Avainta starttiin kääntäessä kaikki muuten normaalia, mutta startti ei yleensä lähde heti pyörittämään. Joskus kyllä heti, mutta yleensä jopa kymmenen tai useamman kymmenen sekunnin päästä.
Akun jännitetaso tai startille päätyvän jännitteen/virran määrä tuntuu vaikuttavan asiaan sikäli, että rinnalle kytketyn vara-akun kanssa käynnistys onnistuu suuremmalla todennäköisyydellä heti, mutta ei kuitenkaan varmuudella silloinkaan. Samoin usein startti usein käynnistyy sellaisessa tilanteessa, jossa joku virtaa kuluttava laite kytketään pois - eli esim. jos yritän käynnistää niin, ettei päällä ole mitään virtasyöppöjä (valot, AC, radio…) niin jos hetkeksi laitan valot päälle ja sitten pois, startti saattaa herätä samalla hetkellä kun valot sammutetaan.
Laturi vaikuttaa toimivan, mutta toisaalta vaikuttaa siltä, että jostain vuotaa virtaa auton seistessä, mutta ei kovin paljoa, koska se ei ihan muutamassa viikossakaan tyhjene kokonaan. Saattaa olla että ajossakin jokin vika jossain syö virtaa, jonka takia startille ei jotenkin tule sitä tarpeeksi tms. Valitettavasti tästä auton sähköjärjestelmästä en kovin paljoa ymmärrä itse

Startin herätteeseen korjaamossa kytketyn johdon koskettaessa akun plusnapaa startti alkaa pyörittää välittömästi.
Starttimoottori ei kuulosta pyörittäessään mitenkään epätavalliselta tai väsyneeltä, eikä moottorin käynnistyksessä startin pyörittämänä ole mitään ongelmia, kunhan niin pitkälle päästään.
Startin releen vaihdoin kokeeksi, siinä ei tunnu olevan mitään vikaa.
Virtalukon pohjaa epäilin ensiksi, samoin vaihteen asennontunnistinta on epäilty, mutta koska jalkatilasta kuuluu releen naksu ja käynnistyminen ei edellytä mitään vaihdekepin tai avaimen vääntelyä, eivät vaikuta todennäköisiltä syiltä. Samoin käynnistyksenesto tuskin on pelissä, kokeilin silti painaa sitä takaluukun avausnappia avaimessa myös, ei vaikutusta.
Ongelma vaivannut useamman kuukauden, mutta aina lopulta on tähän mennessä lähtenyt käyntiin. Epäilemättä jossain vaiheessa tämä ei enää onnistu, ja auto pitäisi saada kuntoon.
Olen ajatellut, että laturissa voisi olla jotain vikaa, varalla olisi uusi, ja toisaalta, että startin vaihtoa voisi kokeilla. Itse en pysty tekemään, pitää joka tapauksessa teettää hommat jollain muulla… Mutta olisiko joku keino varmempaan diagnoosiin ennen kuin näitä alan teettää?