OG 9-5 Aero moottoriöljy

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG 9-5 Aero moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Mikä on tehtaan suosittelema halpisöljy
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: OG 9-5 Aero moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

nalleolut kirjoitti:
Su Joulu 31, 2023 10:49
Mikä on tehtaan suosittelema halpisöljy
No eiköhän sillä tuota GM dexos2 öljyä tarkoitettu. Ei kai noita kovin montaa halvempaakaan merkkiöljyä ole.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG 9-5 Aero moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Ai mä luin että gm ois se kalliimpi ja tarjolla ois halvempi...itse taidan siirtyä biltema öljyyn.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: OG 9-5 Aero moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja CDTA »

On sekin jännä että kun GM omisti marmoritiskin, alettiin suositella GM öljyä...
Jos Saabilaiset olisivat asiasta päättäneet niin tuskimpa merkkiöljynä olisi puolisynteettinen Geeämmäläinen.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG 9-5 Aero moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

No oman käytön aloituksen ratkaisi puuilon hinta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: OG 9-5 Aero moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

nalleolut kirjoitti:
Su Joulu 31, 2023 13:38
Ai mä luin että gm ois se kalliimpi ja tarjolla ois halvempi...itse taidan siirtyä biltema öljyyn.
Bilteman öljy taitaa olla 1 euron halvempaan litralta. Ja täyttää myös dexos2 luokituksen. Taidan siirtyä siihen itsekin. :D
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG 9-5 Aero moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

N.5e enemmän maksaa 10l kannu vs 5lgm öljyä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: OG 9-5 Aero moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

nalleolut kirjoitti:
Su Joulu 31, 2023 14:04
N.5e enemmän maksaa 10l kannu vs 5lgm öljyä
Laitatko linkin kun en löytänyt bilteman sivuilta.
big
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Loka 23, 2008 20:05
Paikkakunta: Lempäälä

Re: OG 9-5 Aero moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja big »

jefreitteri kirjoitti:
To Joulu 28, 2023 22:06
Omissa gm kulkineissa tuo gm dexos2 on toiminut ihan hyvin mutta esim. Castrol MAGNATEC 5W-40 on omien kokemusten mukaan varsin hyvä öljy.
Erään Pirkanmaalla vaikuttavan luottofirman henkilöstö on ihmetellyt moottoriremppojen tiimoilta, kuinka puhtaana on moottori ollut. Kysymyksenä ollut, mitä koneelle on tehty? Selvityksenä ollut tällä käyttäjällä Castrol Magnatec 5W-40 C3 öljyn käyttö, 1 vuosi ja/tai 10 tkm vaihtoperiaatteella. Ei ole ollut missään "rata-ajossa" ja muutoinkin ajeltu fiksusti, välillä pidempiä reissuja, jotta tekniikka lämpeää kunnolla. Näillä kilsoilla ja liikkeessä olevalla kalustolla on tarkoitus nautiskella ajosta, eikä repiä kaikkia mahdollisia irti.

Eräs toinen pirkanmaalainen yrittäjä (kaikki merkit käyvät), jossa pieniä fiksauksia ja huoltoja teetän, kertoi monen ranskalaisen moottorin huohotusongelmien jääneen taka-alalle, kun on Castrolin Magnatec laitettu koneeseen. Tuolla myyntipuheella lähdin Castrolin kelkkaan ja sillä tiellä olen pieniä "harharetkiä" lukuun ottamatta ollut. En ole pettynyt, kone on puhdas, eikä öljyä kulu 10 tkm vaihtovälillä. Siitä toki kiitos eräälle toiselle pirkanmaalaiselle yrittäjälle, joka on moottorin laittanut kuntoon tehtaan jäljiltä.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: OG 9-5 Aero moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

T7 elinkaari on muutenkin niin lyhyt että ei loppukädessä kovinkaan suurta merkitystä mitä öljyä sille koneelle syöttää kunhan se vaihtuu usein.

Eri asia sitten joku pata mikä voisi kestää realistisesti 500tkm ajot avaamatta.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: OG 9-5 Aero moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jefreitteri kirjoitti:
Su Joulu 31, 2023 14:13
nalleolut kirjoitti:
Su Joulu 31, 2023 14:04
N.5e enemmän maksaa 10l kannu vs 5lgm öljyä
Laitatko linkin kun en löytänyt bilteman sivuilta.
Eka sivulla on linkki
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
vjo
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: Pe Tammi 18, 2013 19:21
Paikkakunta: Tampere

Re: OG 9-5 Aero moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja vjo »

big kirjoitti:
Su Joulu 31, 2023 16:42


Erään Pirkanmaalla vaikuttavan luottofirman henkilöstö on ihmetellyt moottoriremppojen tiimoilta, kuinka puhtaana on moottori ollut. Kysymyksenä ollut, mitä koneelle on tehty? Selvityksenä ollut tällä käyttäjällä Castrol Magnatec 5W-40 C3 öljyn käyttö, 1 vuosi ja/tai 10 tkm vaihtoperiaatteella. Ei ole ollut missään "rata-ajossa" ja muutoinkin ajeltu fiksusti, välillä pidempiä reissuja, jotta tekniikka lämpeää kunnolla. Näillä kilsoilla ja liikkeessä olevalla kalustolla on tarkoitus nautiskella ajosta, eikä repiä kaikkia mahdollisia irti.

Eräs toinen pirkanmaalainen yrittäjä (kaikki merkit käyvät), jossa pieniä fiksauksia ja huoltoja teetän, kertoi monen ranskalaisen moottorin huohotusongelmien jääneen taka-alalle, kun on Castrolin Magnatec laitettu koneeseen. Tuolla myyntipuheella lähdin Castrolin kelkkaan ja sillä tiellä olen pieniä "harharetkiä" lukuun ottamatta ollut. En ole pettynyt, kone on puhdas, eikä öljyä kulu 10 tkm vaihtovälillä. Siitä toki kiitos eräälle toiselle pirkanmaalaiselle yrittäjälle, joka on moottorin laittanut kuntoon tehtaan jäljiltä.
Miksi niitä moottoriremppoja on tehty jos se öljy on ollut niin ylivertainen? :D

Tiettyjen ranskalaisten huohotusongelmat syntyy lähinnä kovilla pakkasilla ja johtuu siitä, että imusarja ja huohotussysteemit on koneen edessä ja alttiina kylmälle viimalle. Joissakin oli myös metalliosia huohotinputkistossa ja ne jäätyivät helposti.
Saab 9-5 2004 Aero
big
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: To Loka 23, 2008 20:05
Paikkakunta: Lempäälä

Re: OG 9-5 Aero moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja big »

vjo kirjoitti:
Su Joulu 31, 2023 18:26
big kirjoitti:
Su Joulu 31, 2023 16:42


Erään Pirkanmaalla vaikuttavan luottofirman henkilöstö on ihmetellyt moottoriremppojen tiimoilta, kuinka puhtaana on moottori ollut. Kysymyksenä ollut, mitä koneelle on tehty? Selvityksenä ollut tällä käyttäjällä Castrol Magnatec 5W-40 C3 öljyn käyttö, 1 vuosi ja/tai 10 tkm vaihtoperiaatteella. Ei ole ollut missään "rata-ajossa" ja muutoinkin ajeltu fiksusti, välillä pidempiä reissuja, jotta tekniikka lämpeää kunnolla. Näillä kilsoilla ja liikkeessä olevalla kalustolla on tarkoitus nautiskella ajosta, eikä repiä kaikkia mahdollisia irti.

Eräs toinen pirkanmaalainen yrittäjä (kaikki merkit käyvät), jossa pieniä fiksauksia ja huoltoja teetän, kertoi monen ranskalaisen moottorin huohotusongelmien jääneen taka-alalle, kun on Castrolin Magnatec laitettu koneeseen. Tuolla myyntipuheella lähdin Castrolin kelkkaan ja sillä tiellä olen pieniä "harharetkiä" lukuun ottamatta ollut. En ole pettynyt, kone on puhdas, eikä öljyä kulu 10 tkm vaihtovälillä. Siitä toki kiitos eräälle toiselle pirkanmaalaiselle yrittäjälle, joka on moottorin laittanut kuntoon tehtaan jäljiltä.
Miksi niitä moottoriremppoja on tehty jos se öljy on ollut niin ylivertainen? :D

Tiettyjen ranskalaisten huohotusongelmat syntyy lähinnä kovilla pakkasilla ja johtuu siitä, että imusarja ja huohotussysteemit on koneen edessä ja alttiina kylmälle viimalle. Joissakin oli myös metalliosia huohotinputkistossa ja ne jäätyivät helposti.
Nii-in... ei kai olisi tarvinnut moottoriremppoja niin paljoa tehdä, jos olisi ollut vaihtovälit perinteiset 10 tkm. Sitä kun nääs on laiteltu jo "vahingon" tapahduttua myöhemmin toisenlaisia öljyjä koneeseen, on ollut puhtaat paikat ennen remppoja. Milloin olleet tehtaan jäljiltä alamittaiset männät ja milloin muutoin hoidettu "tehdastakuun" mukaisesti. Eli jälkiviisaana tässäkin ollaan liikenteessä...
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: OG 9-5 Aero moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Bapsu kirjoitti:
Su Joulu 31, 2023 17:56
T7 elinkaari on muutenkin niin lyhyt että ei loppukädessä kovinkaan suurta merkitystä mitä öljyä sille koneelle syöttää kunhan se vaihtuu usein.
Olen tästäkin eri linjoilla. Meillä on perhepiirissä yksi femma aero vuodelta 2005, jota ollaan päästy alustapitäen huoltamaan. Sille on tarjoiltu vain Castrollin kultaisista purkeista öljyä. Mittariin tuli 260tkm ja sekin on kertaalleen tarkastettu mielenrauhan vuoksi avaamalla öljypohja sekä laakerit. Karstaa ei ollut yhtään, laakereissa ei ollut yhtään minkäänlaista jälkeä ja ketjuillakin mennään vielä vaikka kuinka pitkään. Lenkkaria se auto on saanut kyllä sen tiedän.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: OG 9-5 Aero moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Pakari kirjoitti:
Su Joulu 31, 2023 18:48
Bapsu kirjoitti:
Su Joulu 31, 2023 17:56
T7 elinkaari on muutenkin niin lyhyt että ei loppukädessä kovinkaan suurta merkitystä mitä öljyä sille koneelle syöttää kunhan se vaihtuu usein.
Olen tästäkin eri linjoilla. Meillä on perhepiirissä yksi femma aero vuodelta 2005, jota ollaan päästy alustapitäen huoltamaan. Sille on tarjoiltu vain Castrollin kultaisista purkeista öljyä. Mittariin tuli 260tkm ja sekin on kertaalleen tarkastettu mielenrauhan vuoksi avaamalla öljypohja sekä laakerit. Karstaa ei ollut yhtään, laakereissa ei ollut yhtään minkäänlaista jälkeä ja ketjuillakin mennään vielä vaikka kuinka pitkään. Lenkkaria se auto on saanut kyllä sen tiedän.
Tuo on jo paremmalla huohotuksella eli voipi hieman auttaa. T7 kanssa vaan kun voi tulla jakopääongelmiakin (joskin hyvä/tuore öljy pidentänee ketjun ja rattaiden elinkaarta) ja sitten satunnaisotannalla menee kannentiivisteitä. Jos kone itsessään pysyisi kunnossa niin sitten sinne singahtaa garretin siivenpalasia tai muuta ryönää tai vanha IMM huolehtii mäntien lämmityksestä. En sitä sano etteikö hyvä ja laadukas öljy pidennä tuon moottorin elämää, mutta en tiedä onko siitä hyötyä kun matka voi katketa sitten yllämainittuihin.

T5/väärämerkkisen paremmin suunniteltu pannu kestää paskaöljylläkin ja suomalaisilla säästöväleillä ja huonolla huollolla paljon paremmalla todennäköisyydellä sinne 400-500tkm haarukkaan (tosin kansi ja ketjuongelmat vaivaavat myös t5 koneita eli sinänsä huono esimerkki tähän yhteyteen).

Onhan 500t ajettuja t7 koneitakin olemassa, mutta aika harvassa ne on.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin