Hidas startti - Saab 9-5

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Hidas startti - Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Terve taas!

Tässä keskustellaan Saab 9-5 startista ja siis starttimoottorista.

Ainakin omassa autossa, vm. 2004, starttaus on aika hidasta. Ja samaa olen vähän kuullut muualtakin että 9-5 staritti kuulostaa ponnettomalta.

Kuintenkin autossa on aika uusi akku ja virtaa tuntuu olevan hyvin, joten tämä startin hitaus taitaa olla ominaisuus.

Itse starttaustapahtuma ei kestä kauhean pitkään, mutta hitaasti se pyörittää.

On huomioitava että nyt on kesäkeli ja lämpöä jopa 30 astetta.

Mutta miten Saab 9-5 startti pyörittää talvella kun on pakkasta -30 astetta?

Saab 9000 startti on paljon nopeampi.
SAAB
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5865
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Hidas startti - Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja tturku »

Ootko mitannut jo startin päästä jännitteet startattaessa? Sillä näkee ainakin onko kaapeleissa / maadoituksessa parannettavaa ja hukkuuko jännitettä matkalle jos vertaat akun napoihin startatessa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Lupe-81
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 12:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: Hidas startti - Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 »

Hidas startti on jonkinlainen ominaisuus näissä, kuten itsekin sanoit. Talvella pyörittää hitaasti mutta käynnistyy silti. Jos ei käynnisty, silloin on jotain vikaa. :D
9-5 aero sedan man -04
r.i.p. 9-5 aero sedan man -05
ex. 9-3 aero sedan man -05 "19t-6"
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Hidas startti - Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Kukaan ei ole vielä kertonut tähän päivään mennessä, että miksi moottorin pitäisi pyöriä startatessa kuin ompelukone? Trionic ei vaadi suurta pyörimisnopeutta käynnistymiseen.

1998-2003 startti on tehokkaampi(1,4kW) ja isompi kooltaan. 2004-> startti on pienempi ja vähetehoisempi(1,1kW) koska mm. huohotinloukko muuttui ja vei startilta tilaa.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Hidas startti - Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Pakari kirjoitti:
Su Kesä 30, 2024 07:54
Kukaan ei ole vielä kertonut tähän päivään mennessä, että miksi moottorin pitäisi pyöriä startatessa kuin ompelukone? Trionic ei vaadi suurta pyörimisnopeutta käynnistymiseen.

1998-2003 startti on tehokkaampi(1,4kW) ja isompi kooltaan. 2004-> startti on pienempi ja vähetehoisempi(1,1kW) koska mm. huohotinloukko muuttui ja vei startilta tilaa.
Osan hondien kohdalla startti pyörii kuin singeri startin/vauhtipyörän välityksellä tehtynä.
Isoa akkua ei ole saatu mahdutettua konehuoneeseen siksi lyhyt ja nopea kierrosnopeus riittää.
Korkeapuristeisen turbokoneen startti ja kaapelit joutuisi koville jos pyörisi kuin singeri.
Lyhentäisi akun kestoikää ja vaatisi isompi ampeerisen akun
Pihtimittarilla testattavissa oleva väite varsinkin kun pistää boosterin perään.
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1112
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Hidas startti - Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Tästä on nyt pari-kolme vuotta aikaa kun vaihdoin uuden startin meidän femmaan, vm 2002. Edellinen (ilmeisesti alkuperäinen) heitti pyyhkeen kehään elvytyksestä huolimatta. Vanha startti ei koskaan pyörittänyt kovin nopeasti mutta tämä uusi on selvästi rivakampi. Tämä nyt on pelkkä tunneasia mutta esim talvella käynnistäminen käy vähemmän omaan jännähermoon kun mylly pyörii rivakammin.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
I-Vaari
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2015 14:34

Re: Hidas startti - Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja I-Vaari »

Kulunut starttimootori pyörittää hidasti , holkit ja hiilenpalat kulunut , akseli heiluu ja virtaa kunnolla ei kulkee. Täysremppan jäljeen pyöri kuin " ompelukone " ja mootori käynistyi heti. Eli ei ole OMINAISUUS vaan vanha ja 200+ kkm ajettu SAAB missä myös maadoitusjokto voi olla hapetunut ja tarvitsemani määrä A tä ei kulkee akusta starttimootorille.
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Hidas startti - Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Hitaus on Mitsun startin laakeriholkkien ja hiilien kulumisesta johtuva voiman väheneminen ja pitkälle edenneenä kitkaa roottorin hankaamisesta stattorin magneetteihin. Startti toimi rahisten ja heikositi vaikka vetopään laakeriholkki on kulunut läpi asti ja toinen hiilipari lakkaa antamasta kontaktia. Silloin vääntöä on vain puolet. Laakerit ´, hiilet uusimalla ja kommutatttoripinnat kiillottamalla tulee uudenveroinen. Sitkeähenkinen on Mitsu. Tonnareissa on usein Bosch, joka toimii mutta voi sitten pimentyöä kokonaan ja on vähemmän uusimiskelpoinen.
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: Hidas startti - Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Niin en tiedä pitäskö sitä starttiakin katella nyt kun on tuo kannentiiviste/kansiremppa ajankohtainen.

Kuulin vaan että esim. Saab 9000 se on hankalassa paikassa, ja samassa paikassa taitaa olla 9-5 malleissakin, ovathan ne läheistä sukua toisilleen.

Että jos onnistus startin kunnostus/vaihto kepeästi tässä samalla.

Kyllä se pyörittää, mutta täytyy kuulostella vielä rohiseeko. Ja kysyä asiantuntijan mielipidettä jahka kannentiiviste vaihdetaan.
SAAB
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Hidas startti - Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

9-5 kaikki vuosimallit ja 9000 -94 eteenpäin startinvaihdot helppoja. Pitää vain alta päästä irrottamaan akku- ja herätekaaplit. Aiemmissa tonnareissa startti pitaa irrottaa moottorin puolelta kahdella mutterilla. Sekin onnistu päältäpäin jos irrottaa kaasiläppäsysteemin ja on tiheähampainen räikkäavain.

Kunnostusta ei ole järkevää tehdä yksittäin vaan vähintäään 2 ja mieluiten noin 5 kappaleen sarjoissa. On niin monta työvaihetta ja välinettä että asettelussa ym. menisi enemmän aikaa kuin itse työssä. Kaikki 200 tkm Mitsu startit ovat uusinnan tarpeessa mutta se hyvä puoli niissä on, etteivät äkillisesti sippaa kuten Bosch voi tehdä. Tosin joskus lakkaa Mitsukin toimimasta kun mennään kaikkien varoitusmerkkin ohi.

- jussi
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Hidas startti - Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=166176

Tässä ketjussa toilailtiin porukalla starttien kanssa. Boschin tietty malli voi mennä uudemman huohottimen kanssa 2004 vuosimalliin, mutta kuten Pakari totesi hitaampikin Mitsubishi startin pyöritysnopeus käynnistää moottorin.

Turbomoottoriudella ei mielestäni ole mitään tekemistä käynnistysmoottorin pyöritysnopeuden kanssa. Moottorin iskutilavuuden korotus ja korkeat puristukset esimerkiksi viritetyssä vapaastihengittävässä koneessa voisi vaikeuttaa vakiomoottoriin tarkoitetun startimoottorin työtä.

Miulla olis pari Mitsua aihioksi, jos joku tarvii kunnostukseen?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saab86/95
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 15:07

Re: Hidas startti - Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Saab86/95 »

Bosch laitettiin 2006 mallin Aeroon,alakautta meni sujuvasti, kyllä heti huomas että sähäkämmin pyöräytti.
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Hidas startti - Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

"Turbomoottoriudella ei mielestäni ole mitään tekemistä käynnistysmoottorin pyöritysnopeuden kanssa"

Korkeampi puristeisessa on vrt. auto missä vähemmän puristuksia.
Voit todentaa opensidistä venttiilit solmussa olevasta tai tulppa irti.
Öljypumppu kerää nopeammin paineen, sen takia konerempan jälkeen startataan ilman tulppia tai sitten nuo autot mitä itellä ollu on poikkeuksellisia.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Hidas startti - Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Turbomoottoreissa on harvoin vaparia korkeammat puristukset. Esimerkiksi Saabin B204I puristukset oli 10.1:1 ja turbokoneessa b204L 9.2:1 .
https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_H_engine
Nämä esimerkkini moottorit löytyvät esim. Ng900:n keulalta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Hidas startti - Saab 9-5

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Puristussuhteesta en tiedä kun en ole tarvinnut.
2.0 femman puristuspaineet ~14bar, 2.0 vapari accord tehdasuusi kone ~12.2bar.
Vastaa Viestiin