Saab 9-5 2.0t -08 pääseekö jakoketjuun käsiksi moottori paikallaan?
Saab 9-5 2.0t -08 pääseekö jakoketjuun käsiksi moottori paikallaan?
Noniin eli vasta tuli saab 9-5 hommattua, 2.0t -08 ajettu 275000. Alle 1000km ehdin ajamaan niin ketju alkoi rahisemaan. Paikallinen mekaanikko kävi toteamassa ongelman ketjuksi. Käytettiin venttiilikoppaa irti niin ketju kuitenkin oli vielä kireä. En ole saabin sielunelämään tutustunut vielä isommin, ihmeteltiin vähän venttiilikopassa kiinni olevaa ketjun laahainta joka hieman liikkui. Pitääkösen liikkua vai onkose laahain sökö?
Jokatapauksessa jos tästä nyt ketjunvaihto tulee niin kysymyksenä on: voiko jakoketjusarjan ja vesipumpun vaihtaa kone paikallaan vai joutuuko koneen ottamaan ulos? Mekaanikko ei tiennyt kun auto ei ole niin tuttu, mutta oli kiinnostunut tekemään työt jos konetta ei tarvi ulos ottaa. (Ei ole vehkeitä moottorin irrotukseen). Ja pitääkö olla orkkisosat, vai onko tarvikeketjuista mihinkään?
Jokatapauksessa jos tästä nyt ketjunvaihto tulee niin kysymyksenä on: voiko jakoketjusarjan ja vesipumpun vaihtaa kone paikallaan vai joutuuko koneen ottamaan ulos? Mekaanikko ei tiennyt kun auto ei ole niin tuttu, mutta oli kiinnostunut tekemään työt jos konetta ei tarvi ulos ottaa. (Ei ole vehkeitä moottorin irrotukseen). Ja pitääkö olla orkkisosat, vai onko tarvikeketjuista mihinkään?
Re: Saab 9-5 2.0t -08 pääseekö jakoketjuun käsiksi moottori paikallaan?
Ketjun voi vaihtaa kone paikallaan pitää vain purkaa kaikki apulaitteet pois ja öljypohja. Jakopäänkopan ruuvit on osittain hieman haastavat saada auki, mutta kyllä ne saa vähän värkkäämällä. Helpoin tietysti jos kone on irtaalla. Samalla tekee tietysti myös öljypumpun sihdin putsauksen ja vaihtaa o-renkaat.
Muutaman tarvike ketjun laittanut on ainakin toistaiseksi kestänyt. Orkkis aina parempi siinä tulee kaikki tarvittavat hilppeet jakopään tekemiseen.
Muutaman tarvike ketjun laittanut on ainakin toistaiseksi kestänyt. Orkkis aina parempi siinä tulee kaikki tarvittavat hilppeet jakopään tekemiseen.
Re: Saab 9-5 2.0t -08 pääseekö jakoketjuun käsiksi moottori paikallaan?
Vähemmän vissiin tarvii vehkeitä koneen irrotuksen kuin jakopäätä paikallaan ottaessa 

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Saab 9-5 2.0t -08 pääseekö jakoketjuun käsiksi moottori paikallaan?
Ollaan tehty koko jakopään uudelleen rakentaminen koneen ollessa ns. paikallaan - oli käytössä nosturi, poikkipalkki moottorin kannattamiseen yms.
Siis proseduuri jakopään uudelleenrakentamisesta löytyy WISsistä - sitä seuraillen onnistuu - mutta tähän proseduuriin liittyy niin monta moottorin nostoa, laskua, sivuttain siirtoa/väkisin vääntöä (joissa kylmän hien pisarat nousee otsalle) yms. jne. joten Näin jälkikäteen ajatellen ehkä kuitenkin se apurungon ja moottorin tiputus voi olla helpompi tapa.
Mutta jos tuolla menee - niin joku ihme taika on noissa purku vs. kasausvaiheissa on - esim. sen päätykopan ulospujottelu oli ihan yhtä tuskaa ja vaati monta - monta yritystä... Mutta takas se meni ihan lompsahtaen jopa puhtaine Loctiten liimapintoineen.
Samalla kannattaa muuten harkita mm. vesipumpun, laturin yms. vaihtamista / kunnostamista - purku- ja kasausoperaatio on kuitenkin niin iso.
Siis proseduuri jakopään uudelleenrakentamisesta löytyy WISsistä - sitä seuraillen onnistuu - mutta tähän proseduuriin liittyy niin monta moottorin nostoa, laskua, sivuttain siirtoa/väkisin vääntöä (joissa kylmän hien pisarat nousee otsalle) yms. jne. joten Näin jälkikäteen ajatellen ehkä kuitenkin se apurungon ja moottorin tiputus voi olla helpompi tapa.
Mutta jos tuolla menee - niin joku ihme taika on noissa purku vs. kasausvaiheissa on - esim. sen päätykopan ulospujottelu oli ihan yhtä tuskaa ja vaati monta - monta yritystä... Mutta takas se meni ihan lompsahtaen jopa puhtaine Loctiten liimapintoineen.
Samalla kannattaa muuten harkita mm. vesipumpun, laturin yms. vaihtamista / kunnostamista - purku- ja kasausoperaatio on kuitenkin niin iso.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Saab 9-5 2.0t -08 pääseekö jakoketjuun käsiksi moottori paikallaan?
Ketjun kireys silmämääräisesti tai kokeilemalla ei kerro mitään tai että laahain hölskyy siellä - se mikä kertoo jakopään kunnosta, on ketjun kiristimen ulkonema ja missä kunnossa rattaiden hampaat on - ne kun tuppaavat kulumaan piikkihampaisiksi. Ulkoneman mittaamiseen löydät ohjeen täältä tai WISsistä. Piikkihampaiden mittaamiseen tms. ei ole ohjetta, mutta eppäilen, että noilla kilometreillä nekin taitaa olla loppupäässä elämänkaartaan.Nikoa kirjoitti: ↑Ma Syys 23, 2024 18:53Noniin eli vasta tuli saab 9-5 hommattua, 2.0t -08 ajettu 275000. Alle 1000km ehdin ajamaan niin ketju alkoi rahisemaan. Paikallinen mekaanikko kävi toteamassa ongelman ketjuksi. Käytettiin venttiilikoppaa irti niin ketju kuitenkin oli vielä kireä. En ole saabin sielunelämään tutustunut vielä isommin, ihmeteltiin vähän venttiilikopassa kiinni olevaa ketjun laahainta joka hieman liikkui. Pitääkösen liikkua vai onkose laahain sökö?
Voi tietysti olla, että laahain on antautunut yht'äkkiä - mutta jos tuolle jakopäälle ei ole mitään tehty ennemmin, niin kaikki siellä on kuluneet ja rapautuneet.
Ja jos ääntäminen on noin huomattavaa - on parempi toimia heti - joko myyntiin jakopäävikaisena tai jos haluat pitää femman, niin korjaukseen mahd.pian. Ja joka tapauksessa tuo aiemmin esitetty öljypohjan puhdistus pitää tehdä,
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Saab 9-5 2.0t -08 pääseekö jakoketjuun käsiksi moottori paikallaan?
Okei, kiitti vinkeistä. Saabhuollosta sanottiin että olisi hyvä remontin yhteydessä männät katsoa kuntoon. Onko tämä tarpeellinen toimenpide. ja mihinkä hintaan olette näitä ketjunvaihtoja saaneet? Autojerryn kautta ei tullut yhtään tarjousta alueeltani 

Re: Saab 9-5 2.0t -08 pääseekö jakoketjuun käsiksi moottori paikallaan?
Tarkoittanee jumittavien männänrenkaiden vaihtoa.
Toi remontti tulee liikkeessä teetettyä maksamaan 1500e vähintään. Kannattanee miettiä kannattaako.
Jos auto on muuten hyvä niin miksei.itse laitoin juuri 1200e kiinni 24 vuotiaaseen aeroon. Kannattiko.. Se on jokaisella korvien välissä
Toi remontti tulee liikkeessä teetettyä maksamaan 1500e vähintään. Kannattanee miettiä kannattaako.
Jos auto on muuten hyvä niin miksei.itse laitoin juuri 1200e kiinni 24 vuotiaaseen aeroon. Kannattiko.. Se on jokaisella korvien välissä

Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: Saab 9-5 2.0t -08 pääseekö jakoketjuun käsiksi moottori paikallaan?
Kyllä tonni vuodessa keskimäärin näihin voi laittaa,
varsinkin jos kori on hyvä.
Laitoin uuden laturin tänä vuonna töineen 500.
Katsastus oli 550 jarruremppa takana ja kall.vaimentaja.
Jos ei anna vikakoodeja niin kannattaa putsata maadoitukset,se auttoi mun femmassa, ja nyt meno maistuu.
Viime vuonna Katsastus oli 140.
varsinkin jos kori on hyvä.
Laitoin uuden laturin tänä vuonna töineen 500.
Katsastus oli 550 jarruremppa takana ja kall.vaimentaja.
Jos ei anna vikakoodeja niin kannattaa putsata maadoitukset,se auttoi mun femmassa, ja nyt meno maistuu.
Viime vuonna Katsastus oli 140.