Käynnistys
Käynnistys
Tuollaista olisin kysellyt.Ostin uuden akun viime jouluaattona
nyt on ruvennut laiskasti startti pyörittämään. Eihän se 9-5:sen
tronik 7 startti muutenkaan pyöri kun sinkerin ompelukone.
Mittasin aamulla akun ja oli 11.7v eikö sillä pitäisi pyörittää
"normallilla" nopeudella? Voisko startti olla jo väsynyt taulussa
on n. 270 000 km.
nyt on ruvennut laiskasti startti pyörittämään. Eihän se 9-5:sen
tronik 7 startti muutenkaan pyöri kun sinkerin ompelukone.
Mittasin aamulla akun ja oli 11.7v eikö sillä pitäisi pyörittää
"normallilla" nopeudella? Voisko startti olla jo väsynyt taulussa
on n. 270 000 km.
Jartsi
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Käynnistys
kai akussa takuu on .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Käynnistys
Varmaan taku on mutta kuittia ei varmaan
löydy mistään. Voisko olla joku vuoto että
menee jostain maihin koska ostin auton 2017
Marraskuussa ja sain uuden akun elikkä
tämä mikä nyt on autossa on kolmas akku
vai onko laturissa vikaa. Paljonko pitäisi näyttää
Latausta kun auto on käynnissä? Käyn nyt mittaamassa.
löydy mistään. Voisko olla joku vuoto että
menee jostain maihin koska ostin auton 2017
Marraskuussa ja sain uuden akun elikkä
tämä mikä nyt on autossa on kolmas akku
vai onko laturissa vikaa. Paljonko pitäisi näyttää
Latausta kun auto on käynnissä? Käyn nyt mittaamassa.
Jartsi
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Käynnistys
Mistä ostettu
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Käynnistys
Alle 12V on tyhjä akku. Välttämättä akussa ei ole mitään vikaa, mutta se on jostain syystä tyhjentynyt. Syitä on useita, mutta jos autolla ei ajeta ikinä pitempiä matkoja, niin akku ei ehdi latautua kunnolla. Myös akuissa on eroja, halvat ovat usein lyhytikäisiä. Akkuliikkeissä osaavat testata onko akku entinen, mutta ensin se pitäisi saada ladattua täyteen...
Itse latailen omien saabien akkuja talvella ctekin älylaturilla ainakin kerran kuussa, niin patteri pysyy tikissä myös ttidissä usein toistuvasta eberöinnistä huolimatta...
Eski
Itse latailen omien saabien akkuja talvella ctekin älylaturilla ainakin kerran kuussa, niin patteri pysyy tikissä myös ttidissä usein toistuvasta eberöinnistä huolimatta...
Eski
Re: Käynnistys
Jos akku on tyhjä, niin se ei välttämättä ole takuun piiriin kuuluva asia. Yleensä tyhjä akku johtuu käyttöolosuhteista, "väärästä käytöstä" (esim. liian lyhyt ajoaika), tai auton viasta. Lataa nyt ensin akku täyteen ulkoisella laturilla.
Kennoviassa jännite laskee niin alas, ettei moottori käynnisty, yleensä releet vain naksuvat.
Kennoviassa jännite laskee niin alas, ettei moottori käynnisty, yleensä releet vain naksuvat.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Käynnistys
Muistelisin varaustilan ja jännitteen suhteen menevän kutakuinkin näin:
Akun lepojännite +20c:
12,80V = 100% varaustila
12,60V = 85%
12,40V = 65%
12,20V = 55%
12,00V = 40%
Vastaavasti varaustila:
100% = -70c akkuhapon jäätymispiste
40% = -25c
10% = -10c
Akun lepojännite +20c:
12,80V = 100% varaustila
12,60V = 85%
12,40V = 65%
12,20V = 55%
12,00V = 40%
Vastaavasti varaustila:
100% = -70c akkuhapon jäätymispiste
40% = -25c
10% = -10c
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Käynnistys
Kävin tänään kaupunkilla muutamassa kaupassa
kilometrejä noin 15-20 aika monta starttia
Varmaan tuokin pitää paikkansa mitä Eski sanoo
lyhyeistä ajoista ja paljon startteja
Mittasin illalla akun 12.1 v
auton käydessä 13.8v laturi varmaan ok?
akku on tuollainen ostettu Biltemasta
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aku ... 2000049715
kilometrejä noin 15-20 aika monta starttia
Varmaan tuokin pitää paikkansa mitä Eski sanoo
lyhyeistä ajoista ja paljon startteja
Mittasin illalla akun 12.1 v
auton käydessä 13.8v laturi varmaan ok?
akku on tuollainen ostettu Biltemasta
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aku ... 2000049715
Jartsi
Re: Käynnistys
Latausjännite on ok noin tyhjälle akulle. Kun "akku ottaa vastaan kaiken virran" minkä laturi pystyy tuottamaan, niin silloin latausjännitekään ei nouse.
Täydellä akulla pitäisi sitten päästä yli 14V:n sinne 14.15V-14,3V tuntumaan.
Lataa akku täyteen ulkoisella laturilla. Mitä kauemmin nykyakku on tyhjänä tai vajaassa varauksessa, niin sitä nopeammin se pilaantuu ja sitten vikaantuu.
Täydellä akulla pitäisi sitten päästä yli 14V:n sinne 14.15V-14,3V tuntumaan.
Lataa akku täyteen ulkoisella laturilla. Mitä kauemmin nykyakku on tyhjänä tai vajaassa varauksessa, niin sitä nopeammin se pilaantuu ja sitten vikaantuu.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Käynnistys
Tarvii mennä laittaa laturi latamaan.
Paskamainen kun on katos ja sähkö kellolla
saa käydä siirtämässä parin tunnin välein
kelloa. Kun ei viitsi kantaa akkua sisälle
eikä varmaan viisastakaavai mitä?
Paskamainen kun on katos ja sähkö kellolla
saa käydä siirtämässä parin tunnin välein
kelloa. Kun ei viitsi kantaa akkua sisälle
eikä varmaan viisastakaavai mitä?
Jartsi
Re: Käynnistys
Onhan siinä akun irrotuksessa se riski olemassa että auto "hukkaa" radion ja sitten onkin Tech2:lle tarvetta. Pitäisi olla siksi aikaa joku varavirtalähde tilalle.
Re: Käynnistys
Jos radio on kunnossa, niin ei se hukkaa koodia. Jos "koodi" eli paritus hukkuu auton ja radion välillä, niin radio ei ole enää silloin kunnossa.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Käynnistys
Kiitti neuvoista. Tarvii yrittää ladata
niin paljon, että tulisi lähes täyteen.
Eiköhän se siitä.
No niin rupee ilmat viilenee
ei haitaa kun on talvilämmin SAAB
niin paljon, että tulisi lähes täyteen.
Eiköhän se siitä.
No niin rupee ilmat viilenee
ei haitaa kun on talvilämmin SAAB
Jartsi