Hidas startti - Saab 9-5
Hidas startti - Saab 9-5
Terve taas!
Tässä keskustellaan Saab 9-5 startista ja siis starttimoottorista.
Ainakin omassa autossa, vm. 2004, starttaus on aika hidasta. Ja samaa olen vähän kuullut muualtakin että 9-5 staritti kuulostaa ponnettomalta.
Kuintenkin autossa on aika uusi akku ja virtaa tuntuu olevan hyvin, joten tämä startin hitaus taitaa olla ominaisuus.
Itse starttaustapahtuma ei kestä kauhean pitkään, mutta hitaasti se pyörittää.
On huomioitava että nyt on kesäkeli ja lämpöä jopa 30 astetta.
Mutta miten Saab 9-5 startti pyörittää talvella kun on pakkasta -30 astetta?
Saab 9000 startti on paljon nopeampi.
Tässä keskustellaan Saab 9-5 startista ja siis starttimoottorista.
Ainakin omassa autossa, vm. 2004, starttaus on aika hidasta. Ja samaa olen vähän kuullut muualtakin että 9-5 staritti kuulostaa ponnettomalta.
Kuintenkin autossa on aika uusi akku ja virtaa tuntuu olevan hyvin, joten tämä startin hitaus taitaa olla ominaisuus.
Itse starttaustapahtuma ei kestä kauhean pitkään, mutta hitaasti se pyörittää.
On huomioitava että nyt on kesäkeli ja lämpöä jopa 30 astetta.
Mutta miten Saab 9-5 startti pyörittää talvella kun on pakkasta -30 astetta?
Saab 9000 startti on paljon nopeampi.
SAAB
Re: Hidas startti - Saab 9-5
Ootko mitannut jo startin päästä jännitteet startattaessa? Sillä näkee ainakin onko kaapeleissa / maadoituksessa parannettavaa ja hukkuuko jännitettä matkalle jos vertaat akun napoihin startatessa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Hidas startti - Saab 9-5
Hidas startti on jonkinlainen ominaisuus näissä, kuten itsekin sanoit. Talvella pyörittää hitaasti mutta käynnistyy silti. Jos ei käynnisty, silloin on jotain vikaa. 

9-5 aero sedan man -04
r.i.p. 9-5 aero sedan man -05
ex. 9-3 aero sedan man -05 "19t-6"
r.i.p. 9-5 aero sedan man -05
ex. 9-3 aero sedan man -05 "19t-6"
Re: Hidas startti - Saab 9-5
Kukaan ei ole vielä kertonut tähän päivään mennessä, että miksi moottorin pitäisi pyöriä startatessa kuin ompelukone? Trionic ei vaadi suurta pyörimisnopeutta käynnistymiseen.
1998-2003 startti on tehokkaampi(1,4kW) ja isompi kooltaan. 2004-> startti on pienempi ja vähetehoisempi(1,1kW) koska mm. huohotinloukko muuttui ja vei startilta tilaa.
1998-2003 startti on tehokkaampi(1,4kW) ja isompi kooltaan. 2004-> startti on pienempi ja vähetehoisempi(1,1kW) koska mm. huohotinloukko muuttui ja vei startilta tilaa.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Hidas startti - Saab 9-5
Osan hondien kohdalla startti pyörii kuin singeri startin/vauhtipyörän välityksellä tehtynä.Pakari kirjoitti: ↑Su Kesä 30, 2024 07:54Kukaan ei ole vielä kertonut tähän päivään mennessä, että miksi moottorin pitäisi pyöriä startatessa kuin ompelukone? Trionic ei vaadi suurta pyörimisnopeutta käynnistymiseen.
1998-2003 startti on tehokkaampi(1,4kW) ja isompi kooltaan. 2004-> startti on pienempi ja vähetehoisempi(1,1kW) koska mm. huohotinloukko muuttui ja vei startilta tilaa.
Isoa akkua ei ole saatu mahdutettua konehuoneeseen siksi lyhyt ja nopea kierrosnopeus riittää.
Korkeapuristeisen turbokoneen startti ja kaapelit joutuisi koville jos pyörisi kuin singeri.
Lyhentäisi akun kestoikää ja vaatisi isompi ampeerisen akun
Pihtimittarilla testattavissa oleva väite varsinkin kun pistää boosterin perään.
Re: Hidas startti - Saab 9-5
Tästä on nyt pari-kolme vuotta aikaa kun vaihdoin uuden startin meidän femmaan, vm 2002. Edellinen (ilmeisesti alkuperäinen) heitti pyyhkeen kehään elvytyksestä huolimatta. Vanha startti ei koskaan pyörittänyt kovin nopeasti mutta tämä uusi on selvästi rivakampi. Tämä nyt on pelkkä tunneasia mutta esim talvella käynnistäminen käy vähemmän omaan jännähermoon kun mylly pyörii rivakammin.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Hidas startti - Saab 9-5
Kulunut starttimootori pyörittää hidasti , holkit ja hiilenpalat kulunut , akseli heiluu ja virtaa kunnolla ei kulkee. Täysremppan jäljeen pyöri kuin " ompelukone " ja mootori käynistyi heti. Eli ei ole OMINAISUUS vaan vanha ja 200+ kkm ajettu SAAB missä myös maadoitusjokto voi olla hapetunut ja tarvitsemani määrä A tä ei kulkee akusta starttimootorille.
Re: Hidas startti - Saab 9-5
Hitaus on Mitsun startin laakeriholkkien ja hiilien kulumisesta johtuva voiman väheneminen ja pitkälle edenneenä kitkaa roottorin hankaamisesta stattorin magneetteihin. Startti toimi rahisten ja heikositi vaikka vetopään laakeriholkki on kulunut läpi asti ja toinen hiilipari lakkaa antamasta kontaktia. Silloin vääntöä on vain puolet. Laakerit ´, hiilet uusimalla ja kommutatttoripinnat kiillottamalla tulee uudenveroinen. Sitkeähenkinen on Mitsu. Tonnareissa on usein Bosch, joka toimii mutta voi sitten pimentyöä kokonaan ja on vähemmän uusimiskelpoinen.
Re: Hidas startti - Saab 9-5
Niin en tiedä pitäskö sitä starttiakin katella nyt kun on tuo kannentiiviste/kansiremppa ajankohtainen.
Kuulin vaan että esim. Saab 9000 se on hankalassa paikassa, ja samassa paikassa taitaa olla 9-5 malleissakin, ovathan ne läheistä sukua toisilleen.
Että jos onnistus startin kunnostus/vaihto kepeästi tässä samalla.
Kyllä se pyörittää, mutta täytyy kuulostella vielä rohiseeko. Ja kysyä asiantuntijan mielipidettä jahka kannentiiviste vaihdetaan.
Kuulin vaan että esim. Saab 9000 se on hankalassa paikassa, ja samassa paikassa taitaa olla 9-5 malleissakin, ovathan ne läheistä sukua toisilleen.
Että jos onnistus startin kunnostus/vaihto kepeästi tässä samalla.
Kyllä se pyörittää, mutta täytyy kuulostella vielä rohiseeko. Ja kysyä asiantuntijan mielipidettä jahka kannentiiviste vaihdetaan.
SAAB
Re: Hidas startti - Saab 9-5
9-5 kaikki vuosimallit ja 9000 -94 eteenpäin startinvaihdot helppoja. Pitää vain alta päästä irrottamaan akku- ja herätekaaplit. Aiemmissa tonnareissa startti pitaa irrottaa moottorin puolelta kahdella mutterilla. Sekin onnistu päältäpäin jos irrottaa kaasiläppäsysteemin ja on tiheähampainen räikkäavain.
Kunnostusta ei ole järkevää tehdä yksittäin vaan vähintäään 2 ja mieluiten noin 5 kappaleen sarjoissa. On niin monta työvaihetta ja välinettä että asettelussa ym. menisi enemmän aikaa kuin itse työssä. Kaikki 200 tkm Mitsu startit ovat uusinnan tarpeessa mutta se hyvä puoli niissä on, etteivät äkillisesti sippaa kuten Bosch voi tehdä. Tosin joskus lakkaa Mitsukin toimimasta kun mennään kaikkien varoitusmerkkin ohi.
- jussi
Kunnostusta ei ole järkevää tehdä yksittäin vaan vähintäään 2 ja mieluiten noin 5 kappaleen sarjoissa. On niin monta työvaihetta ja välinettä että asettelussa ym. menisi enemmän aikaa kuin itse työssä. Kaikki 200 tkm Mitsu startit ovat uusinnan tarpeessa mutta se hyvä puoli niissä on, etteivät äkillisesti sippaa kuten Bosch voi tehdä. Tosin joskus lakkaa Mitsukin toimimasta kun mennään kaikkien varoitusmerkkin ohi.
- jussi
Re: Hidas startti - Saab 9-5
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=166176
Tässä ketjussa toilailtiin porukalla starttien kanssa. Boschin tietty malli voi mennä uudemman huohottimen kanssa 2004 vuosimalliin, mutta kuten Pakari totesi hitaampikin Mitsubishi startin pyöritysnopeus käynnistää moottorin.
Turbomoottoriudella ei mielestäni ole mitään tekemistä käynnistysmoottorin pyöritysnopeuden kanssa. Moottorin iskutilavuuden korotus ja korkeat puristukset esimerkiksi viritetyssä vapaastihengittävässä koneessa voisi vaikeuttaa vakiomoottoriin tarkoitetun startimoottorin työtä.
Miulla olis pari Mitsua aihioksi, jos joku tarvii kunnostukseen?
Tässä ketjussa toilailtiin porukalla starttien kanssa. Boschin tietty malli voi mennä uudemman huohottimen kanssa 2004 vuosimalliin, mutta kuten Pakari totesi hitaampikin Mitsubishi startin pyöritysnopeus käynnistää moottorin.
Turbomoottoriudella ei mielestäni ole mitään tekemistä käynnistysmoottorin pyöritysnopeuden kanssa. Moottorin iskutilavuuden korotus ja korkeat puristukset esimerkiksi viritetyssä vapaastihengittävässä koneessa voisi vaikeuttaa vakiomoottoriin tarkoitetun startimoottorin työtä.
Miulla olis pari Mitsua aihioksi, jos joku tarvii kunnostukseen?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Hidas startti - Saab 9-5
Bosch laitettiin 2006 mallin Aeroon,alakautta meni sujuvasti, kyllä heti huomas että sähäkämmin pyöräytti.
Re: Hidas startti - Saab 9-5
"Turbomoottoriudella ei mielestäni ole mitään tekemistä käynnistysmoottorin pyöritysnopeuden kanssa"
Korkeampi puristeisessa on vrt. auto missä vähemmän puristuksia.
Voit todentaa opensidistä venttiilit solmussa olevasta tai tulppa irti.
Öljypumppu kerää nopeammin paineen, sen takia konerempan jälkeen startataan ilman tulppia tai sitten nuo autot mitä itellä ollu on poikkeuksellisia.
Korkeampi puristeisessa on vrt. auto missä vähemmän puristuksia.
Voit todentaa opensidistä venttiilit solmussa olevasta tai tulppa irti.
Öljypumppu kerää nopeammin paineen, sen takia konerempan jälkeen startataan ilman tulppia tai sitten nuo autot mitä itellä ollu on poikkeuksellisia.
Re: Hidas startti - Saab 9-5
Turbomoottoreissa on harvoin vaparia korkeammat puristukset. Esimerkiksi Saabin B204I puristukset oli 10.1:1 ja turbokoneessa b204L 9.2:1 .
https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_H_engine
Nämä esimerkkini moottorit löytyvät esim. Ng900:n keulalta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_H_engine
Nämä esimerkkini moottorit löytyvät esim. Ng900:n keulalta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Hidas startti - Saab 9-5
Puristussuhteesta en tiedä kun en ole tarvinnut.
2.0 femman puristuspaineet ~14bar, 2.0 vapari accord tehdasuusi kone ~12.2bar.
2.0 femman puristuspaineet ~14bar, 2.0 vapari accord tehdasuusi kone ~12.2bar.