Peruspaineen säätö

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Peruspaineen säätö

Viesti Kirjoittaja Termos »

Voikos tuon linkin http://www.saab9000.com/procedures/exha ... stadj.html ohjetta soveltaa 9-5 2,3t:n peruspaineen säätöön, lähinnä kiinnostaa tuon taulukon paikkaansapitävyys.
Jos haluan nostaa liian alhaisia peruspaineita (esim. 0,35bar) tuonne 0,4-0,43bar hujakoille, niin montako kierrosta tankoa arvaa kerralla lyhentää?

Paineiden tarkistusta varten on tarjolla vain AutoGaugen halpismittari, riittääkö tuossa tarkkuus moiseen säätöhommaan.

Varsinaisena ongelmana on matalat maksimiahdot Maptun Stege ykkösen kanssa, 1-1,1bar olosuhteista riippuen.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Viesti Kirjoittaja nef »

Terve!
WIS:n mukaan peruspaine säädetään pumppaamalla painetta kelloon painepumpulla. letkussa on kiinni painemittari.
Kun tanko alkaa liikkumaan niin luetaan paine mittarilta.
Se on peruspaine.
Jos se liikkuu liian aikaisin niin kiristetään vähäsen ja
kokeillaan uudelleen jne.
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

9-5T kirjoitti:Toi pumppaaminen on aika hankalaa käytännössä, kierrä kierros ja käy koittamassa riittikö.
Tuota pumppaamisjuttua olen harkinnut käyttää, mitä käytännön ongelmia siinä on? Tietty tarttis löytää mittari, joka on tarkka alle 0,5 bar paineilla.

Eihän tuolla AutoGaugella tosiaan tee mitään peruspaineen säädössä, ois pitänyt käydä autossa kurkkaamassa sen asteikkoa, ennen tuota ekaa kysymystä :oops:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
nef
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 13:39
Paikkakunta: Porvoo, hamari

Viesti Kirjoittaja nef »

Ei siinä pumppaamis jutussa ole mitään vaikeata jos olisi oikeat vehkeet.
Olen yrittänyt kattoa noista tarvikeliikkeistä semmoista käsi paine-/alipainepumppu jossa on paine mittari pumpusssa, ei ole vielä löytynyt.
Jos olisi semmoinen pumppu voisi testata "dumppi" venttiilin toiminnan myöskin.
Polkupuörän pumpulla saa helposti tarpeeksi painetta, jos on iso pumppu niin ehkä yksi pumppaus riittää ettei tarvitse venttiiliä väliin.
Toinen keino on paineilmapistoolilla hitaasti painetta letkuun.
YT.
Nicke
9-5 -99 + 9-5 00 (141 kW)
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Tuli tehtyä tuo pumppujutska, ei vielä tarpeeksi luotettava. Eli 2,5 kierosta väänsin kiinni niin ECU pysyi vielä kartalla.
9-3.1972
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

Asia selvä, säädetään viikonloppuna "kiristys ja koeajo" - periaatteella :wink:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Termos »

En sitten malttanu olla varovainen, 2 kierrosta piti heti tempaista tankoa lyhyemmäksi. Nyt sitten loimottaa "Check Engine" - valo :oops:

Pirun hukkaportti pääsi lipsahtamaan takalukkoon, vaikka sitä varoinkin. Siitä hermostuneena päätin hoitaa ruuvaamisen kerralla, kun downpipekin piti käyttää irti, että sai tuon hukkiksen normaaliasentoon. Ei passais hosua ei...
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin