Käynnistys

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
jartsi
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:35
Paikkakunta: Kaarina

Käynnistys

Viesti Kirjoittaja jartsi »

Tuollaista olisin kysellyt.Ostin uuden akun viime jouluaattona
nyt on ruvennut laiskasti startti pyörittämään. Eihän se 9-5:sen
tronik 7 startti muutenkaan pyöri kun sinkerin ompelukone.
Mittasin aamulla akun ja oli 11.7v eikö sillä pitäisi pyörittää
"normallilla" nopeudella? Voisko startti olla jo väsynyt taulussa
on n. 270 000 km.
Jartsi
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Käynnistys

Viesti Kirjoittaja Julle »

Likipitäen tyhjä akku.
9-5 Aero - 00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23990
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Käynnistys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kai akussa takuu on .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jartsi
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:35
Paikkakunta: Kaarina

Re: Käynnistys

Viesti Kirjoittaja jartsi »

Varmaan taku on mutta kuittia ei varmaan
löydy mistään. Voisko olla joku vuoto että
menee jostain maihin koska ostin auton 2017
Marraskuussa ja sain uuden akun elikkä
tämä mikä nyt on autossa on kolmas akku
vai onko laturissa vikaa. Paljonko pitäisi näyttää
Latausta kun auto on käynnissä? Käyn nyt mittaamassa.
Jartsi
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23990
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Käynnistys

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Mistä ostettu
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6444
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Käynnistys

Viesti Kirjoittaja Eski »

Alle 12V on tyhjä akku. Välttämättä akussa ei ole mitään vikaa, mutta se on jostain syystä tyhjentynyt. Syitä on useita, mutta jos autolla ei ajeta ikinä pitempiä matkoja, niin akku ei ehdi latautua kunnolla. Myös akuissa on eroja, halvat ovat usein lyhytikäisiä. Akkuliikkeissä osaavat testata onko akku entinen, mutta ensin se pitäisi saada ladattua täyteen...

Itse latailen omien saabien akkuja talvella ctekin älylaturilla ainakin kerran kuussa, niin patteri pysyy tikissä myös ttidissä usein toistuvasta eberöinnistä huolimatta...

Eski
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Käynnistys

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jos akku on tyhjä, niin se ei välttämättä ole takuun piiriin kuuluva asia. Yleensä tyhjä akku johtuu käyttöolosuhteista, "väärästä käytöstä" (esim. liian lyhyt ajoaika), tai auton viasta. Lataa nyt ensin akku täyteen ulkoisella laturilla.

Kennoviassa jännite laskee niin alas, ettei moottori käynnisty, yleensä releet vain naksuvat.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Käynnistys

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Muistelisin varaustilan ja jännitteen suhteen menevän kutakuinkin näin:

Akun lepojännite +20c:

12,80V = 100% varaustila
12,60V = 85%
12,40V = 65%
12,20V = 55%
12,00V = 40%

Vastaavasti varaustila:
100% = -70c akkuhapon jäätymispiste
40% = -25c
10% = -10c
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
jartsi
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:35
Paikkakunta: Kaarina

Re: Käynnistys

Viesti Kirjoittaja jartsi »

Kävin tänään kaupunkilla muutamassa kaupassa
kilometrejä noin 15-20 aika monta starttia
Varmaan tuokin pitää paikkansa mitä Eski sanoo
lyhyeistä ajoista ja paljon startteja
Mittasin illalla akun 12.1 v
auton käydessä 13.8v laturi varmaan ok?
akku on tuollainen ostettu Biltemasta

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aku ... 2000049715
Jartsi
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Käynnistys

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Latausjännite on ok noin tyhjälle akulle. Kun "akku ottaa vastaan kaiken virran" minkä laturi pystyy tuottamaan, niin silloin latausjännitekään ei nouse.
Täydellä akulla pitäisi sitten päästä yli 14V:n sinne 14.15V-14,3V tuntumaan.

Lataa akku täyteen ulkoisella laturilla. Mitä kauemmin nykyakku on tyhjänä tai vajaassa varauksessa, niin sitä nopeammin se pilaantuu ja sitten vikaantuu.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
jartsi
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:35
Paikkakunta: Kaarina

Re: Käynnistys

Viesti Kirjoittaja jartsi »

Tarvii mennä laittaa laturi latamaan.
Paskamainen kun on katos ja sähkö kellolla
saa käydä siirtämässä parin tunnin välein
kelloa. Kun ei viitsi kantaa akkua sisälle
eikä varmaan viisastakaavai mitä?
Jartsi
karihai
"Aero"
Viestit: 493
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 14:13
Paikkakunta: Oulu

Re: Käynnistys

Viesti Kirjoittaja karihai »

Onhan siinä akun irrotuksessa se riski olemassa että auto "hukkaa" radion ja sitten onkin Tech2:lle tarvetta. Pitäisi olla siksi aikaa joku varavirtalähde tilalle.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Käynnistys

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Jos radio on kunnossa, niin ei se hukkaa koodia. Jos "koodi" eli paritus hukkuu auton ja radion välillä, niin radio ei ole enää silloin kunnossa. :mrgreen:
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
jartsi
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Pe Joulu 23, 2005 20:35
Paikkakunta: Kaarina

Re: Käynnistys

Viesti Kirjoittaja jartsi »

Kiitti neuvoista. Tarvii yrittää ladata
niin paljon, että tulisi lähes täyteen.
Eiköhän se siitä.
No niin rupee ilmat viilenee
ei haitaa kun on talvilämmin SAAB :D
Jartsi
Vastaa Viestiin