Liejua öljytikussa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Etanolienjoyer
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Huhti 03, 2023 21:52

Liejua öljytikussa

Viesti Kirjoittaja Etanolienjoyer »

Öljytikusta bongasin tänää tommosta.
Voiko olla jotain muutaki ku kannentiiviste? Auto istunu viikon todella märällä parkkipaikalla ennen kuvan ottoa, lämmöt nousee 99 viiden minuutin ajossa ja pakoputkesta sauhuu valkosta ulos (Mut tätä tehny kaikki kolme Saappia mitä ollu ajossa kun täyttä kasivitosta käytän)



Kuva

Käväsen jossain kohtaa ens viikolla ostaas kannentiivisteen testaussarjaa jollei löydy muuta loogista selitystä mut mitä oon lueskellu ni kannentiivisteethän ei oo Saabille se akilleen kantapää?
Saab 9-5 2001 2.0T
Saab 9-5 2003 2.3T
Saab 9-5 2004 Aero
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Liejua öljytikussa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Tämähän on hyvin yleinen ilmiö huohotinvaivaisissa t7-koneissa. Kokeileppa hakusanaa smetana :twisted:

Eski
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: Liejua öljytikussa

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

Jos männänrenkaat on kulunut ja huohotus myös väsynyt pääse riitävästi höyryä öljyn sekään. Ja jos paljon lyhyitä ajoa sitteen öljy ei kuumene 100 C asti. Tarttes todella kova ajoa , että sais talvella öljyn lämpötilan yli 100 C. Eli huohotusjärjestelmä pitäis toimia 100% teholla.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Liejua öljytikussa

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

En halua pelotella, mutta voi olla myös kannentiiviste. Minulla se petti, ja teki öljyyn sellaisen kahvikerman värisen mömmön ihan sinne öljypinnalle. Smetana yleensä kondensoituu öljytikkuputken seinämiin. Biltemasta se väriä vaihtava mömmö kehiin, ja mittailemaan paisarista onko pakokaasuja. Jos ei vaihdu väri, vaihda kuntoon ainakin se letku mikä menee kannesta sinne kaasuläppikseen ja sen takaiskuventtiilin. Jos ei orkkista löydä osta diesel aluversion vaikka motonetistä, mulla jo 5 vuotta toiminut ongelmitta. Vaihda toki öljyt ja kovaa ajoa. Jos kesällä tulee mieleen hifistellä, joko vaihda koko huohotusjärjestelmän tai pese se loukku vaikka E85:lla. Käytin oman aikoinaan irti, eikä siinä mitään järkeä ollut.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
jani75
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: To Helmi 15, 2024 15:16

Re: Liejua öljytikussa

Viesti Kirjoittaja jani75 »

vaihda uusi huohotin päivitys itelläki eka 9-3 sessa mut uudet öljyt ja huohotin letkut ja päivitys niin ei enää ongelmaa
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Liejua öljytikussa

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Käväsen jossain kohtaa ens viikolla ostaas kannentiivisteen testaussarjaa jollei löydy muuta loogista selitystä mut mitä oon lueskellu ni kannentiivisteethän ei oo Saabille se akilleen kantapää?
Ei tiiviste mutta löystyy pultit joskus ja silloin voi kiriä: https://www.genuinesaab.com/psi/files/headretorque.htm (toki jos pitkään löysällä niin sitten voi olla mennyttä)
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Vastaa Viestiin