Abs ja Esp jne valot

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Abs ja Esp jne valot

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Pojan Saab 9-5 2007 rupesi ongelmoimaan maantie nopeuksilla ajettaessa niin että kun saavuttaa yli 80km/h niin mittaristoon syttyy ne tutut abs eps valot ja välillä myös motti valo. Homma kuittaantuu kun ajellaan vain kaupungissa.
Laitoin Delphin kiinni autoon ja tielle ajamaan. Delphin valikosta sitten pyörien nopeuden näyttö päälle. Tämän asettaminen sytytti koetauluun valot välittömästi joka on näemmä auton tai delphin ominaisuus jonka testasin omalla kunnossa levalla saabillani joten seurattiin vain pyörien antamaa eroa eri nopeuksissa. Kaikki näytti muuten samaa mutta vasen etupyörä vaihteli nopeammin pientä eroa muihin pyöriin.
Siis muiden pyörien näyttö tasaisesti vaihteli nopeuden mukaan mutta vasen etu oli jotenkin herkempi ja ei pysynyt tasakaasullakaan tarkasti samana vaikka vaihtelu oli vain 1-2 km/h mutta sekin ilmeisesti aiheuttaa vikatilan.
Otin tämän abs antureiden seurannan pois päältä delphistä niin heti valot sammuivat taulussa ja syttyivät uudelleen äänen kanssa joten vika tuli päälle. Silti sitten pyöriltä tuli signaalit kuten ennenkin delphille. Vika koodi jäi kuitenkin päälle ja muistiin ja se herjasi vasemman etupyörän abs anturia.
Ilmeisesti ecu tykkää huonoa siitä pienestä erosta etu vasemman verrattuna muihin pyöriin. Normaalisti autoa kadukulmissa käännellessä erot näkyy normaalisti ulkokehän rattaissa ollessa isompi lukema.
Autossa vaihdettiin jokin aika sitten samaisen etupyörän laakeri jossa tulee mukana myös tuo hammaskehä ja muistaakseni anturi myös (en ole varma).
Luultavasti joku liitin kait ongelmoi mutta luulisi että joku noista kolmesta vanhasta anturista herjaisi joko hammaskehän katkeamisen tai ruostetta hammaskehällä heikentämässä anturin eroa päällä/pois signaalista..
Onko kokemuksia vastaavasta ilmiöstä. ABS boksi mielestäni ei nyt ole ongelman aiheuttaja. Pitänee ensin liittimet putsata ja kurkata sitä anturia ja katsoa rauhoittuuko signaali etupyörässä...

-Arska-
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Abs ja Esp jne valot

Viesti Kirjoittaja ippe »

Etupyörän hammaskehä on vetonivelen olakkeeseen painettuna ja anturi erillinen, eli kumpikaan ei tule laakerin mukana.

Veikkaan katkennutta hammaskehää vian aiheuttajaksi.
Viimeksi muokannut ippe, Su Syys 17, 2023 09:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Abs ja Esp jne valot

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Yxvaan kirjoitti:
Su Syys 17, 2023 09:36
Pojan Saab 9-5 2007 rupesi ongelmoimaan maantie nopeuksilla ajettaessa niin että kun saavuttaa yli 80km/h niin mittaristoon syttyy ne tutut abs eps valot ja välillä myös motti valo. Homma kuittaantuu kun ajellaan vain kaupungissa.
Laitoin Delphin kiinni autoon ja tielle ajamaan. Delphin valikosta sitten pyörien nopeuden näyttö päälle. Tämän asettaminen sytytti koetauluun valot välittömästi joka on näemmä auton tai delphin ominaisuus jonka testasin omalla kunnossa levalla saabillani joten seurattiin vain pyörien antamaa eroa eri nopeuksissa. Kaikki näytti muuten samaa mutta vasen etupyörä vaihteli nopeammin pientä eroa muihin pyöriin.
Siis muiden pyörien näyttö tasaisesti vaihteli nopeuden mukaan mutta vasen etu oli jotenkin herkempi ja ei pysynyt tasakaasullakaan tarkasti samana vaikka vaihtelu oli vain 1-2 km/h mutta sekin ilmeisesti aiheuttaa vikatilan.
Otin tämän abs antureiden seurannan pois päältä delphistä niin heti valot sammuivat taulussa ja syttyivät uudelleen äänen kanssa joten vika tuli päälle. Silti sitten pyöriltä tuli signaalit kuten ennenkin delphille. Vika koodi jäi kuitenkin päälle ja muistiin ja se herjasi vasemman etupyörän abs anturia.
Ilmeisesti ecu tykkää huonoa siitä pienestä erosta etu vasemman verrattuna muihin pyöriin. Normaalisti autoa kadukulmissa käännellessä erot näkyy normaalisti ulkokehän rattaissa ollessa isompi lukema.
Autossa vaihdettiin jokin aika sitten samaisen etupyörän laakeri jossa tulee mukana myös tuo hammaskehä ja muistaakseni anturi myös (en ole varma).
Luultavasti joku liitin kait ongelmoi mutta luulisi että joku noista kolmesta vanhasta anturista herjaisi joko hammaskehän katkeamisen tai ruostetta hammaskehällä heikentämässä anturin eroa päällä/pois signaalista..
Onko kokemuksia vastaavasta ilmiöstä. ABS boksi mielestäni ei nyt ole ongelman aiheuttaja. Pitänee ensin liittimet putsata ja kurkata sitä anturia ja katsoa rauhoittuuko signaali etupyörässä...

-Arska-
Hammaskehähän on vetarissa, vaihdoitko uuden laakerin vaihdossa? Halkeamakin riittää niin auto kyllä huomaa.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Abs ja Esp jne valot

Viesti Kirjoittaja torque »

Onhan tuossa aika syvää analyyisä, vaan näissä on se ABS kehät pitää olla kunnossa, "blinblom" voi alkaa jo 60km/h(tai 80km/h), en tiedä tarkkaan. Tosin jos jotain biili moottorivaloa alkaa ehdottaa, onkohan jotain vuotoa muuallakin.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Abs ja Esp jne valot

Viesti Kirjoittaja Termos »

On se erittäin suurella varmuudella murtunut hammaskehä. Muistutuksena :wink: :

https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... a#p1323662
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Abs ja Esp jne valot

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Hammaskehän ei välttämättä tarvitse olla poikki (sehän ilmenee yleensä ABS:ien rutinana normaalijarrutuksissa), riittää että kehä on muilla tavoin "hävinnyt". :mrgreen:

En tiedä, tuliko noissa(kin) muutosta heppoisempaan suuntaan jossain vaiheessa, mutta itsellä oli nimenomaan viirussa juuri keväällä tasan samat oireet, ja syynä oli se että hampaat oli hävinneet ja jäljellä oli pelkät aaltoilevat kehät. Nuo rinkulat nähtyään yllätti oikeastaan se, kuinka pitkään auto kuitenkin oli saanut niistä jotain luettua ilman vikailmoituksia. Sitten kun bling-blongia alkoi tulla -ensin harvakseltaan- niin se signaalikäyrä oli jo siinä vaiheessa ihan kummallisen muotoista.

Yhtä kaikki, kurja hommahan nuo on vaihtaa teknisesti pienen asian vuoksi.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Re: Abs ja Esp jne valot

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Onko kaikissa 9-5 samankokoiset ja samalla hammasmäärällä nuo hammaskehät. Siis vuosimallista riippumatta.
karihai
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Abs ja Esp jne valot

Viesti Kirjoittaja karihai »

Yxvaan kirjoitti:
Ma Syys 25, 2023 12:48
Onko kaikissa 9-5 samankokoiset ja samalla hammasmäärällä nuo hammaskehät. Siis vuosimallista riippumatta.
Ainakin EPC:ssä on kaikille OG9-5 vuosimalleille 1998-2010 tuolle osalle sama varaosanumero 12822141.
Vastaa Viestiin