Morjens, olen uusi täällä ja mulla on ongelma.
-06 95 farkku, ajovalot kääntyneet alas ja se varoitusvalo palaa.
Ei ole vikakoodeja, luettu.
Mistä lähden hakemaan vikaa, pomppasi katsastiksessa.
Niin ja peilien säätö ei toimi.
Pekka
Lisätään paikkakunta
Loimaa/Huittinen
Ajovalot
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7805
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Ajovalot
Asentoanturit rikki
SAAB 9-5:ssa on kaksi korkeussäätöanturia: yksi etuakselilla ja toinen taka-akselilla, yleensä apukuskin puolella. Jos jompikumpi anturi on rikki, ajovalot voivat jäädä ala-asentoon ja vikavalo syttyy.
Taka-anturi on erityisen altis kosteudelle ja lialle.
Säätötangon katkeaminen
Säätötanko voi ruostua ja katketa, jolloin automaattinen säätö ei toimi.
Tämä on yleistä vanhemmissa autoissa.
Liittimien hapettuminen tai kosketushäiriöt
Jos antureiden liittimissä on hapettumaa tai huono kontakti, se voi aiheuttaa toimintahäiriöitä.
Kannattaa puhdistaa liittimet ja tarkistaa johdot.
Säätömoottorin vika
Jos vain toinen ajovalo säätyy, voi olla että säätömoottori on rikki.
Moottorin voi irrottaa ja vaihtaa itse – se lähtee irti varren kanssa, ja uusi menee paikalleen painamalla.
Käyttövirhe tai asetukset
Joissain tapauksissa säätö ei toimi, ellei ajovalot ole kytketty päälle vasemmanpuoleisesta säätökiekosta.
Varmista, että valot ovat päällä ja säädöt aktiiviset.
Mitä voit tehdä itse?
Tarkista anturit ja niiden liittimet.
Puhdista mahdolliset hapettumat.
Testaa säätömoottorit.
Varmista, että valot ovat päällä ja säädöt käytössä.
Jos sinulla on pääsy Tech2-työkaluun tai vastaavaan, voit diagnosoida tarkemmin, mikä osa on viallinen.
Peilien säätömoottorit voivat kulua tai jumittua. Jos peili ei liiku lainkaan, moottori voi olla rikki tai sen liitin irti.
Joissain tapauksissa peili voi liikkua väärään suuntaan tai "elää omaa elämäänsä" virtojen kytkemisen jälkeen.
Peilien sisällä oleva kääntömekanismi voi hapettua, jolloin peili ei löydä perusasentoaan.
Tällöin peili voi kääntyä väärin tai ei ollenkaan.
Korjaus vaatii peilin purkamista ja puhdistusta.
Tarkista sulakkeet ja kytkin: Varmista, että virta kulkee.
Pura peili varovasti: Puhdista hapettumat ja tarkista mekaaniset osat.
Testaa moottori ja liittimet: Voit irrottaa moottorin ja testata sen erikseen.
Tarkista oven johdotus: Etsi mahdollisia katkeamia tai kulumia.
SAAB 9-5:ssa on kaksi korkeussäätöanturia: yksi etuakselilla ja toinen taka-akselilla, yleensä apukuskin puolella. Jos jompikumpi anturi on rikki, ajovalot voivat jäädä ala-asentoon ja vikavalo syttyy.
Taka-anturi on erityisen altis kosteudelle ja lialle.
Säätötangon katkeaminen
Säätötanko voi ruostua ja katketa, jolloin automaattinen säätö ei toimi.
Tämä on yleistä vanhemmissa autoissa.
Liittimien hapettuminen tai kosketushäiriöt
Jos antureiden liittimissä on hapettumaa tai huono kontakti, se voi aiheuttaa toimintahäiriöitä.
Kannattaa puhdistaa liittimet ja tarkistaa johdot.
Säätömoottorin vika
Jos vain toinen ajovalo säätyy, voi olla että säätömoottori on rikki.
Moottorin voi irrottaa ja vaihtaa itse – se lähtee irti varren kanssa, ja uusi menee paikalleen painamalla.
Käyttövirhe tai asetukset
Joissain tapauksissa säätö ei toimi, ellei ajovalot ole kytketty päälle vasemmanpuoleisesta säätökiekosta.
Varmista, että valot ovat päällä ja säädöt aktiiviset.
Mitä voit tehdä itse?
Tarkista anturit ja niiden liittimet.
Puhdista mahdolliset hapettumat.
Testaa säätömoottorit.
Varmista, että valot ovat päällä ja säädöt käytössä.
Jos sinulla on pääsy Tech2-työkaluun tai vastaavaan, voit diagnosoida tarkemmin, mikä osa on viallinen.
Peilien säätömoottorit voivat kulua tai jumittua. Jos peili ei liiku lainkaan, moottori voi olla rikki tai sen liitin irti.
Joissain tapauksissa peili voi liikkua väärään suuntaan tai "elää omaa elämäänsä" virtojen kytkemisen jälkeen.
Peilien sisällä oleva kääntömekanismi voi hapettua, jolloin peili ei löydä perusasentoaan.
Tällöin peili voi kääntyä väärin tai ei ollenkaan.
Korjaus vaatii peilin purkamista ja puhdistusta.
Tarkista sulakkeet ja kytkin: Varmista, että virta kulkee.
Pura peili varovasti: Puhdista hapettumat ja tarkista mekaaniset osat.
Testaa moottori ja liittimet: Voit irrottaa moottorin ja testata sen erikseen.
Tarkista oven johdotus: Etsi mahdollisia katkeamia tai kulumia.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24728
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Ajovalot
Paikkakunnan kertomalla saattaa saada täsmäapua ongelmaan
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Ajovalot
Peilien säätökatkaisija on monella ollut hapettunut. Saa purettua ja puhdistettua.
Re: Ajovalot
Peilien säätöön saattaa auttaa säätönapin purku ja puhdistus. Ei tarvi olla isokaan kikkare sillä pienellä piirilevyllä joka sotkee signaalit ja mikään liike ei toimi.
Edit jaa Risto kerkeski jo. Tämän siitä saa ko kommentin kirjottamiseen menee puoli tuntia
Edit jaa Risto kerkeski jo. Tämän siitä saa ko kommentin kirjottamiseen menee puoli tuntia

Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Ajovalot
Jos ajovalojen vikavalo palaa, niin yleensä sieltä löytyy myös vikakoodi. OBD2-lukija ei riitä muuhun kuin moottorinohjauksen lukemiseen, kaikkeen muuhun tarvitaan kehittyneempi lukija, Saabin tapauksessa Tech 2 ja siihen Saabeille tarkoitettu ohjelmakortti.
Yleensä tuo valojen alas jääminen johtuu anturiviasta, myös anturille tuleva johto voi olla huonona tai liitin hapettunut. Anturit eivät ole trimmeripotetiometrejä, eli niitä ei voi korvata vastuksilla.
Yleensä tuo valojen alas jääminen johtuu anturiviasta, myös anturille tuleva johto voi olla huonona tai liitin hapettunut. Anturit eivät ole trimmeripotetiometrejä, eli niitä ei voi korvata vastuksilla.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04
Ex 2xOG900-NG900-2xOG9-3
Ex 2xOG900-NG900-2xOG9-3
Re: Ajovalot
Kiitoksia paljon tiedoista.
Kottero nosturille.
Kottero nosturille.