Ilmastoinnin kompressori

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jarip
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 13:53

Ilmastoinnin kompressori

Viesti Kirjoittaja jarip »

Tuleeko sen näillä keleillä olla käynnissä jatkuvasti vai pitäisikö sen toimia jaksottaisesti, kuten niissä 9000:ssa, joiden kanssa olen ollut tekemisissä? Liemet tarkistettu, ECON-napista kompressori pysähtyy ja lähtee käyntiin.
Viimeksi muokannut jarip, Ti Heinä 25, 2006 11:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kompressoria ohjaa painekytkin. Kompressori pukkaa painetta kunnes paineen yläraja saavutetaan. Kaasu virtaa paisuntaventtiilin läpi hiljaksiin ja paine laskee. Kun alaraja saavutetaan, painekytkin käskee taas kompressorin päälle. Lisäksi höyristinkennon pakkaskytkin pystyy estämään kompressorin käynnistymisen, jos kennoon muodostuu jäätä.

Eihän jääkaapinkaan kompressori käy jatkuvasti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jarip
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 13:53

Viesti Kirjoittaja jarip »

Kuvauksen perusteella vika voi siis olla (ainakin):
- kompressorissa, joka ei pukkaa painetta tarpeeksi
- anturissa (painekytkin), joka mittaa painetta
- paisuntaventtiilissä, joka päästää paineet läpi "liian helposti"

Ei tuo jatkuva käyminen minustakaan tuntunut normaalilta, mutta merkkiliikkeen huoltopäällikön mukaan "9-5:ssa kompressorin toiminta eroaa 9000:sta" ja että "9-5:ssa sen tuleekin käydä jatkuvasti". Onkohan niin, että huoltopäällikkö ei tiedä asiasta mitään, vai voisiko kyse olla selityksestä, jolla yritetään välttää/siirtää korjausta. Kyse on noin vuoden ikäisestä autosta.
Viimeksi muokannut jarip, Ti Heinä 25, 2006 11:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja tosu »

Kompressori on erilainen 9-5:ssä kuin 9000:ssa. Huomaa nimenomaan siitä, ettei magneettikykin vedä kompuraa päälle ja pois. Selvästi parempi koska ei ole nykäisyä varsinkaan tyhjäkäynnillä niinkuin tonnarissa. 9-5 kompura lienee muuttuvasiipinen?
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Georgios Nikolakaros
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13

Viesti Kirjoittaja Georgios Nikolakaros »

Kuinka usein muuten tarvitsee 9-5:n ilmastointia huoltaa (puhdistaa putket ym) ?

Georgios Nikolakaros
jarip
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 13:53

Viesti Kirjoittaja jarip »

9-5 Kompura on muuttuvatilavuuksinen jonka takia paine nousee harvoin katkaisurajalle.
OK, kompura on siis kunnossa :)
Viimeksi muokannut jarip, Ti Heinä 25, 2006 11:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9380
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Georgios Nikolakaros kirjoitti:Kuinka usein muuten tarvitsee 9-5:n ilmastointia huoltaa (puhdistaa putket ym) ?

Georgios Nikolakaros
Sitten vasta huoltoon kun ei toimi kuten pitäisi, ennenaikainen huolto turhaa, jos järjestelmä toimii niin vaihtavat vain kylmäainen, öljyn ja kuivaimen, silkkaa rahan haaskausta mikäli toimii nykyisellään ok, eli jäähtyy annettujen arvojen mukaisesti.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
tosu
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 14:11
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja tosu »

9-5 kompura lienee muuttuvasiipinen? :oops:

Tais mennä vähän sanat sekaisin!
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Vastaa Viestiin