Ensi tartunta tuli eilen hankittua muodossa 9-5

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
perusVirtanen
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: La Joulu 09, 2023 12:28

Ensi tartunta tuli eilen hankittua muodossa 9-5

Viesti Kirjoittaja perusVirtanen »

Sen verran sain kuulla eilen hyväntahtoista kuittailua merkki valinnastani akuutisti iskeneeseen käyttöauton tarpeeseen että piti tulla tutustumaan foorumiin ja sairauteen nimeltä saabismi.

Tosiaan 2012 allroad hävitti öljyn paineet eikä kukaan tunnu haluavan alkaa sitä korjaamaan niin ostin nopeasti käyttöön 2005 9-5 2.0t.
Hieman ihmettelen vieläkin miten paljon autoa nykyään saa 1000€ hintaan.
Oma mielen yhtämä on näistä yli 20v takaa kun jollain "rikkaalla" sukulaisella on hieno ja kallis turbo saab.
Ei enää ehkä niin hieno eikä todellakaan kallis mutta ajotuntuma yllätti kovasti, eihän tuo juurikaan näin talvi kelillä eroa liki kymmenen vuotta ja yli kymmenen kertaa kallimmaasta saksalaisesta.

Tämähän taitaa jäädä taloon vähintään vara autoksi riippumatta miten onnellisen tai onnettoman lopun audin tarina saa,
siihen on pelkästään viime kuussa uponnut rahaa korjauksiin tämän saabin hinta ja taas se on paskana.

Antakaas vinkkejä te joilla on omakohtaista kokemusta ja laajempaa perehtymistä muutenkin aiheisiin e85 muunnos sekä toisena "lastutus".
Itselläni on ollut vain turbo dieseleitä ja niissä ääri hyvät kokemukset tehojen nostosta kaikissa autoissa joita on vuosiin mahtunut.
Tiedän perusteet yleisellä tasolla mutta nekin on ajalta ennen saabia.
Voiko noita asioita järkevästi yhdistää vai onko lähinnä valittava toinen?

Näin iän karttuessa enempi alkaa kiinnostaa tuo säästö kuin tehot mutta jos tällä satun vielä kesän tullen ajamaan niin kyllähän sitä tehokin olisi kiva saada vähän lisää.
Iso on kuitenkin pudotus audin lukuihin ja saab on kuitenkin ajettavuudelleen sellainen että voisin kuvitella matka ajossa jopa jonkin verran hitaimpi saattavani ohitella (toisin kuin saman ikäisellä passatilla joka oli edellinen vara auto).

Myös jos Jyväskylässä on joku saabeihin erikoistunut
"pieni pimeä" nyrkkipaja niin vinkatkaa. Öljyt nyt pitäisi heti laittaa ja voisihan siihen muutenkin ammattilaisen silmäyksen luoda niin että ei ilmeiset sattuisi taas "yllätyksenä".

Tuore saabismiin sairastunut..
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5633
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Ensi tartunta tuli eilen hankittua muodossa 9-5

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tervetuloa foorumille. Riippuu auton suuttimiata saako biopoweroinnissa myös paljonkin lisää heppoja. Pitäis löytyä varmaan Jyskälän seudulta myös harrastajaa josta saa hyvän softan autoon. Joku viisaampi saa kertoa mitä tuohon mottiin saa eri vaihtoehdoilla vai tarviiko myös suuttimia päivittää parempaan tehoon.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1461
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: Ensi tartunta tuli eilen hankittua muodossa 9-5

Viesti Kirjoittaja ippe »

RE85 on ainakin pääkaupunkiseudulla sen verran kallista, että bensa tulee useimmiten halvemmaksi. Eilen RE85 ST1:llä 1.54 vs. 95E ABC:lla 1.77...

Ysifemman moottorinohjaukseen saa lisätehoa ja biopowerin samalla kerralla, myös openSID (moottorinohjauksen tietojen katselu ajotietokoneelta) kannattaa avata, siitä on joskus iloa ongelmatilanteissa.

Jyväskylän suunnalla on Jyväs Car, Akkalankuja 5, 40420 Jyväskylä, sieltä pitäisi löytyä Saabeihin liittyvää erityisosaamista.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7478
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ensi tartunta tuli eilen hankittua muodossa 9-5

Viesti Kirjoittaja mestari »

hyvä ostos nyt vertaat kuukauden saldon ja kerro sitten paljonko kk meni saabin huoltoon :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Ensi tartunta tuli eilen hankittua muodossa 9-5

Viesti Kirjoittaja mikan »

Jos Allroad hävitti öljynpaineet, niin se on myös aika yleinen ongelma 9-5:ssa. Etanoli stg1 softalla saabista tulee mukavampi ajaa. Kannattaa lueskella täältä öljysihtin tukkeutumisia ynnä muita ongelmia, niin osaa niihin varautua.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
LappiSaabi
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Joulu 27, 2023 19:19

Re: Ensi tartunta tuli eilen hankittua muodossa 9-5

Viesti Kirjoittaja LappiSaabi »

Täällä kanssa uusi saabisti. Elämäni ensimmäinen 9-5 2,3T biopower tuli hankittua vuosimallia 2007. Hyvässä pidossa ollut ja kiitoksena ex omistajalle kuinka kaikki huollot ja korjaukset on dokumentoitu ja kuitit tallessa. Miellyttävä kokemus ja ruotsin haaparannasta ostan e85 polttonestettä hintaa 13,10kr/litra eli visan kurssimuutoksen jälkeen 1,20€/litra. Toimii hienosti ainakin näin pikku pakkasilla aivan ku bensalla ajelisi. Toivon että yhteinen taival alkaisi myötämäkeen 😃
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ensi tartunta tuli eilen hankittua muodossa 9-5

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Laittaa stage 1 softan ja varautuu kytkin remonttiin. :facepalm_man:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tomiix
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Heinä 15, 2020 13:15
Paikkakunta: JNS

Re: Ensi tartunta tuli eilen hankittua muodossa 9-5

Viesti Kirjoittaja tomiix »

Tuli itsekin palattua merkin pariin hetken mielijohteesta, kun Aero tuli sopivasti tarjolle. Voi pitää harrasteena, edellistä omistajaa edellinen oli pitänyt hyvää huolta, nyt voikin tehdä perushuollot ja varmistaa että helmat ovat asiallisessa kunnossa.

Harmi, kun ei tullut tietoa, että mitä polttoainetta on käytetty, tässä vuosimallissa kun ei ole biopoweria vakiona. Ehken pitää käynnistellä pakkasessa ja mennä nuuhkimaan haiseeko kilju.
9-5 -07 2.3T STW
9-5 -06 2.3T STW Aero
ex 9-5 -07 2.0T STW A
ex 9-5 -08 2.3T STW
ex 9-5 -09 (-10) 1.9 TiD STW A
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Ensi tartunta tuli eilen hankittua muodossa 9-5

Viesti Kirjoittaja Termos »

tomiix kirjoitti:
To Tammi 04, 2024 16:00
Harmi, kun ei tullut tietoa, että mitä polttoainetta on käytetty, tässä vuosimallissa kun ei ole biopoweria vakiona. Ehken pitää käynnistellä pakkasessa ja mennä nuuhkimaan haiseeko kilju.
Eikös kaikissa asiallisissa jälkiasennetuissa biopower-softissa ole SID-info aktivoituna? En kyllä itse luottaisi softan laatuun, jos aktivointia ei ole tehty.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
tomiix
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Heinä 15, 2020 13:15
Paikkakunta: JNS

Re: Ensi tartunta tuli eilen hankittua muodossa 9-5

Viesti Kirjoittaja tomiix »

Termos kirjoitti:
To Tammi 04, 2024 22:24
tomiix kirjoitti:
To Tammi 04, 2024 16:00
Harmi, kun ei tullut tietoa, että mitä polttoainetta on käytetty, tässä vuosimallissa kun ei ole biopoweria vakiona. Ehken pitää käynnistellä pakkasessa ja mennä nuuhkimaan haiseeko kilju.
Eikös kaikissa asiallisissa jälkiasennetuissa biopower-softissa ole SID-info aktivoituna? En kyllä itse luottaisi softan laatuun, jos aktivointia ei ole tehty.
Tuo onkin hyvä idea! DP näytti vakiolta, joten ei ainakaan kovin isosti ole softattu. Millä näppäinkomennolla ednan sidiin pääsikään?
9-5 -07 2.3T STW
9-5 -06 2.3T STW Aero
ex 9-5 -07 2.0T STW A
ex 9-5 -08 2.3T STW
ex 9-5 -09 (-10) 1.9 TiD STW A
Sepek
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: To Syys 23, 2004 08:34
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ensi tartunta tuli eilen hankittua muodossa 9-5

Viesti Kirjoittaja Sepek »

Tuo ohjelmointi kannattaa tarkastaa. Kysy edelliseltä omistajalta, jos on tietoa. Jos on tehty RE85 ohjelma, auto muuttuu "reippaammaksi", vaikka etanolia ei käyttäisi. Kulutu ( liikaa) pysyy samana.
https://www.lunilab.fi/sid-info/
Audi A4 Avant-TSFI 2.0 -19 , Pihassa myös Saab 9-5 2.3t -05 + Biosofta kaikella nastan kääntäjällä.
tomiix
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ke Heinä 15, 2020 13:15
Paikkakunta: JNS

Re: Ensi tartunta tuli eilen hankittua muodossa 9-5

Viesti Kirjoittaja tomiix »

Sepek kirjoitti:
Pe Tammi 05, 2024 20:31
Tuo ohjelmointi kannattaa tarkastaa. Kysy edelliseltä omistajalta, jos on tietoa. Jos on tehty RE85 ohjelma, auto muuttuu "reippaammaksi", vaikka etanolia ei käyttäisi. Kulutu ( liikaa) pysyy samana.
https://www.lunilab.fi/sid-info/
Kiitos, en päässyt sidiin, joten pitänee olettaa, että bensalla mennään ainakin alkuvaiheessa.

Edellisen yksityisomistajan nimi on tiedossa, mutta yhteystietoja en ole löytänyt.
9-5 -07 2.3T STW
9-5 -06 2.3T STW Aero
ex 9-5 -07 2.0T STW A
ex 9-5 -08 2.3T STW
ex 9-5 -09 (-10) 1.9 TiD STW A
Vastaa Viestiin