9-5 tärinäongelma

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Level6
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Huhti 12, 2020 23:09

9-5 tärinäongelma

Viesti Kirjoittaja Level6 »

Tervehdys,

Tässä tulee ensimmäinen viestini foorumille. Lukenut kyllä olen jo reilut viisi vuotta eli siitä lähtien kun Saab tuli hankittua. Olen kahlannut monia keskusteluja läpi mutta en ole Saabiani vaivaavaan tärinäongelmaan löytänyt vielä ratkaisua vaikka useampi keskustelu aiheesta täällä onkin tullut vastaan.

Potilaana siis 2003-mallinen 2,3t farkku manuaalivaihteilla, kilsoja nyt hieman vajaa 310 000. Ongelmana tärinä jonka huomaa selvimmin nopeuksissa n. 80km/h ylöspäin, ja se on suurimmillaan n. 100 km/h vauhdissa, jonka jälkeen se jopa hieman vähenee. Myös pienemmillä nopeuksilla sen pystyy huomaamaan mutta enemmänkin silloin kuulee/aistii sellaista väpättävää/vouvottavaa ääntä eikä niinkään varsinaista tärinää. Kovempien nopeuksien tärinäkään ei yleensä ole mitään älyttömän suurta mutta kuitenkin ärsyttävää muuten niin hienosti kulkevassa ja hiljaisessa autossa.

Outoa on että tämä tärinä joskus saattaa olla voimakkaampaa ja joskus jollain ajokerralla taas olla lähes olematonta. Kytkimen painaminen pohjaan tai vapaalla rullaaminen ei vaikuta asiaan, eikä se onko veto päällä vai ei. Renkaita on kokeiltu vaihtaa, sama ongelma pysyy mutta normaalisti alla olevilla 225/45/17 kesärenkailla tärinä on hieman voimakkaampaa kuin 65-profiilin talvirenkailla sekä saman kokoisilla loppuunajetuilla kesärenkailla. Pyöränlaakereita epäilin myös mutta ei tunnu sormiin tärinää jousissa kun pyörittää renkaita keula ilmassa, ja myös korjaamolla todettiin ettei laakerit vaikuta olevan vialliset kun meinasin niitä jo mennä vaihdattamaan. Tosin repsikan puoleinen pyörän napa on pikkuisen tiukan tuntuinen Alession tarvikevanteiden ja nylonisen soviteholkin kanssa, vaikka kuskin puolelle menee ongelmitta. En tiedä voisiko napa olla soikea, ei vaan ole heittokelloa millä asian voisi todeta.

Apurungon taaemmat puslat on vaihdettu, siitä tosin on jo kymmenkunta vuotta. Lisäksi vaihteiston momenttituen vaihdoin pari viikkoa sitten. Sen vaihteiston puoleinen kumi oli kyllä aivan väljä ja vaihdon yhteydessä ja moottorijarrutuksissa tuntuneet nykäykset jäi pois, mutta tähän tärinään se ei vaikuttanut.

Pyörien suuntaus on tehty viimeksi reilu vuosi sitten ja muistikuva on että tärinä poistui lähes kokonaan joksikin aikaa mutta viimeistään talvikauden jälkeen se oli taas takaisin. Ei vaan viitsisi joka kesä käydä pyörien suuntaustakaan tekemässä jos se itse ongelman syy on jossain muualla.

Oikean puoleisen vetoakselin, tai oikeastaan sen väliakselin vasen pää on öljyinen/rasvainen, voisiko se viitata johonkin? Se akselin kannatinlaakeri ei käsin heilutellen tuntunut olevan välyksellinen mutta ehkä sitä ei käsin niivittämällä pystykään toteamaan? Voisiko vetoakselit olla jo vaihtokunnossa, ja onko sen toteamiseen jotain helppoa konstia? Nivelten suojakumit näytti silmämääräisesti ehjiltä, eikä katsastusmies maininnut raidetangonpäistäkään mitään.

Jarrulevyt on vaihdettu vajaat pari vuotta sitten. Silloin vaihdon yhteydessä kuskin puolella hiekkapelti oli taipunut sen verran levyä vasten hankaamaan että levy ilmeisesti kuumeni ja täristi sitten poljinta vasten jarruttaessa. Mutta korjasin asian vääntämällä hiekkapeltiä kauemmas levystä, ja sen jälkeen ei jarrutuksissa ole tuntunut minkäänlaista tärinää polkimessa joten luulisin ettei tämäkään ole ongelman ydin. Kieron levyn kuitenkin tuntisi jarruttaessa.

Ajattelin seuraavaksi vaihtaa koiranluut ja kallistuksenvakaajan puslat, kumpiakaan ei ole vaihdettu vielä tähän yksilöön. Puslat oli kyllä silmämääräisesti ihan hyvän näköiset mutta varmaan näillä kilsoilla ne alkaa ehkä olla jo vaihtokunnossa? Nämä ei niin kallis juttu ole tehdä, vaikken usko että varsinkaan ne koiranluut sitä tärinää aiheuttaa. Joskus joissain montuissa keulasta kuuluu kolahdus, joten se voisi viitata koiranluiden vaihtohetken kuitenkin olevan käsillä.

Muuten on kyllä hienoa kyytiä tämä Saab tarjoillut, ja riittävän vaivattomasti liikkuu Stage1/E85 softalla varustettuna. Vielä kun sen tärinän saisi eliminoitua niin ei muuta kaipaisikaan. No, jakopääremppaa sitten ehkä seuraavaksi, sitä ei tähän yksilöön vielä ole tehty. Tosin ei suuremmin ääntä pidä vielä.

Mutta jos foorumisteilta löytyisi hyviä vinkkejä tämän tärinäongelman ratkaisuun niin ilolla sellaisia kuulisin.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: 9-5 tärinäongelma

Viesti Kirjoittaja torque »

Tuossahan jo kaikenlaista tehty, vaan oisko sittenkin vanteissa/renkaissa jotain, onko ihan vakio alusta. OG93 ja femmassa oli jotain, vaan liittyi etujarruihin kun niitä käytti, ne fiksautui osia vaihtamalla.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 9-5 tärinäongelma

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Kokeilisin semmosilla pyörillä jotka todettu toisen auton alla toimiviksi.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
9k CSE
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Su Loka 01, 2006 08:33
Paikkakunta: Vörå

Re: 9-5 tärinäongelma

Viesti Kirjoittaja 9k CSE »

Taistelin pitkään samanlaisilla tärinäongelmilla, lopuksi rupes takalaakeri ääntelemään, sen vaihdon jälkeen tärinät häipyi. Sitä ennen tärinä oli vaikeasti havattavissa - tuleekos edestä vai takaa....
Saab og 900 -80 -82 -90
Saab 9000 cse -93
Saab 9000 cse lpt 2.0 1996
Saab 9-5 2,3 lpt -98 (St1-mackan biopower)
Saab 9-5 2,3 Vector -04 (St1-mackan biopower) Käyttis
Saab 9-5 Aero 2005 Hirshin 280 hp softalla
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: 9-5 tärinäongelma

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

Usein on lyttyssä vanne tai vahinkoitunut rengas syylinen tärinän jossakin nopeusaluella. Tarvikkevanteideen laatu on usein huono , ihan kuin savea joskus ja sisäreuna on töyssyn ylityksen jälkeen 0 nuotoinen. Tärisekö SAAB OEM vanne/rengassettillä myös?
Level6
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Huhti 12, 2020 23:09

Re: 9-5 tärinäongelma

Viesti Kirjoittaja Level6 »

torque kirjoitti:
Ma Loka 02, 2023 22:43
Tuossahan jo kaikenlaista tehty, vaan oisko sittenkin vanteissa/renkaissa jotain, onko ihan vakio alusta. OG93 ja femmassa oli jotain, vaan liittyi etujarruihin kun niitä käytti, ne fiksautui osia vaihtamalla.
Ilmeisesti jossain vaiheessa tähän on vaihdettu Aeron jouset ja iskarit sekä kallistuksenvakaaja taakse. Mutta ei mitään "omia virityksiä"
Level6
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Huhti 12, 2020 23:09

Re: 9-5 tärinäongelma

Viesti Kirjoittaja Level6 »

9k CSE kirjoitti:
Ti Loka 03, 2023 06:01
Taistelin pitkään samanlaisilla tärinäongelmilla, lopuksi rupes takalaakeri ääntelemään, sen vaihdon jälkeen tärinät häipyi. Sitä ennen tärinä oli vaikeasti havattavissa - tuleekos edestä vai takaa....
Tuntuu kyllä että edestä tämä selvästi tulisi, mutta hankalahan se ihan varmasti on sanoa.
Level6
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Huhti 12, 2020 23:09

Re: 9-5 tärinäongelma

Viesti Kirjoittaja Level6 »

I-Vaari kirjoitti:
Ti Loka 03, 2023 11:28
Usein on lyttyssä vanne tai vahinkoitunut rengas syylinen tärinän jossakin nopeusaluella. Tarvikkevanteideen laatu on usein huono , ihan kuin savea joskus ja sisäreuna on töyssyn ylityksen jälkeen 0 nuotoinen. Tärisekö SAAB OEM vanne/rengassettillä myös?
Normaalisti on alla nuo Alession tarvikevanteet 225/45/17 kesärenkaissa. Sen lisäksi kokeillut olen peltivanteilla joissa 9v vanhat talvirenkaat ja viime viikolla kokeilin OEM-vanteilla joissa oli päällä vanhat loppuunajetut kesärenkaat. Kaikilla näillä oli se sama tärinä aistittavissa, mutta korkeammalla rengasprofiililla vaan vähän vaimeammin.

Ehkä pitää kokeilla vielä että vaihtaa takaanta eteen nuo Alessiot. Niissä on takana Continental Premiumcontact 6, pari kesää ajetut, ja edessä on vähän vanhemmat ja kuluneemmat Nokian Z-sarjalaiset.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: 9-5 tärinäongelma

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Tuntuuko tärinä ratissa, penkissä, vai molemmissa?

Jos tärinä vain penkissä, syy löytyy taka-akselilta. Jos tärinä vain ratissa, syy löytyy etuakselilta. Jos taas molemmissa, niin vikaa kummallakin akselilla.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Level6
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Huhti 12, 2020 23:09

Re: 9-5 tärinäongelma

Viesti Kirjoittaja Level6 »

Pakari kirjoitti:
Ti Loka 03, 2023 18:08
Tuntuuko tärinä ratissa, penkissä, vai molemmissa?

Jos tärinä vain penkissä, syy löytyy taka-akselilta. Jos tärinä vain ratissa, syy löytyy etuakselilta. Jos taas molemmissa, niin vikaa kummallakin akselilla.
En sanoisi että penkissä tuntuu ainakaan merkittävästi. Ratissa vähän tuntuu ja yleisesti ottaen korissa niin että esim aurinkolippa väpättää ja pientä tutinaa tuntuu. Se tärinä ei tosiaan mitään valtavan suurta ole, luulen että montakin ihmistä löytyy ketä se ei haittaisi ollenkaan mutta minua haittaa :D Eniten ehkä ihmetyttää että se vaihtelee, välillä on lähes kokonaan pois ja välillä voimistuu, eri ajokerroilla.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: 9-5 tärinäongelma

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Mites renkaat, kuluuko ne tasaisesti, vai onko aaltomaista kulumaa?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Level6
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Huhti 12, 2020 23:09

Re: 9-5 tärinäongelma

Viesti Kirjoittaja Level6 »

Tasaisesti kuluu, viime kesänä kyllä vähän oli oikean eturenkaan sisäkantti kulunut enemmän mutta suuntauksen jälkeen on pysynyt kuluma tasaisena. Ja silloin tosiaan tämä tärinäkin pieneni tai oikeastaan poistui kokonaan. Nyt kun talveksi luultavasti täytyy hankkia uudet talvirenkaat niin samalla kyllä voisin sen suuntauksen/kulmien säädön taas teettää. Mutta mikä ne kulmat sitten niin nopeasti pieleen saa (jos tämä siitä johtuu)? Ei kai se normaalia ole jos kerta vuoteen pitäisi kulmat säädättää?
Numba
"Viggen"
Viestit: 674
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: 9-5 tärinäongelma

Viesti Kirjoittaja Numba »

yleisesti ottaen korissa niin että esim aurinkolippa väpättää ja pientä tutinaa tuntuu.
No, eihän se nyt kovin pientä ole, jos aurinkolippa väpäjää. Tapahtuuko tätä ihan missä vaan? Asfaltoinneissa on jo jonkun vuoden tapahtunut siellä täällä sitä, että pinnasta tulee aaltoilevaa ja se aiheuttaa tutinaa.
Selkäheitto, vanne ja epätasapaino yleisimmät syyt.
Mitens ku vapisee, niin jatkuuko jos heittää vapaalle tai vaikuttaako kierrokset/vaihde?
Ne varmasti kunnolliset renkaat ois hyvä kokeilla alla. Vanhat renkaat on harvoin tasapainossa.
Level6
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Huhti 12, 2020 23:09

Re: 9-5 tärinäongelma

Viesti Kirjoittaja Level6 »

Numba kirjoitti:
Ti Loka 03, 2023 22:18
yleisesti ottaen korissa niin että esim aurinkolippa väpättää ja pientä tutinaa tuntuu.
No, eihän se nyt kovin pientä ole, jos aurinkolippa väpäjää. Tapahtuuko tätä ihan missä vaan? Asfaltoinneissa on jo jonkun vuoden tapahtunut siellä täällä sitä, että pinnasta tulee aaltoilevaa ja se aiheuttaa tutinaa.
Selkäheitto, vanne ja epätasapaino yleisimmät syyt.
Mitens ku vapisee, niin jatkuuko jos heittää vapaalle tai vaikuttaako kierrokset/vaihde?
Ne varmasti kunnolliset renkaat ois hyvä kokeilla alla. Vanhat renkaat on harvoin tasapainossa.
Kyllä tapahtuu missä vaan, ei ole tienpinnalla /asfaltin laadulla vaikutusta. Ja vaihteella tai kierroksilla ei tunnu olevan vaikutusta, eikä vauhdissa vapaalle heitto tai kytkimen pohjaan painamisella.

Varmaan koitan seuraavaksi vaihtaa takaa eteen renkaat, kuten taisin jo johonkin edelliseen viestiin kirjoitellakin niin takarenkaat on lähes uudenveroiset, edessä on hieman kuluneemmat ja vanhemmat. En vain silti oikein jaksaisi uskoa että se samantyyppinen tärinä tulee kolmilla eri renkailla suht samanlaisena, olkoonkin että mitkään niistä kokeilluista renkaista ei ihan uudenveroisessa kunnossa ole.

Joka tapauksessa ei vaikuta keskustelun perusteella siltä että kyseessä olisi joku tietty tälle automallille ominainen ongelma mihin olisi selkeä ratkaisu olemassa. Kunhan olen tuon rengasasian vielä koittanut niin raportoin tänne kuinka kävi. Sitten seuraava steppi ongelman mahd. jatkuessa on se kulmien säätö ja uudet talvirenkaat.
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: 9-5 tärinäongelma

Viesti Kirjoittaja automies »

Mulla on itsellä vähän samantyyppistä ongelmaa, mut auto on NG 9-3 cabriolet. Alustassa ei pitäisi olla merkittävästi väljää eikä ongelmia. Sen ovat todenneet sekä katsastusmies että T. Holmberg. Ja jos Tomppa sanoo, että alusta on kunnossa, niin silloin se on kunnossa. Piste.

Juteltiin myös Tompan kanssa renkaista. Sen keskustelun ja omien havaintojen perusteella vinkkaisin seuraavaa:
- Renkaiden valmistaja vaikuttaa. Joidenkin valmistajien renkaat eivät vain ole täysin pyöreitä ja silloin niistä ei saa ravistamattomia millään tasapainotuksella.
- Rengaskoko vaikuttaa. Valitsemalla automalliin ohjekirjan mukaiset renkaat auto on todennäköisesti vähiten herkkä esim. em. pienille poikkeamille.
- Vanteet vaikuttavat. Etenkin ET luku. Jos vanteet tulevat ulommas kuin tehdas on suunnitellut, varsinkin etupyörien pienempikin heitto ravistaa herkemmin. Samasta syystä autosta tulee kuoppatutka, mutta sitä kutsutaan myös urheilulliseksi ajettavuudeksi.
- Vaikka alustan nivelet ja puslat olisivat vielä katsastukseen riittävän tiukat, voi niissä olla väsymää/löysyyttä, mikä altistaa värinöiden "läpitulemiseen".

Esimerkkinä voin vielä kertoa, että ennen avoa mulla oli viirusilmä aero, johon olin hommannut 17" tarvikevanteet maltillisella ET:llä, oiskohan ollut 38, kun femman oletus on muistaakseni 49. Renkaina aeron oletuskoko 235/45R17. Ajattelin siirtää ne avoon, koska teknisesti olisivat olleet aivan sopivat. Eihän siitä mitään tullut, koska avosta tuli aivan ajokelvoton. Hillitön ravistus maantienopeuksissa. Tarkistelin vielä pulttien momentit ja etten ollut tehnyt asennusvirheitä, olenhan vaihtanut itse renkaita autooni vasta 30 vuotta. Siirsin pyörät takaisin femmaan. Femmassa ei pientäkään värinää missään nopeudessa.

Samaisesta aero femmasta muuten sellainen muisto, että aikanaan se tuli taloon jollain Pirellin kesärenkailla ja oli aivan kauhea ajaa. Joka ainoa herne ja ura tiellä veteli sinne tänne ja ratista sai suitsia kuin vauhkoa hevosta. Saman koon uudet renkaat ja siitä tuli aivan kuin toinen auto.

Vielä yksi havainto: Monet ovat sanoneet, ettei muutaman päivän seisotus vielä muodosta renkaisiin "seisontapintaa" vai mikä-se-vakiintunut-termi-olikaan. Mutta kyllä muodostaa. Vaikka ei ole kylmäkään keli, niin kyllä avolla muutaman päivän jälkeen liikkeelle lähtiessä ensimmäiset viisi kilometriä toisinaan - ei aina - ravistaa 80 - 100 km/h nopeudessa ihan selvästi. Pidempään ajellessa se sitten rauhoittuu, kun renkaat notkistuu. Tässä suhteessakin renkaissa on varmasti eroja.

Jos siis mahdollista, kokeile yhdistäen jo ehdotettuja juttuja: Ehjät ja suorat femman orkkisvanteet, ohjekirjan mukaiset, ei-loppuun-ajetut, tasapainotetut ja painotuskoneessa pyöreiksi todetut asialliset renkaat.

Oman kahden femman kokemuksen perusteella femma sietää kyllä NG kolkkia paremmin levämpää rengasta ja tarvikevanteita, joten veikkaisin, että sulla ei vaan ole kunnollisia kumeja.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Vastaa Viestiin