Saabin melu

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Yxvaan
Matalapaineturbo
Viestit: 180
Liittynyt: La Helmi 07, 2015 09:06

Saabin melu

Viesti Kirjoittaja Yxvaan »

Autoni on Saab 9-5 2005 vector 2.3
Ongelma on melu ohjaamossa. Edellinen autoni oli mersun e200 ja vaihdoin takaisin Saabiin jonka muistin olevan mukava auto.
No nohan siinä mukavat penkit ja ohjauskin on ok vaikka turhan leveat töppöset pyrkii veteleen tien urissa.
Suurin yllätys oli meluisa ohjaamo. Kyse ei ole mistään talvirenkaiden tuomasta melusta vaan sellainen yleinen melu joka mersun jälkeen häiritsee.
Normaali satasen nopeus aiheuttaa sisälle n.100 desibelin melun. Ei siinä viitsi edes radiota isommalle laittamisella kompensoida sitä.
Antakaahan vinkkejä mitkä renkaat olis hiljaiset ja millä rupeaisi vuoramaan autoa sisältä. Apurungon kumet ei vielä loppu mutta ehkä osa syyllinen kuitenkin. Vaihteiston vääntötuentakaan ei pitäisi olla syyllinen.
Ymmärrän että etuveto vaatii moottorin tukevan tuennan mutta jotenkin muuten mukavan auton kruisailu mukavuutta häiritsee turhan äänekäs kumiseva ääni. Ratissakin tuntuu moottorin tyhjäkäynti valoissa. En tarvise sitä tietoa. Senhän nakee kiekkamittarista.
Antakaa vinkkejä joiden avulla säästyisin mersuun paluulta.+
-Arska-
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2038
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Saabin melu

Viesti Kirjoittaja Julle »

Palaa mersuun.
9-5 Aero - 00
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Saabin melu

Viesti Kirjoittaja mikan »

Mulla oli automaattilootan tuessa uretaanipusla ja se toi tärinää rattiin tyhjäkäynnillä. Hyviä kokemuksia sekä 9-5 että 9-3 alla on ollut goodyear efficientgrip performance 2 renkaista. Niissä on olka hieman pyöreä, joten ei ole kovin uraherkät. Mielestäni kohtuullisen hiljaiset renkaat.

Omat kokemukset 9-5:ista eivät kyllä tue tuota sun kirjoittamaan 100 dB 100 km/h vauhdissa. Yhden femman olen purkanut ihan atomeiksi ja mielestäni siinä on aika hyvät äänieristeet. Ovien tiivistyskin on eri tasoa kuin monessa muussa autossa. Onko sulla muuten farkku vai sedan?

Btw, mun e250 mesessä on Nokian Hakka suvigummit ja ne ei ole hiljaiset.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
MattiR
"Turbo"
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Saabin melu

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Minun mielestäni juurikin sisämelu on juurikin 9-5 Saabin ehdottomasti huonoin ominaisuus vaikkapa Mersuun ja Bemariin verrattuna. Varsinkin karkealla asfaltilla melu on häiritsevää. Toki rengastus (rengaskoko ja -merkki) vaikuttaa jonkin verran. Itselläni on hyviä kokemuksia Michelinin Primacy 4 -renkaasta. Ajomukava ja suht. hiljainen vielä 18-tuumaisenakin. Good Year lienee myös hiljainen.

Minulla on menossa yhden auton jälleenrakennus ja auto purettiin muttereiksi. Ovet, lattia ja pyöränholvit vaimennetaan nyt samalla, saapa nähdä hiljeneekö. Esimerkiksi ovissa on vakiona ihan olematon äänieristys, autoa kun on kuunnellut niin merkittävä määrä kohinaa tulee nimenomaan etuovista. Ovet on aika helppo vaimentaa. Jos oikeasti hiljaisen haluaisi niin auto pitäisi purkaa sisältä kokonaan ja sitten vaimentaa huolellisesti myös tulipelti ja etupyöräholvit. Muutoin OG-ysivitosen vaimennus on helppoa, lattiakin on suhteellisen tasainen ja helposti tehty.
Matti
Vastaa Viestiin