Ohjauksesta

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Ohjauksesta

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Kesärenkaiden (Nokia NRVi 215/55/16) vaihdon jälkeen auto pyrkii vääntämään ihan suoralla tiellä oikealle. Talvirenkailla vastaavaa ei ollut, vaan suoran päässä sai päästää vaikka ratista irti ja eteenpäin puski kuin juna. Nyt kampeaa häiritsevästi oikealle jos ratista päästää irti.

Renkaat ovat melko uudet; yhden kesän ajettu. Ulkopuolisesti tarkasteltuna näyttävät olevan kaikki ok. Paineet tsekattu pariin kertaan - ok (2,4bar).

Eli pakostahan tulee mieleen, että renkaista tuo johtuu kun talvirenkailla ongelmaa ei ole. Mutta kun renkaat siis näyttävät olevan ihan ok...

Mistähän vikaa lähtisi purkamaan...tietty se aurauskulmien tarkistus on kait eka toimenpide? Toisaalta luulisi, että jos niissä on vikaa niin sama "vääntö" ilmenisi talvirenkaillakin...?

- 95 vm.99, 145.000km
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Yks mitä voisi koittaa, on vaihdella renkaiden paikkoja edestä taakse ja vielä ristiin jollei ole pyörimissuuntaa!

Voipi olla renkaisen "ominaisuuskin". Suomen tiethän ovat melkein aina oikealle kallellaan joten se voi johtu siitäkin. Oma auto on aivan levoton talvirenkailla(contin kitkat205/55 16"), mutta taas kesärenkailla kulkee paljon suorempaan (Barum 225/40 18").
:wink:

Vanteiden ET voi myös aiheuttaa vetelyä/puoltamista :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Itselläni on aivan sama ominaisuus Continentaleissa (205/55-16). Oikealle vedättää kevyesti heti kun päästää ratista otteen.
Vanhoilla 205/65-15 -kesärenkailla ei vedellyt vielä mihinkään eikä talvirenkailla mutta kun vaihtoi tuumakokoa isompaan, alkoi vetely.
Tiedä sitten onko tuumakoolla mitään merkitystä asiaan...??? :)
Kulmat on kunnossa ja renkaat myös ok. Pitää kokeilla siirrellä renkaiden paikkaa kuten neuvottiin... :)
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Tässä 3 kuukauden sisällä on tullut ajeltua seuraavilla renkailla:
Gislaved Nord Frost nastat, 185x65x15
Continental Eco Contact 195/60x15
Continental Premium Contact 205/55x16

Ei puoltamista millään noista, Premium Contit ehdottomasti mukavimmat, jos malttaa ajaa urien ulkopuolella (metelin takia).
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

9-5 on aina vaatinut ratista kiinni pitämisen
Niin...mutta kuten jo sanoin, talvirenkailla auto kulki suoraan kuin juna. Pitkän suoran päässä sai huoletta päästää vaikka ratista irti eikä auto kammennut yhtään mihinkään.
mutta kun vaihtoi tuumakokoa isompaan, alkoi vetely
Minulla myös talvikiekot 15" ja kesäkiekot 16", eli olisiko koolla todellakin väliä :wink:
ajokoira
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 09:36
Paikkakunta: St Michel

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

VAG-konsernin tuotteille on ominaista vaeltaminen tien kallistuksen mukaan. Keskiviivan päällä ajettaessa menee suoraan :) .
Tarkistutin aikoinaan Audistani kulmia ja vaihdoin renkaita. Ei kuitenkaan ollut vika vaan ominaisuus.

Nykyinen 9-5 Pilot Primacyillä (16'') ei vaeltele mihinkään.
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002
Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
Toby
"Hirsch"
Viestit: 763
Liittynyt: Ti Syys 16, 2003 11:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Toby »

ajokoira kirjoitti:VAG-konsernin tuotteille on ominaista vaeltaminen tien kallistuksen mukaan. Keskiviivan päällä ajettaessa menee suoraan :) .
Tarkistutin aikoinaan Audistani kulmia ja vaihdoin renkaita. Ei kuitenkaan ollut vika vaan ominaisuus.

Nykyinen 9-5 Pilot Primacyillä (16'') ei vaeltele mihinkään.
Minulla myös Misukan Primacyt (tosin 15" ja painetta 2,5) ja aika kiitettävästi suoraan menee. Aivan lievä tuollainen "alamäen suuntaan" eli kallistuksen suuntaan viettävä taipumus on, mutta hyvin pieni. Viime kesänä kuluneilla renkailla ilmiö oli hyvinkin voimakas eli selvästi häiritsevä!
Saabisti #2397
9-5 2,0t Linear Wagon vm.2002
Seat Alhambra 2,0TDI 4WD vm. 2013 (11/2012), mutta silti:
"Saab is The Truth, The Whole Truth and nothing but The Truth."
saabistu9-3
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 06:40
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja saabistu9-3 »

Kannattaiskohan ensiksi kokeilla rangaspaineiden nostoa!
Itselläni 9-5 2.3 Wagonissa Misukan Pilot Primacy 225/45 17 paineet 2.7, eikä vetele!
pete2410
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Tammi 25, 2005 22:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pete2410 »

Joopa joo, mulla kanssa Nokian NRVi:t alla ja lievästi vetää oikealle. Koko 225/45/17. Tosin tien pinnan laadulla on selkeesti osuutensa.Esim. uudella asvaltilla "ominaisuus" katoaa. Talvikumeilla (NokiaQ,205/16") vetelyä ei esiinny ollenkaan. Aurauskulmat on ok, ja alkuperäiset aeron vanteet alla, joten ET-luku pitäis olla kohdallaan. Ajelin alkukevään Misukan Pilot HX:llä ja tilanne oli sama, tosin hel..tin paljon äänekkäämpänä. :?
9-5 Aero Nordic -00
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Yksi juttu näin talven/kevään jälkeen on tietty myös tien kunto. Tuppaa olemaan uria semmoisissa paikoissa, joissa vielä syksyllä oli tasaista.
Sitten jos tassut on eri levyiset kuin talvella niin ei ehkä osu niin hyvin uriin.
9-3 SC 1.8t -06
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Taitaa oikealle vieminen olla ominaista kaikille saabeille,
joissa on edessä joustintuet (900ng ja 9-3 tekivät nimittäin
ihan samaa). Jos vetely kovasti kiusaa, niin kannattaa laittaa
oikeaan etukulmaan aina vähiten kulunut rengas ja vastaavasti
vasempaan etukulmaan kaikista eniten kulunut rengas. Lisäksi
voi oikealla puolella pitää aavistuksen kovempaa rengaspainetta.
9-5:en kuluttaa eniten juuri oikean puolen eturengasta. Jos ajaa
paljon, joutuu renkaiden mulkkaamisen tekemään parikin kertaa
kesässä.
barum
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 13:50

Viesti Kirjoittaja barum »

´02 9-5 Wagonin kulku rauhoittui huomattavasti kun ET muuttui alkup. 49 mm --> 35 mm, ennen hieman yliherkkä ohjaustuntuma parani merkittävästi, samoin täyskaasukiihdytyksissä vetely pieneni murto-osaan, ellei jopa kadonnut kokonaan. Autossa on siis Saabin sporttialusta (=Aeron alusta).

-barum
Georgios Nikolakaros
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13

Viesti Kirjoittaja Georgios Nikolakaros »

´02 9-5 Wagonin kulku rauhoittui huomattavasti kun ET muuttui alkup. 49 mm --> 35 mm, ennen hieman yliherkkä ohjaustuntuma parani merkittävästi..
Mitä se ET on? voiko samaa muutosta tehdä -99 malliin?
T. Georgios
Georgios Nikolakaros
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13

Viesti Kirjoittaja Georgios Nikolakaros »

Nyt säädettiin ohjauskulmat ja ajotuntuma kyllä parani melkoisesti. Edelleen parantamisen varaa on, onko se ET-säätö iso homma?

T. Georgios
ossipentti
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Kesä 20, 2005 10:55

Ohjaus

Viesti Kirjoittaja ossipentti »

Entisessä 9-5 tuntui suht voimakasta vetoa pientareen suuntaan, jota uudessa aerossa ei ole havaittavissa. Ei ole tietoa mistä tämä johtuu mutta pidän lähtökohtana pitää ratista kiinni, jolloin asialla ei ole juuri merkitystä niin kauan, kuin ei kuluta suotta renkaita(näin käynyt) tai ei nukahda rattiin. Silloinkin tosin onneksi vie metsään, ei toisen kaistalle.
Vastaa Viestiin