Ilmastoinnin kompressori
Ilmastoinnin kompressori
Tuleeko sen näillä keleillä olla käynnissä jatkuvasti vai pitäisikö sen toimia jaksottaisesti, kuten niissä 9000:ssa, joiden kanssa olen ollut tekemisissä? Liemet tarkistettu, ECON-napista kompressori pysähtyy ja lähtee käyntiin.
Viimeksi muokannut jarip, Ti Heinä 25, 2006 11:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kompressoria ohjaa painekytkin. Kompressori pukkaa painetta kunnes paineen yläraja saavutetaan. Kaasu virtaa paisuntaventtiilin läpi hiljaksiin ja paine laskee. Kun alaraja saavutetaan, painekytkin käskee taas kompressorin päälle. Lisäksi höyristinkennon pakkaskytkin pystyy estämään kompressorin käynnistymisen, jos kennoon muodostuu jäätä.
Eihän jääkaapinkaan kompressori käy jatkuvasti.
Eihän jääkaapinkaan kompressori käy jatkuvasti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kuvauksen perusteella vika voi siis olla (ainakin):
- kompressorissa, joka ei pukkaa painetta tarpeeksi
- anturissa (painekytkin), joka mittaa painetta
- paisuntaventtiilissä, joka päästää paineet läpi "liian helposti"
Ei tuo jatkuva käyminen minustakaan tuntunut normaalilta, mutta merkkiliikkeen huoltopäällikön mukaan "9-5:ssa kompressorin toiminta eroaa 9000:sta" ja että "9-5:ssa sen tuleekin käydä jatkuvasti". Onkohan niin, että huoltopäällikkö ei tiedä asiasta mitään, vai voisiko kyse olla selityksestä, jolla yritetään välttää/siirtää korjausta. Kyse on noin vuoden ikäisestä autosta.
- kompressorissa, joka ei pukkaa painetta tarpeeksi
- anturissa (painekytkin), joka mittaa painetta
- paisuntaventtiilissä, joka päästää paineet läpi "liian helposti"
Ei tuo jatkuva käyminen minustakaan tuntunut normaalilta, mutta merkkiliikkeen huoltopäällikön mukaan "9-5:ssa kompressorin toiminta eroaa 9000:sta" ja että "9-5:ssa sen tuleekin käydä jatkuvasti". Onkohan niin, että huoltopäällikkö ei tiedä asiasta mitään, vai voisiko kyse olla selityksestä, jolla yritetään välttää/siirtää korjausta. Kyse on noin vuoden ikäisestä autosta.
Viimeksi muokannut jarip, Ti Heinä 25, 2006 11:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kompressori on erilainen 9-5:ssä kuin 9000:ssa. Huomaa nimenomaan siitä, ettei magneettikykin vedä kompuraa päälle ja pois. Selvästi parempi koska ei ole nykäisyä varsinkaan tyhjäkäynnillä niinkuin tonnarissa. 9-5 kompura lienee muuttuvasiipinen?
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
-
- "Ruisku"
- Viestit: 103
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 21:13
Sitten vasta huoltoon kun ei toimi kuten pitäisi, ennenaikainen huolto turhaa, jos järjestelmä toimii niin vaihtavat vain kylmäainen, öljyn ja kuivaimen, silkkaa rahan haaskausta mikäli toimii nykyisellään ok, eli jäähtyy annettujen arvojen mukaisesti.Georgios Nikolakaros kirjoitti:Kuinka usein muuten tarvitsee 9-5:n ilmastointia huoltaa (puhdistaa putket ym) ?
Georgios Nikolakaros
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9-5 kompura lienee muuttuvasiipinen?
Tais mennä vähän sanat sekaisin!
Tais mennä vähän sanat sekaisin!
Saabilla jo vuodesta 1982, nyt kesällä 2008 Saab 9-3 Vector BioPower A Cabriolet ja talvella 2002 9-5 Arc A
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin
Löytyy myös 2023 Volvo C40 Twin