Korin sinkitys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Eino
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: La Tammi 27, 2007 11:43

Re: Korin sinkitys

Viesti Kirjoittaja Eino »

Aika huuhaa tuo linkin Sinkki sivusto.tuon mukaan esim monet fordit on erittäin hyvin käsitelty🙂 käytännössä ne kyllä on aika pehmeitä suht nuorena..
MattiR
"Turbo"
Viestit: 267
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Korin sinkitys

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Kannattaa suhtautua skeptisesti tuon sivuston tietoihin. Itseäni mietityttää esimerkiksi kerrotut sinkkikerrosten paksuudet. Kuumasinkityksellä saadaan (ja tulee) paksuin sinkkikerros, kymmeniä, jopa 150 mikrometriä, jos kappale kastetaan sinkkialtaassa. Toki kerros lienee sitten huomattavasti ohuempi jos kyse on suoraan teräsohutlevylinjalla tehdystä kuumasinkityksestä. Saabien suhteen oma näppituntuma on ihan päinvastainen kuin tuon sivuston perusteella voisi olettaa, eli että 2008 tienoilla tapahtui joku käänne huonompaan kun tuntuu että uusimmissa sinkitys on heikkolaatuinen. Oman kokemuksen mukaan parhaiten toimiva sinkitys tuntui olleen loppupään tonnareissa.

Edelleen suhtaudun skeptisesti siihen, upottaako mikään autotehdas hitsattua koria kuumasinkkialtaaseen (=sulaan sinkkiin). Menetelmä on ruostesuojauksen kannalta ehdottomasti paras, mutta maalaaminen tuon käsittelyn jälkeen onkin sitten oma juttunsa. Toinen asia on sitten se, että, että joku autonvalmistaja voinee käyttää valmiiksi kuumasinkittyä teräsohutlevyä osien valmistuksessa. Silloin homma voisi varmaan toimia hyvinkin ja voidaan saada tehtyä hyvin korroosiolta suojattu kori. En tiedä toimiiko esim. Volvo näin. Voi toimiakin, Volvot kestävät kyllä todella hyvin aikaa, oman kokemuksen mukaan Saabia paremmin. Mutta sitten taas koriin saattaa jäädä heikkoja kohtia hitsaustöiden jäljiltä.

Yksi mielenkiintoinen "uutuus" näissä nykyautojen sinkityksissä on se, että kattopellit eivät välttämättä ole enää sinkittyjä (tämä puhuu senkin puolesta että autoja ei kasteta sinkkialtaissa eikä edes sähkösinkitä hitsauslinjan jälkeen vaan koripellit ovat valmiiksi sinkittyjä siltä osin kuin ovat). Tästä johtuen kattojen etureunat ruostuvat meikäläisissä olosuhteissa kun ensin kivet hakkaavat maalin rikki ja sitten suola alkaa tehdä tuhojaan. Näitä ruostuneita katon etureunoja näkee kyllä valitettavan usein. Rokonarpiseksi muuttui kaverin Volvonkin (XC 60) katon etureuna 200tkm ajolla.

Ei näytä olevan ihan helppoa saada kaivettua tietoa siitä, mitä menetelmiä mikäkin autonvalmistaja käyttää.
Matti
Avatar
o--o
"Aero"
Viestit: 328
Liittynyt: Pe Heinä 29, 2005 12:19
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korin sinkitys

Viesti Kirjoittaja o--o »

Kaverilla on ollut paljon autoja ammattinsa takia. Hän sanoi että Citroen C5 vuosimalli 2004 ei ruostunut kun oli kunnolla sinkitty. Aiemman nettisivun mukaan se olisi huonosti sinkitty.
CX sitruuna ja id kuulema ruostuivat ihan silmissä.
Oli Saab 9-5 vm 2001 joka tuli tiensä päähän. Nyt Volvo V40.
Jos ei ole autoa, niin hevosellakin pääsee.
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 778
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Korin sinkitys

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Meillä on 300 000tkm ajettu -01 femma jossa ei ole ollenkaan ruostetta edes tarkalla silmällä, edellinen omistaja kertoi pesevänsä aina puskurin ja helmojen raot hiekasta ja suolasta, kokemuksia myös ruosteiden korjauksesta, jos ruosteet vain hinkkaa pois tai jopa tarkoin hioo peili pinnalle ja spraymaali päälle aina on ruostunut uudestaan. Hiekkapuhallus, laadukkaat epoxit ja ruiskulla pintamaali ja ovat kestäneet tähän asti. Esim spray sinkkimaalissa sinkkiä on vain nimeksi... Ennen joka toisessa 99/900 oli dinitrol/finikor käsittely tehty, nuita uudempia saabeja harvemmin näen jälkeenpäin kunnolla käsiteltynä juuri kuin ne olisi tärkeä käsitellä kun ovat täynnä nuita hiekka taskuja.
Ruoste asioissa saabit ovat todellakin yksilöitä mutta uskallan myöntää että löydän helpommin ruosteettoman satkun kuin femman.
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Vastaa Viestiin