Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
khk
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Heinä 09, 2013 11:16
Paikkakunta: Espoo

Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)

Viesti Kirjoittaja khk »

9-5/2.3t StW/2005/automaatti starttaa aina, mutta useimmiten pitkän odottelun jälkeen. Olen lukenut joukon aiheesta käytyjä keskusteluja, mutta en vielä löytänyt oikein selkeää vastausta siihen, mistä johtuu ja miten ongelman kokeneet ovat sen saaneet selätettyä, siksi lämmitän aiheen uudestaan. Oirekuvaus:

Avainta starttiin kääntäessä kaikki muuten normaalia, mutta startti ei yleensä lähde heti pyörittämään. Joskus kyllä heti, mutta yleensä jopa kymmenen tai useamman kymmenen sekunnin päästä.

Akun jännitetaso tai startille päätyvän jännitteen/virran määrä tuntuu vaikuttavan asiaan sikäli, että rinnalle kytketyn vara-akun kanssa käynnistys onnistuu suuremmalla todennäköisyydellä heti, mutta ei kuitenkaan varmuudella silloinkaan. Samoin usein startti usein käynnistyy sellaisessa tilanteessa, jossa joku virtaa kuluttava laite kytketään pois - eli esim. jos yritän käynnistää niin, ettei päällä ole mitään virtasyöppöjä (valot, AC, radio…) niin jos hetkeksi laitan valot päälle ja sitten pois, startti saattaa herätä samalla hetkellä kun valot sammutetaan.

Laturi vaikuttaa toimivan, mutta toisaalta vaikuttaa siltä, että jostain vuotaa virtaa auton seistessä, mutta ei kovin paljoa, koska se ei ihan muutamassa viikossakaan tyhjene kokonaan. Saattaa olla että ajossakin jokin vika jossain syö virtaa, jonka takia startille ei jotenkin tule sitä tarpeeksi tms. Valitettavasti tästä auton sähköjärjestelmästä en kovin paljoa ymmärrä itse :(

Startin herätteeseen korjaamossa kytketyn johdon koskettaessa akun plusnapaa startti alkaa pyörittää välittömästi.

Starttimoottori ei kuulosta pyörittäessään mitenkään epätavalliselta tai väsyneeltä, eikä moottorin käynnistyksessä startin pyörittämänä ole mitään ongelmia, kunhan niin pitkälle päästään.

Startin releen vaihdoin kokeeksi, siinä ei tunnu olevan mitään vikaa.

Virtalukon pohjaa epäilin ensiksi, samoin vaihteen asennontunnistinta on epäilty, mutta koska jalkatilasta kuuluu releen naksu ja käynnistyminen ei edellytä mitään vaihdekepin tai avaimen vääntelyä, eivät vaikuta todennäköisiltä syiltä. Samoin käynnistyksenesto tuskin on pelissä, kokeilin silti painaa sitä takaluukun avausnappia avaimessa myös, ei vaikutusta.

Ongelma vaivannut useamman kuukauden, mutta aina lopulta on tähän mennessä lähtenyt käyntiin. Epäilemättä jossain vaiheessa tämä ei enää onnistu, ja auto pitäisi saada kuntoon.

Olen ajatellut, että laturissa voisi olla jotain vikaa, varalla olisi uusi, ja toisaalta, että startin vaihtoa voisi kokeilla. Itse en pysty tekemään, pitää joka tapauksessa teettää hommat jollain muulla… Mutta olisiko joku keino varmempaan diagnoosiin ennen kuin näitä alan teettää?
Viimeksi muokannut khk, Pe Elo 02, 2024 20:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5221
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)

Viesti Kirjoittaja Risto »

Oletko kokeillut startata vaihteen N-asennossa?
khk
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Heinä 09, 2013 11:16
Paikkakunta: Espoo

Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)

Viesti Kirjoittaja khk »

Kokeilin senkin, ei eroa.
-Hese-
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Suosittelisin kuitenkin kokeilemaan varmasti ehjällä asentotunnistimella. Hyvin samanlaiset oireet oli omassa -98 kun oli ehtoo puolella, vaihdatin ehjän käytetyn ja sillä menty monta vuotta ilman ongelmia. Tuohan ei kovin iso työmaa ole vaihtaa itsekin.
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
khk
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Heinä 09, 2013 11:16
Paikkakunta: Espoo

Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)

Viesti Kirjoittaja khk »

Ei kai startin releen pitäisi naksua eikä startin odottelunkaan jälkeen alkaa pyörittää, jos se olisi asento-ongelma, kun kerran vaihdetta ei ole välillä mitenkään venkslattu. Eikö ongelma ole väistämättä jossain releen ja startin herätteen välissä, ja eikö asentotunnistin estä jo sen virran kulun releelle?

Minne se releeltä avainta kääntäessä tuleva jännite ja virta hukkuu, kun se suoralla herätteelle laitetulla piuhalla alkaa pyöriä välittömästi?
aero
-
Viestit: 9117
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)

Viesti Kirjoittaja aero »

Laittaisin ehkä jännitemittarit releen lähtönastaan sekä startin heräteliittimeen ja lähtisin kokeilemaan.

Jos releen lähtönastassa jännite nousee ja startin heräteliittimessä ei, niin vika on siinä välissä. Jos kumpikaan ei nouse, siirtäisin startin herätenastan mittarin releen tulonastaan. Jos tulonastalla sähkö on ok ja lähtönastalle ei jännite nouse, siirtäisin toisen mittarin lähtönastalta releen ohjausnastalle jne. Tällä tavalla siis etenisin "mitä tapahtuu missäkin kohtaa" -ketjua taaksepäin kunnes löytyy se väli, jonne sähkö jää.

Sitten on helpompi lähestyä korjausta, kun vikapaikka on haarukoitu kahden liittimen välille tai yhden moduulin/releen alueelle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Numba
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)

Viesti Kirjoittaja Numba »

Samoin usein startti usein käynnistyy sellaisessa tilanteessa, jossa joku virtaa kuluttava laite kytketään pois - eli esim. jos yritän käynnistää niin, ettei päällä ole mitään virtasyöppöjä (valot, AC, radio…) niin jos hetkeksi laitan valot päälle ja sitten pois, startti saattaa herätä samalla hetkellä kun valot sammutetaan.
Huono liitos jossain. Maadoitus vikaa. Mitä sille virtalukonpohjalle tehtiin. Onko jostain roplattu jotain silloin, kun oireet alkoivat. Onko noi oheislaitteet samalla piirilevyllä tms. sulakerasia, missä huonoa kontaktia.
Jouduin Miniin tekemään herätevirran ohituksen. Paljon myöhemmin löytyi mittarien takaa irronnut liitin, mikä oli ottanut itteensä mittarien roplauksen seurauksena, irroten lopullisesti sitten vasta ajossa.
Jos herätevirralla käynnistyy, niin salainen käynnistysnappi sitä tilannetta varten, kun ei avaimesta käynnistynytkään (omalla vastuulla) :mrgreen:
Toi aeron ehdotus on hyvä. Jossain on pieniä autosähköliikkeitä, mitkä noita selättää.
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

"Akun jännitetaso tai startille päätyvän jännitteen/virran määrä tuntuu vaikuttavan asiaan sikäli, että rinnalle kytketyn vara-akun kanssa käynnistys onnistuu suuremmalla todennäköisyydellä heti"
Virta syöpön lisääminen voi hetkellisesti tehdä korroosiosta kärsivän liitoksen toimivaksi.

Oma akku sökö jos ei muuta vikaa löydy, akku purkaa itseään lopun edellä.
Testaa ottamalla oma akku pois ja laita vara-akku kiinni kunnolla navoistaan jos toimii niin vika akussa.

Maadoissa voi olla vikaa.
Seuraavaksi testaa maa, jos löytyy starttikaapelit niin toinen -navasta koneeseen kiinni ja toinen -navasta auton runkoon.

Releen naksuntaan riittää pieni määrä virtaa tämä vaan osoittaa virtalukolta virran lähtevän eteen päin eli vika muualla.
Hapettuma startin virtaliittimessä tai hapettuma johdon ja liittimen välissä.
khk
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Heinä 09, 2013 11:16
Paikkakunta: Espoo

Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)

Viesti Kirjoittaja khk »

Akku on vaihdettu ja testeri kertoo sen olevan ok kunnossa.

Ylempänä kysyttiin mitä virtalukon pohjalle on tehty - ei vielä mitään, kun ei ole mielestäni ollut syytä ajatella, että se olisi syynä ongelmiin.

Täytynee löytää jostain autosähköekspertti kun omat taidot ei riitä mittauskohteiden tunnistamiseen tai tulosten tulkintaan… hyviä ehdotuksia pääkaupunkiseudulta otetaan mieluusti vastaan!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ex 9-3:ssa oli samaa vaivaa. Vaikka olen sähköalan ihminen ja pitäis olla jotain ymmärrystä kait, jouduin tekemään ohitusleikkauksen startin varmistamiseksi. Katkaisin startin herätejohdon vaihteiston asentokytkintä ennen ja tein moottoritilaan apureleen, joka kytkee akulta suoraan virran startin herätenapaan aina kun avain käännetään startille.

Käytännössä tuo siis ohittaa vaihdekepin tunnistuksen (no ei sitä taida manuaalivaihteisessakaan olla) ja ajoneston. Samalla ohittuu useita liitoksia ja muutama metri ees taas menevää piuhaa kojelaudan sisällä. En mie tuota suosittele korjauksena, mutta sanonpahan vaan, että toimi hyvin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
0009
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Katsoitko nuo isot sulakkeet akun läheltä, onko hapettumaa tai miltä pohja näyttää.
Lähinnä sulake no 2
Sekä jännitehäviön mittaus + navalta ko sulakkeelle sekä solenoidille.
Heräte menee releen kautta, joten jos rele naksahtaa, ei virtalukon pohjan pitäisi vaikuttaa.

Kuva



kuva tuolta:
https://saabworld.net/showthread.php?t=27821
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 568
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Jos startti ei ala pyörittämään melkolailla heti kun avaimesta kääntää... Mahdollisia vikoja:
- Virtalukon pohja tai sen syöttö rikki / hapettunut (mm. mahdolliset sulakkeet, johdot, liittimet)
- Herätejohto virtalukon pohjalta sinne startille - näitäkin on joissain autoissa kulunut puhki siellä moottorin kyljessä tai hiiri tms rotta syöny puhkieristeen ja johto rikki, tai se laturin pään liitin rikki/hapettunut.
- Startin, eli moottorin maadoitus heikko / hapettunut -> avaa ja puhdista kaikki maadoituspisteet / akun miinusnapa.
- Akku heikko -> Kokeile toisella akulla / vaihda akku.
- Startin hiilet kulahtaneet loppuun jolloin startin solenoidi ei saa maata.
Siinäpä noi kohteet on.

Jos haluaa oikein kunnolla könytä ja varmalla kädellä vältellä kipunoita on konsti sellainen, että kytkee akun plus navalta suoralla johdolla startin herätenapaan jännitteen - ehkä tässä voisi olla suositeltavaa käyttää myös sulaketta johdossa siellä akun pään liittimen tienoilla. Jos ei heti starttaa niin hiilet tai koneen maatto- jos starttaa heti ja avaimesta käätämällä ei niin jotain sitten siinä akun - virtalukon - startin välisessä herätepiuhassa. Tämän kyseenalaisen kokeen voi suorittaa turvallisimmin siten, että pistää sen piuhan liittimellä tms. kiinni sinne startin herätteeseeen - ja kytkee piuhan sitten akun navasta - HUOM: kipinöitä syntyy joten pitää olla hyvät hermot!
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)

Viesti Kirjoittaja jus »

Selvittelyn kannalta oleellista taitaisi olla varmistaa, että nimenomaan startin rele naksahtaa käynnistystä yrittäessä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
khk
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Heinä 09, 2013 11:16
Paikkakunta: Espoo

Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)

Viesti Kirjoittaja khk »

Kiitos paljon hyvistä vinkeistä ja tiedoista kaikille! Kävin tänään lopulta Helsingin Autosähkössä asiantuntijan pakeilla, ja päästiin autoa nostamatta ja mitään suurempaa purkamatta sellaiseen loppuymmärrykseen, että tosiaan se jalkatilassa napsunut rele ei ollut se oikea starttirele, ja ongelma on virtalukon pohjan ja starttireleen herätteen välisellä matkalla - eli starttirele ei saa useimmiten heti tarvitsemaansa herätettä, mutta sitten aikansa avainta väänneltyä tai vain starttiasennossa rauhassa odoteltua se heräte sieltä lopulta tulee.

Tuollaisen SuoTimon ehdottaman piuhan oli muita hommia laittanut korjaamo sinne itse fiksusti kytkenytkin avukseen, minkä taisin alussakin mainita, ja sillä selvisi, ettei startissa itsessään ole mitään vikaa.

Nyt sitten mietityttää, että mitä tuolla matkalla virtalukosta starttireleelle oikein voi olla tuota aiheuttamassa; itse virtalukon pohjan vaihtaminen on kuitenkin ikävä ja kallis teettää varmuuden vuoksi, varsinkin, jos vika sitten kuitenkin jollakin tavalla on todellisuudessa sen jälkeisessä johdotuksessa tms. Mutta outoa edelleenkin on se, että miksi odottelu auttaa, ja miksi käynnistyminen ei edellytä mitään avaimen venkslausta.

Jonkinlainen ohituskytkinratkaisu toki sitten saattaa olla quick&dirty ensiapu, mutta kyllä lopulta haluaisin auton ihan kuntoon.
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

"Virta syöpön lisääminen voi hetkellisesti tehdä korroosiosta kärsivän liitoksen toimivaks"
Tulipellin moottorinsähkösarjan liittimen pinnit hapettuneet, ehkä.
Laatikon johtosarjan liittimien pinnit hapettuneet, löytyy akun "alta", ehkä.
Vastaa Viestiin