OG 9-5 Aero moottoriöljy

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: OG 9-5 Aero moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Bapsu kirjoitti:
Su Joulu 31, 2023 19:08
En sitä sano etteikö hyvä ja laadukas öljy pidennä tuon moottorin elämää, mutta en tiedä onko siitä hyötyä kun matka voi katketa sitten yllämainittuihin.
Onko sitten fiksumpaa käyttää halppisöljyä ja antaa sen tuhota kone, eikä antaa sille edes mahdollisuutta kestää.
Bapsu kirjoitti:
Su Joulu 31, 2023 19:08
T5/väärämerkkisen paremmin suunniteltu pannu kestää paskaöljylläkin ja suomalaisilla säästöväleillä ja huonolla huollolla paljon paremmalla todennäköisyydellä sinne 400-500tkm haarukkaan.
Mikähän mahtaa olla tuo vääränmerkkinen vertailukohta?
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5644
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: OG 9-5 Aero moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei kestäse T5:nenkaan huonoa huoltoa tai huonoa öljyä. Öljyn imusihdin ongelmat tulevat vaan keskimäärin n. 100tkm myöhemmin kuin T7:ssa. Tukossa olevia sihtejä on nähty ihan yhtälailla T5:ssa kuin T7:ssakin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: OG 9-5 Aero moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

CDTA kirjoitti:
Su Joulu 31, 2023 21:27
Bapsu kirjoitti:
Su Joulu 31, 2023 19:08
En sitä sano etteikö hyvä ja laadukas öljy pidennä tuon moottorin elämää, mutta en tiedä onko siitä hyötyä kun matka voi katketa sitten yllämainittuihin.
Onko sitten fiksumpaa käyttää halppisöljyä ja antaa sen tuhota kone, eikä antaa sille edes mahdollisuutta kestää.
Bapsu kirjoitti:
Su Joulu 31, 2023 19:08
T5/väärämerkkisen paremmin suunniteltu pannu kestää paskaöljylläkin ja suomalaisilla säästöväleillä ja huonolla huollolla paljon paremmalla todennäköisyydellä sinne 400-500tkm haarukkaan.
Mikähän mahtaa olla tuo vääränmerkkinen vertailukohta?
On ainakin huonokuntoisten t7 otannan perusteella. Noita on varmaan sen 20-30kpl tullut nähtyä, muutama toki kiinnileikannut varaosatarkoituksiin, mutta moni on ollut ihan toimivassa autossa. Aika harva pata (1kpl) on ollut siinä jiirissä että olisin avaamatta jättänyt itselle pidempiaikaiseksi käyttöautoksi. Hyvä öljy voi toki pidentää elinikää, mutta 300tkm edellisen omistajan mitävaanhuoltojen jälkeen jakopään rapistessa en hirveästi miettisi mitä öljyä se saa, vaan putsaan sihdin ja laitan tuoreet öljyt ja suodattimen sisään.

Väärämerkkisen vertailukohdasta käy esimerkiksi jenkkilän v6/v8 koneet bensapuolelta. Esimerkiksi nuista gm 3.8 v6 koneista mitä lähipiirissä on pyörinyt ei rallata ketjut, ei mene kannentiivisteet eikä koneet vuoda/syö juurikaan edes öljyä. Tuon 3.8 litraisen ainoa tyyppivika on imusarjan tiiviste. Ylöspito on ihan samaa tasoa kuin Saabinkin koneiden kanssa suomalaisilla ellei huonompaakin. Joistain usakoneista menee kannentiivisteet/imarin tiiviste, mutta kyseessä on astetta lievempi ongelma kuin esim. kampuran laakereiden porsinta tai imusihdin tukkeutuminen 120kmh vauhdista.

Euroopasta voidaan ottaa esimerkiksi sitten vagin 1.9tdi (tuo taitaakin olla konsernin ainoa kestävä kone) ja mersun vanhemmat dieselit. Volvon 2.4 litrainen on hyvinkin kestävä, varmaan paras verrokki femmalle. Voimaakin saa samanverran, ei vaan tarvitse miettiä mikä leipoo ensimmäisenä.

Aasiasta voidaan sitten ottaa vaikkapa Tojotan 5sfe (bensa) pata jota esiintyy esim Camryn keulilla. Itsellä oli 430tkm ajeltu moinen tovin, jokapää toki hihnalla, jonka senkin voi halutessaan ajaa katki. Ko. autossa moottorin kaikki anturit oli alkuperäisiä eikä muitakaan ongelmia esiintynyt.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: OG 9-5 Aero moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

No nythän tänne saatiin lanka jossa keskustelu ei taaskaan liity mihinkään tekniseen verifioituihin testitituloksiin, tai ohjestukseen, vaan kuulemma joku sanoi/tietää/on kokenut, tai ehkä mun mielestä...

Joku öljy on kuraa, toinen vettä ja kolmas niin maan perusteellisen parasta öljyä koneeseen...

Eiks tätä vois jatkaa siinä eeppisessä öljykeskustelulangassa: https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... &start=225
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: OG 9-5 Aero moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja mikan »

Vanhoja jäteöljyjä ei kannata käyttää, vaikka ne laskisi sukkahousujen läpi. Teininä meiltä porsi volkkarin kone parissa kesässä, kun toimittiin noin. :D
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: OG 9-5 Aero moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja Termos »

Pakari kirjoitti:
Su Joulu 31, 2023 18:48
Olen tästäkin eri linjoilla. Meillä on perhepiirissä yksi femma aero vuodelta 2005, jota ollaan päästy alustapitäen huoltamaan. Sille on tarjoiltu vain Castrollin kultaisista purkeista öljyä. Mittariin tuli 260tkm ja sekin on kertaalleen tarkastettu mielenrauhan vuoksi avaamalla öljypohja sekä laakerit. Karstaa ei ollut yhtään, laakereissa ei ollut yhtään minkäänlaista jälkeä ja ketjuillakin mennään vielä vaikka kuinka pitkään. Lenkkaria se auto on saanut kyllä sen tiedän.
Samoin. Sigun viiruAerossa on nyt mittarissa reilu 330tkm, vielä ei ole öljypohjaa eikä edes venttiilikoppaa avattu :lol:

Aeron ensimmäinen omistaja oli ajellut 0=>60tkm Saabin huolto-ohjelman mukaisesti, eli pitkät öljynvaihtovälit. Siitä eteenpäin toinen omistaja (valveutunut klubilainen) vaihteli öljyt kymppitonnin välein. Hänen toimestaan Aeroon laitettiin Stage1 etanolisofta n. 100tkm ajettuna.

Meille Aero tuli sitten 110tkm ajettuna, aika pian siihen ruuvattiin 285Hv/450Nm etanolivirit.

Öljyt vaihtuu tietty kymppitonnin välein, ennen oli käytössä Teboil Diamond Diesel, nyt sattuneesta syystä Castrolin aineet. Pinta pysyy tasan siinä epäselvässä ylämerkissä koko vaihtovälin.
Tuosta meidän 220tkm:n ajorupeamasta on karkeasti arvioiden yli 90% menty etanolilla.

Rehellisyyden nimissä täytyy mainita, että käyntiäänen perusteella ketjunkiristimen ulkonema olisi jo syytä tarkistaa ja venakopan tiiviste on ihan finaalissa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
JLuomala
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Tammi 14, 2023 16:15

Re: OG 9-5 Aero moottoriöljy

Viesti Kirjoittaja JLuomala »

Bapsu kirjoitti:
Ma Tammi 01, 2024 04:18
Aasiasta voidaan sitten ottaa vaikkapa Tojotan 5sfe (bensa) pata jota esiintyy esim Camryn keulilla. Itsellä oli 430tkm ajeltu moinen tovin, jokapää toki hihnalla, jonka senkin voi halutessaan ajaa katki. Ko. autossa moottorin kaikki anturit oli alkuperäisiä eikä muitakaan ongelmia esiintynyt.
Joo, mä laitoin yli 400t ajetun 5sfe:n kylkeen turbon ja ajelin ~300hp tehoilla.. Hyvin toimi, kunnes ahdot nousi yli 1,5bar, jolloin mäntä lohkesi rengasvälistä, eikä silloinkaan sen kummempaa tuhoa tapahtunut, huohotti vaan ankarasti...

Mun -04 Aerolla ajettu kohta 450tkm, avaamaton kone venttiilin koppaa lukuun ottamatta, alkuperäinen jakopää, kytkin jne... Uutena pitkät öljynvaihtovälit, mutta -10 eteenpäin vaihdettu 10t välein.. Aiemmalla omistajalla Mobilin öljyt, mä oon laittanut Belcon halpisöljyä.. Silmämääräisesti ketjunkiristin on kyllä pitkällä, mutta ketju vielä kireällä, eikä kone rapise pahemmin.. Ite oon ajanut kohta 60tkm...
Saab 95 Aero -04 (käyttöauto)
Saab 99 Turbo 5d -77 (entisöinti tulossa)
MB E550 Amg sport s212 -10 (kesäpyhäauto)
Toyota Crown Turbo -65 (400hp katu/ratarassi)
Toyota Corolla -69 (katu/ratarassi)
Land Rover Series 2A -65 (entisöinti menossa)
Vastaa Viestiin