Harkinnassa 9-5, voi ei?
Harkinnassa 9-5, voi ei?
No kovasti se saab-kuume kasvaa. Onko noissa viiruissa nyt se sama garretin turbo joka lahoaa heti kun laitan rahani ysifemmaan? Onko suuria eroja 2.0t ja 2.3t välillä?
Aiempi 05vm femma toimi kyllä hyvin kunhan turbon ja abs kehän vaihtoi.
Kuumeisin terveisin,
-H
Aiempi 05vm femma toimi kyllä hyvin kunhan turbon ja abs kehän vaihtoi.
Kuumeisin terveisin,
-H
Re: Harkinnassa 9-5, voi ei?
Sama paska garretti on kaikissa pikku-t:ssa. Eli vain Aero tai 2.3T on mitsulla. Onneksi aika monessa on jo garretti vaihdettu mitsuun, kuten itsekin tein aikanaan, kun öljynsyönti alkoi peräti 75K ajettuna
Eski

Eski
Re: Harkinnassa 9-5, voi ei?
ja kannattaa ostaa rojekti femma niin pääsee hetimiten sinuiksi auton kanssa roplatessa, sitten kun se on kondksessa ajaminen on yhtä hammasta 

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Harkinnassa 9-5, voi ei?
Ei kaikki garretiit ole huonoja, itsellä 2007 2.0 t 300tkm ajettu alkuperäinen ja toimii hyvin eikä kuluta öljyä. Öljynvaihto väli on ollut 10-15tkm ja laatuöljyt käytössä koko ajan.
Re: Harkinnassa 9-5, voi ei?
Ihmeitä voi joskus tapahtua, mutta toisaalta 2.0t -koneesta tulee huomattavasti parempi mitsulla ja 250hv flexfuelina. Melkein käy sääliksi, jos on ajettu 150hv matalapaineena 300K 
Eski

Eski
Re: Harkinnassa 9-5, voi ei?
Joo, meillä oli aikaisemmin 2,3t matalapaineversio. Sitten toisen GT17:n hajottua laitoin siihen Mitsu-ahtimen ja softa päivitettiin biopoweriksi ja tehoiksi ohjelmoitiin maltillisesti Aeron vakiolukemat. Totesin vaan, että näillä numeroilla auton olisi pitänyt tulla jo tehtaalta. Ohituksissa huomasi tosi hyvin sen, että miten sujuvasti auto kulkee, kun tehoa on enemmän. Ei maksimitehoja ja vääntöjä ole pakko käyttää tai ole tarve viedä minnekään radalle tai varttimailille. Isoimman osan ajasta ajetaan kuitenkin tasakaasulla ja alipaineilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Harkinnassa 9-5, voi ei?
Saisihan tuohon 2.0t softalla 225hv/340Nm. Minusta tuo matalapaine turbo automaatin kanssa (sport moodissa) vastaa
nopeasti perusajossa (pieni turboviive/vääntö alhaalla). Muuttaakko mitsun ahdin/aeron softa tätä vai kokonaisvääntö/teho vaan lisääntyy koko alueella.
nopeasti perusajossa (pieni turboviive/vääntö alhaalla). Muuttaakko mitsun ahdin/aeron softa tätä vai kokonaisvääntö/teho vaan lisääntyy koko alueella.
Re: Harkinnassa 9-5, voi ei?
Minulla oli automaattifemmassa ostaessa Garretin GT17, kolmen tuuman putkisto ja Maptunin Stage3-ohjelmointi. Nyt on JC:n biopower-ohjelma ja Mitsun ahdin, putkisto sama, teho lisääntyi parikymmentä heppaa. Tykkäsin kyllä siitä että Garret heräsi herkemmin, tuo Mitsu on kyllä vähän hitaampi alussa. Vaihdoin vähän niin kuin varuilta kun autolla oli ajettu vähän päälle 260 000 km, kun sain uuden Mitsun edullisesti. Ei siinä Garretissa mitään vikaa silloin vielä ollut. Molempiin comboihin olen kyllä ollut tyytyväinen, mutta kai tuo Mitsu lienee varmempi valinta.
Re: Harkinnassa 9-5, voi ei?
Omien kokemusten mukaan manuaalissa korostuu enemmän tuo ahtimien ero heräämisessä. Automaatti kun käyttää momentinmuunninta ja kierrosluku nousee herkemmin ahtimien toimintakierroksille. Tämä nyt on toki subjektiivinen kokemus.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Harkinnassa 9-5, voi ei?
Juu, kyllähän Garrett GT17 sopivalla ~220 - 230 hepan softalla on mukavan pippurinen kombo varsinkin taajamapyörittelyssä. Tuossa vaimon automaatti-Griffinissä on nuo palikat (sigun harmaa), muistaakseni etanolilla luvattiin n. 240Hv/400Nm (tehtaan Biopower, JC:n softa).
Mutta eihän siitä mihinkään pääse, että kuinka muikeaa onkaan rekasta lähteä ohi, kun koneen kyljessä on Mitsu + 3" downpipe ja noille sopiva softa.
Sigun viiruAerossa kun on vielä manuaaliaski, 4bar polttoaineregu ja 2,5" catback, niin aika kova käytännön tehoero perstuntumalla on tuohon Griffiniin verrattuna. Aerossa 285Hv/450Nm, eli ei lukuina kovin iso ero, mutta maantiellä huomattava
Mutta eihän siitä mihinkään pääse, että kuinka muikeaa onkaan rekasta lähteä ohi, kun koneen kyljessä on Mitsu + 3" downpipe ja noille sopiva softa.
Sigun viiruAerossa kun on vielä manuaaliaski, 4bar polttoaineregu ja 2,5" catback, niin aika kova käytännön tehoero perstuntumalla on tuohon Griffiniin verrattuna. Aerossa 285Hv/450Nm, eli ei lukuina kovin iso ero, mutta maantiellä huomattava

2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Harkinnassa 9-5, voi ei?
Tästä olen eri mieltä, ja puhun taas taajamaliikenteestä. Ainakin tuo 5-vaihteinen automaatti miettii sen sekunnin-pari, että nytkö pitäisi mennä

GT17 + manuaali + Stage 1, kunhan pidät koneen kierrokset yli 1600 rpm, niin rytkäisee kyllä menemään miettimättä.
Vai onko niin, että aika kultaa muistot

2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Harkinnassa 9-5, voi ei?
...eli on taivahan sama, kumpi hyrrä siellä on kun Aisinin viiveily piilottaa sen ahtimen herättelyn kuitenkin

Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Harkinnassa 9-5, voi ei?
Aero tiivisti kai homman hyvin. Automaatti tasoittaa eron ahtimissa heräämisen suhteen. Mitä tulee kierrosluvun lähestyessä punarajaa täyskaasukiihdytyksessä Mitsu ja isommat suuttimet on kyllä hyvä yhdistelmä. Stage1 :llä nimittäin GT17 :n kera vakio suuttimilla sai odotella seuraavaa vaihdetta. Mitsulla mennään raikkaammin punarajalle, mutta suuttimien loppuminen häiritsi ainakin minua. Manuaalilla olisi jo persdynon perusteella vaihtanut seuraavan vaihteen menon puutuessa ja automaatti vaan vielä odotteli kierrosluvun nousua. Mielestäni miulla on referenssiä aiheeseen, koska meillä oli ensin manuaali 2,3t joka päivitettiin Mitsulle. Sitten tuo 2,3T vakiona jo Mitsulla. Siihen latasin ecuun Aeron tehot ja biopower-softan. Lisäksi isällä oli 9-3manuaali 2,0 GT17 :llä ja ~200hepan biopower - softa. Omana käyttiksenä oli vuosia 9-3 Automaatti 2,0 alunperin GT17 ja myöhemmin Mitsulla, isommilla suuttimilla, isolla ic:llä ja väljemmällä pakoputkella tehtynä stage 3. Tästä viimeisimmästä voisi mainita että nälkä kasvaa syödessä. Toisaalta 80-120kmh kiihdytys lyheni puoleen vakiosta. 
PS. 9-3:n T7- konehan on tosiaan peruskaluiltaan lähes sama kuin 9-5:ssä vm. 2003 saakka. Siksi otin sen tuonne huomioihin.

PS. 9-3:n T7- konehan on tosiaan peruskaluiltaan lähes sama kuin 9-5:ssä vm. 2003 saakka. Siksi otin sen tuonne huomioihin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Harkinnassa 9-5, voi ei?
Ei tuo kaasuvaste niin huono vanhaksi ole vrt 10v uudempi Volvon D4 tuplaturbo 6-vaiht. automaatti. Enemmän se minusta miettíi ja vaihtaa kuin Saabin 5v vaikka paperilla teho/vääntö suurempi. Lieko tottunut tuohon bensaan sport moodissa/makuasia. Molemmat arkiajossa ihan mukavia.
Re: Harkinnassa 9-5, voi ei?
^Paperilla kerrotaan huippulukemat, joskus jopa käyrät, mutta siihen se sitten jääkin. Paperilla ei käytännössä koskaan lue mitään responsssista eli siitä, miten reippaasti auto reagoi käskyihin. Automaattilaatikosta puolestaan valmistaja saattaa kertoa, mihin nopeuksiin aski kykenee, mutta joka merkillä on sitten omat ohjelmointiparametrinsa, jotka määrittelee sen miten aski oikeasti autossa käyttäytyy.
Auto, joka reagoi käskyihin nopeasti, tuntuu helposti tehokkaammalta ja pirteämmältä kuin auto, joka reagoi hitaammin, mutta pakenee suoralla horisonttiin.
Mahdolliset eri ajotilavalinnat tuo sitten oman lisänsä soppaan.
Auto, joka reagoi käskyihin nopeasti, tuntuu helposti tehokkaammalta ja pirteämmältä kuin auto, joka reagoi hitaammin, mutta pakenee suoralla horisonttiin.
Mahdolliset eri ajotilavalinnat tuo sitten oman lisänsä soppaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla