9-5 Facelift ja viiru startin mykistyminen ja korjaus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

9-5 Facelift ja viiru startin mykistyminen ja korjaus

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Uudenmallinen virtalukon pohja on suorastaan suunniteltu mykistämään startti. Saab osa 4943692. Uusien saatavuus heikkoa tai nolla.

Oire oli sellainen, että kun starttia pitää aluksi muutama kerta houkutella käynnistymään, se menee aika pian täysin mykäksi. Virtalukon pohjan eli kontaktipaketin vaihto auttoi.

Kun tämä "onni" sattui kohdelle, tein vika-analyysin. Kytkintoiminta on käänteinen eli lepotilassa kontaktipinnat painavat jousivoimalla toisiaan vasten. Virtalukon pyörijässä on liikkuvia tappeja, jotka painavat kontaktit halutussa järjestykseesä irti. Virtalukon nolla-asennossa kaikki kontaktit on painettu irti. Lisäksi avaimen työntyminen perälle painaa jännitteen apukontaktiin, joka kai menee radiolla. Liikuvassa kielessä on pallomanen kontakti ( noin 1mm korkeea) ja vastakappaleessa pieni neliö, joka on tunnistamatonta pehmäetä metallia, ei enää hopeaa eikä palladiumia.

Pallopään kuluminen johtaa siihen, ettei starttia ohjaava tappi enää päästä kontaktipintoja painumaan toisiaan vasten ja niin jää konkakti saamatta. Tappi jää "kantamaan" kontaktia niin ettei se yhdisty vastakappaleeseen. Toimiviin konteiteihin tulee pallopäätä kuluttava irrotuskipinä kun startin katkaisusta johtuva solenoidin induktanssin energia purkautuu.

Pallopään kuluminen kipinöinnissä on luonnollista, mutta uudesta metallurgiasta johtuen vastapuoelle ei näyttäisi muodostuvan tornimaistan piikkiä, joka johtaisi startin tahattomaan pyörimiseen.

Missään muusssa kontaktissa ei ollut häikkää.

Kontaktin kulumisvara on aika pieni ja ilmarako aika iso, jotta kontakti aina irtoaisi eikä hitsautuisi jumiin eikä myöskään kasvaisi kontaktiin. Kun ainetta ei kerry pallon vastapinnalle, kontaktitilaa ei edes tarvise avata sen poistamiseksi.

Korjaukseksi riittää, että starin ohjautappia lyhennetään noin 0,4 mm eli pituudeksi tulisi alkuperäisen 10,7 mm jälkeen 10.2-10.3 mm. Silloin kontkateissa on taas kulumavaraa uutta kontaktipakettia vastaavasti. Startin tappi on neljästä tapista kellon pyörimissuunnassa viimeinen. Kannttaa katsoa, ettei tappien alapäässä oleva pikkuinen kierrejousi mene hukkaan. Alatilan saa halutessaan auki poraamalla 3 muoviniittausta irti niin näkee miten se toimii. Niiti on sitten taaas sulatettava kiinni.

Käytetyn virtalukon pohjan jäljellä oleva elinikä on arvoitus. Starttikertojen määrä ratkaisee (ainoana tekijänä), se voikin vaihdella paljon yksilöstä toiseen käytön mukaan.

Kytkinpaketti vaikutta olevan brittiläisen suunnitelufilosofian mukainen tuote. "We try". Odotankin vaihdokin mykistymistä korjatun paketin kanssa.
Vastaa Viestiin