Kaikki näistä ok
Apua Mikkelin alueelta?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ma Tammi 09, 2023 19:32
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ma Tammi 09, 2023 19:32
Re: Apua Mikkelin alueelta?
Huomenna jahka töistä kotiudun niin käyn uudestaan auton kimppuun, tsekkaan kaiken vielä kerran, kokeilen ilman ECUa ja katson saisiko kampuran anturin vaihdettua yläkautta. Palaan sitten raportoimaan kuinka menee. Kiitoksia kaikille tähän mennessä vastanneille!
Re: Apua Mikkelin alueelta?
Onko termostaattikoteloon kiinnittyvä maakontakti tarkistettu?
Ja jos imusarjan nelospytyn haaran alle tuntuu kiinnittyvän johtoja, niin onko niiden kontakti tarkistettu?
Femman systeemit voivat oikeasti mennä ihan sekaisin maadoitushäriöiden takia
Ja jos imusarjan nelospytyn haaran alle tuntuu kiinnittyvän johtoja, niin onko niiden kontakti tarkistettu?
Femman systeemit voivat oikeasti mennä ihan sekaisin maadoitushäriöiden takia
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Apua Mikkelin alueelta?
Rintapellille tulee se iso sähköliitin, nappaa se ylös ja katso että puhdas + pinnit suorassa. Meillä änkyröi se konerempassa aikanaan, vähän aikaa etittiin ennenkun vika löytyi.
Syttyykö check engine virrat päällä? Jos ei niin ecu ei ole linjoilla.
Syttyykö check engine virrat päällä? Jos ei niin ecu ei ole linjoilla.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
-
- "Aero"
- Viestit: 382
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Apua Mikkelin alueelta?
Saa vaihdettua yläkautta. Olen itse kerran omaani vaihtanut, mutta en suosittele. Vaihda alakautta jos suinkin on mahdollista, nosturia, ramppia tai mitä vain konstia.Saab-Sheriffi kirjoitti: ↑To Huhti 13, 2023 19:37Huomenna jahka töistä kotiudun niin käyn uudestaan auton kimppuun, tsekkaan kaiken vielä kerran, kokeilen ilman ECUa ja katson saisiko kampuran anturin vaihdettua yläkautta. Palaan sitten raportoimaan kuinka menee. Kiitoksia kaikille tähän mennessä vastanneille!
Re: Apua Mikkelin alueelta?
Kampiakselin asentoanturin vika tuskin pärisyttää relettä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Aero"
- Viestit: 382
- Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
- Paikkakunta: Savonlinna
- Viesti:
Re: Apua Mikkelin alueelta?
Olen itsekin vähän sillä kannalla, ettei vika viittaa siihen.
Re: Apua Mikkelin alueelta?
Saab-Sheriffi kirjoitti: ↑To Huhti 13, 2023 16:36Totta, hieman vajavaisesti avattu aloitusviestissä (johtuen juurikin samasta turhautumisesta kun juuri kirjoittaessa olin palannut auton kimpusta sisätiloihin)PaulMuadDib kirjoitti: ↑To Huhti 13, 2023 10:34Kerrot, että olet koittanut lääkitä turhautumistasi ja luetellut sivistussanoja. Et kuitenkaan kerro millaista diagnoosia olet koittanut tehdä. Kertoisitko tarkemmin tilanteesta, niin ehkä osataan jeesata.
Kampiakselin asennontunnistin jos on pimeä, niin ei varmasti lähde käyntiin. Sellainen tuli heti mieleen noin hatusta heitettynä.
ECU on pääepäiltynä, johtuen siitä, että esim OBD-pistokkeen kautta ei saa mitään tietoa ulos. Myös virtojen ollessa päällä ECUn rele "surisee", ja aina kun surina hetkeksi taukoaa niin silloin ilmestyy läppärin näytölle auton tiedot kuten aiemmin ennenkuin ongelmat alkoivat. Kyseisellä ohjelmalla siis tähän mennessä saanut luettua autosta vikakoodit ilman ongelmia. ECUn rele toki vaihdettu ensimmäisenä.
Tämä juuri tekeekin asiasta ekstavittumaista kun ei saa millään kiinni että mistä päin autoa lähtisi ongelmaa selvittämään.
OG 9-5 outo malli mulle, mutta ilmeisesti tuo rele on ecun päärele?
229
Main relay, engine control system,
on the main relay board in the dashboard
86: ohjaus-/herätevirta +12V
85: - maa
30: +12V tuleva
87: +12V releeltä eteenpäin
Tuosta voisi tarkistaa maadoituksen mittaamalla, jos mittari löytyy ja mittaus on tuttua puuhaa.
Ja vaikka lampulla, (joka kuormittaa vähän) napojen 30 ja 85 väliltä.
Sekä mittarilla paljonko napaan 30 tulee.
Tarkista nastat vielä releestä!
Varovaisuutta noudattaen!
maadoitus
https://saabwisonline.com/docs/9600/2005/doc43439.htm
liittimiä:
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ma Tammi 09, 2023 19:32
Re: Apua Mikkelin alueelta?
Arvon kanssasaabistit, olemme askeleen lähempänä voittoa! Ajattelin lähteä ratkomaan ongelmaa Tuntemattomasta Sotilaasta tutulla "pienimmän riesan tien"-periaatteella, ja aloittaa noista helposti näkyvistä maadoituspisteistä, Ensimmäisenä kojelaudan sulaketaulun yläpuolella olevan maadoituspisteen tarkastus; kaikki kunnossa, suhautus kontaktispräytä ja uutta ottipaikkaa etsimään ja sieltähän ne tärppäsi!
Seuraa siis jatkokysymys: onko asia nyt näin, että kun tuolla pellin alla majailee tällä hetkellä majailee jo uusi ECU, niin auton ajonesto ei tunnista sitä vaan pitäisi jotenkin parittaa toisiinsa. Otanko uuden vain irti ja laitan vanhan takaisin paikoilleen ja kokeilen uudelleen lyödä käyntiin, vai voiko olla käynyt niin että nyt auto ei kommunikoi enää kummankaan ECU:n kanssa?
Mutta tähän väliin syvä kiitos ja kumarrus kaikille vastanneille, ja erityisesti Termokselle, ei tuota ois ite älynny lähteä etsimään
Tämähän se sitten paljastui ongelman aiheuttajaksi, rengasliittimen kiinnittävä pultti oli jollain ilveellä muljannut itsensä n. 5mm irti, ei muuta kuin pultti irti, liitoksien putsaus ja takaisin kiinni. Ajatuksen "näinkö helpolla tämä olisi alunperinkin ratkennut" takoessa päässä, tartun virta-avaimeen ja käännän sen ON-asentoon... RELE EI SURISE, MITTARIT EIVÄT TANSSI RIPASKAA JA MOOTTORIN VIKAVALO EI VILKU (palaa kylläkin jatkuvasti mutta niin se teki ennen tämän episodin alkuakin...), eli nyt on ensimmäinen ongelma selätetty. Seuraavaksi starttia, mitään hälyttävää ei vieläkään tapahdu, startti pyörittää moottoria aivan normaalisti mutta ei kuitenkaan edes käynnistymisestä lupaavaa hörähdystä.
Seuraa siis jatkokysymys: onko asia nyt näin, että kun tuolla pellin alla majailee tällä hetkellä majailee jo uusi ECU, niin auton ajonesto ei tunnista sitä vaan pitäisi jotenkin parittaa toisiinsa. Otanko uuden vain irti ja laitan vanhan takaisin paikoilleen ja kokeilen uudelleen lyödä käyntiin, vai voiko olla käynyt niin että nyt auto ei kommunikoi enää kummankaan ECU:n kanssa?
Mutta tähän väliin syvä kiitos ja kumarrus kaikille vastanneille, ja erityisesti Termokselle, ei tuota ois ite älynny lähteä etsimään
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ma Tammi 09, 2023 19:32
Re: Apua Mikkelin alueelta?
Ja sen verran unohtui mainita että startatessa kierrosmittari herää kyllä eloon aivan normaalisti, eli hyllyssä nököttävä kampuran anturi saa odottaa auton nosturille pääsyä
Re: Apua Mikkelin alueelta?
Kyllä se oikean koodin sinne ecuun tarttee, eli laita vanha paikalleen niin jospa hörähtäisi jo käyntiinkin.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ma Tammi 09, 2023 19:32
Re: Apua Mikkelin alueelta?
Näin uumoilinkin. Tämän jännitysnäytelmän pariin palaamme huomenna, jahka pajalla odottava kesärengassirkus on saatu hallintaan ette usko sitä huojennuksen tunnetta kun ensimmäistä kertaa pitkästä aikaa ei tapahtunut/kuulunut mitään normaalista poikkeavaa.
Maailma on taas parempi paikka kun on yksi ehjempi Saab ja yksi ehjempi saabisti nyt kutsuu sauna!
Re: Apua Mikkelin alueelta?
No olipa mukavaa, että saatoin olla avuksi
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ma Tammi 09, 2023 19:32
Re: Apua Mikkelin alueelta?
No niin arvon kanssasaabistit, ongelma on ratkennut. Eilisten aikakapeikkojen pakosta pääsin vasta tänään vaihtamaan vanhan ECUN:n paikoilleen.
Akku kiinni, kääntö avaimesta ja yhden suostuttelukierroksen jälkeen 2.3 hörähti käyntiin ja hetken miettimisen jälkeen kävi yhtä tasaisen kauniisti kuin ennenkin!
Maailma on taas muuttunut hivenen paremmaksi paikaksi, vielä rekisterikilven valot kun elvytän jotenkin takaisin toimimaan (arvatkaa vaan tarkistanko valojen maattopisteet ensimmäisenä?) niin leima päälle, auto alle ja kohti uusia seikkailuja.
Kiitoksia vielä kaikille auttaneille!
Akku kiinni, kääntö avaimesta ja yhden suostuttelukierroksen jälkeen 2.3 hörähti käyntiin ja hetken miettimisen jälkeen kävi yhtä tasaisen kauniisti kuin ennenkin!
Maailma on taas muuttunut hivenen paremmaksi paikaksi, vielä rekisterikilven valot kun elvytän jotenkin takaisin toimimaan (arvatkaa vaan tarkistanko valojen maattopisteet ensimmäisenä?) niin leima päälle, auto alle ja kohti uusia seikkailuja.
Kiitoksia vielä kaikille auttaneille!
Re: Apua Mikkelin alueelta?
Suosittelen alustukseksi pientä määrää mietoa alkoholijuomaa, kuitenkin ilman ylenmääräistä noitumista noin etukäteen, sitten voit tarkistaa takaluukun johtosarjan kunnon. Jos kyseessä on sedan-mallinen femma, niin haitarikumin raottamisen yhteydessä pieni tahi keskisuuri sadatteleminen on ihan suotavaaSaab-Sheriffi kirjoitti: ↑Su Huhti 16, 2023 17:47vielä rekisterikilven valot kun elvytän jotenkin takaisin toimimaan (arvatkaa vaan tarkistanko valojen maattopisteet ensimmäisenä?) niin leima päälle, auto alle ja kohti uusia seikkailuja.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen