyörä pitää käkkärillä normaalisti, vasen taas pitää valtavaa vastarintaa. Eli pyörii taakse, muttei eteen. Säädetty kengät sekä vaijeri ohjekirjan mukaan oikein. Kun säätää vasemman pyörän pyörimään niin kuin ohjekirja neuvoo, pyörii pyörä taakse muttei eteen. Ei auta moukari tai levyn painaminen. Välillä levy pyörii eteen mutta "tökkää" johonkin. Rummut moneen kertaan tarkistettu ja kengät tarkistettu, ei mitään silminnähtävää ongelmaa. Vaihdettu uudet kengät ja levyt. Se on myös ihan sama kuinka kireälle vaijerin säätää niin auto pyörii mäessä.

Mikä tähän enää auttaa?
Saab 9-5 Aero -00, 350hv
viewtopic.php?f=29&t=192470
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Käsijarru pitää eteen, ei taakse

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Oletko vaihtanut linkut?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
leafhill
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Syys 20, 2022 21:38

Re: Käsijarru pitää eteen, ei taakse

Viesti Kirjoittaja leafhill »

Mitä tarkotat linkuilla? En oo muuta vaihtanut kuin ne kengät, ja sen kiristys systeemin purin ja puhdistin kun oli niin likanen.
Saab 9-5 Aero -00, 350hv
viewtopic.php?f=29&t=192470
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Käsijarru pitää eteen, ei taakse

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllähän tuo jonkunlaiselta asennus- tai osan valmistusvirheeltä kuulostaa. Vaijerikin voi olla kulunut, eikä toinen puoli liiku kunnolla.

Vertaa toimivaa puolta vielä kertaalleen ei toimivaan puoleen, että ovatko kaikki samalla tavalla jouset ja kengät ovat varmasti oikein ja oikeanlaiset.

Linkuilla tarkoitan niitä osia, jotka levittävät kenkiä. Maptunpartsin sivuilta hyvä kuva:
https://www.maptunparts.com/brake-syste ... 1998-.html
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
leafhill
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Syys 20, 2022 21:38

Re: Käsijarru pitää eteen, ei taakse

Viesti Kirjoittaja leafhill »

Heh, voihan se perinteinen asennusvirhe olla, tosin en mitään poikkeavaisuuksia löytänyt enkä ole noihin itse linkkuihin edes koskenut. Voihan sekin olla että ne ovat likaiset tms. Kieltämättä tuo vaijeri epäilyttää, mutta mietin vaan miten ihmeessä se voi olla mahdollista että levy suostuu kuitenkiin pyörimään toiseen suuntaan muttei toiseen.

Autohan ei mun ole ja nyt kun kyllästyin pyörimään kuraisella lattialla kylmässä tallissa ilman korvausta, niin korjaamo saa sen murheekseen.
Saab 9-5 Aero -00, 350hv
viewtopic.php?f=29&t=192470
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Käsijarru pitää eteen, ei taakse

Viesti Kirjoittaja mestari »

ei kai sitä voi vielä muualle siirtää jos hommaan on ryhtynyt niin onhan se kuntoon saatava,muutenhan aletaan kylillä puhumaan sitä ja tätä, oliko nyt niin että kengistä puuttuu viisteys etureunasta vai mikä oli juju? kuvia?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
tomiix
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Heinä 15, 2020 13:15
Paikkakunta: JNS

Re: Käsijarru pitää eteen, ei taakse

Viesti Kirjoittaja tomiix »

Minulla oli vastaava vika. Syylliseksi paljastui irronnut kitkapinta sisemmästä käyttöjarrun (ei siis käsijarrun) jarrupalasta. Toiseen suuntaan pyöritettäessä pääsi kiilautumaan väliin ja ajo tuntui, kuin käsijarru olisi jarruttanut.
leafhill kirjoitti:
Su Maalis 19, 2023 22:06
Oikea takapyörä pitää käkkärillä normaalisti, vasen taas pitää valtavaa vastarintaa. Eli pyörii taakse, muttei eteen. Säädetty kengät sekä vaijeri ohjekirjan mukaan oikein. Kun säätää vasemman pyörän pyörimään niin kuin ohjekirja neuvoo, pyörii pyörä taakse muttei eteen. Ei auta moukari tai levyn painaminen. Välillä levy pyörii eteen mutta "tökkää" johonkin. Rummut moneen kertaan tarkistettu ja kengät tarkistettu, ei mitään silminnähtävää ongelmaa. Vaihdettu uudet kengät ja levyt. Se on myös ihan sama kuinka kireälle vaijerin säätää niin auto pyörii mäessä.

Mikä tähän enää auttaa?
9-5 -07 2.3T STW
9-5 -06 2.3T STW Aero
ex 9-5 -07 2.0T STW A
ex 9-5 -08 2.3T STW
ex 9-5 -09 (-10) 1.9 TiD STW A
Avatar
leafhill
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Syys 20, 2022 21:38

Re: Käsijarru pitää eteen, ei taakse

Viesti Kirjoittaja leafhill »

mestari kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 18:12
ei kai sitä voi vielä muualle siirtää jos hommaan on ryhtynyt niin onhan se kuntoon saatava,muutenhan aletaan kylillä puhumaan sitä ja tätä, oliko nyt niin että kengistä puuttuu viisteys etureunasta vai mikä oli juju? kuvia?
Niin, tuskin emäntä alkaa "kylillä puhumaan sitä ja tätä" :lol: . Yleisesti vaan vituttaa että ennen on vienyt autonsa korjaamolle, ja kun aloimme seurustella päätti hänkin ostaa Saabin ja nyt olen näköjään velvollinen korjaamaan autonsa. Kuulemma minun takia ostanut auton ja olettanut että korjaan sitä ilman mitään korvausta huvikseen. Olen muutenkin huoltanut ja korjaillut autoansa ihan riittämiin, että nyt vaan tuli mitta täyteen.

Muutenkin meinasi tulla kiire katsastuksen kanssa kun on koronassa ollut ja heti piti lähteä korjaamaan kun kuume yms. hellitti. Mulla on muutakin tekemistä kun olla joka päivä autoja korjaamassa.
Saab 9-5 Aero -00, 350hv
viewtopic.php?f=29&t=192470
Avatar
leafhill
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Syys 20, 2022 21:38

Re: Käsijarru pitää eteen, ei taakse

Viesti Kirjoittaja leafhill »

tomiix kirjoitti:
Ma Maalis 20, 2023 22:24
Minulla oli vastaava vika. Syylliseksi paljastui irronnut kitkapinta sisemmästä käyttöjarrun (ei siis käsijarrun) jarrupalasta. Toiseen suuntaan pyöritettäessä pääsi kiilautumaan väliin ja ajo tuntui, kuin käsijarru olisi jarruttanut.
Hmm aijaa, tuo muistaakseni kinnasi ilman satulaakin.

Korjaamolta kuitenkin ilmoittivat että jonkun jarrukengän kulutuspinta oli halki. Aika erikoista. Noh saa nähdä mikä on lopullinen syy, olivat kuitenkin hyvin itsevarmoja siitä että kuntoon tulee. Toisaalta motonetin "laadukkaat" jarrukengät olivat kolmisen vuotta odottaneet hyllyssä käyttöä. Voiko olla vaikutusta siihen? Ehkä, tai sitten ei.
Saab 9-5 Aero -00, 350hv
viewtopic.php?f=29&t=192470
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Käsijarru pitää eteen, ei taakse

Viesti Kirjoittaja mestari »

Ai veit kuitenkin korjaamolle :D no pääasia että Saab tulee kuntoon. Kuinkahan moni saabistin naisystävä on niin lojaali että ostaa itse kanssa Saabin kun miehelläkin on. :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
leafhill
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Syys 20, 2022 21:38

Re: Käsijarru pitää eteen, ei taakse

Viesti Kirjoittaja leafhill »

mestari kirjoitti:
Ke Maalis 22, 2023 06:53
Ai veit kuitenkin korjaamolle :D no pääasia että Saab tulee kuntoon. Kuinkahan moni saabistin naisystävä on niin lojaali että ostaa itse kanssa Saabin kun miehelläkin on. :mrgreen:
Noh en usko että kovin paljoa sillä on tekemistä lojaalisuuden kanssa :) . Luonnollisesti Saab oli varma valinta tuossa 1000-4000e hintaluokassa. Itsellä kun on aina ollut Saab niin riski ostaa pommi on pienempi kuin muissa merkeissä. Edellinen autonsa oli Honda. Nyt voi toki monet naureskella miten siirtyi Hondasta Saabiin, mutta tähän mennessä Saabiin on mennyt meillä vähemmän rahaa huoltoihin/korjauksiin. Pitää myös ottaa huomioon, että tuohon femmaan on kuitenkin jakopää yms. kunnostettu, uusi automaattiaski vaihdettu ja muita hommia mitä en edes muista. Samalla hinnalla saat lähes loppuunajetun Hondan. Ainoa mitä itse jäin kaipaamaan on se että Hondassa oli kattoikkuna, mutta ilmeisestikin jossain femmoissa on sellainen ollutkin joten sen saisi jälkiasennettua jos haluaisi.

Palaten ensimmäiseen lauseeseen, niin lähes poikkeuksetta jokainen nais-saabisti jonka olen tämän suhteellisen lyhyen elämäni aikana kohdannut on ollut jollain tapaa hieman erikoinen. Toisaalta veikkaan myös että kyseisten nais-saabistien keski-ikä on ollut huomattavasti alempi kuin tämän foorumin jäsenten naisystävien ikä :D .

Ja näin yleisesti ottaen en nää mitään ongelmaa käyttää korjaamoja. Säästää paljon aikaa, mielenterveyttä ja stressiä. Tosin joskus on vaan pakko tehdä itse. Juuri jokusen aikaa sitten piti virtalukonpohja vaihtaa, ja (Saabeihin erikoistuneilla) korjaamoilla se olisi ollut mojova lasku sisältäen työn, uuden osan ja lukon haitoituksen. Itse virtalukonpohja taisi maksaa 30e käytettynä ja työ vaati jokusen tunnin. Virtalukkokin tuli kuntoon pelkällä putsauksella ja kevyellä voitelulla. Toki tyypillinen Saabisti on tunnetusti nuuka eikä voisi kuvitella maksavansa korjaamoille.
Saab 9-5 Aero -00, 350hv
viewtopic.php?f=29&t=192470
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7439
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Käsijarru pitää eteen, ei taakse

Viesti Kirjoittaja mestari »

joskus kansainvälisillä saab meetingeissä olen kiinnittänyt huomiota runsaaseen naisvaltaiseen saab edustukseen, joskus latviassakin niitä oli muutama teltallinen ihan kuupilla osallistumassa :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin