Ohjauksesta
Ohjauksesta
Kesärenkaiden (Nokia NRVi 215/55/16) vaihdon jälkeen auto pyrkii vääntämään ihan suoralla tiellä oikealle. Talvirenkailla vastaavaa ei ollut, vaan suoran päässä sai päästää vaikka ratista irti ja eteenpäin puski kuin juna. Nyt kampeaa häiritsevästi oikealle jos ratista päästää irti.
Renkaat ovat melko uudet; yhden kesän ajettu. Ulkopuolisesti tarkasteltuna näyttävät olevan kaikki ok. Paineet tsekattu pariin kertaan - ok (2,4bar).
Eli pakostahan tulee mieleen, että renkaista tuo johtuu kun talvirenkailla ongelmaa ei ole. Mutta kun renkaat siis näyttävät olevan ihan ok...
Mistähän vikaa lähtisi purkamaan...tietty se aurauskulmien tarkistus on kait eka toimenpide? Toisaalta luulisi, että jos niissä on vikaa niin sama "vääntö" ilmenisi talvirenkaillakin...?
- 95 vm.99, 145.000km
Renkaat ovat melko uudet; yhden kesän ajettu. Ulkopuolisesti tarkasteltuna näyttävät olevan kaikki ok. Paineet tsekattu pariin kertaan - ok (2,4bar).
Eli pakostahan tulee mieleen, että renkaista tuo johtuu kun talvirenkailla ongelmaa ei ole. Mutta kun renkaat siis näyttävät olevan ihan ok...
Mistähän vikaa lähtisi purkamaan...tietty se aurauskulmien tarkistus on kait eka toimenpide? Toisaalta luulisi, että jos niissä on vikaa niin sama "vääntö" ilmenisi talvirenkaillakin...?
- 95 vm.99, 145.000km
Yks mitä voisi koittaa, on vaihdella renkaiden paikkoja edestä taakse ja vielä ristiin jollei ole pyörimissuuntaa!
Voipi olla renkaisen "ominaisuuskin". Suomen tiethän ovat melkein aina oikealle kallellaan joten se voi johtu siitäkin. Oma auto on aivan levoton talvirenkailla(contin kitkat205/55 16"), mutta taas kesärenkailla kulkee paljon suorempaan (Barum 225/40 18").
Vanteiden ET voi myös aiheuttaa vetelyä/puoltamista
Voipi olla renkaisen "ominaisuuskin". Suomen tiethän ovat melkein aina oikealle kallellaan joten se voi johtu siitäkin. Oma auto on aivan levoton talvirenkailla(contin kitkat205/55 16"), mutta taas kesärenkailla kulkee paljon suorempaan (Barum 225/40 18").
Vanteiden ET voi myös aiheuttaa vetelyä/puoltamista
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Itselläni on aivan sama ominaisuus Continentaleissa (205/55-16). Oikealle vedättää kevyesti heti kun päästää ratista otteen.
Vanhoilla 205/65-15 -kesärenkailla ei vedellyt vielä mihinkään eikä talvirenkailla mutta kun vaihtoi tuumakokoa isompaan, alkoi vetely.
Tiedä sitten onko tuumakoolla mitään merkitystä asiaan...???
Kulmat on kunnossa ja renkaat myös ok. Pitää kokeilla siirrellä renkaiden paikkaa kuten neuvottiin...
Vanhoilla 205/65-15 -kesärenkailla ei vedellyt vielä mihinkään eikä talvirenkailla mutta kun vaihtoi tuumakokoa isompaan, alkoi vetely.
Tiedä sitten onko tuumakoolla mitään merkitystä asiaan...???
Kulmat on kunnossa ja renkaat myös ok. Pitää kokeilla siirrellä renkaiden paikkaa kuten neuvottiin...
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Tässä 3 kuukauden sisällä on tullut ajeltua seuraavilla renkailla:
Gislaved Nord Frost nastat, 185x65x15
Continental Eco Contact 195/60x15
Continental Premium Contact 205/55x16
Ei puoltamista millään noista, Premium Contit ehdottomasti mukavimmat, jos malttaa ajaa urien ulkopuolella (metelin takia).
Gislaved Nord Frost nastat, 185x65x15
Continental Eco Contact 195/60x15
Continental Premium Contact 205/55x16
Ei puoltamista millään noista, Premium Contit ehdottomasti mukavimmat, jos malttaa ajaa urien ulkopuolella (metelin takia).
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Niin...mutta kuten jo sanoin, talvirenkailla auto kulki suoraan kuin juna. Pitkän suoran päässä sai huoletta päästää vaikka ratista irti eikä auto kammennut yhtään mihinkään.9-5 on aina vaatinut ratista kiinni pitämisen
Minulla myös talvikiekot 15" ja kesäkiekot 16", eli olisiko koolla todellakin väliämutta kun vaihtoi tuumakokoa isompaan, alkoi vetely
VAG-konsernin tuotteille on ominaista vaeltaminen tien kallistuksen mukaan. Keskiviivan päällä ajettaessa menee suoraan .
Tarkistutin aikoinaan Audistani kulmia ja vaihdoin renkaita. Ei kuitenkaan ollut vika vaan ominaisuus.
Nykyinen 9-5 Pilot Primacyillä (16'') ei vaeltele mihinkään.
Tarkistutin aikoinaan Audistani kulmia ja vaihdoin renkaita. Ei kuitenkaan ollut vika vaan ominaisuus.
Nykyinen 9-5 Pilot Primacyillä (16'') ei vaeltele mihinkään.
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
Minulla myös Misukan Primacyt (tosin 15" ja painetta 2,5) ja aika kiitettävästi suoraan menee. Aivan lievä tuollainen "alamäen suuntaan" eli kallistuksen suuntaan viettävä taipumus on, mutta hyvin pieni. Viime kesänä kuluneilla renkailla ilmiö oli hyvinkin voimakas eli selvästi häiritsevä!ajokoira kirjoitti:VAG-konsernin tuotteille on ominaista vaeltaminen tien kallistuksen mukaan. Keskiviivan päällä ajettaessa menee suoraan .
Tarkistutin aikoinaan Audistani kulmia ja vaihdoin renkaita. Ei kuitenkaan ollut vika vaan ominaisuus.
Nykyinen 9-5 Pilot Primacyillä (16'') ei vaeltele mihinkään.
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 06:40
- Paikkakunta: Savonlinna
Joopa joo, mulla kanssa Nokian NRVi:t alla ja lievästi vetää oikealle. Koko 225/45/17. Tosin tien pinnan laadulla on selkeesti osuutensa.Esim. uudella asvaltilla "ominaisuus" katoaa. Talvikumeilla (NokiaQ,205/16") vetelyä ei esiinny ollenkaan. Aurauskulmat on ok, ja alkuperäiset aeron vanteet alla, joten ET-luku pitäis olla kohdallaan. Ajelin alkukevään Misukan Pilot HX:llä ja tilanne oli sama, tosin hel..tin paljon äänekkäämpänä.
9-5 Aero Nordic -00
Taitaa oikealle vieminen olla ominaista kaikille saabeille,
joissa on edessä joustintuet (900ng ja 9-3 tekivät nimittäin
ihan samaa). Jos vetely kovasti kiusaa, niin kannattaa laittaa
oikeaan etukulmaan aina vähiten kulunut rengas ja vastaavasti
vasempaan etukulmaan kaikista eniten kulunut rengas. Lisäksi
voi oikealla puolella pitää aavistuksen kovempaa rengaspainetta.
9-5:en kuluttaa eniten juuri oikean puolen eturengasta. Jos ajaa
paljon, joutuu renkaiden mulkkaamisen tekemään parikin kertaa
kesässä.
joissa on edessä joustintuet (900ng ja 9-3 tekivät nimittäin
ihan samaa). Jos vetely kovasti kiusaa, niin kannattaa laittaa
oikeaan etukulmaan aina vähiten kulunut rengas ja vastaavasti
vasempaan etukulmaan kaikista eniten kulunut rengas. Lisäksi
voi oikealla puolella pitää aavistuksen kovempaa rengaspainetta.
9-5:en kuluttaa eniten juuri oikean puolen eturengasta. Jos ajaa
paljon, joutuu renkaiden mulkkaamisen tekemään parikin kertaa
kesässä.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 103
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13
-
- "Ruisku"
- Viestit: 103
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 2
- Liittynyt: Ma Kesä 20, 2005 10:55
Ohjaus
Entisessä 9-5 tuntui suht voimakasta vetoa pientareen suuntaan, jota uudessa aerossa ei ole havaittavissa. Ei ole tietoa mistä tämä johtuu mutta pidän lähtökohtana pitää ratista kiinni, jolloin asialla ei ole juuri merkitystä niin kauan, kuin ei kuluta suotta renkaita(näin käynyt) tai ei nukahda rattiin. Silloinkin tosin onneksi vie metsään, ei toisen kaistalle.