Väylävikaa tai MIU rikki?
Väylävikaa tai MIU rikki?
Terve
Vajaa viikko sitten '06 9-5 2,3t 136kW automaatti jätti kaupan pihaan kun ei käynnistynyt. Eli hinaamalla kotiin. Tilanne oli heti alussa se että auto starttaa mutta ei käynnisty(muutaman kerran hörähti mutta sammui samantien), syylärin flektit pyörii heti kun laittaa virrat päälle, mittariston SID näyttöön ei tule muuta kuin taustavalo. Äänitorvi, ja vilkut toimii paitsi nuolet mittaristossa(SID, DICE ok?). Laitoin iCarsoft VOL V2.0 testerin kiinni ja laite löytää vain osan ohjausyksiköistä. I-bus väylästä löytyy kaikki MIUa lukuunottamatta. P-bus väylän laitteita ei löydy ollenkaan, eli trionic ym. Kaikki sulakkeet on tarkistettu ja putsattu tarvittaessa. Sulakkeilta mitattu myös että tarvittavat jännitteet tulee virtalukon eri asennoissa. Akku irti ja purin kojelaudasta mittariston ja siitä korjattiin MIUn sinisen liittimen juotokset asianmukaisesti. Niissä oli murtumia juurikin virransyötön ja väyläpinnien puolella. Tilanne ei kuitenkaan muuttunut vielä sillä korjauksella miksikään. Akun ollessa irti mittasin väylien vastukset johtosarjaan päin ja myös MIUhun päin. Molemmissa vastus oli n.120ohmia sekä i-bus että p-bus väylässä eli väylät ei ainakaan oikosessa ole koska päätevastukset löytyy. Oikosulkua väylistä ei ollut myöskään +12V tai GND välillä.
Olisiko vinkkejä mistä vikaa voisi seuraavaksi alkaa etsimään? Onko esim. MIUn piirilevyllä jotain muuta mitä kannattaa tarkistaa?
-Pasi-
Vajaa viikko sitten '06 9-5 2,3t 136kW automaatti jätti kaupan pihaan kun ei käynnistynyt. Eli hinaamalla kotiin. Tilanne oli heti alussa se että auto starttaa mutta ei käynnisty(muutaman kerran hörähti mutta sammui samantien), syylärin flektit pyörii heti kun laittaa virrat päälle, mittariston SID näyttöön ei tule muuta kuin taustavalo. Äänitorvi, ja vilkut toimii paitsi nuolet mittaristossa(SID, DICE ok?). Laitoin iCarsoft VOL V2.0 testerin kiinni ja laite löytää vain osan ohjausyksiköistä. I-bus väylästä löytyy kaikki MIUa lukuunottamatta. P-bus väylän laitteita ei löydy ollenkaan, eli trionic ym. Kaikki sulakkeet on tarkistettu ja putsattu tarvittaessa. Sulakkeilta mitattu myös että tarvittavat jännitteet tulee virtalukon eri asennoissa. Akku irti ja purin kojelaudasta mittariston ja siitä korjattiin MIUn sinisen liittimen juotokset asianmukaisesti. Niissä oli murtumia juurikin virransyötön ja väyläpinnien puolella. Tilanne ei kuitenkaan muuttunut vielä sillä korjauksella miksikään. Akun ollessa irti mittasin väylien vastukset johtosarjaan päin ja myös MIUhun päin. Molemmissa vastus oli n.120ohmia sekä i-bus että p-bus väylässä eli väylät ei ainakaan oikosessa ole koska päätevastukset löytyy. Oikosulkua väylistä ei ollut myöskään +12V tai GND välillä.
Olisiko vinkkejä mistä vikaa voisi seuraavaksi alkaa etsimään? Onko esim. MIUn piirilevyllä jotain muuta mitä kannattaa tarkistaa?
-Pasi-
Saab 9000 Turbo '86
Saab 9000 CD '96
Saab 9-5 Vector '06
Saab 9-3SC '09
Saab 9-5 Aero '03
Saab 9000 CD '96
Saab 9-5 Vector '06
Saab 9-3SC '09
Saab 9-5 Aero '03
Re: Väylävikaa tai MIU rikki?
KAA?
#8411
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
9-5 -04 2.3T Vector Wagon Stage? (KA)
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 3 x OG9-3, 1 x NG9-3
Re: Väylävikaa tai MIU rikki?
Kampiakselin asentoanturi on vaihdettu viime talvena. Uusi anturi on alkuperäislaatuinen Bosch. Alkoi viimetalvena temppuilemaan ettei käynnistynyt lämpimällä koneella. Kylmänä käynnistyi ihan normaalisti. Lopulta pimeni kokonaan ja viaksi paljastui asentoanturi. Silloin ei ollut mittaristossa mitään poikkeavaa havaittavissa.
-Pasi-
-Pasi-
Saab 9000 Turbo '86
Saab 9000 CD '96
Saab 9-5 Vector '06
Saab 9-3SC '09
Saab 9-5 Aero '03
Saab 9000 CD '96
Saab 9-5 Vector '06
Saab 9-3SC '09
Saab 9-5 Aero '03
Re: Väylävikaa tai MIU rikki?
Tulipellin liittimen puhdistit.
Re: Väylävikaa tai MIU rikki?
En vielä, se on seuraavana vuorossa.
-Pasi-
-Pasi-
Saab 9000 Turbo '86
Saab 9000 CD '96
Saab 9-5 Vector '06
Saab 9-3SC '09
Saab 9-5 Aero '03
Saab 9000 CD '96
Saab 9-5 Vector '06
Saab 9-3SC '09
Saab 9-5 Aero '03
Re: Väylävikaa tai MIU rikki?
Jos jollain metallia sisältävällä harjalla putsaat, ota akunkenkä irti.
Re: Väylävikaa tai MIU rikki?
Bensapumppu siirteli viimeiset bensansa tuossa kohtaa.
Varmistukseksi kokeile suutintukin venttiilistä tekeekö painetta, käytä ensin parikertaa virtoja päällä/pois.
Sytkäkasettikin osaa tosin kuolla tuolla tavalla.
Re: Väylävikaa tai MIU rikki?
Kyllä pumpun hurina kuuluu hetken aina kun virrat kääntää päälle. Takapenkki käännettynä kuuluu selvästi. En ole niinkään ollut huolissani käynnistymisestä vaan siitä että miksi testeri ei löydä MIU yksikköä eikä mitään siitä eteenpäin konehuonetta kohti. Eli kaikki P-väylässä olevat boksit ovat hukassa. Tuo MIUhan on solmukohta I- ja P-väylän välissä.
Saab 9000 Turbo '86
Saab 9000 CD '96
Saab 9-5 Vector '06
Saab 9-3SC '09
Saab 9-5 Aero '03
Saab 9000 CD '96
Saab 9-5 Vector '06
Saab 9-3SC '09
Saab 9-5 Aero '03
Re: Väylävikaa tai MIU rikki?
MY 2006 OG 9-5 femmassa voi olla usein mittaristo propleema. Eli jos mittariston kaikki varoitusvalot ( öljypaine,mootorivikavalo,airbag jne on pimeitä siteen mittaristoon ei kulkee virtaa ja jos mittaristo ei toimii siteen SAAB turvalisuussyistä ei käynisty. Oman SAABin sain käyntiin jos koskesin piuhojen liintintä mittariston takana. Ja kuin yksi SAAB asentaja sanos - mittaristö irrii , juotokset kuntoon ja SAAB toimii taas.
Re: Väylävikaa tai MIU rikki?
Mikä on miu
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Väylävikaa tai MIU rikki?
Main instrumen unit a`ka mittaristo.
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: Väylävikaa tai MIU rikki?
Ei ole vieläkään vikaa löytynyt. Konehuoneen kaikki maadoitukset käyty läpi ja puhdistettu tarvittaessa. Lisäsin kokeeksi vielä ylimääräisen maajohdon akun miinuskengästä termostaatin koteloon. Moottorin johtosarjan liittimet tarkisettu rintapellistä, ihan puhtaat olivat. ESP/ABS liitin oli myös puhdas. Startilla kun pyörittää niin kiekkamittarin neula hieman nousee, joten kyllä siellä p-bus väylässä varmaan jotain elämää on mutta testeri ei löydä p-bus väylän bokseja. Samoin automaatin vaihteenvalitsimen symbolit vaihtuu mittariston näytössä. Öljynpaineen merkkivalo sammuu startilla. Käsijarrun merkkivalo toimii. Töötti ja ratin painikkeet toimii ainakin radioon, sidin näytöllä ei tapahdu mitään mutta jos CLR nappia pitää pohjassa kuuluu sidin äänimerkki. Night panel ja kirkkauden säätö toimii muihin taustavaloihin paitsi mittaristoon. Väylien pinneistä mitattu jännitteet maata vasten kun kaikki laitteet kiinni ja pitäisi olla ok koska 2,3V-2,5V jokaisesta väyläjohtimesta maata vasten. I-bus väylästä löytyy SRS, TWICE, DICE, ACC ja SID. Ainoa mitä en löydä testerillä tuosta väylästä MIUn lisäksi on radio/CD soitin, pitäisikö sekin löytyä?? Voiko joku yksittäinen laite blokata väylän toiminnot ecuun päin?
-Pasi-
-Pasi-
Saab 9000 Turbo '86
Saab 9000 CD '96
Saab 9-5 Vector '06
Saab 9-3SC '09
Saab 9-5 Aero '03
Saab 9000 CD '96
Saab 9-5 Vector '06
Saab 9-3SC '09
Saab 9-5 Aero '03
Re: Väylävikaa tai MIU rikki?
Voi sekoittaa. Vaikka itellä onkin vanhempi jossa mittaristosta fyysisesti erillinen sid, mutta sen vikaantuminen aiheutti mittariston pätkimistä ja viallinen sid pudotti/pätki mittaristoa väylästä pois.. Toki auto käynnistyi normaalisti. Viirussa kun sid on mittaristossa, niin kyllä sen mittariston vaihdolla lähtisin liikkeelle.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Väylävikaa tai MIU rikki?
Vika korjaantui vaihtamalla toisen MIUn eli mittariston. Kilometrit ja ohjelmoinnit otin vanhasta eepromin mukana. Molemmissa väylissä oli elämää mutta i-bus väylä ei saanut yhteyttä mittaristoon ja siksi myös mm. ecua ei löytynyt.
Saab 9000 Turbo '86
Saab 9000 CD '96
Saab 9-5 Vector '06
Saab 9-3SC '09
Saab 9-5 Aero '03
Saab 9000 CD '96
Saab 9-5 Vector '06
Saab 9-3SC '09
Saab 9-5 Aero '03