9-5 viirun valojen vilkkuminen / jännitteentasaaja / akun tyhjeneminen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
tuba
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 20:10
Paikkakunta: Helsinki

9-5 viirun valojen vilkkuminen / jännitteentasaaja / akun tyhjeneminen

Viesti Kirjoittaja tuba »

Onko kellään foorumilaisella tullut vastaavaa ongelmaa eteen, jossa 2006-2010 9-5:n ajovalot (xenon) vilkkuvat häiritsevästi (ihan sekunnin sadasosia, mutta käytännössä kokonaan pois päältä ja takaisin päälle) esim. kierrosten laskiessa tai ESP:n / ABS:n kytkeytyessä päälle?

Ekaksi pohdin polttimoiden ikää, mutta se että ilmeisesti molemmat polttimot vilkkuvat tismalleen samaan tahtiin viittaisi siihen, että siitä ei ole kyse. Polttimoilla myös ajettu vain 10tkm.

Toisena vaihtoehtona katsoin auton jännitettä OBD-lukijalla ajon aikana: jännite vaihtelee 13.2V - 13.6v välillä pienillä sykäyksillä, mutta mielestäni kyseinen heittely ei ole myöskään selittävä tekijä, jolloin laturin/jännitteentasaajan sulkisin myös pois.

Tuleeko muita tarkistettavia asioita mieleen tai vinkkejä mitä tsekata seuraavaksi?

Ollut kyllä harmilliset pari viikkoa, ulkolämpötila-anturi tod näk sökö (näyttää +50 astetta koko ajan, ilmastointi puhaltaa kylmää :facepalm_man: ), kuskin sähköpenkki ei enää liiku kuin sykäyksittäin eteen ja taakse, selkänojan sähkösäätö lopetti toimintansa ja ovien kaukolukituskin näytti irtisanoutuvan äsken :roll:

Taustatietona, autoon on vaihdettu uusi laturi 2v sitten. Jonkinlaista yleistä sähkövikaa autossa on ollut koko 6 vuoden omistuksen aikana, kun talvisin jokin syö akkua 2-3h sammuttamisen jälkeen ja akku on 1,5 päivässä tyhjä. Tämä ratkaistu ylläpitolaturilla lohkarin yhteydessä joten ei varsinaisesti haittaa arjessa.

EDIT 18.01.2024 - lisäsin viestiketjun otsikkoon maininnan myös akun tyhjentymisestä, kun siitä on ollut hyvää keskustelua tässä threadissa.
Viimeksi muokannut tuba, To Tammi 18, 2024 16:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Vector Hirsch 1.9TiD 2006
Saab 9-3 Cab 2.0t A 1999
Vanhat:
900 2.1 -92
900 2.0A -96
9-3 SE 2.0T -00
NG 9-3 2.2tid -04
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 9-5 viirun valojen vilkkuminen / jännitteentasaaja

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Onko polttimot Saabin suosittelemat vai mitkälie kiinalaiset 18€ pari?
Kyllä nuo suositellutkin tosin vilahtelee joskus.
Onko minkäverran ajettu auto, onko laturia vaihdettu, onko akku kuinka vanha ja onko se jotain merkkiä vai joku mikälie?

Jos näihin nyt alkuun saataisiin lisätietoa.
tuba
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 20:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 viirun valojen vilkkuminen / jännitteentasaaja

Viesti Kirjoittaja tuba »

CDTA kirjoitti:
Ti Tammi 16, 2024 21:16
Onko polttimot Saabin suosittelemat vai mitkälie kiinalaiset 18€ pari?
Kyllä nuo suositellutkin tosin vilahtelee joskus.
Onko minkäverran ajettu auto, onko laturia vaihdettu, onko akku kuinka vanha ja onko se jotain merkkiä vai joku mikälie?

Jos näihin nyt alkuun saataisiin lisätietoa.


Lisätietoja:

Osramin Xenarcit, laatupolttimot. Toimineet ihan hyvin, suuremmat ongelmat vilkkumisen suhteen alkaneet aika yllätäen ja yhtäkkiä.

250tkm mittarissa, laturi vaihdettu 2 vuotta / n25tkm sitten uuteen.

Akku 6kk vanha Varta

Täten edellämainitut voi uskoakseni sulkea pois ainakin todennäköisimmistä syistä vialle?
Saab 9-5 Vector Hirsch 1.9TiD 2006
Saab 9-3 Cab 2.0t A 1999
Vanhat:
900 2.1 -92
900 2.0A -96
9-3 SE 2.0T -00
NG 9-3 2.2tid -04
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: 9-5 viirun valojen vilkkuminen / jännitteentasaaja

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Hyvä, et ole mennyt halpaan, mutta valojen vilkkuminen mahtaa kuitenkin johtua vääränlaisista polttimoista :cry:
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=133766

Latausjännite on vähän matala vaikka laturi ja akkukin uusittu, akunkengät, kaapelit, maadoituspisteet jne. Muttamutta suosittelen että vie auto ammattilaisen tutkittavaksi niin tulee (täällä etänä arvailujen sijaan) fakta tietoa ja vika/viat voi paikantua helpostikkin.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9-5 viirun valojen vilkkuminen / jännitteentasaaja

Viesti Kirjoittaja JKen »

/\

Syyllinen löytyy polttimoista. Itsellä oli nämä, alussa toimivat hyvin, kunnes alkoivat vilkuttelemaan.

Kuva
Viimeksi muokannut JKen, Ke Tammi 17, 2024 15:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
tuba
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 20:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 viirun valojen vilkkuminen / jännitteentasaaja

Viesti Kirjoittaja tuba »

Kiitos vastauksista ja linkistä tuohon ketjuun liittyen polttimoihin :)

Tilaan suositellut polttimot ja sormet ristiin että se ratkaisee ongelman, päivittelen sitten tänne tilanteen.
Silti olen vielä vähän hämmentynyt sen suhteen, että kummatkin polttimot vilkkuvat täysin samalla lailla samaan aikaan. Jotenkin (mielestäni :D) loogisesti ajatellen polttimovika tapahtuisi edes hieman eri sykleillä eri puolien valoissa. Mutta, testaamalla se selviää!

Kiitos vielä vastauksista jo tässä vaiheessa! :saab:
Saab 9-5 Vector Hirsch 1.9TiD 2006
Saab 9-3 Cab 2.0t A 1999
Vanhat:
900 2.1 -92
900 2.0A -96
9-3 SE 2.0T -00
NG 9-3 2.2tid -04
Numba
"Viggen"
Viestit: 674
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: 9-5 viirun valojen vilkkuminen / jännitteentasaaja

Viesti Kirjoittaja Numba »

Taustatietona, autoon on vaihdettu uusi laturi 2v sitten. Jonkinlaista yleistä sähkövikaa autossa on ollut koko 6 vuoden omistuksen aikana, kun talvisin jokin syö akkua 2-3h sammuttamisen jälkeen ja akku on 1,5 päivässä tyhjä. Tämä ratkaistu ylläpitolaturilla lohkarin yhteydessä joten ei varsinaisesti haittaa arjessa.
Toi virran syönti kyllä kannattaisi selvittää. Tosin parin tunnin ylläpitolataus ei kyllä saa tyhjää akkua kuntoon, ja jatkuvassa lohkolämmittimen päällä pidossa ei ole mitään järkeä. Onko ylimääräisiä sähkökytkentöjä. Konepelti pois lukituksesta ja ovet lukkoon. Noin nopea virtojen katoaminen pitäisi näkyä napajännitteessä pidemmän ajan seurannassa ja samalla näkee ylläpitolaturin jännitteen kytkettäessä. 9-3:ssa jää pieni virrankulutus ovien lukitsemisen jälkeenkin päälle noin vartiksi. Miten lie 9-5:ssa.
katsoin auton jännitettä OBD-lukijalla ajon aikana: jännite vaihtelee 13.2V - 13.6v välillä pienillä sykäyksillä
Onko tuo OBD-lukija palikka? Jääkö paikalleen testien välissä? Jotkin näistä jättää auton sähköjärjestelmän hereille ja se taas kyllä purkaa akun.
tuba
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 20:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 viirun valojen vilkkuminen / jännitteentasaaja

Viesti Kirjoittaja tuba »

Auto on itseasiassa ollut pajalla akkutesteissä, jossa tietyn ajan jälkeen sammumisesta virtaa rupeaa yhtäkkiä kulumaan tasaisesti, mutta syytä ei ikinä saatu selville.

Korjaamolta sanoivat, että pitäisi melkein käydä yksitellen sulakkeita läpi ja katsoa mikä lopettaa virransyötön, kun kaikki ”oletettavat” (eli esim. valaistus yms) oli poissuljettu. Paja totesi, että vianetsintään voi kulua sen verran aikaa että päätettiin laittaa tuo ylläpitolaturi ”laastariratkaisuksi”. Minulla on tuosta mittauspaperitkin jossain, jotka voin koittaa myöhemmin kaivaa ja laittaa kuvat tänne.

Auto on siis talvisin ihan jo lämpötilasta johtuen aamuisin 2h tolpassa, jolloin akun varaustaso pysyy plussalla ja sen saa vielä startattua. Kesäisin lämpötilasta johtuen auto lähtee käyntiin vaikka kolmekin päivää olisi seissyt, mutta sen jälkeen akku olisi tyhjä ilman tuota ylläpitolaturia. Kesäisin harvemmin tulee paria päivää pitempään ettei auto olisi käytössä, joten ongelmaa ei sinäällään ole kun ajossa taas latautuu.

Useita kertoja silti akku on kuitenkin täysin tyhjentynyt, ja vuosien saatossa pari uutta akkua todennäköisesti tästä syystä on pitänyt hommata. Turhauttavaa, mutta jotenkin omien normaalien useiden ajopäivien puitteissa tuon kanssa on oppinut elämään, ja talvisin se olisi tolpassa aamuisin 2h jokatapauksessa.

OBD-lukija ei ole normaalisti kiinni, nyt vain testailin tuota jännitettä vilkkumista selvitellessä.

Mikäli vastaavaa ongelmaa sähkönkulutukseen liittyen on jollain muulla, mielelläni toki kuulisin vinkkejä. Tein tästä aikanaan tänne threadinkin, mutta ainakaan silloin ei kohtalotovereita löytynyt. Joskus jopa harkitsin päävirtakytkimen laittamista, kun tuli parina kertana unohdettua laittaa tolppaan ja aamulla ei saanut autoa käyntiin :D

EDIT:
Vielä lisäyksenä, autossa on siis käytännössä kaikki muut varusteet kattoluukkua (ja Eberiä, tämä tuli Sveitsistä niin ei kuulunut kyseisen maan vakiovarusteisiin) lukuunottamatta, mitä aikanaan tehtaalta sai. Siis ilmastoidut sähköiset nahkajakkarat, Denson orkkis kosketusnäytöllinen NAV ja himmenevät sivupeilit yms. Toisinsanoen, sähkökilkkeitä löytyy joissa vika voi piillä.
Saab 9-5 Vector Hirsch 1.9TiD 2006
Saab 9-3 Cab 2.0t A 1999
Vanhat:
900 2.1 -92
900 2.0A -96
9-3 SE 2.0T -00
NG 9-3 2.2tid -04
Numba
"Viggen"
Viestit: 674
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: 9-5 viirun valojen vilkkuminen / jännitteentasaaja

Viesti Kirjoittaja Numba »

No, tuohan olisi ihan hyvä testata. Jännitemittari napoihin kiinni. Kaikki luukut auki. Lukot kiinni ruuvimeisselilla ja ovet lukkoon (kaikki valot sammuu). Seuraa jännitemittaria, kun jännite tipahtaa, niin aloittaa sulakkeiden koittamisen yks kerrallaan irti. Jännite nousee, kun syöppö löytyy. Toivottavasti. Mikä laite voi herätä, kun sähköjärjestelmä sammuu? Onko siinä sähköinen rattilukko? Esimerkiksi tuo sisäkierron sulku saattaisi jäädä jumiin, niin jääkö se silloin oikkariin?
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 9-5 viirun valojen vilkkuminen / jännitteentasaaja

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

13.2/13.6v latausjännite on aika alhainen eikä riitä kunnolliseen lataamiseen talvella. Onko akulta/laturilta mitattu? Obd palikkahan voi näyttää hieman eri lukemaa eli sen puoleen voi olla väärä häly mikäli arvot on sieltä.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
tuba
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Maalis 14, 2013 20:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-5 viirun valojen vilkkuminen / jännitteentasaaja

Viesti Kirjoittaja tuba »

Latausjännite on OBD-lukijan kautta saatu tulos, joka voi siis tarkoittaa ihan mitä vaan :D Laturi kuitenkin toiminee ihan kuten pitää, tuo tyhjentyminen johtuu tuosta epämääräisestä virrankulutuksesta jonka syy pitäisi saada selville.

Ilmojen lämmetessä voisin kokeilla tuota mittausta itse, jollen aiemmin autoa saa pajalle. Luin aiempia muistiinpanojani ja mittausvaiheessa ongelmaksi muodostui virrankulutuksen alkamisen epäsäännöllisyys: yhtäkkiä alkava virtapiikki/kulutus saattoi alkaa 1-12h päästä auton sammumisesta, ja täten mittaria olisi pitänyt tsekkailla jatkuvasti ja odottaa milloin virrankulutus alkaa. Olisi tullut aika kalliiksi tuo vianetsintä, niin siksi tosiaan se ylläpitolaturi sinne laitettiin.

Pitää koittaa löytää jostain keväältä sopiva päivä kun voi mennä auton viereen istuskelemaan mittari kädessä ja odottamaan kun kulutus lähtee käyntiin, sitten sulakkeita napsimaan pois :)
Saab 9-5 Vector Hirsch 1.9TiD 2006
Saab 9-3 Cab 2.0t A 1999
Vanhat:
900 2.1 -92
900 2.0A -96
9-3 SE 2.0T -00
NG 9-3 2.2tid -04
Numba
"Viggen"
Viestit: 674
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: 9-5 viirun valojen vilkkuminen / jännitteentasaaja

Viesti Kirjoittaja Numba »

Varashälytin (viallinen) saattaisi herätä kuluttamaan virtaa satunnaisiin aikoihin.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 9-5 viirun valojen vilkkuminen / jännitteentasaaja

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Hyvä huomioida myös että 9-5 aktivoi 10 eri sähköboksia kun avaat esim kuskin oven ja niiden nukahtamiseen menee jokunen minuutti. Eli se virrankulutustesti kannattaa tosiaan katsoa niin että ei hipaisekkaan autoon, muuten sulla on "virtasyöppö" siellä vaikka todellisuudessa kiskasit vain oven auki ja auto heräsi. Konepellit ja ovet valmiiksi auki, sisävalot pois (ovivalot ei sammu ilman sulakkeen poistoa) jne.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Numba
"Viggen"
Viestit: 674
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: 9-5 viirun valojen vilkkuminen / jännitteentasaaja

Viesti Kirjoittaja Numba »

No toi on just se, luukut auki, lukot kiinni ja lukkoon.
Pee
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: 9-5 viirun valojen vilkkuminen / jännitteentasaaja

Viesti Kirjoittaja Pee »

Noin 20 minuuttia on valveilla olo aika 9-5:ssa.
Sitten pitäisi kaikki sisävalot, radio yms. sammua automaattisesti pois.
Eli tuon ajan jälkeen seuraamaan kulutusta.

Virallinen ohje 105 minuuttia lepovirran mittaukselle, jonka jälkeen pitäisi olla alle 20mA.
Tuossa kuva wissistä lepomittauksesta. lepomittaus

Wis:stä löytyy bulletin (mitä tuo nyt tarkoittaakaan) koskien akun kulumista nokian handsfree setillä. HF-5.
Löytyykö varustelusta tuo?
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Vastaa Viestiin