Korin sinkitys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Korin sinkitys

Viesti Kirjoittaja o--o »

Oliko Saab 9-5 vuosimallin 2001 korin sinkitys kuumasinkitys, kylmäsinkitys vai galvanointi? Ihan mielenkiinnosta vaan kysyn, kun autolle luvattiin 20 v puhkiruostumattomuustakuu. Autosta jouduin kumminkin luopumaan ruostumisen takia. Puhkiruostuminen tapahtui ennen kuin 20 v oli kulunut, mutta sen jälkeen autolla tuli vielä ajettua kun ruosteet oli paikattu.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5636
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Korin sinkitys

Viesti Kirjoittaja tturku »

Mistä ruostui? Puhkiruostumattomuustakuuhan tarkoittaa sitä ettei pellit lähde sisäpuolelta ruostumaan ja tule läpi. Ei siis kata mitään kulumisesta aiheutuvaa ruostumista, esim. Pohja, lokarit ja muut ruosteet jotka alkavat pintamaalien alta kun maali katoaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korin sinkitys

Viesti Kirjoittaja o--o »

Ei sieltä jalat menneet lattian läpi, mutta oli sen verran ruostunut että ei mennyt katsastuksesta läpi. Ruosteiden korjaus olisi maksanut enemmän kuin auton arvo.
Esimerkiksi ovien alareunat olivat puhkiruostuneet. Olin tekohengittänyt niille lisää ikää omilla virityksillä ja pakkelia ja maalia päälle. Iskareiden takana oli reikiä pelleissä. Bensatankin kannessakin oli reikä kun ruostetta raapi pois. Pakkelia päälle, hionta ja maalaus. Kesti aikansa, sitten sama piti tehdä uudelleen.
Kysymys oli kumminkin, että mikä sinkitys. Uteliaisuutta kyselen, kun nykyisessä on kuumasinkitys. Eli mietin että onko uudella autolla jossain vaiheessa sama kohtalo.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Purde
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Su Maalis 24, 2019 16:02
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Korin sinkitys

Viesti Kirjoittaja Purde »

Sinkitys estää ruostumista, kunhan maalipinta on ehjä. Kun maalipinta on rikki, se vain hidastaa ruostumista aikansa.
9-5 aero A -08 biopower, ex 9-5 aero A -07 biopower , ex 9-5 2.3t SE A -00 biopower, ex 9000 CD turbo A -89, ex 900 turbo 4d -83, ex 900 turbo 5d -84
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korin sinkitys

Viesti Kirjoittaja o--o »

Jep, mutta oliko Saabissa galvanointi, kylmä- vai kuumasinkitys?
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korin sinkitys

Viesti Kirjoittaja o--o »

Omistin aiemmin Saab 90:n ja sen jälkeen Saab 9-5:n. Kummassakin bensatankin kansi lähti ruostumaan samalla tavalla. Kummassakin sitä tuli paikkailtua, mutta aina ruoste tunki läpi uudelleen.

Tässä on kolme kuvaa ruosteen etenemisestä Saab 9-5:ssä.
Ensimmäisen kuva on otettu 13. elokuuta 2015.
Toinen kuva on otettu 8. elokuuta 2017. Silloin paikkasin ruosteet. Kolmas kuva on otettu paikkauksen jälkeen 9. elokuuta 2017. Eihän tuo pakkaus kovin kauaa kestänyt, kun ruostetta rupesi tulemaan taas läpi.

Bensatankin kannessa on tuskin kiveniskemiä, mutta ehkäpä siitä lähtee helpommin vahaukset pois, jolloin maalin mikrosäröistä pääsee vettä läpi?

Bensatankin kansi on korjattu pariin kertaan. Pahimmillaan siinä oli reikä läpi.
Helmoissa ja muualla oli pahempia ruostevaurioita.

Kuva

Kuva

Kuva
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Korin sinkitys

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Sähkösinkitys eli galvanointi Saabissa on, niin kuin kaikissa muissakin autoissa joissa sinkitys on. Kuumasinkitystä on joskus muinoin joissakin alustan osissa käytetty ainakin ysitonnisessa (etuapurunko, taka-akselin etummaiset pitkittäiset tukivarret ym.). Ne kuumasinkitut osat kestävätkin sitten isältä pojalle. Eikä siinä Volvossakaan kyllä korissa mahda kuumasinkitys olla…jos kori upotetaan sinkkialtaaseen niin sitä ei kyllä maalaa pirukaan siistin näköiseksi ainakaan kohtuullisella työmäärällä. Sähkösinkityksissä paksuus ja sitä myötä kestävyys vaihtelee paljon riippuen mm. siitä, kauanko sinkitysprosessi kestää. Loppupään Saabien sinkitykset eivät valitettavasti ylistyslauluja ansaitse, toki osansa on myös sillä, että alustojen maalaukset oli mitä oli eikä autoja ollut käytännössä lainkaan ruostesuojattu ulkoisilta pinnoilta.
Matti
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korin sinkitys

Viesti Kirjoittaja o--o »

Kiitos tiedosta. Tämän sivuston mukaan Volvo on kuumasinkitetty mutta Saabista ei mainintaa:
https://fi.avtotachki.com/chto-takoe-oc ... k-modeley/
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5636
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Korin sinkitys

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tankin luukku saa varmaan kosteutta sisäänsä ja siellä saattaa olla pari peltiä päällekäin. Kun sinne peltien väliin jää kosteus muhimaan niin sieltä se sitten alkaa pikkuhiljaa ruostumaan.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korin sinkitys

Viesti Kirjoittaja o--o »

Löysin äsken nämä:

Tämän mukaan Saab 9-5 vm 2001 on kylmäsinkitetty ja lopputulos on surkea:
https://galvanicar.com/saab/9-5/1-1997-2004.php
Tuon kun olisin tiennyt, niin olisin heti ottanut kunnon ruostesuojaukset, vaikka auto oli ostohetkellä jo yli 100000 km ajettu.

Tämän mukaan Volvo V40 vm 2019 on kuumasinkitetty ja lopputulos on erinomainen.
https://galvanicar.com/volvo/v40/2-2017-.php
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1792
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Korin sinkitys

Viesti Kirjoittaja mikan »

Autot lienee yksilöitä. Mun femmassa 20 vuoden ja 467 000 km:n jälkeen tankin luukku oli edelleen hyvässä maalissa.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Korin sinkitys

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Myös auton omistajat ovat yksilöitä. Kaikki tietää että Sprintterit ruostuu, paitsi taksikäytössä koska niitä pessään jatkuvasti. Mielellään käsin mutta jos löytyy hyvä kone ja huoltamonpitäjä joka huolehtii pesukoneestaan niin sekin on tyhjää parempi. Sama pätee saappeihin.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Korin sinkitys

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Taitaa ainakin osittain myös selittyä auton käyttöympäristöllä sekä kuinka usein pestään.
Sukulaisella on ollut lähes uudesta saakka viiru 9-5 käytössä ja ei ruosteita juurikaan ole, ainoastaan pientä kukkaa takapyöränkaaren etuosassa.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korin sinkitys

Viesti Kirjoittaja o--o »

Oleellisempaa lienee auton vahaus, joka tukkii kaikki maalipinnan mikroskooppiset säröt. Valtaosa kilometreistä on tullut kehäteillä. Ikää autolla oli 22 v ja kilometrejä alle 300000. Alkuaikoina tuli pestyä ja vahattua usein, myöhemmin turhan harvoin.

Takapyörän kaarien etuosat olivat puhkiruostuneet ja paikattu.

Näyttää siltä että Saabeissa oli kunnon sinkitys vasta vuodesta 2008 alkaen.
https://galvanicar.com/saab/9-5/1-2005-2010.php
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1792
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Korin sinkitys

Viesti Kirjoittaja mikan »

Jaahas, mun kolkin kohdalla tuolla lukee: "Considering the car's age and quality of the zinc processing, under normal operating conditions the first corrosion will begin in 2 years." Joten nyt olis hyvä hetki laittaa vaihtoon. :D
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Vastaa Viestiin