Öljytikun viereinen takaiskun vaihto.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Bäri01
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Touko 27, 2022 17:28

Öljytikun viereinen takaiskun vaihto.

Viesti Kirjoittaja Bäri01 »

Nyt varmaan olis sen vaihto edessä.
Pystyykö pelkän takaiskun vaihtamaan ja käykö tämä siihen
https://www.puuilo.fi/bl-valiventtiili- ... RVKSwXsMVk

Vai pitääkö se muutaman kympin osa ostaa. Ja vaihtaa putkineen?
-07 Vm 2.3T eli uudemmalla huohotuksella

Maptunista löytyi

https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... 04-10.html
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
vrs2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Elo 06, 2024 13:13

Re: Öljytikun viereinen takaiskun vaihto.

Viesti Kirjoittaja vrs2 »

Bäri01 kirjoitti:
Ma Marras 18, 2024 18:58
Nyt varmaan olis sen vaihto edessä.
Pystyykö pelkän takaiskun vaihtamaan ja käykö tämä siihen
https://www.puuilo.fi/bl-valiventtiili- ... RVKSwXsMVk

Vai pitääkö se muutaman kympin osa ostaa. Ja vaihtaa putkineen?
Eiköhän tuo toimi, kuumailmapuhaltimen avulla vanha pois ja uutta tilalle sitten tarvittaessa letkulla ja klemmareilla varmistaa. Säästö on ranetuksesta tosin aika pieni kun tuo uusi letku marmorilla maksaa n.50€.
Avatar
Bäri01
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Touko 27, 2022 17:28

Re: Öljytikun viereinen takaiskun vaihto.

Viesti Kirjoittaja Bäri01 »

vrs2 kirjoitti:
Ma Marras 18, 2024 19:17
Bäri01 kirjoitti:
Ma Marras 18, 2024 18:58
Nyt varmaan olis sen vaihto edessä.
Pystyykö pelkän takaiskun vaihtamaan ja käykö tämä siihen
https://www.puuilo.fi/bl-valiventtiili- ... RVKSwXsMVk

Vai pitääkö se muutaman kympin osa ostaa. Ja vaihtaa putkineen?
Eiköhän tuo toimi, kuumailmapuhaltimen avulla vanha pois ja uutta tilalle sitten tarvittaessa letkulla ja klemmareilla varmistaa. Säästö on ranetuksesta tosin aika pieni kun tuo uusi letku marmorilla maksaa n.50€.
Näyttää saavan vaan muovisella takaiskulla, tuo voisi olla kestävämpi. Myös vähän ilkeässä paikkaa se putken toinen pää missä lukitus.
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Öljytikun viereinen takaiskun vaihto.

Viesti Kirjoittaja Termos »

Eikö tuon takaiskun keruusäiliölle menevä putki ole sellaista kovamuovista tavaraa? Aika ilkeetä siihen on pelkkää takaiskuventtiiliä vaihtaa.
Maptunilla on tuollainen alumiiniversio takaiskusta kera letkun/putken, kuvassa näyttää originaalin kovamuoviputken kaltaiselta:

https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... 5-04-.html

Hinta on kohdillaan, mutta Maptun veloittaa joskus liikaa toimituskuluja. Tälle osalle kuitenkin kohtuulliset 12,61€ (DHL)

Tuon keruusäiliön liittimen lukitusklipsit on helppoa painaa sisään sopivalla lista-avaimella, kokoa en nyt muista :roll:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Bäri01
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Touko 27, 2022 17:28

Re: Öljytikun viereinen takaiskun vaihto.

Viesti Kirjoittaja Bäri01 »

Termos kirjoitti:
Ti Marras 19, 2024 00:19
Eikö tuon takaiskun keruusäiliölle menevä putki ole sellaista kovamuovista tavaraa? Aika ilkeetä siihen on pelkkää takaiskuventtiiliä vaihtaa.
Maptunilla on tuollainen alumiiniversio takaiskusta kera letkun/putken, kuvassa näyttää originaalin kovamuoviputken kaltaiselta:

https://www.maptunparts.fi/moottorin-os ... 5-04-.html

Hinta on kohdillaan, mutta Maptun veloittaa joskus liikaa toimituskuluja. Tälle osalle kuitenkin kohtuulliset 12,61€ (DHL)

Tuon keruusäiliön liittimen lukitusklipsit on helppoa painaa sisään sopivalla lista-avaimella, kokoa en nyt muista :roll:
Joku on tuon haukkunut arvosteluissa. Myös niitä pelkkiä takaiskuja löytyy maptuniltq ja hyvät arvostelut saanu.
Saab 9-3 Turbo -02
Saab 9-3 Turbo Jubilee SE -02
Saab 9-5 Aero Wagon A -07
vrs2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Elo 06, 2024 13:13

Re: Öljytikun viereinen takaiskun vaihto.

Viesti Kirjoittaja vrs2 »

Sen letkun saa öljyloukolta aika helposti irti:
Auton keula ylös ja pukit alle, sitten vaan selällään alle hyvän valon kanssa ja sitten vaan ujuttaa käsi sinne putken liittimeen ja puristaa näpeillä lujaa niistä valkoisista ja samalla vetää. Tuo kiintoavain on varmaan hyvä konsti.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljytikun viereinen takaiskun vaihto.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie joskus laitoin Saabin originaalin putken ja se katkesi samalla tapaa kuin vanhakin jonkun vuoden päästä. Ostin Puuilosta tommosen alumiinisen takaiskuventtiilin ja survoin sen siihen putkeen. Hyvin on toiminut ja oli halpa korjaus. En nyt ole ihan varma, oliko se tosiaan 10mm karalla?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin