Saab 9-5 vuosimallien 2000-2009 luotettavuus ja tyyppiviat

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Nokiaukkeli
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Marras 06, 2023 16:56
Paikkakunta: Soenjuu
Viesti:

Saab 9-5 vuosimallien 2000-2009 luotettavuus ja tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Nokiaukkeli »

En löytänyt aiheesta lankaa joten luon uuden langan aiheesta:

Olen tuleva Saabisti, ensi Saab tulee hankilistalle kunhan pakkaset hellittävät. Olen jo tehnyt muutaman kuukauden tutkimusta ja testausta mikä Saab malli sopisi itselle ja päätynyt Saab 9-5, koska se on tilava (193cm henkilölle) ja siinä on ajomukavuutta lisäävät ajoavustimet vakiona. Olen koittanut löytää jotain listaa eri vuosimallien tyyppivioista, mutten ole löytänyt vielä. Itsellä on Saab 9-5 hakusessa vuosien 2000-2009 väliltä ja kiinnostaisi tietää mitä tyyppivikoja niissä voi tulla.

Jos olen nyt oikein ymmärtänyt luotettavuuden kannalta 2006> 2.0t ja 2.3t ovat parhaimpia, koska niissä on tehtaalla uusittu huohotin, SID paneeli ei tuota kuolleita pikseleitä (saabworld mukaan) eikä noissa ole onglemaa ABS yksikön rikkoutumisen kanssa. Mites Kampiakselin hihnapyörän ruuvit joista varoiteltiin yleisellä, kärsiikö 2006 ja uudemmat tuosta?

Tavoite olisi saada tietää mitkä Saab 9-5 vuosimallit kärsisivät vähiten vakavista tyyppivioista ja selviää pikkukorjauksia lukuunottamalla perushuollolla, kun ei kiinnosta käyttöautoa korjata kokoaikaa.
Saab Clubin jäsen marraskuusta 2023. Vielä tuore Saabisti matkalla Saabin ihmeelliseen maailmaan.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab 9-5 vuosimallien 2000-2009 luotettavuus ja tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja tturku »

On täällä lueteltu aika kattavasti myös FAQ osiossa noita tyyppivikoja. Autot on ensivuonna kuitenkin 14-24 vuotta vanhoja joita kattelet niin kyllä niissä painaa eniten yksilön kunto ja huoltohistoria ja kilometrit kombo, kuin tyyppiviat mun mielestä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Nokiaukkeli
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Marras 06, 2023 16:56
Paikkakunta: Soenjuu
Viesti:

Re: Saab 9-5 vuosimallien 2000-2009 luotettavuus ja tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Nokiaukkeli »

Olen sitä FAQia lukenut. Enemmän olen miettinyt onko Saabilla ollut NS huonoja vuosia Saab 9-5 kanssa joita kannattaa vältellä. Esim Hondalla ja Opelilla on tiettyjä vuosimalleja joissa suunnitelusta johtuvia vikoja tuntuu kasaantuvan kun taas uudemmassa ei ole niitä.

Tottakai olen valmis peruslaittoa tekemään esimerkiksi Bensapumpun, DI kasetin ja muiden kulutusosien vaihtoa, ei tuon aikainen auto ole mikään uusi enään ole mutta en minä Saabia uutuuden vuoksi osteta, vaan ihan muista syistä. Tämä on enemmän tulevan Saabistin halua löytää se ns. "oikea" malli itselleen.
Saab Clubin jäsen marraskuusta 2023. Vielä tuore Saabisti matkalla Saabin ihmeelliseen maailmaan.
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Saab 9-5 vuosimallien 2000-2009 luotettavuus ja tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Helmat ruostuvat, kontin pohja ja takakaari ruostuu.
Moottorin öljyvuotoja, tyypillisimpänä venttiilikopan kansi. Alkupäässä Garretin turborikkoja, kaikki ovat varmasti jo vaihdettuja. Vanhemmissa koneissa huohotinongelmaa jos on ajettu lyhyttä matkaa, tai pitkällä öljynvaihtovälillä. Tuulilasin pyyhinvivustovikoja. Näytön pikseleitä katoilee. Sytyskasettivikoja sekä polttoainepumppuvikoja. Katkenneita jousia, varsinkin farmareissa. Xenon ajovalojärjestelmä lyhentää polttimoiden elinikää huomattavasti.

Kaikenlaista tietysti löytyy, vaikka auto onkin varsin luotettava. Kalusto on kuitenkin jo sen ikäistä, että lähinnä kannattanee katsella yksilön huoltohistoriaa ja kuntoa kuten edellinenkin kirjoittaja peräänkuulutti. Kyllä minä henkilökohtaisesti "viiruja" katselisin.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
Avatar
Nokiaukkeli
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Marras 06, 2023 16:56
Paikkakunta: Soenjuu
Viesti:

Re: Saab 9-5 vuosimallien 2000-2009 luotettavuus ja tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Nokiaukkeli »

PaulMuadDib kirjoitti:
Ti Marras 28, 2023 17:50
Helmat ruostuvat, kontin pohja ja takakaari ruostuu.
Moottorin öljyvuotoja, tyypillisimpänä venttiilikopan kansi. Tuulilasin pyyhinvivustovikoja. Näytön pikseleitä katoilee. Sytyskasettivikoja sekä polttoainepumppuvikoja. Katkenneita jousia, varsinkin farmareissa. Xenon ajovalojärjestelmä lyhentää polttimoiden elinikää huomattavasti.
Noista ruoste tuntuu olevan semmoinen että se vaivaa lähes kaikkia tuon ajan autoja, aikanaan moneen autoon ei tehty kunnon ruostesuojausta ja suurin osa autonomistajista ei vaivautunut maksamaan sen tekemisestä jälkikäteen eikä ruostevaurioiden alkaessa tehnyt mitään korjatakseen. Onko tuo kontin pohjan mahdollinen ruostevaurio korjattavissa vai onko parempi vältellä autoja joissa se on hapettunut? Helmat on helppo hitstata. Kuinka paljon tuo Xenon järjestelmä heikentää ajovalojen kestoa, onko se vuosittain vai alle milloin ne palavat yleensä?
PaulMuadDib kirjoitti:
Ti Marras 28, 2023 17:50
Kaikenlaista tietysti löytyy, vaikka auto onkin varsin luotettava. Kalusto on kuitenkin jo sen ikäistä, että lähinnä kannattanee katsella yksilön huoltohistoriaa ja kuntoa kuten edellinenkin kirjoittaja peräänkuulutti. Kyllä minä henkilökohtaisesti "viiruja" katselisin.
Tuota mietinkin että varmaan viirut on luotettavampia. Varmaan kaikki 2006-2009 väliltä hyvin ylläpidettyinä ovat luotettavia ja ei ole NS huonoa vuotta? Itse en alkuun kehtaa alkupäätä varmaan sitten ostaa edes vaan sitten joskus ehkä projektiksi kunhan ensin tottunut uudemman Saabin yllätyksiin. Joskus vaikka olisi kuinka hyvin huollettu ja kuinka uusi auto voi autoon silti tulla yllätysvikoja ja siihen olen varannut pari touhutonnia. Onneksi Saabin eri osien huollot ja kelpaavat vaihtosat ovat hyvin dokumentoitu, harvalla muulla automerkillä on samaan tapaan tehty.
Saab Clubin jäsen marraskuusta 2023. Vielä tuore Saabisti matkalla Saabin ihmeelliseen maailmaan.
PaulMuadDib
"Aero"
Viestit: 377
Liittynyt: Ti Marras 23, 2010 13:36
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Re: Saab 9-5 vuosimallien 2000-2009 luotettavuus ja tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja PaulMuadDib »

Nokiaukkeli kirjoitti:
Ti Marras 28, 2023 18:32
Noista ruoste tuntuu olevan semmoinen että se vaivaa lähes kaikkia tuon ajan autoja, aikanaan moneen autoon ei tehty kunnon ruostesuojausta ja suurin osa autonomistajista ei vaivautunut maksamaan sen tekemisestä jälkikäteen eikä ruostevaurioiden alkaessa tehnyt mitään korjatakseen. Onko tuo kontin pohjan mahdollinen ruostevaurio korjattavissa vai onko parempi vältellä autoja joissa se on hapettunut? Helmat on helppo hitstata.
Ruoste on ikuista, entropia jyllää. Tuosta konttiin pohjasta en osaa sanoa, ei vaivannut kumpaakaan minun 9-5:sta.
Nokiaukkeli kirjoitti:
Ti Marras 28, 2023 18:32
Kuinka paljon tuo Xenon järjestelmä heikentää ajovalojen kestoa, onko se vuosittain vai alle milloin ne palavat yleensä?
Omassani meni yhdet joka vuosi. Siihen voi kyllä löytää Philipsin "Saab" poltinta, joka kestää paremmin. Valojärjestelmä on kuitenkin kurja ja välttelisin sitä jos vain mahdollista.
Nokiaukkeli kirjoitti:
Ti Marras 28, 2023 18:32
Tuota mietinkin että varmaan viirut on luotettavampia. Varmaan kaikki 2006-2009 väliltä hyvin ylläpidettyinä ovat luotettavia ja ei ole NS huonoa vuotta?
No näin minä ajattelen. Jos kysyt joltakulta toiselta saanet erilaisen vastauksen. Uudemmissa tuntui tosin nitinät lisääntyvän.
Nokiaukkeli kirjoitti:
Ti Marras 28, 2023 18:32
Itse en alkuun kehtaa alkupäätä varmaan sitten ostaa edes vaan sitten joskus ehkä projektiksi kunhan ensin tottunut uudemman Saabin yllätyksiin. Joskus vaikka olisi kuinka hyvin huollettu ja kuinka uusi auto voi autoon silti tulla yllätysvikoja ja siihen olen varannut pari touhutonnia. Onneksi Saabin eri osien huollot ja kelpaavat vaihtosat ovat hyvin dokumentoitu, harvalla muulla automerkillä on samaan tapaan tehty.
Etköhän tuota juttuun tule kun ensin koitat vähän valkata viksua yksilöä.
KA Mitsubishi Outlander MY16
HA Saab 9-3 Aero Wagon 2.8 TS V6 MY07
YouTube
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: Saab 9-5 vuosimallien 2000-2009 luotettavuus ja tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja automies »

Ruosteen kanssa siinä eniten joudut kiroilemaan. Jos ei joku ole jo tehnyt asiallisia korjauksia massauksineen, niin aivan varmasti ne tulee vastaan.

Helmapalkkien päät ovat jo hapantuneita siinä vaiheessa kun alkaa näkyä päällepäin. Se helmamuovi peittää sen hyvin. Pohjassa ne kumitulppien ympäristöt pehmiävät ensiksi. Kontissa ongelma on se sisäpuolen massa, jonka alle kosteus pääsee muhimaan.

Tekniikkaa korjaa kyllä, mutta rapean korin kanssa ei jaksa pitkään, jos ei tee projektia, jonka päätteeksi maalaa auton taas yksiväriseksi. NG kolkin koppa tuntuu kestävän paremmin. Mutta on femma tietysti preemiumin tuntuinen siihen verrattuna.

Sitä sanotaan, että jokaisessa päivityksessä on säästetty lisää. Eli jos jos kunto ja kilometrit olisivat samat, vanhemmassa olisi enemmän sitä preemiumia.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Saab 9-5 vuosimallien 2000-2009 luotettavuus ja tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Ruosteongelmat ei sinänsä ole pahoja jos itse hitsaat. Jossei ole hitsauskonetta niin kannattaa pysyä kaukana 9-5sestä. Kontinpohja on helppo hitsailla, samaten kaaret menee varsin pienellä vaivalla. Peltiä ja lankaa sen sijaan saattaaa sitten mennä reippaasti, erityisesti facelifteissa (2002+).

Koriakin enempi keskittyisin tekniseen kuntoon: Kasetti, maf ja bensapumppu uusittujen osien listalla auttaa aina. Myös uusittu turbo on hyvä asia, aina parempi jos Garrett on vaihtunut Mitsubishiin (td04). e85 ohjelma suositeltava ja oikealle turbotyypille.

Sitten se tärkein: Moottori. Alkupään huohotinvammaisen saat varautua remontoimaan heti mikäli autolla ajaa yhtään enempää ja historia ei ole tiedossa. Vähintään imusihdin putsaus. Suositeltavaa myös uudemmille. Jakopää (ketju) jos rallattaa niin käytännössä suositeltavaa on tehdä lähes täysi koneremontti samalla, eli alakerran laakerointi uusiksi (laakeriviat vaivaavat erityisesti autoja joissa sihti on ollut tukossa/päästänyt huonosti öljyä), jakopään kaikki ketjut ja rattaat uusiksi (=kone pois keulalta) ja samalla kansi koneistamolle (myös kansivika on tyyppivika). Edellämainittu maksaa rahaa mutta tuo mielenrauhan. Eli elä ensin tee kansiremonttia, aja vuosi, tee sitten jakopääremontti ja sitten siitä vuoden päästä menee alakerta solmuun kun laakerit pettää. Jossei halua heti tehdä kaikkea remppaa niin ennemmin ajaa vanhan koneen solmuun saakka tai siihen tilaan että remontti on pakko tehdä.

Automaateista kannattaa suosia alkupään 4v Aisinia, kestää paremmin kuin 5v jossa voi olla venttiilipöydän kanssa ongelmia. Ei kuitenkaan tyyppiviaksi saakka. Katsoo että laatikkoöljyt on punaiset ja loota toimii ok.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Mursuu
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Su Syys 06, 2020 21:52

Re: Saab 9-5 vuosimallien 2000-2009 luotettavuus ja tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Mursuu »

Kyllä mäkin sanoisin, että noin 2004 eteenpäin nuo B2x5 (eli 2.0 ja 2.3) bensakoneella varustetut femmat lienee niitä luotettavimpia, kun niissä on käsittääkseni alusta asti toimivampi huohotusjärjestelmä. Eli kaikki viirut ja sitten viimeisien vuosikertojen OG-femmat.

Totta myös on, että tietyt osat (joita tässä ketjussa on hyvin listattu) porsivat väistämättä noin 15-20 vuoden iässä, jossa kaikki femmat alkavat olla.

Kun kaikki femmat alkavat lisäksi olla yli 200tkm ajettuja, niin itse etsisin yksilöä jossa on hyvän perushuoltohistorian lisäksi mahollisimman monta iän myötä ilmenevää "tyyppivikaa" jo hoidettu. Eli pisteitä saa jos on vaihdettu DI-kasetti, turbo, bensapumppu, ilmamassamittari, ohjaustehostimen paineputket, takajarruputket, moottorin alipaineletkut ja takaiskut, öljypohjan puhdistus, mahdollisesti jakopääremppa ja lisäksi peruspaikkojen ruostekorjauksia. Sedaneissa myös takaluukun johtosarja murenee jossain välissä ja pitää kolvailla kasaan.
Saab 9-5 2.0t Sedan '03 Linear Stage 1
Opel Astra 1.4T ecoFLEX Wagon '16

Ex: Saab 9-5 2.3T Sedan '04 Vector Stage 3
Ex: Saab 9-5 2.3t Sedan '01 SE
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Saab 9-5 vuosimallien 2000-2009 luotettavuus ja tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja ippe »

Femmaa ostaessa on usein helpointa katsoa rekkarista auton VIN-koodi ja syöttää se vaikka Speedparts.se:n VIN-tulkkiin, niin saa listauksen siitä millaisena auto lähti uutena tehtaalta. Näin pääsee varusteista selville helpommin kuin kyselemällä.

Joissain näkyy listauksessa maininta taaemmas menevistä etupenkeistä tms. ratkaisusta, näkyy listauksessa penkin kohdalla "MED EXPAND. JUST".

Takapyöränkotelot ovat ilmeisesti aika rapeita, eli hitsattavaa voi löytyä. Viimeksi kun nosturilla oli femma hitsattavana, niin siinä oli molemmin puolin helman takapäästä iskarin takapuolelle asti paikattavaa.

2002-2004 välillä oli Kenwoodin tekemään navipakettia, sen vaihtaminen tavalliseen radioon on aika savotta ja systeemi on vanhanaikainen. Sen kanssa voi harrastaa aikansa autohifiä, mutta aika vaivalloinen systeemi. palikoita ei kauheasti Suomessa liiku käytettyjen markkinoilla.

Uusia alustan osia kannattaa vanhaan autoon vaihtaa suosiolla, oma femma muuttui paljon paremmaksi, kun palautti alustan alkuperäiseen korkeuteen ja vaihtoi eteen Sachsin iskarit.

Kaikki saabit ovat niin vanhoja, että niistä on tullut yksilöitä ;-)
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Saab 9-5 vuosimallien 2000-2009 luotettavuus ja tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Nuo jarruputket on muuten semmoset että kannattaa tosiaan tarkistaa etenkin jos on yhtään raskaampi kaasujalka ja käyttääkin niitä jarruja. Lähes jokaisessa lahonneet siitä tankinkulmalta ja ehkä 5% huomataan leimalla.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-5 vuosimallien 2000-2009 luotettavuus ja tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Omasta mielestä parhaat Saab 9-5:sen vuosimallit ovat 2004 ja 2005. Lyhyesti perustelen sillä, että niissä on huohotusongelmat jo korjattu, eikä vielä ole viirufemmojen laatuongelmia. Saabilla kyseisen ajan säästösyistä on laatu laskenut osissa ja materiaaleissa.. Lisäksi en henkilökohtaisesti pidä viirufemman ulkonäöstä tai sisustan ulkonäöstä, mutta se onkin makukysymys.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Nokiaukkeli
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Marras 06, 2023 16:56
Paikkakunta: Soenjuu
Viesti:

Re: Saab 9-5 vuosimallien 2000-2009 luotettavuus ja tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Nokiaukkeli »

Bapsu kirjoitti:
Ti Marras 28, 2023 21:16


Sitten se tärkein: Moottori. Alkupään huohotinvammaisen saat varautua remontoimaan heti mikäli autolla ajaa yhtään enempää ja historia ei ole tiedossa. Vähintään imusihdin putsaus. Suositeltavaa myös uudemmille. Jakopää (ketju) jos rallattaa niin käytännössä suositeltavaa on tehdä lähes täysi koneremontti samalla, eli alakerran laakerointi uusiksi (laakeriviat vaivaavat erityisesti autoja joissa sihti on ollut tukossa/päästänyt huonosti öljyä), jakopään kaikki ketjut ja rattaat uusiksi (=kone pois keulalta) ja samalla kansi koneistamolle (myös kansivika on tyyppivika). Edellämainittu maksaa rahaa mutta tuo mielenrauhan. Eli elä ensin tee kansiremonttia, aja vuosi, tee sitten jakopääremontti ja sitten siitä vuoden päästä menee alakerta solmuun kun laakerit pettää. Jossei halua heti tehdä kaikkea remppaa niin ennemmin ajaa vanhan koneen solmuun saakka tai siihen tilaan että remontti on pakko tehdä.
Paljon tuommoinen koneremontti maksaa Saabille suunnilleen? En tunne ketään kuka on tehnyt semmoisen, eikä itsellä ole työkaluja tai osaamista rakentaa moottoria uusiksi niin pakko teettää muualla. Ja tuommoisen huollon saanut Saab voi olla ihan hyväkin ostos korkeammillakin kilometreillä?

Bapsu kirjoitti:
Ti Marras 28, 2023 21:16

Automaateista kannattaa suosia alkupään 4v Aisinia, kestää paremmin kuin 5v jossa voi olla venttiilipöydän kanssa ongelmia. Ei kuitenkaan tyyppiviaksi saakka. Katsoo että laatikkoöljyt on punaiset ja loota toimii ok.
Paljon tuolla Saabin automaattilootalla pääse ennenkuin pitää vaihtaa jos on öljyt vaihdettu säännöllisesti. Mieli tekisi automaattia mukavuuden vuoksi, mutta jotenkin jäänyt semmoinen mielikuva että manuaalit ovat parempi valinta luotettavuudelle.
automies kirjoitti:
Ti Marras 28, 2023 21:12
Kontissa ongelma on se sisäpuolen massa, jonka alle kosteus pääsee muhimaan.
Koskeeko tuo sama vika farkku että sedan 9-5? Voiko sen ennaltaehkäistä jos ei vielä ole alkanut esim uusimalla massan.
Pakari kirjoitti:
La Joulu 02, 2023 06:47
Omasta mielestä parhaat Saab 9-5:sen vuosimallit ovat 2004 ja 2005. Lyhyesti perustelen sillä, että niissä on huohotusongelmat jo korjattu, eikä vielä ole viirufemmojen laatuongelmia. Saabilla kyseisen ajan säästösyistä on laatu laskenut osissa ja materiaaleissa.. Lisäksi en henkilökohtaisesti pidä viirufemman ulkonäöstä tai sisustan ulkonäöstä, mutta se onkin makukysymys.
Itse jotenkin tekee mieli 2005 tai vanhempaa Saab 9-5, mutta järki sanoo että uudempi on oltava parempi, mutta vaikuttaa että Saabin kanssa se riippuu yksilöstä ja miten on hoidettu autoa, jolloin vanhempi paljon ajettu ja hyvin pidetty Saab harrastelijalta voi olla fiksumpi ostos kuin uudempi ja vähemmän ajettu Saab esim autokaupasta.

Pakko myöntää että harvoin näkee rehellisesti puhuttavan auton ominaisuuksista minkään autonbrandin harrastajien foorumeilla :D . Ei Saabissa vikoja ole vaan ominaisuuksia, koska tiedostettu vika on ominaisuus.
Saab Clubin jäsen marraskuusta 2023. Vielä tuore Saabisti matkalla Saabin ihmeelliseen maailmaan.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Saab 9-5 vuosimallien 2000-2009 luotettavuus ja tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Nokiaukkeli kirjoitti:
La Joulu 02, 2023 13:37
Bapsu kirjoitti:
Ti Marras 28, 2023 21:16


Sitten se tärkein: Moottori. Alkupään huohotinvammaisen saat varautua remontoimaan heti mikäli autolla ajaa yhtään enempää ja historia ei ole tiedossa. Vähintään imusihdin putsaus. Suositeltavaa myös uudemmille. Jakopää (ketju) jos rallattaa niin käytännössä suositeltavaa on tehdä lähes täysi koneremontti samalla, eli alakerran laakerointi uusiksi (laakeriviat vaivaavat erityisesti autoja joissa sihti on ollut tukossa/päästänyt huonosti öljyä), jakopään kaikki ketjut ja rattaat uusiksi (=kone pois keulalta) ja samalla kansi koneistamolle (myös kansivika on tyyppivika). Edellämainittu maksaa rahaa mutta tuo mielenrauhan. Eli elä ensin tee kansiremonttia, aja vuosi, tee sitten jakopääremontti ja sitten siitä vuoden päästä menee alakerta solmuun kun laakerit pettää. Jossei halua heti tehdä kaikkea remppaa niin ennemmin ajaa vanhan koneen solmuun saakka tai siihen tilaan että remontti on pakko tehdä.
Paljon tuommoinen koneremontti maksaa Saabille suunnilleen? En tunne ketään kuka on tehnyt semmoisen, eikä itsellä ole työkaluja tai osaamista rakentaa moottoria uusiksi niin pakko teettää muualla. Ja tuommoisen huollon saanut Saab voi olla ihan hyväkin ostos korkeammillakin kilometreillä?

Bapsu kirjoitti:
Ti Marras 28, 2023 21:16

Automaateista kannattaa suosia alkupään 4v Aisinia, kestää paremmin kuin 5v jossa voi olla venttiilipöydän kanssa ongelmia. Ei kuitenkaan tyyppiviaksi saakka. Katsoo että laatikkoöljyt on punaiset ja loota toimii ok.
Paljon tuolla Saabin automaattilootalla pääse ennenkuin pitää vaihtaa jos on öljyt vaihdettu säännöllisesti. Mieli tekisi automaattia mukavuuden vuoksi, mutta jotenkin jäänyt semmoinen mielikuva että manuaalit ovat parempi luotettavuudelle.
T7 täysremontti on muistaakseni siinä 3000e tienoilla töineen päivineen, tekijöitä pyörii tälläkin foorumilla. Suolingolta (vesa67) voi ainakin kysellä noita nykypäivän hintoja. Itse ehdottomasti sijoittaisin joko autoon johon se remontti tarvitsee tehdä (ts. osta konevikainen/muuten vammanen raato satasilla) tai sitten ostaisin auton mistä on kuitit että remppa tehty ja erityisesti kuka sen on tehnyt. Pääsääntöisesti 9-5 on melkein älykkäämpi ostaa 300tkm+ ajettuna, kaikki tyyppiviat on jo ainakin kerran hoidettu kuntoon.

Aisinin laatikoilla ajaa helposti sen puolimiljoonaa jos öljynvaihdot on tehty asiallisesti. Vaihtolaatikoita saa purkuautoista jatkuvasti hyvinkin edullisesti. Myös manuaalin saa kyllä jo rikki vastaavilla kilsoilla ja huonolla käytöllä, joten en näe mitään syytä ottaa manuaalia paremman luotettavuuden takia. Samalla säästyy kytkinremonteilta.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab 9-5 vuosimallien 2000-2009 luotettavuus ja tyyppiviat

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Nokiaukkeli kirjoitti:
Pakari kirjoitti:
La Joulu 02, 2023 06:47
Omasta mielestä parhaat Saab 9-5:sen vuosimallit ovat 2004 ja 2005. Lyhyesti perustelen sillä, että niissä on huohotusongelmat jo korjattu, eikä vielä ole viirufemmojen laatuongelmia. Saabilla kyseisen ajan säästösyistä on laatu laskenut osissa ja materiaaleissa.. Lisäksi en henkilökohtaisesti pidä viirufemman ulkonäöstä tai sisustan ulkonäöstä, mutta se onkin makukysymys.
Itse jotenkin tekee mieli 2005 tai vanhempaa Saab 9-5, mutta järki sanoo että uudempi on oltava parempi, mutta vaikuttaa että Saabin kanssa se riippuu yksilöstä ja miten on hoidettu autoa, jolloin vanhempi paljon ajettu ja hyvin pidetty Saab harrastelijalta voi olla fiksumpi ostos kuin uudempi ja vähemmän ajettu Saab esim autokaupasta.
Yleisesti ehkä näin, mutta kun saabin talous ajautui 2000-luvun puolenvälin jälkeen huonompaan suuntaan ja siihen päälle finanssikriisi ja konkurssi niin kaikesta mahdollisesta on säästetty 2006 eteenpäin. Itse ainakin olen nähnyt niin mätiä viirufemmoja, että suorastaan hirvittää. Erilaiset muoviosat korissa hajoavat kun niihin koskee, tai katsoo. Esimerkkinä uv-valosta säröytyvät umpiot ja vaikka takaluukun kahva/muoviosa.. Ja näihin ei vaikuta mitenkään se kuinka autoa on pidetty. Kiinnikkeet ovat halpoja lapsellisia ja kun uusia osia ei saa..

Saabilla kaikkein kalleimmat kilometrit ovat omien kokemusteni mukaan 180-280tkm välissä. Tavanomaisesti kaikki kalliit rempat tekniikassa tuossa välissä. Itse ostaisin mielummin hieman yli 300tkm ajetun Saabin kuin alle. Ja ehkä kannattaa harkita NG9-3:sta, koska se on paras-luotettavin kombinaatio Saabeista mitä on tehty. Ja siitä vuosimalliväliltä 2005-2006, ennen sisustan ja keulan faceliftiä, koska niissä näkyy samalla tavalla taloustilanteen aiheuttamat säästöt noiden vuosimallien jälkeen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Vastaa Viestiin