Automaattilaatikon ongelma VM -98 2.3

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
juha-59
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ti Loka 15, 2013 20:36
Paikkakunta: Loppi

Automaattilaatikon ongelma VM -98 2.3

Viesti Kirjoittaja juha-59 »

Onko kenelläkään tullut vastaan tällaista ongelmaa,kun kähdet liikkeelle vaihtaa hienosti kunnes painat jarrua elikkä pysähdyt niin laatikko ei mene vapaalle vaan jää jurnaamaan kunnes laitat N asentoon jonka jälkeen D päälle ja matka jatkuu. latikon öljyillä ajettu n 50t km. nyt kaivataan hyviä ajatuksia, onko laatikko vaihtoa vaille vai onko muuta tehtävissä. jos laatikko menee uusiksi niin löytyykö keltään nurkista toimivaa lootaa.
SAAB 9-5 2.3 SE VM 98 aut. uudella koneella.Softa by vesa 67 Stage abt ? toinenkin 2.3 aut 9-5. vm -98 piristetty aeron koneella. softa by Nappe .
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Automaattilaatikon ongelma VM -98 2.3

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siis ainahan se yrittää eteenpäin, jos on D:llä. Jarrulla pidetään paikallaan, jos auto ei saa liikkua. Kuvaile vähän tarkemmin mikä on ongelmana? Ainakin 9-3:ssa tuo neljävaihteinen ei vaihtanut hitaammissa vauhdeissa pienempää vaihdetta, vaan jalka ylhäällä kaasulta latoi isoimman vaihteen tupaan ja mentiin tyhjäkäynnillä sitä 30-40kmh. Tuohon en keksinyt muuta kuin käyttää pakkovaihdetta taajamassa mateluun ja sit jarrulla vauhti pois, jos piti pysähtyä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Automaattilaatikon ongelma VM -98 2.3

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Onko kaasuvaijerin lukkoa joku säätänyt ja jääny liian tiukalle konehuoneen päästä.
Ehkä kotelo likaine ja tästä syystä läppä ei sulkeudu, kierrokset jää korkealle.
Ehkä kotelo limpissä, yhdessä jonkun muun vian kanssa tekee outoa käytöstä, yhdessä jäi kierrokset korkealle.
Ehkä vaihteen valitsimessa vika, kepin asento ei täsmää vaihteenvalitsimen kanssa joka laatikon päällä, kepin käyttö "takana" poistaa "välyksen"
Ehkä vaihdevaijerin muovisorkkamainen lukko rikki/säädetty väärin, koetaulun merkkivalo ei täsmää kepin asentoon.
juha-59
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ti Loka 15, 2013 20:36
Paikkakunta: Loppi

Re: Automaattilaatikon ongelma VM -98 2.3

Viesti Kirjoittaja juha-59 »

Moi! kiitos vastauksista. Mitään ei ole ronkittu auto toiminnut moiteetta koko ajan mitä se meillä on ollut n 7 v.tuo ongelma alkoi yllättäen, elikkä tulee sellainen vaikutelma että turbiini ei hellitä ollenkaan ennen kuin laitat N asentoon,vaihtaa ylös ja alas hyvin.mutta kun koskee jarrupolkimeen niin alkaa aika rytkytys.niin ajaessa kuin nosturillakin autoa käytettäessä, paikallisessa Saab huollossa epäilivät viallista jarruvalokytkintä ( ei vielä vaihdettu) josta lähtee ohjaus laatikolle,kävin myös pajalla joka korjaa pelkkiä automaatteja eikä sielläkään ajatusta mahdottomana pidetty,sain myös infoa että tubiinin lukitus jäisi päälle kun noin oireilee.pitää näitä kysellä kun automaattilootan toiminnasta en paljoa ymmärrä. kaikki info on tarpeen!
SAAB 9-5 2.3 SE VM 98 aut. uudella koneella.Softa by vesa 67 Stage abt ? toinenkin 2.3 aut 9-5. vm -98 piristetty aeron koneella. softa by Nappe .
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Automaattilaatikon ongelma VM -98 2.3

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eräässä Chevroletissa jäi aikoinaan turbiinilukko päälle ja risteyksiin tullessa oli melkoista, kun kone käytännössä melkein sammui.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
juha-59
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ti Loka 15, 2013 20:36
Paikkakunta: Loppi

Re: Automaattilaatikon ongelma VM -98 2.3

Viesti Kirjoittaja juha-59 »

tuo käyttäytyy just noin! lieneekö laatikko tiensä päässä. ajettu vähän yli 400 tkm.
SAAB 9-5 2.3 SE VM 98 aut. uudella koneella.Softa by vesa 67 Stage abt ? toinenkin 2.3 aut 9-5. vm -98 piristetty aeron koneella. softa by Nappe .
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Automaattilaatikon ongelma VM -98 2.3

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Tekillä näkee solenoidien toiminnan ja paineen, osaava osaa tulkita.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1113
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Automaattilaatikon ongelma VM -98 2.3

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

juha-59 kirjoitti:
Su Marras 24, 2024 13:02
tuo käyttäytyy just noin! lieneekö laatikko tiensä päässä. ajettu vähän yli 400 tkm.
Täällä oli vastaavaa aikanaan. Kauhea rynkytys D/R? N tai P käy ihan hienosti. Jotain rahinaa kuului askista muistaakseni. Ajaminen onnistui ihan hienosti kunhan ei tarvinnut pysätä mihinkään. Ajelin n. 20km lenkin kun epäilin lukkoa itsekin, maantielle päästyä tutkailin kytkeekö lukkoa oikein vai ei, muistaakseni tuntui että on kokoajan lukossa. Pätkän ajeltua pysähdyin johonkin bussipysäkille tarkistamaan laatikkoöljyn määrää ja totesin paikallaan D päällä, että eipä rynkytä enää. Tästä episodista on n.30tkm ja 3v eikä laatikko ole sen koommin oireillut. Taulussa 490tkm.

Eli suositan käymään ihan ajelemassa ja esim maantiellä kaasun avulla pyrkiä renkuttamaan sitä lukkoa pois ja päälle esim. 90kmh vauhdissa (lukko pitäisi varmasti olla päällä, mutta sen saa vielä kaasulla helposti pois).
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
juha-59
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ti Loka 15, 2013 20:36
Paikkakunta: Loppi

Re: Automaattilaatikon ongelma VM -98 2.3

Viesti Kirjoittaja juha-59 »

kiitos infosta! tuo tekee ihan samanlailla,täytyy kokeilla jos vaikka siitä selviäisi ilman laatikon vaihtoa. se kummallinen rahina ? ihan kuin jotakin olisi irti, sitä olemme myös kuunneltu että mikähän senkin aiheuttaa.
SAAB 9-5 2.3 SE VM 98 aut. uudella koneella.Softa by vesa 67 Stage abt ? toinenkin 2.3 aut 9-5. vm -98 piristetty aeron koneella. softa by Nappe .
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1113
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Automaattilaatikon ongelma VM -98 2.3

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

juha-59 kirjoitti:
Ma Marras 25, 2024 11:36
kiitos infosta! tuo tekee ihan samanlailla,täytyy kokeilla jos vaikka siitä selviäisi ilman laatikon vaihtoa. se kummallinen rahina ? ihan kuin jotakin olisi irti, sitä olemme myös kuunneltu että mikähän senkin aiheuttaa.
Entiedä mistä se rahina tuli, mutta loppui siihen kun askin käytös normalisoitui. Toivotaan parasta, jossei lukko vapaudu niin helposti menee laatikkojumpan puolelle.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
juha-59
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ti Loka 15, 2013 20:36
Paikkakunta: Loppi

Re: Automaattilaatikon ongelma VM -98 2.3

Viesti Kirjoittaja juha-59 »

Kiitos hyvästä ohjeesta! Toimii ainakin tällä hetkellä, ajeltu parina iltana ihan reippaasti ja loota pelittää. kannattaa muidenkin kokeilla jos tällaista ongelmaa ilmenee.
SAAB 9-5 2.3 SE VM 98 aut. uudella koneella.Softa by vesa 67 Stage abt ? toinenkin 2.3 aut 9-5. vm -98 piristetty aeron koneella. softa by Nappe .
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1113
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Automaattilaatikon ongelma VM -98 2.3

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Aika ihmeellistä jos tuo auttaa isompaankin osaan autoja. :D Ajele tovi ja vaihtele vähän öljyäkin varanvuoksi niin lähtee mahd. paskat pois.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Vastaa Viestiin