Minkäslaiset iskarit 2005 Aero Farmariin?
Minkäslaiset iskarit 2005 Aero Farmariin?
Alkaa olla aika löysä tuo Aeron alusta ja leimallakin oikeanpuolen iskarit olivat todella heikot, joten mitkä iskarit olisi hyvät jos haluaa tuon alustan jäykkyyden takaisin? Itse katselin tuota Bilstein B6 settiä mutta tuntuupa olevan aika haastava löytää mistään EU:n alueelta. Jokaisen nurkan iskarit uusiksi jousien kera jotka löytyvät jo varastosta.
Tästä aiheesta on jo puhuttu foorumeilla kauan aikaa sitten, joten olisi hyvä saada vähän tuoreempia näkökulmia.
Kiitos.
Tästä aiheesta on jo puhuttu foorumeilla kauan aikaa sitten, joten olisi hyvä saada vähän tuoreempia näkökulmia.
Kiitos.
Re: Minkäslaiset iskarit 2005 Aero Farmariin?
Onko ne jouset vakio aeron jouset ? Farkun perä todella helposti alkaa roikkua uudehkoillakin vakiojousilla vähästäkin kuormasta eikä siinä iskarit asiaa pelasta
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Minkäslaiset iskarit 2005 Aero Farmariin?
H&R Sport jouset löytyy ja on nuo takajousetkin jo löysät kun konttiin laittaa 4 ratasta niin huomattava ero kaaren ja renkaan välissä.
Re: Minkäslaiset iskarit 2005 Aero Farmariin?
Eikös noita löydy esim maptunpartsilta?https://www.maptunparts.fi/alusta/sport ... ennin.html
9-5 Aero - 00
Re: Minkäslaiset iskarit 2005 Aero Farmariin?
Mulla on aikanaan kirjattu omiin muistikirjoihin tieto, että alkuperäistä farkun sport-alustaa vastaavat Sachsin iskarit taka 312 708 ja etu 313 316.
Re: Minkäslaiset iskarit 2005 Aero Farmariin?
Aeroa on myös Nivomat-iskareilla, niiden parina olleet jouset ovat omansa, eli jos siellä on tasonsäätöalusta, niin jouset myös vaihtoon.
Itse laittaisin Sachsin sport-iskarit ja Aeron jousia vastaavat jouset. Madallusjousilla perä jää kuitenkin turhan alas.
Jos oikein haluaa tukevan alustan takapäähän, niin Saab webshopissa on kyttäiskarit poistomyynnissä:
https://webshop-fi.saabparts.com/produc ... s/12846007
Itse laittaisin Sachsin sport-iskarit ja Aeron jousia vastaavat jouset. Madallusjousilla perä jää kuitenkin turhan alas.
Jos oikein haluaa tukevan alustan takapäähän, niin Saab webshopissa on kyttäiskarit poistomyynnissä:
https://webshop-fi.saabparts.com/produc ... s/12846007
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Minkäslaiset iskarit 2005 Aero Farmariin?
Itellä on -06 sedan Aeron alustassa vakiojousien kanssa Konin FSD:t, aivan loistava kombo ajomukavuuden ja sporttisuuden suhteen.
Ovat tavallaan aktiiviset iskarit, säätyvät vaimennustarpeen mukaan eri lailla. Ovat pehmeät pienissä kuopissa ja nopeissa tärinöissä, jäykistyvät, kun kori pyrkii heilahtamaan/kallistumaan reilummin.
Noissa on myös mahdollisuus kiinnittää jousilautanen kahteen eri korkeuteen, voisi olla hyvä ominaisuus kompensoida farkun hieman raskaampaa perää.
Myydään nykyään nimellä Koni Special Active, ja mitä olen asiasta lukenut, niin laatu ei ole heikentynyt nimen muuttuessa. Ostan nuo, kun sigun femmat tarttee uusia iskareita.
Ai niin, yli 130tkm on FSD:t alla olleet, ovat edelleen iskussa. Täällä oli joskus juttua, että eivät tahdo kestää, mutta minusta tuollaiset kilometrit ovat jo tarpeeksi iskareille
https://modificars.fi/ nuo aikoinaan minulle myi hyvään hintaan ulkomaan nettikauppoihin verrattuna, nykyisestä hintatasosta ei ole tietoa.
Ovat tavallaan aktiiviset iskarit, säätyvät vaimennustarpeen mukaan eri lailla. Ovat pehmeät pienissä kuopissa ja nopeissa tärinöissä, jäykistyvät, kun kori pyrkii heilahtamaan/kallistumaan reilummin.
Noissa on myös mahdollisuus kiinnittää jousilautanen kahteen eri korkeuteen, voisi olla hyvä ominaisuus kompensoida farkun hieman raskaampaa perää.
Myydään nykyään nimellä Koni Special Active, ja mitä olen asiasta lukenut, niin laatu ei ole heikentynyt nimen muuttuessa. Ostan nuo, kun sigun femmat tarttee uusia iskareita.
Ai niin, yli 130tkm on FSD:t alla olleet, ovat edelleen iskussa. Täällä oli joskus juttua, että eivät tahdo kestää, mutta minusta tuollaiset kilometrit ovat jo tarpeeksi iskareille

https://modificars.fi/ nuo aikoinaan minulle myi hyvään hintaan ulkomaan nettikauppoihin verrattuna, nykyisestä hintatasosta ei ole tietoa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Minkäslaiset iskarit 2005 Aero Farmariin?
Täällä on 9-5 my00 aero farkun perässä kokeiltu monenlaista settiä viimeisen 250tkm aikana.
1) Kilen sporttialustan jouset ja Sachs sporttialustan iskarit.
Perä roikkui tosi matalalla ja iskarit oli tosi pehmeät. Kuormatessa meni takapyörät camberille /--\
Askartelin jousen väliin alumiinista korokepalat, niin näillä pärjäsi jotenkin.
2) Farkun kuormajouset 1 kierros lyhennettynä ja Monroe Reflex sporttialustan iskarit.
Lyhynnetty kuormajousi on aika pintakova ja nypyttää ärsyttävästi jos ei ole takapenkillä tai kontissa painoa. Kuormalla ja kärry koukussa tää oli hyvä.
3) Sedan kuormajouset ja Bilstein B4 iskarit.
Nyt on hyvä ajella sekä tyhjänä, että kuormalla. Iskarit on tarkoitettu vakioalustalle, mutta vaimentaa napakasti.
Tässä toki vakioalusta edessä, lasikeula-aeron vähän löysemmät vakaajat ja gislaved 225/45-17 renkaat niin ei ole millään tavalla sporttinen vaan sellainen mukavan leppoisa köröttelyauto.
1) Kilen sporttialustan jouset ja Sachs sporttialustan iskarit.
Perä roikkui tosi matalalla ja iskarit oli tosi pehmeät. Kuormatessa meni takapyörät camberille /--\
Askartelin jousen väliin alumiinista korokepalat, niin näillä pärjäsi jotenkin.
2) Farkun kuormajouset 1 kierros lyhennettynä ja Monroe Reflex sporttialustan iskarit.
Lyhynnetty kuormajousi on aika pintakova ja nypyttää ärsyttävästi jos ei ole takapenkillä tai kontissa painoa. Kuormalla ja kärry koukussa tää oli hyvä.
3) Sedan kuormajouset ja Bilstein B4 iskarit.
Nyt on hyvä ajella sekä tyhjänä, että kuormalla. Iskarit on tarkoitettu vakioalustalle, mutta vaimentaa napakasti.
Tässä toki vakioalusta edessä, lasikeula-aeron vähän löysemmät vakaajat ja gislaved 225/45-17 renkaat niin ei ole millään tavalla sporttinen vaan sellainen mukavan leppoisa köröttelyauto.
9-3sc 2.0t biopower -08
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
900s 2.0t -90
ex 9-3 Aero -01
Re: Minkäslaiset iskarit 2005 Aero Farmariin?
Mielestäni pelkästään nuo Reflexit itsessään ovat pintakovat, en tykännyt -98 sedanfemman vakiojousien kaverina. Keulalla toimivat perää paremmin.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Minkäslaiset iskarit 2005 Aero Farmariin?
Bilstainin B6 toimii todella hyvin aeron vakiojousien kanssa.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: Minkäslaiset iskarit 2005 Aero Farmariin?
Entäs alkuperäinen iskari. Ainakin perusmallissa ne toimivat l/kestävät hyvin ja olivat edulliset ainakin aiemmin.
Re: Minkäslaiset iskarit 2005 Aero Farmariin?
Eibachin jouset ja Monroen oespectrumit aeron/sportalustan numeroilla hyvä budjettiratkaisu.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Minkäslaiset iskarit 2005 Aero Farmariin?
https://webshop-fi.saabparts.com/catego ... eering&p=1
Ompa hinnat noussut siitä vanhasta kampanjasta ja tarjota heikkoa. Ellei sitten tilaamalla saa muuta.
Täällä on isompi valikoima ja hinnat toiset. Sport alusta valittuna
https://portal.hedinparts.com/category- ... =8&l2=2_63
Ompa hinnat noussut siitä vanhasta kampanjasta ja tarjota heikkoa. Ellei sitten tilaamalla saa muuta.
Täällä on isompi valikoima ja hinnat toiset. Sport alusta valittuna
https://portal.hedinparts.com/category- ... =8&l2=2_63
Re: Minkäslaiset iskarit 2005 Aero Farmariin?
310tkm oli ajettu -09 femma farkulla (Sport alusta) kun vaihdoin kaikki iskarit ja jouset. Alkuperäiset Sachsit oli siinä vaiheessa ihan lopussa ja huomas kyllä ajossa kun piti monttuja ja töyssyjä varoa, sekä kallisteli mutkissa. Silti kastastuksessa menee läpi ~70% arvoilla, ihan pelle koko mittaus. Jos 250-300tkm kestää alusta niin ei ne huonot osat varmasti ole...
Alkuperäistä sport alustaa vastaavat Sachsin pumput ja Lesjörfossin jouset laitoin tilalle. On hyvä ajaa nyt, muuttui aika lailla! Tilasin Autodocilta ja hinnat oli edulliset, nyt katsoin Aeromotorssilta niin siellä samat on vielä halvemmat. Kakkosauto sedaniin vois tilata sieltä, siinä taitaa olla 350tkm mittarissa ja kaiketi alkuperäinen alusta myös, ei tosin niin loppu kuin farkussa oli.
Alkuperäistä sport alustaa vastaavat Sachsin pumput ja Lesjörfossin jouset laitoin tilalle. On hyvä ajaa nyt, muuttui aika lailla! Tilasin Autodocilta ja hinnat oli edulliset, nyt katsoin Aeromotorssilta niin siellä samat on vielä halvemmat. Kakkosauto sedaniin vois tilata sieltä, siinä taitaa olla 350tkm mittarissa ja kaiketi alkuperäinen alusta myös, ei tosin niin loppu kuin farkussa oli.
Re: Minkäslaiset iskarit 2005 Aero Farmariin?
Ite vaihdoin -00 Aero farkkuun takaiskarit ensin ihan rekkarin mukaan Motonetistä (vanhoiskin oli viä tarrat kun laitoin uudet alle), mut tilanne ei parantunu, aina töyssyis mentii pohjan kautta ja pohjaanlyöntikumitkin oli jo aika tohjona, en tyhmänä tajunnu, et Aeros on tiukempi jousitus. Sitten vähä ajan kärsittyäni perän heilumista menin uudelleen Motonettiin ja pyysin jotku sportti iskarit, en muista mitä merkkiä olivat, mutta paikalleen sopi, 15 mmn korokerenkaat sorvasin jousituen päälle ettei perä laskisi. Nyt on todella vakaa ajella, töyssyn jälkeen ei tule jälkiheiluntaa ja pistin myös uudet pohjaanlyöntikumit. Joskus Motonettikin onnistuu 
