Pyörien kulmat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Pyörien kulmat

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Vanhassa Saabissa oli muistaakseni edessä haritusta ja takapää jäykkä. 9-5 näyttäis olevan edessä aurausta kuten myös kait takanakin.
Ajetteli kysäistä mielipidettä ns. oikeista arvoista niin etu- kuin takapäästäkin.
Jatkossa olis töppösten vaihto ja alla olevat on kuluhtannu vähän epämääräisesti. Myös tien kallistusta pitää ratilla vastata suorallakin.
Olis mukava jos sais renkaille ja kuskille sopivat kulmat autooni. Erilaiset mielipiteet on tervetulleita mutta mielellään myös perusteluja...
Tiedän että rengasliikkeet säätää autoni mutta jutut noista lopputuloksista on usein vähemmän imartelevia joten kokeiluista kokemuksia..
En hurjastele vaan paremminkin naatiskelen joten mukavuuteen tähtäävät arvot olis ok.

-Arska-
Swataia
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Syys 08, 2014 21:27

Re: Pyörien kulmat

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Kuva

Tuossa on sulle tehtaan arvot WIS:stä poimittuna, ainakin lähtökohdaks...
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Pyörien kulmat

Viesti Kirjoittaja torque »

^hyvä tuo. Ap ei maininnut rengas ja vannekokoa ja onko alustaa "päivitetty".
Meidän femmassa vakio 17, oliko 225/45, vaan jos rengaspaineet vähänkään ei ole kohdallaan niin kyllä tuntuu ratissa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Pyörien kulmat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

viewtopic.php?f=14&t=84163&start=75

Tuonne laittelin kesäkuun alussa omaa tarinaa pyöränkulmista ja niiden testailusta. 225/45-17 on rengaskoko ja -25mm alustasarja.

Tämän hetkiset kulmat femmassa mulla:

Etupää: Kokonaisharitus 16 minuuttia, eli 8 minuuttia per puoli.
Takapää: Kokonaisauraus 20 minuuttia eli 10 minuuttia per puoli.

En oo palaamassa Saabin suosituksiin pyöränkulmissa, koska sen verta makee ajaa on nyt noilla kulmila. Toki herkemmästä ohjauksesta eivät kaikki pidä, mutta ite tykkään tunnokkaasta ja nopeasta ohjauksesta. Ahvenistolla klubin ratapäivillä oli kyllä maukas ajettava. Kovemmalla sivuttaistuulella motarinopeuksissa on havaittavissa pientä tuuliherkkyyttä, mutta se ei häiritse minua yhtään. Tämä sivutuuliherkkyys johtuu tuosta harituksesta.

Taka-akselilla on tuosta alustasarjasta johtuen jonkun verran camberia, mutta aurauksella saa kompensoitua camberin aiheuttamaa rengaskulumaa. Etupään haritus kuluttaa rengaan sisäreunaa, joten ajokauden päätteeksi täytyy katsoa minkä verran rengas on kulunut.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Pyörien kulmat

Viesti Kirjoittaja torque »

havaittavissa pientä tuuliherkkyyttä, mutta se ei häiritse minua yhtään. Tämä sivutuuliherkkyys johtuu tuosta harituksesta.
Ehkä ei ollut paljon ajelua VT1 sieltä , vaan sielläkuin noita siltoja ja tunneleitä ajelee, tarkkana pitää olla.
Noh, toistaseksi rengaskulumat täällä ollut aika tasaisia, vaan kyllä nähnyt noita joissa jokin rengas aivan finiitto "etuajassa" (ja ei ollut ns kiinankumeja) vaikka ei yhtään kilpa ajeluja ollut.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyörien kulmat

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kysellään tässä jutussa pyörien säätöä vaativia remppoja kun näiden 9-5 rakennetta en tunne.
Uusitaan Aeroon tiistaina ainakin molemmat ulommat murrokset kun toinen väljä ja toisen kumi rikki ja vettä sekä hiekkaa sisällä. Avatessa ehkä vaihtuu samalla toinen etupyöränlaakeri ja alapallo/tai pallot on tarpeen mukaan varalla.
Suoraan menee, ei hae uria ja käyttäytyy ok nyt ihan normiajossa, kiihdyttäessä sitten vetelee erittäin pahasti. Apurungon keskipuslat on kyllä väljät mutta muuta väljää nivelistä tai puslista etu/taka ei löytynyt.
Rempan jälkeen säätöön vai ei?
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Pyörien kulmat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Apurunkoa jos irroitellaan/löysytellään, niin silloin käytännössä tarvitaan säätö. On toki mahdollista välttävästi saada/hieroa apurunkoa takaisin suurin piirtein paikoilleen, että välttyisi säädöiltä, mutta hyvin helposti ratti menee vinoon ja kulmat pieleen, kun apurunkoa liikutellaan. Tämä siis johtuu siitä, kun hammastanko on kiinni apurungossa ja apurungon paikan vaihtuminen vaikuttaa luonnollisesti raidepäiden kautta pyörän asentoihin.

Pyöränlaakerin, tai vetonivelten vaihtojen jälkeen ei tarvita säätöä.

Alapallonivelessä ei myöskään ole säätöä, mutta jos edellinen säätö on tehty väljällä nivelellä niin se voi vaikuttaa kulmaan marginaalisesti. Sama jos etutukivarsien muissa puslissa on väljää ja on säädetty, ja sitten vaihdetaan uudet tukarit/puslat.

Säätöön siis ainakin:
- Apurungon irroituksen jälkeen.
- Raidepäät sisä+ulko jos vaihdettu/irroitettu keskenään toisistaan.
- Hammastangon vaihto.
- Pitkittäisten takatukivarsien irtikäyttö/puslaremppa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Pyörien kulmat

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Suuri kiitos tiedosta :)
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Pyörien kulmat

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Pakari kirjoitti:
To Elo 31, 2023 18:19
Apurunkoa jos irroitellaan/löysytellään, niin silloin käytännössä tarvitaan säätö. On toki mahdollista välttävästi saada/hieroa apurunkoa takaisin suurin piirtein paikoilleen, että välttyisi säädöiltä, mutta hyvin helposti ratti menee vinoon ja kulmat pieleen, kun apurunkoa liikutellaan. Tämä siis johtuu siitä, kun hammastanko on kiinni apurungossa ja apurungon paikan vaihtuminen vaikuttaa luonnollisesti raidepäiden kautta pyörän asentoihin.

Pyöränlaakerin, tai vetonivelten vaihtojen jälkeen ei tarvita säätöä.

Alapallonivelessä ei myöskään ole säätöä, mutta jos edellinen säätö on tehty väljällä nivelellä niin se voi vaikuttaa kulmaan marginaalisesti. Sama jos etutukivarsien muissa puslissa on väljää ja on säädetty, ja sitten vaihdetaan uudet tukarit/puslat.

Säätöön siis ainakin:
- Apurungon irroituksen jälkeen.
- Raidepäät sisä+ulko jos vaihdettu/irroitettu keskenään toisistaan.
- Hammastangon vaihto.
- Pitkittäisten takatukivarsien irtikäyttö/puslaremppa.
Eikös kulmat periaatteessa voi piirun muuttua alapallon tai vetarinkin irrottelussa. Hienoinen pelivara kuitenkin pultinreijiasä vaikkei ovaalit olekaan.

Tosin tapahtuva muutos lienee niin pieni että sitä ei mistään (ratin asento) huomaa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Pyörien kulmat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Juu, niinhän niissä on. Vähän sama juttu kuin iskaritolppien kanssa, vaikka ei säätöjä olekaan, niin silti asento pakosti vähän muuttuu irtikäytössä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin