Tarviketermostaatti ei toimi/lämmöt ei nouse 2.0ja 2.3L

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Wege
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Tarviketermostaatti ei toimi/lämmöt ei nouse 2.0ja 2.3L

Viesti Kirjoittaja Wege »

Ihmetyksen aiheena on tosiaan ollut jo pitempään että mikä näissä tarviketermostaateissa oikein on vikana kun koneessa ei lämmöt nouse kuin 60-70c..
Ostin ensin Mahlen ja myöhemmin Gates:in ja kumpikaan ei toimi eli lämmöt jää alas ja viisari roikkuu.
Gatesin laatikossa oli motorad eli orkkismerkki ja mittaillessani näitä keskenään löytyi dimensioista pieniä eroja alkuperäiseen verrattuna.

Täytyy siis olla jokin tekijä mikä aiheuttaa sen että termostaatti vuotaa lävitseen.
Ja löytyihän se:
Kannen päässä oleva moottorin lämpötila-anturin kärki osuu tarviketermostaattiin jolloin se menee väännyksiin ja jäähdytysneste vuotaa
termostaatin läpi koko ajan.

Korjauksena tähän laitoin 3kpl 1mm paksuisia kupariprikkoja lämpöanturin alle jolloin anturi tulee ulommas eikä ota enää kiinni termostaattiin.
Prikkavirityksen jälkeen lämmöt nousee kuten pitää ja termostaatti pelaa täydellisesti. Vinkin tähän kokeiluun sain asiantuntevalta Saab-korjaamolta Alavieskasta.
Kuvasin pienen videonpätkän jossa näkyy syy/seuraus.

https://www.youtube.com/shorts/h2K3E4i9eMU
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
-Hese-
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tarviketermostaatti ei toimi/lämmöt ei nouse 2.0ja 2.3L

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

Tarviketermareiden hinnalla oisit ostanut sen yhden orggiksen mikä olisi toiminut kerrasta. Taas nähdään ettei tarvike kestä/toimi.
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Wege
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Tarviketermostaatti ei toimi/lämmöt ei nouse 2.0ja 2.3L

Viesti Kirjoittaja Wege »

Muutama orkkis on ollut ja pelanneet aikansa. Mutta nyt on vapaus valita mikä lystää ja pelaa mm. Gates joka on motorad=orkkismerkki.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1113
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Tarviketermostaatti ei toimi/lämmöt ei nouse 2.0ja 2.3L

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Infoile tänne miten kauan tarvikegates kestää. Wahler voi kestää jopa 2 talvea, motorad yhden. Minun puolestani termari on vaihtokunnossa kun se aukeaa ennen 92c ja laskee koneen 75-80 tuntumaan avauduttuaan.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Tarviketermostaatti ei toimi/lämmöt ei nouse 2.0ja 2.3L

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Tästä on keskusteltu aiemminkin ja syy on tarviketermarin lautasen isompi koko ja eri syvyydessä verrattuna oem.
Termarin lautanen ottaa kiinni lämpötilaanturiin varsinkin jos käytetään muutakun kun oem.
Lautanen aukee, mutta sulkeutuessa ottaa tappiin kiinni ja siksi heti vaihdon jälkeen lämmöt käy normaalia korkeammalla kun ahistaa.
Tuntuu kädessä asentaessa kun siirtää termarin reiässään toiseen reunaan.
En ole huomannut kestossa eroa tarvike/oem kun poistaa ongelman.

Ketjun aloittaja on asian tiimoilta oikeassa ja tarvikkeita on joskus pakko ostaa kun oem ei löydy just siihen hätään.
Oem osista löytyy samaa kun tarvike ja tarvike osassa jos ongelma on ongelma myös oem osassa.


Youtube:saab 9-5 tarvike termostaatti
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Tarviketermostaatti ei toimi/lämmöt ei nouse 2.0ja 2.3L

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ja kaikilla joilla on esiintynyt tätä, niin on orkkis lämpötila-anturi, ettei ole vaihdettu tarvike- tai jälkimarkkinoilta tilattua anturia, joka voisi olla myös väärän kokoinen?
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Tarviketermostaatti ei toimi/lämmöt ei nouse 2.0ja 2.3L

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Pakari kirjoitti:
La Marras 23, 2024 11:35
Ja kaikilla joilla on esiintynyt tätä, niin on orkkis lämpötila-anturi, ettei ole vaihdettu tarvike- tai jälkimarkkinoilta tilattua anturia, joka voisi olla myös väärän kokoinen?

Viimeksi kun lueskelin aiheesta n.6v sitten vertasin antureita mitä löyty hyllystä, harmaita, vaalean sinisiä, mustia ja tumman sinisiä olleet saabeissa 9000, 9-3 ja 9-5:ssa ja jokainen otti samaan termariin kiinni.
En katellu oliko tarvikkeita vai mitä kun tolla otannalla ei väliä, vika ei ollut termarissa.
Lautasen koko ja kohta eri paikassa, jos et usko ota tönäri käteen ja mittaa.
Mulla oli parinkymmenen purku saabin hilut laatikossa mistä vertailin kun täällä väitettiin uusien tarviketermareitten olevan rikki.
Ongelma poistui kun sorvasin jatkomuhvin anturin juureen, näitä laitoin muillekkin.
Anturia itsessäään ei voi lyhentää, ei toimi enää ainaan yhdestä mitä kokeilin.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Tarviketermostaatti ei toimi/lämmöt ei nouse 2.0ja 2.3L

Viesti Kirjoittaja Pakari »

-Hese- kirjoitti:
Pe Marras 22, 2024 21:33
Tarviketermareiden hinnalla oisit ostanut sen yhden orggiksen mikä olisi toiminut kerrasta. Taas nähdään ettei tarvike kestä/toimi.
Ite oon aikanaan vaihdattanut todella monta orkkis termaria femmaan 6-9kk välein, kun eivät sen pidempään toimineet mulla, joten kyllästyin jatkuviin termostaatin vaihtoihin ja vaihdoin Mahleen. Orkkistermarin toiminta ärsyttää myös minua, kun moottorin lämmöt sahaavat 80-92c väliä jatkuvasti. Mahlella kestää tasan 87c ainakin mulla femmassa. Talvisin jos ajan, niin käytän ärjykeulan alaosassa viimasuojaa jo ihan pelkästään ohjaustehostimen putkistonkin vuoksi, mutta hitaamman lämpenemisen 60-80c välillä vuoksi myös, kun ACC ottaa sen verran enemmän lämpöä kabiiniin, että lämpöjen nousunopeus hidastuu. Omasta mielestä orkkistermari lämmittää koneen myös liian nopeasti, joten Mahlen hitaampi lämpeneminen on ainoastaan positiivinen asia.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
-Hese-
"Viggen"
Viestit: 512
Liittynyt: Ke Helmi 14, 2007 18:35
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tarviketermostaatti ei toimi/lämmöt ei nouse 2.0ja 2.3L

Viesti Kirjoittaja -Hese- »

^Eipä ole tarvinnut omissa Saabeissa viimasuojia laitella, ovat lämmenneet talvellakin ihan normaalisti. Jotain vikaa varmaan jos ei lämpene ilman?
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Tarviketermostaatti ei toimi/lämmöt ei nouse 2.0ja 2.3L

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Ei ole vikaa, kun on hakemalla haettu erilailla toimiva termostaatti tarkoituksellisesti, joka lämmittää konetta hitaammin ja pitää lämmöt asteen tarkkuudella tasaisena. Sitä kun on kaikki keulan kennot ja putkistot uusittu, niin näyttävät kestävän huomattavasti paremmassa kunnossa kun ei saa suolasuihkua, kiviä ja nastoja.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Tarviketermostaatti ei toimi/lämmöt ei nouse 2.0ja 2.3L

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

~15mm vaahtomuovipatjan palanen kennon eteen maskin taakse ehkäsis kivituhot ja laskis passelisti viiman läpi ettei keitä, ehkä.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tarviketermostaatti ei toimi/lämmöt ei nouse 2.0ja 2.3L

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En ole kyllä huomannut Saabeissa tarvetta peittää keulaa. Ja on ollut viimeksi tänä vuonna kovat kelit (-34°C). Toista oli ensimmäisessä autossani Fiat 127:ssä, josta meni kaasutin jäähän 15km ajosta pakkasella. Oireena moottori ei käynyt tyhjäkäyntiä, ennen kuin kaasari taas suli. Keulapeitto poisti ongelman täysin.

On vissiin ollut onnea termareiden kanssa. Foorumin vinkin mukaan tosin olen käyttänyt originaalia 9-5:ssä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Tarviketermostaatti ei toimi/lämmöt ei nouse 2.0ja 2.3L

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mutta nyt ei ollutkaan puhe siitä, että onko tarvetta vaiko ei. Mainitsin, että omalla kokoonpanolla teen niin, jos ajan talvella ja perustelin että miksi. Ärjykeula on muutenkin reilusti avonaisempi kuin muut femmat... Joten ihmettelen, että mistä tarve selvittää ettei Saabeissa tarvitse tehdä niin? Etenkään kun kyse ei ole vakio vehkeistä.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Tarviketermostaatti ei toimi/lämmöt ei nouse 2.0ja 2.3L

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Omassa femmassa peitän talvella kennon koska ilman peittoa lämmöt ei kerkeä nousta joskus kuukauteen kahteen edes sinne kuumalle puolelle.
Tämä tekee sen kun paikannat jotain vikaa joka tullut jo 2kk aiemmin, sytyttää vikavalon vasta 2kk päästä koneen saavutettua tarvittavan lämmön sitten miettimään missähän kohtaa meni vikaan.
Pätkäajoa ajavalle suositus maskisuojalle.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tarviketermostaatti ei toimi/lämmöt ei nouse 2.0ja 2.3L

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No tässä tavallinen tallaaja ei nyt ymmärtänyt, kun toinen sanoo että originaalilla kone lämpenee liiankin nopeasti ja että Mahle on parempi kun lämpenee hitaammin. Sitten kuitenkin maskia väännetään keulaan. Ota tästä nyt selvää. Pätkäajo lienee alle 3km, koska meidän femma puhaltaa jo lämmintä 2km ajon kohdilla ja ei siitä pitkälle tarvitse jatkaa, on moottori jo normaalissa lukemassa? Monikossa kertoi että kone ei lämpene 2kk aikana normaaliin lämpöön. Ehkä kannattaisi ajaa välillä semmonen 10km hupilenkki, niin ehtisi lämmetä se pannu normaaliin. 60kmh keskinopeudella siihen menee 10minuuttia...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin