Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004
Kannentiiviste / kansiremontti - Saab 9-5 Aero M2004
Terve taas!
Ei alkanut taival uuden tulokkaan kanssa kovin ruusuisasti, vetää tässä oikein sanattomaksi.
Ajelin autolla tässä suloisessa Suomen suvessa ja huomasin check engine/tarkasta moottori vikavalon / symbolin syttyvän.
No tässä vaiheessa en vielä osannut epäillä mitään vakavaa vikaa, kun auto muuten toimi normaalisti.
Seuraavaksi huomasin auton moottorin kuumenevan matka-ajossa epätavallisen paljon. Lämpömittari nousi sinne valkean asteikon yläpäähän, muta ei missään tapauksessa punaiselle. Ajattelin sen johtuvan helteestä ja olevan tämän auton ominaisuus.
Kuitenkin matka jatkuessa ja lämpömittarin noustessa tein pysähdyksen ja kuulin jäähdyttimen puhaltimen käyvän, lopulta päätin sammuttaa moottorin. Tällöinkin lämpömittarin viisari pysyi kokoajan valkoisella alueella, eikä siis mennyt punaiselle.
Soitin sitten vakuutusyhtiön hätäpalveluun saadakseni apua, no sitä sainkin monien mutkien kautta. Odotellessani avun saapumista testailin auton jäähtymistä ja toimintaa starttaamalla sitä muutaman kerran. No auto käynnistyi suht normaalisti ekoilla kerroilla, mutta yhdellä viimeisemmällä kerralla tuntui että startti ei olisi jaksanut pyörittää. Että siellä olisi siis ylimääräistä vastusta.
Avun saavuttua lisäsimmen jäähdytinnestesäiliöön vettä, ja säiliö tuntui olleen täysin tyhjä. Tämn jälkeen koetimme autoa käymään ja se käynnistyi melko tavalliseen tapaan. Mutta lämmettyään uudelleen alkoi pakoputkesta savuttamaan valkoista savua. Savutus oli tasaista ja auto kyllä kävi joka sylinterillä ja vastasi kaasuun.
Epäilimme kuitenkin kannentiivistevikaa taika kansivikaa, ja auto hinattiin korjaamolle tutkittavaksi.
Mutta siis mitähän sieltä on ny hajonnu? Ja kuinka pahasti?
Paljonko mahtaa kannentiivisteen vaihto kustantaa taikka koko kansiremontti?
Ja sitäkin täytyy kysellä, että mistäs niitä tekijöitä löytäs?
Harmittaa kovasti, sillä auto oli juuri tuore hankinta.
Ja luulen että jäähdytinnestettä ei alunperinkään ollut tarpeeksi. Ihmetyttää eikö 9-5 ole mitään varoitinta siitä että jäähdytinnestettä ei ole tarpeeksi, kun ysitonnisestakin sellainen löytyy.
Sitten ohjeita kunnon kansiremonttiin, vielä kun on viritetystä autosta kyse. Kansi täytyy varmaan tasohioa, eli plaanata.
Tuntuu ettei se pahasti ole hajalla, ja kun lämpömittarikaan ei missään vaiheessa mennyt punaiselle.
Ei alkanut taival uuden tulokkaan kanssa kovin ruusuisasti, vetää tässä oikein sanattomaksi.
Ajelin autolla tässä suloisessa Suomen suvessa ja huomasin check engine/tarkasta moottori vikavalon / symbolin syttyvän.
No tässä vaiheessa en vielä osannut epäillä mitään vakavaa vikaa, kun auto muuten toimi normaalisti.
Seuraavaksi huomasin auton moottorin kuumenevan matka-ajossa epätavallisen paljon. Lämpömittari nousi sinne valkean asteikon yläpäähän, muta ei missään tapauksessa punaiselle. Ajattelin sen johtuvan helteestä ja olevan tämän auton ominaisuus.
Kuitenkin matka jatkuessa ja lämpömittarin noustessa tein pysähdyksen ja kuulin jäähdyttimen puhaltimen käyvän, lopulta päätin sammuttaa moottorin. Tällöinkin lämpömittarin viisari pysyi kokoajan valkoisella alueella, eikä siis mennyt punaiselle.
Soitin sitten vakuutusyhtiön hätäpalveluun saadakseni apua, no sitä sainkin monien mutkien kautta. Odotellessani avun saapumista testailin auton jäähtymistä ja toimintaa starttaamalla sitä muutaman kerran. No auto käynnistyi suht normaalisti ekoilla kerroilla, mutta yhdellä viimeisemmällä kerralla tuntui että startti ei olisi jaksanut pyörittää. Että siellä olisi siis ylimääräistä vastusta.
Avun saavuttua lisäsimmen jäähdytinnestesäiliöön vettä, ja säiliö tuntui olleen täysin tyhjä. Tämn jälkeen koetimme autoa käymään ja se käynnistyi melko tavalliseen tapaan. Mutta lämmettyään uudelleen alkoi pakoputkesta savuttamaan valkoista savua. Savutus oli tasaista ja auto kyllä kävi joka sylinterillä ja vastasi kaasuun.
Epäilimme kuitenkin kannentiivistevikaa taika kansivikaa, ja auto hinattiin korjaamolle tutkittavaksi.
Mutta siis mitähän sieltä on ny hajonnu? Ja kuinka pahasti?
Paljonko mahtaa kannentiivisteen vaihto kustantaa taikka koko kansiremontti?
Ja sitäkin täytyy kysellä, että mistäs niitä tekijöitä löytäs?
Harmittaa kovasti, sillä auto oli juuri tuore hankinta.
Ja luulen että jäähdytinnestettä ei alunperinkään ollut tarpeeksi. Ihmetyttää eikö 9-5 ole mitään varoitinta siitä että jäähdytinnestettä ei ole tarpeeksi, kun ysitonnisestakin sellainen löytyy.
Sitten ohjeita kunnon kansiremonttiin, vielä kun on viritetystä autosta kyse. Kansi täytyy varmaan tasohioa, eli plaanata.
Tuntuu ettei se pahasti ole hajalla, ja kun lämpömittarikaan ei missään vaiheessa mennyt punaiselle.
Viimeksi muokannut kimmoisa, La Kesä 29, 2024 20:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB
- tonnaritomppa
- "Aero"
- Viestit: 418
- Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26
Re: Kannen tiiviste / kansiremontti - Aero M2004
Joo pahvi kaput. Tekee omassa tallissa yhden työpäivän aikana. Ei tarvi kummosia työkaluja. Ohjeita netti täynnä, mutta pakosarja kiinni kannessa, ja halutessas myös imusarja, niin tulee helpoiten. Plaanaus suositeltavaa. Osat maksaa n. 100€
OG 9-3 Aero 476hv/588nm
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kannen tiiviste / kansiremontti - Aero M2004
säästää tosiaan paljon jos itse pystyy purkaamaan koko kannen tyhjäksi eli koneistamolle ei jää ku koeponnistus ja plaanaus.
jos koko homman ulkoistaa eli homma lähtee kannen pesusta jne purku , koneistus ja kasaus .. ni minä kysyin asiaa juurikin kansipahvin palamisen takia ni 850e oli tarjous.
ja koska omalla kohdalla autolla kilometrejä 390tkm myös jakopää ja alakerran laakerit olisi mennyt vaihtoon ni onneksi satuin löytämään tonnilla täysrempatun moottorin ilman apulaitteita.
jos koko homman ulkoistaa eli homma lähtee kannen pesusta jne purku , koneistus ja kasaus .. ni minä kysyin asiaa juurikin kansipahvin palamisen takia ni 850e oli tarjous.
ja koska omalla kohdalla autolla kilometrejä 390tkm myös jakopää ja alakerran laakerit olisi mennyt vaihtoon ni onneksi satuin löytämään tonnilla täysrempatun moottorin ilman apulaitteita.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Kannen tiiviste / kansiremontti - Aero M2004
Edelleenkin kantta suoristetaan VAIN jos se on ohjearvojen mukaisesti mitattuna kiero/kayrä yms. Ei mitää oletusta että se AINA hiotaan/jyrsitään. Materiaalin poisto kannesta ei ole suositeltavaa ellei siihen ole syytä.
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: Kannen tiiviste / kansiremontti - Aero M2004
Kyllähän ehjä 9-5 soittaa SID:in kaiuttimesta pling-plong-äänen ja näyttää näytössä jonkin jäähdytysnesteen tasoon liittyvän varoitustekstin, jos paisuntasäiliössä koho menee pohjaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Kannen tiiviste / kansiremontti - Aero M2004
Ostin aikoinaan mustalaisilta femman jossa oli kansivika josta eivät mitään maininneet.
Termarin olivat ottaneet pois kokonaan hämätäkseen.
Maksoin 300e, otin alakerran ja loppu meni romiskalle.
Oli tietoinen osto ja tiesin kokemuksesta mustalaisten kusettavan "tietämätöntä".
Onko myyjä tiennyt kansiviasta jos ei tasoanturi reagoinut.
Ja nestettä ei laiteta korkkiin asti, vain kylmänä saumaan.
Turbon puolelta osaa myös vuotaa...
Termarin olivat ottaneet pois kokonaan hämätäkseen.
Maksoin 300e, otin alakerran ja loppu meni romiskalle.
Oli tietoinen osto ja tiesin kokemuksesta mustalaisten kusettavan "tietämätöntä".
Onko myyjä tiennyt kansiviasta jos ei tasoanturi reagoinut.
Ja nestettä ei laiteta korkkiin asti, vain kylmänä saumaan.
Turbon puolelta osaa myös vuotaa...
Re: Kannen tiiviste / kansiremontti - Aero M2004
Taitaa tulla hyvä marjavuosi. Kun näin hyvät kelit.
9-5 Aero - 00
Re: Kannen tiiviste / kansiremontti - Aero M2004
Tarvitseekohan noita kannenpultteja uusia kun kannen avaa? Vai voiko käyttää vanhoja?
Pakosarjan pultit saattavat kyllä olla ruosteessa, vaan eikö niitä saa uusia pulttisettejäkin?
Termostaatin uusimisesta en nyt tiedä, mutta tällä tavalla tehtynä remonttiin saa uppoamaan omaisuuden.
Ja jos siinä ruvetaan vielä venttiileitä hiomaan ja ventiilinvarrenkumejakin vaihtamaan samalla.
Pakosarjan pultit saattavat kyllä olla ruosteessa, vaan eikö niitä saa uusia pulttisettejäkin?
Termostaatin uusimisesta en nyt tiedä, mutta tällä tavalla tehtynä remonttiin saa uppoamaan omaisuuden.
Ja jos siinä ruvetaan vielä venttiileitä hiomaan ja ventiilinvarrenkumejakin vaihtamaan samalla.
Viimeksi muokannut kimmoisa, Pe Kesä 28, 2024 07:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB
Re: Kannen tiiviste / kansiremontti - Aero M2004
Onkos tää jotain pikkulapsen lällättelyä vai kivi sukassa?
Muuten, ku tuut ens kerralla cruisingmap kohtaamisiin niin imeminen ei tarkoita sit bensojen viemistä.
"Termostaatin uusimisesta en nyt tiedä, mutta tällä tavalla tehtynä remonttiin saa uppoamaan omaisuuden."
Jos ei nyt avautunut ja jos oikein ymmärsin, olet ostanut auton vasta?
Kerroin vain mahdollisuudesta joutua kusetetuksi autokaupoilla josta myyjä on tietoinen.
Termarin pois otto on vain yksi konsti estää paineen nousun järjestelmässä liikennekäytöstäpoistetun auton koe käynnistyksen yhteydessä mitä minulle yrittivät.
Tasoanturi ei autossasi toiminut kun ei hälytyänyt neste vajauksest?
Anturi "ohitettu" jottei nesteen häviämistä huomaa heti ja myyjälle turha reklamoida asiasta tai vain viallinen.
Vaikkakin ostaisit auton foorumilaiselta ei tarkoita automaattisesti uniikkia yksilöä.
Pultit voi kertaalleen huoletta käyttää uudelleen, puhdista lohkosta kierteen ja poista reiistä kaikki irtomoska ja neste.
Jos voitelet pultit niin valuta ylimääräinen neste pultista pois mielummin paineilmalla.
Re: Kannen tiiviste / kansiremontti - Aero M2004
Niin vai oliko autoliikkeestä ostettu sehän ei käynyt selväksi mutta se kävi että taisi myyjä tietää. 

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kannen tiiviste / kansiremontti - Aero M2004
Oon nähny femman kanspahvin pettäneen kun tungettu paisari piripintaan nestettä.
Korkki viallinen, paljon ajettu ja kulmapultti kannesta löysällä.
Vanha vesiletku yleensä antaa periksi paineen noustessa kannen päästä lähtevästä letkusta, 90 mutkan kohdasta, menny kynsi läpi monesta femmasta.
Korkki viallinen, paljon ajettu ja kulmapultti kannesta löysällä.
Vanha vesiletku yleensä antaa periksi paineen noustessa kannen päästä lähtevästä letkusta, 90 mutkan kohdasta, menny kynsi läpi monesta femmasta.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24610
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kannen tiiviste / kansiremontti - Aero M2004
aika legendaarista läppää mut jatkakaa..
taidan kasata tuon porsineen padan ja myydä vaikka seuraavalle.. saatesanoilla uusi pahvi mutta ei puhdistettu

taidan kasata tuon porsineen padan ja myydä vaikka seuraavalle.. saatesanoilla uusi pahvi mutta ei puhdistettu


#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Kannen tiiviste / kansiremontti - Aero M2004
Ihan yksityiseltä ostin. En tiedä tiesikö myyjä, mutta vaikutti tietämättömältä.
Täytyy vielä keskustella myyjän kanssa, kun auto nyt heti hajosi.
En tiedä pitäskö sitä vielä testata, että kuin lähtee käymään ja alkaako sauhutus uudestaan kun käyttää lämpimäksi yms.
Täytyy vielä keskustella myyjän kanssa, kun auto nyt heti hajosi.
En tiedä pitäskö sitä vielä testata, että kuin lähtee käymään ja alkaako sauhutus uudestaan kun käyttää lämpimäksi yms.
SAAB
Re: Kannen tiiviste / kansiremontti - Aero M2004
Mikäs niin legendaarista?
Onko muut huomannut näiden parin kypsän kaverin ulosannin noin niin kuin pelkästään vittuilun merkeissä?
Ylilauta tuntus olevan sopiva alusta nallellekkin.
Re: Kannen tiiviste / kansiremontti - Aero M2004
Kyllä lähti käymään ja ihan heti joka sylinterillä.
Ihan vähän aikaa kun odottaa alkaa taas se valkoinen savutus. Savua/höyryä tulee runsaasti ja pakokaasu haisee kovin pahalta.
Muuten kone pitää ihan normaalia ääntä ja vastaa kaasuun.
Ihan vähän aikaa kun odottaa alkaa taas se valkoinen savutus. Savua/höyryä tulee runsaasti ja pakokaasu haisee kovin pahalta.
Muuten kone pitää ihan normaalia ääntä ja vastaa kaasuun.
SAAB