2.0t biopower sammuilu

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jakaraik
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

2.0t biopower sammuilu

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

Alkanut Saab sammuilemaan kun moottori lähes käyntilämpöinen. Lähtee aina käyntiin hienosti, mutta n. 2-3km ajon jäljiltä saattaa yhtäkkiä sammua. Yleensä silloin kun hiljentää risteykseen. Käynnistyy yleensä kyllä heti uudestaan eikä jätä vikakoodeja.
Kerran sammui vauhdista ja käynnistyi heti uudestaan tienposkesta kun sai vaihteen N:lle mutta kävi vain 3 pytyllä kunnes uudelleen käynnisti jonka jälkeen kaikki taas ok.
Toistaiseksi vaihdettu KAA, syttykasetti +tulpat, tarkistettu mahdolliset ilmavuodot. IMM muutaman vuoden vanha merkkiosa. Lambda vaihdettu n. vuosi takaperin.
Auto toimii lämpöisenä täydellisesti, kulkee ja kuluttaa normaalisti. Ajo ongelmien aikana ollut vain bensalla, ei viinaa. Täyttöaste tankissa tyypillisesti 1/4 - 3/4 täynnä.
On ajettu myös pitkiä matkoja eikä ole ollut ongelmia. Lähinnä siis kylmästä lähtien ennen kuin moottori normilämmössä tämä ongelma aktiivinen.

Autossa aeron ahdin ja softa sen mukainen biopowerina. SID:n kautta ei omiin silmiin mitään erikoista havaittavissa. Ajettu n. 240tkm vm. -06.
Bensapumpun vaihtoa harkitaan mutta kiitos biopowerin niin ei viitsisi huvin vuoksi vaihdella jos jotain muuta vielä mitä tarkistaa?
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 30e Charged edition -24 käyttis
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 2.0t biopower sammuilu

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

aivan samanlaisia oireita oli omas femmassa ostohetken jälkeen..

tankin loiskelevyt irti
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
jakaraik
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: 2.0t biopower sammuilu

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

Kevään tullen ongelma poistui. Nyt viimeiset pari viikkoa kulkenut Saabilla n. 150km päivässä etanolia tankissa ja sammuilu ongelma ilmaantui takaisin. Ensimmäisen kerran ikinä ongelman tapahtuessa heitti vikakoodin päälle ja siellä p0327. Uusi kasetti ja tulpat kehiin ja toistaiseksi ongelma kurissa.
Vuosi takaperin vaihdettu kasetti lienee ollut jotain muuta kuin myyjä kertoi, tuskin OEM osa hajoaa 30tkm jälkeen.. Ostin siis käytetyn orginaalin viime syksynä ja kaupan päälle sain loppu auton.
No nyt toimii taas kohti seuraavaa huoltoa eli jakopääremonttia elokuussa.
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 30e Charged edition -24 käyttis
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: 2.0t biopower sammuilu

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

nalleolut kirjoitti:
Su Maalis 24, 2024 10:40
aivan samanlaisia oireita oli omas femmassa ostohetken jälkeen..

tankin loiskelevyt irti
Miten loiskelevy vaikuttaa käyntiin?
Ite otin irtonaiset loiskelevyt pois vuosia sitten eikä auto ole sammunut ja bensaa tankissa ollut 2l-täynnä, on saanut kenkää ja käytössä st3.
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 568
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: 2.0t biopower sammuilu

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

jakaraik kirjoitti:
Ti Heinä 09, 2024 11:44
Kevään tullen ongelma poistui. Nyt viimeiset pari viikkoa kulkenut Saabilla n. 150km päivässä etanolia tankissa ja sammuilu ongelma ilmaantui takaisin. Ensimmäisen kerran ikinä ongelman tapahtuessa heitti vikakoodin päälle ja siellä p0327. Uusi kasetti ja tulpat kehiin ja toistaiseksi ongelma kurissa.
Vuosi takaperin vaihdettu kasetti lienee ollut jotain muuta kuin myyjä kertoi, tuskin OEM osa hajoaa 30tkm jälkeen.. Ostin siis käytetyn orginaalin viime syksynä ja kaupan päälle sain loppu auton.
No nyt toimii taas kohti seuraavaa huoltoa eli jakopääremonttia elokuussa.
Tekeekös Femmassa samaa kuin Tonnarissa - eli jos by-pass venttiili ei toimi, niin kaasua nostaessa ahdin sakkaa ja kone sammuu? Ja sen by-pässin voi sitten testata: jos siitä imupuolen (pikku) reijästä imee alipainetta niin se alipaine ei pidä/muodostu.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
jakaraik
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: 2.0t biopower sammuilu

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

Varmaan saattaa saman asian aiheuttaa tonnarissa ja 95:ssa. Kuulostaa kyllä hurjalta että sakkaa niin rajusti että auto sammuu. Alipainevuoto tuon äkkiä voikin tehdä.
Tuossa omassa pässi kuitenkin ehjä.
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 30e Charged edition -24 käyttis
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: 2.0t biopower sammuilu

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Mikä biopowerissa ongelmallista pumpun suhteen?
Bilteman peruspumppu tai "tehopumppu" ja siihen etanolin dippauksen kestävää letkua.
Kestää ajaa ihan yhtä paljon kun walbrot, yks peruspumppu kestänyt jo 150tkm.
Putsaat roskat tankista ja katsot ettei letku jää lysmälle, täältä löytyy hyvät ohjeet operaatioon.
jakaraik
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: 2.0t biopower sammuilu

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

Aeroon (ei biopower) pari vuotta takaperin pumpun vaihdoin ja sinällään hyvä suoraviivainen operaatio.
Ei kai pumpun suhteen muuta ihmeellistä biopowerissa kuin tarve irroittaa tankki että saa koko konstruktion vaihdettua.
Mitään ranetuksia en ala askartelemaan.

Tankin nyt nosturilla äkkiä irti ottaa tarpeen vaatiessa ja pumpun saatan varmuudella vaihtaa kun jakopää oli tarkoitus loppukesästä joka tapauksessa rempata. Tuota varten oli ajatus tekniikka etukelkkoineen irroitella niin samallapa tuon tankin irroittelee.

Mutta varsinainen sammuilu tuntui tuolla kasetilla korjaantuneen.
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 30e Charged edition -24 käyttis
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: 2.0t biopower sammuilu

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Eikö voi tehdä huoltoluukkua pumpun vaihtoa varten?
jakaraik
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: 2.0t biopower sammuilu

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

Sama vaiva ottaa tankki irti kuin alkaa harrastamaan leikkaa liimaa askartelua.
Eli ei huoltoluukulle ja putkivirityksille.
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 30e Charged edition -24 käyttis
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 2.0t biopower sammuilu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

SuoTimo kirjoitti:
Ke Heinä 10, 2024 23:01

Tekeekös Femmassa samaa kuin Tonnarissa - eli jos by-pass venttiili ei toimi, niin kaasua nostaessa ahdin sakkaa ja kone sammuu? Ja sen by-pässin voi sitten testata: jos siitä imupuolen (pikku) reijästä imee alipainetta niin se alipaine ei pidä/muodostu.
Tekee miun mielestä. Erityisen kiusallinen automaatin kera.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin