Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9-5 Never Forget
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Heinä 18, 2023 09:51
Paikkakunta: Kangasala

Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?

Viesti Kirjoittaja 9-5 Never Forget »

Saab-noviisi kyselee ehkä "tyhmiä";
Tein automaattilaatikkoon ensimmäisen 4L öljynvaihdon, kun edellisestä vaihdosta oli jo yli 200tkm huoltokirjan mukaan. Ulos tuli propusta pikkasen reilut 3,5 litraa. Kaadoin sisään täydet 4 litraa kuitenkin. Lämmittelylenkillä (vajaa 5 km) huomasin, että tyhjäkäynnillä auto savutti vaaleaa savua ehkä n. 15 sekunnin paikallaolon jälkeen. Talliin palatessa sama kuvio, savutus alkoi pienellä viiveellä. Ei pystynyt jättämään käyntiin, että olisin voinut öljyn määrää mitata auton käydessä, vaan oli pakko sammuttaa kone. Savu oli kitkerää ja paksuhkoa, ei makeaa (jota ehkä jäähdytysneste tuottaisi?).

Onko tietoa, voiko lootaöljyn ylitäyttö tuottaa tuon savun? Googlettelu kertoi, että vanhoissa (jenkeissä) ainakin oli mahdollista, kun lootat perustuivat eri tekniikkaan, ja oli jotakin imuputkia moottorin puolelle. Jos ylitäyttö syynä, pitääkö lähteä jotakin irrottamaan/ putsaamaan, vai riittääkö lootaöljyn määrän vähennys?

Päivää aiemmin vaihdoin etupään kampiakselin sekä öljypumpun tiivisteet, sen koeajon yhteydessä ei vielä savutusta ollut. Kävi kuitenkin mielessä vaihtoehto, voiko huohotuksessa olla tukosta jossakin päin, ja kun pari tiivistettä tuli kuntoon, siirtyikö paineiden purku johonkin seuravaksi heikompaan kohtaan. Mitkäs olisi sopivat proseduurit varmistaa huohotuksen toimivuus?

Potilaan tiedot;
9-5 2.3t vm .2007 (eli pitäisi olla jo paremmat huohotuskuviot)
Ajettu reilut 400tkm, öljynvaihtohuollot tehty varsin säntillisesti merkkiliikkeissä läpi koko historian.
9-5 Never Forget
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Heinä 18, 2023 09:51
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?

Viesti Kirjoittaja 9-5 Never Forget »

Ja tarkennan sen verran, kun nyt tallissa kävin, etten lisännykään kaikkea neljää litraa lootaan, vaan jätin pulloon vielä 2,5 desiä. Eli täytin uutta öljyä parisen desiä enemmän, mitä talteenotin vanhaa. Mutta oliko se kuitenkin riittävästi savutuksen tuottoon...
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Turbo. Dp irti ja koeta välykset.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
9-5 Never Forget
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Heinä 18, 2023 09:51
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?

Viesti Kirjoittaja 9-5 Never Forget »

Pitääpä koetella. Onko antaa jotakin arviota, millainen välys on vielä hyväksyttävissä?
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?

Viesti Kirjoittaja torque »

Ajettu reilut 400tkm
Tuo kun on 2.3 pikku t, taisi olla niin että niissä Garrett turbo?
Onkohan alkuperäinen tehtaalla asennettu? Jos on niin hyvinpä tuo kestänyt.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

9-5 Never Forget kirjoitti:
Ti Heinä 18, 2023 12:52
Pitääpä koetella. Onko antaa jotakin arviota, millainen välys on vielä hyväksyttävissä?
Ei minkäänlainen pitkittäin eli akselin päädyistä työntäen/vetäen. Ylösalas saa olla ihan piirunverran.

Jos turbo on ns savumallia niin huomaat kyllä välyksen.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
9-5 Never Forget
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Heinä 18, 2023 09:51
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?

Viesti Kirjoittaja 9-5 Never Forget »

torque kirjoitti:
Ti Heinä 18, 2023 17:36
Tuo kun on 2.3 pikku t, taisi olla niin että niissä Garrett turbo?
Onkohan alkuperäinen tehtaalla asennettu? Jos on niin hyvinpä tuo kestänyt.
Näytti olevan mallikilveltään Saab TD04HL-15T. Ei historiatietoa mulla, kun saab tuli mulle nyt vasta yli 400tkm ajettuna, huoltokirjassa ei mainittuna turbosta mitään.

Bapsu kirjoitti:
Ti Heinä 18, 2023 23:57
Ei minkäänlainen pitkittäin eli akselin päädyistä työntäen/vetäen. Ylösalas saa olla ihan piirunverran.

Jos turbo on ns savumallia niin huomaat kyllä välyksen.
Pitkittäin ei ollut yhtään liikettä. Sivuttain hieman, paha arvioida määrää, kenties 1-2mm.


Tein hanskatestin öljytäyttöaukkoon, kun kasasin op:n paikoilleen. Heti käynnistyksestä hanska morjensti terhakkaasti sammutukseen asti (n. 15 sek. ajan). Pitäisikö olla huolissaan? PIdempään en testiä tehnyt, pukkasi savut putkesta aika lailla heti käynnistyksestä ja alkoi naapurit säälittämään savuverhossa.
vkutvonen
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

9-5 Never Forget kirjoitti:
Ke Heinä 19, 2023 13:33
torque kirjoitti:
Ti Heinä 18, 2023 17:36
Tuo kun on 2.3 pikku t, taisi olla niin että niissä Garrett turbo?
Onkohan alkuperäinen tehtaalla asennettu? Jos on niin hyvinpä tuo kestänyt.
Näytti olevan mallikilveltään Saab TD04HL-15T. Ei historiatietoa mulla, kun saab tuli mulle nyt vasta yli 400tkm ajettuna, huoltokirjassa ei mainittuna turbosta mitään.

Bapsu kirjoitti:
Ti Heinä 18, 2023 23:57
Ei minkäänlainen pitkittäin eli akselin päädyistä työntäen/vetäen. Ylösalas saa olla ihan piirunverran.

Jos turbo on ns savumallia niin huomaat kyllä välyksen.
Pitkittäin ei ollut yhtään liikettä. Sivuttain hieman, paha arvioida määrää, kenties 1-2mm.


Tein hanskatestin öljytäyttöaukkoon, kun kasasin op:n paikoilleen. Heti käynnistyksestä hanska morjensti terhakkaasti sammutukseen asti (n. 15 sek. ajan). Pitäisikö olla huolissaan? PIdempään en testiä tehnyt, pukkasi savut putkesta aika lailla heti käynnistyksestä ja alkoi naapurit säälittämään savuverhossa.
Eli puristuspaineet karkaa kampikammioon. Kuulostaa aika rajulta huohotukselta.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?

Viesti Kirjoittaja torque »

TD04HL-15T
Eli Mitsu. Taitaa olla vaihdettu joskus.

OT: Minua hämää hieman se asia kun katseli noita Mitsun tarjontaa, sopivat vuosimalliin 2005 saakka. Sittenhän tuli viirufemma.
Ja jos tuo 2.3t on viiru(2007), hmm.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?

Viesti Kirjoittaja Termos »

torque kirjoitti:
Ke Heinä 19, 2023 17:34
TD04HL-15T
Eli Mitsu. Taitaa olla vaihdettu joskus.

OT: Minua hämää hieman se asia kun katseli noita Mitsun tarjontaa, sopivat vuosimalliin 2005 saakka. Sittenhän tuli viirufemma.
Ja jos tuo 2.3t on viiru(2007), hmm.
OT: Pitkäkaulainen Mitsu (se pre -2006) sopii Viirua vanhempiin, Viiruun tuli lyhytkaulainen Mitsu kera King kobran. Siis Aeroihin ja 2.3T -malleihin.

Tarkennus vielä: Saab TD04HL-15T -Mitsua on kahta mallia, lyhyt- ja pitkäkaulainen. Ahtimet passaavat nelipyttyisiin bensafemmoihin vuosimallista riippumatta ristiin, rajoittava osa on se ahtimen imuputki, ns. kobra.

Se suurin, Viirufemmojen Mitsu -ahtimiin pultattu kobra vaatii myös lyhytkaulaisen ahtimen, jos sellaista haluaa asentaa vanhempiin femmoihin.
Viirufemmojen lyhytkaulaisen Mitsun voi myös asentaa 2005 ja vanhempiin femmoihin, vaatii pientä muokkausta alkuperäisen kobran yläkiinnikkeeseen.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
9-5 Never Forget
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Heinä 18, 2023 09:51
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?

Viesti Kirjoittaja 9-5 Never Forget »

vkutvonen kirjoitti:
Ke Heinä 19, 2023 17:25
[
Eli puristuspaineet karkaa kampikammioon. Kuulostaa aika rajulta huohotukselta.
Onko ehdotuksia, mistä kohtaa ekana lähteä putsaamaaan, vaiko suoraan loukku ja kaikki siihen liittyvät putket irti?
Ja kannattaako loukkua putsailla, vai pitääkö ostaa uusi?
Ainakin se valkoinen "pcv check valve" muovikannen alla on tässäkin toisesta jalastaan poikki, teipillä hätäapuna suurinpiirtein kasattuna, mutta tuskin se pääsyyllinen on, ilma siinä kuitenkin kulki vain toiseen suuntaan. Eli se ainakin owtoslistalla, kuten vissiinkin tuo turbo.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

9-5 Never Forget kirjoitti:
To Heinä 20, 2023 09:10
vkutvonen kirjoitti:
Ke Heinä 19, 2023 17:25
[
Eli puristuspaineet karkaa kampikammioon. Kuulostaa aika rajulta huohotukselta.
Onko ehdotuksia, mistä kohtaa ekana lähteä putsaamaaan, vaiko suoraan loukku ja kaikki siihen liittyvät putket irti?
Ja kannattaako loukkua putsailla, vai pitääkö ostaa uusi?
Ainakin se valkoinen "pcv check valve" muovikannen alla on tässäkin toisesta jalastaan poikki, teipillä hätäapuna suurinpiirtein kasattuna, mutta tuskin se pääsyyllinen on, ilma siinä kuitenkin kulki vain toiseen suuntaan. Eli se ainakin owtoslistalla, kuten vissiinkin tuo turbo.
Tilaa pcs jyväskylästä tms se huohotussarja ekaksi, se hanskan morjestus voi johtua parista asiasta, mäntä puhaltaa ohi tai huohotin on tukossa.

Se valkoinen nippa on takaisku vastaa koneen huohotuksesta tyhjäkäynnillä, se kun on irti niin puhaltaa öljykorkista. Valkoinen takaisku johtaa ilmaa ainoastaan koneelta läppäkotelolle, jos se on rikki niin siun ahtopaineista osa päätyy venakoppaan.

Pcs satsissa tulee kaikki huohottimen osat loukku mukaanlukien.

Turbossa tuskin vikaa jos päittäisklappia ei tunnu.

Edit: tää olikin -07 huohotuksella jo, en ole siitä systeemistä ihan varma miten ne kaasut kiertelee, mutta takaiskut on syytä olla kunnossa ehdottomasti.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
jooseppi78
"Viggen"
Viestit: 599
Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
Paikkakunta: Oulu

Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?

Viesti Kirjoittaja jooseppi78 »

Auttasko jos käyttäs ohivuotomittauksessa? Selviäiskö sillä notta karkaako paineet vääriin paikkoihin?
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kyllä valkoinen savu yleensä tähän asti on tarkoittanut jäähdytysnesteen palamista.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
9-5 Never Forget
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Heinä 18, 2023 09:51
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kitkerä valkoinen savutus tyhjäkäynnillä - automaattilootan ylitäyttö?

Viesti Kirjoittaja 9-5 Never Forget »

jooseppi78 kirjoitti:
Pe Heinä 21, 2023 14:20
Auttasko jos käyttäs ohivuotomittauksessa? Selviäiskö sillä notta karkaako paineet vääriin paikkoihin?
Tallista ei löydy ohivuotomittaria, mutta puristuspainemittari olisi. Antaisiko se viitteen mahdollisesta ongelmasta, jota lähteä tutkimaan sitten tarkemmin ohivirtausten osalta? Vai onko mahdollista, että puristuspaineet olisivat kunnossa, mutta ohivirtausta silti tapahtuisi? Oletuksella siis, että ohivirtausta ei ole kaikissa pytyissä ja sen vuoksi puristuspainemittarin rulokset eivät nostaisi varoituslippua pystyyn.
Vastaa Viestiin