Turbon päivitys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
mika9-3
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Kesä 28, 2016 11:43

Turbon päivitys

Viesti Kirjoittaja mika9-3 »

Potilaana biopower automaatti femma (2.3t, 185hv automaatti). Garretin ahdin valskaa öljyä ja ajatuksena olisi mitsun 15t vaihtaa tilalle, olisiko klubilaisilla tietoa että onko auto ohjelmoitava uudestaan jos vaihtaa tuon nimenomaisen ahtimen alkuperäisen tilalle vaikka tehoja ei olisi tavoitteena lisätä. Niin paljon lukenut noista saabeissa käytetyistä garrett ahtimista huonoa että kovin mieluusti en uutta samanlaista vaihtaisi.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Turbon päivitys

Viesti Kirjoittaja torque »

Niin paljon lukenut noista saabeissa käytetyistä garrett ahtimista huonoa että kovin mieluusti en uutta samanlaista vaihtaisi.
Ohjelmoinnista noihin en osaa sanoa, vaan eiköhän tuore/uusi/rempattu/klooni Garretti toimi tarpeeksi pitkään ja jos tehonlisäys ei ole mielessä. Enemmän katsoisin hintaa ja saatavuutta noiden Mitsu vs Garrett kanssa.

Nämä pari Garretit mitä täällä ollut/on hieman pienempi huoli näissä, muutakin "huoltotoimepidettä" nämä vanhat, tarvitsee.

Ref. viewtopic.php?f=28&t=136256
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Turbon päivitys

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei ole pakko softaa päivittää, toimii kyllä. Tuolle 2,3t+mitsu+automaatti -yhdistelmälle vaan sopii niin hyvin femman massaan nähden se stg1 päivitys että kylläpä kaikilla on parempi mieli ollut päivityksen jälkeen
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
mika9-3
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Kesä 28, 2016 11:43

Re: Turbon päivitys

Viesti Kirjoittaja mika9-3 »

Tarkoituksena siis vaihtaa garrett mitsuun, tuolla reilun satasen hintaerolla ei itselle ole mitään väliä vaan haluan ahtimen mitä ei vuoden-parin sisään tarvitse olla vaihtamassa uudestaan
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Turbon päivitys

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Vahva suositus= Mitsu + Ohjelma.
Huomaat pikku koeajon jälkeen että tällainenhan tämän olisi pitänyt olla aina :wink:
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Turbon päivitys

Viesti Kirjoittaja torque »

^Ihan hyvä suositus vaan rohkenen ehdottaa jos ei mitään stagea&RE85 ohjelm. kikkailu kiinnosta. Uusi Garretti vaan peliin, se ns on "plug and play" ja menoksi, eikä tarvi ihmetellä. Kyllähän tuo "iso T" puski aika hyvin kun sitä käskytti, vaan näin arkiajossa ei juurikaan tarvetta. Kyllä se Garretti ainakin sen pari vuotta pitää kestää, jos ei, niin biilin konehuoneessa jokin muu asia jäänyt fiksaamatta.
Viimeksi muokannut torque, Ma Heinä 31, 2023 18:59. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbon päivitys

Viesti Kirjoittaja mikan »

Laittaisin ehdottomasti Mitsun ja stg1-softan. Huomaa, että turbon putket menee vaihtoon: https://www.maptunparts.fi/turbojarjest ... 98-10.html

Minkäs kokoiset suuttimet muuten tuollaisessa alkuperäisessä biopower 2.3t (185hv) on?
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbon päivitys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Käsivaihteinen 2,3 matalapaineturbo toimi ihan hienosti Mitsun kanssa vakiolla softalla. Veikkaan että automaattikin toimisi ok. Jos ei halua stage1, voi siihen Aeron softan laittaa. Meilläkin on nykyiseen automaattiin tehty viinasofta jossa noin 240heppaa, eli Aeron tehot suunnilleen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mika9-3
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Kesä 28, 2016 11:43

Re: Turbon päivitys

Viesti Kirjoittaja mika9-3 »

Mertmi kirjoitti:
Ma Heinä 31, 2023 14:33
Käsivaihteinen 2,3 matalapaineturbo toimi ihan hienosti Mitsun kanssa vakiolla softalla. Veikkaan että automaattikin toimisi ok. Jos ei halua stage1, voi siihen Aeron softan laittaa. Meilläkin on nykyiseen automaattiin tehty viinasofta jossa noin 240heppaa, eli Aeron tehot suunnilleen.
Tätä olen myös miettinyt, niin paljoa ei luottoa löydy tuon automaatin keston suhteen että alkaisi älyttömiä tehoja koneesta repimään
mika9-3
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ti Kesä 28, 2016 11:43

Re: Turbon päivitys

Viesti Kirjoittaja mika9-3 »

mikan kirjoitti:
Su Heinä 30, 2023 21:54
Laittaisin ehdottomasti Mitsun ja stg1-softan. Huomaa, että turbon putket menee vaihtoon: https://www.maptunparts.fi/turbojarjest ... 98-10.html

Minkäs kokoiset suuttimet muuten tuollaisessa alkuperäisessä biopower 2.3t (185hv) on?
Vastaavat kuin b205r koneessa elikkäs onko ne nyt sitten ne ruskeat boschit
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Turbon päivitys

Viesti Kirjoittaja torque »

niin paljoa ei luottoa löydy tuon automaatin keston suhteen että alkaisi älyttömiä tehoja koneesta repimään
Jos automaagi, ja jotain stagea on laitettu, niin vääntö softan kautta rajoitettu johkin 400Nm, ettei A-W laatikko saa liian paljon kipeää.
Ja onhan se jos on tietoa millä väleillä biilin automaatin öljynvaihdot mennyt. Itse kyllä hieman satsannut siihen ettei siitä pitäisi olla kiinni.
Viimeksi muokannut torque, Ma Heinä 31, 2023 19:35. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Turbon päivitys

Viesti Kirjoittaja mikan »

mika9-3 kirjoitti:
Ma Heinä 31, 2023 16:37
Mertmi kirjoitti:
Ma Heinä 31, 2023 14:33
Käsivaihteinen 2,3 matalapaineturbo toimi ihan hienosti Mitsun kanssa vakiolla softalla. Veikkaan että automaattikin toimisi ok. Jos ei halua stage1, voi siihen Aeron softan laittaa. Meilläkin on nykyiseen automaattiin tehty viinasofta jossa noin 240heppaa, eli Aeron tehot suunnilleen.
Tätä olen myös miettinyt, niin paljoa ei luottoa löydy tuon automaatin keston suhteen että alkaisi älyttömiä tehoja koneesta repimään
'
Tuosta taitaa saada irti noin 245hv ja 400Nm, joka ei mielestäni ole älytön teho saabiin. Tuolla väännöllä on hieno ajettava ja laatikko kestää. Öljyjä tietenkin vaihdetaan riittävän usein.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Turbon päivitys

Viesti Kirjoittaja torque »

^ joo, jotain 230-240hp ja alle 400Nm, kyllähän tuo toimii. Vaan hyvä muistaa ettei joka päivä "ulosmittaa" ajossa noita lukuja. :)
Esim. autossa hieman kuormaa ja piitkä ylämäki edessä, silloin ei hyvä vetää pedaali pohjassa, tulee laatikolle liikaa lämmin olo.
Viimeksi muokannut torque, Ke Elo 02, 2023 16:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Turbon päivitys

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Automaatti pudottaa aika herkästi pienempää silmään, jos nopeasti polkaisee kaasua. Mielestäni manuaalivaihteisella on isompi vaara kuormittaa vaihteistoa suurilla vääntömomenteilla, jos ei viitsi vaihtaa pientä vaihdetta päälle vaikka ohituksissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Turbon päivitys

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Ex-femmassa oli +300hv/450nm eikä automaatti ollut moksiskaan. Ruotsalaiset ajelee yli 500nm väännöillä eikä ole ongelmia. Tämä siis 5-vaihteisen kanssa. 4-vaihteisen kipuraja taitaa olla ~400nm
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Vastaa Viestiin